Te joilla on sotkuinen koti?
Miten pystytte olemaan eikö se häiritse teitä?miten kun vieraita tulee ja katselevat?
Kommentit (33)
Minua ahdistaa sotkut!ei ole aina paikat viimisen päälle
Sotku ei haittaa, lika haittaa. Sotkua on, niinkuin kolmen lapsen, kahden kissan ja kahden aikuisen kodissa on. Meillä käy vain ystäviä, joiden elämäntilanne on hyvin samanlainen kuin meidän, eivät "katsele" tai arvioi. Emme mekään "katsele" kun käymme ystävillä kylässä. Likaista meillä ei ole.
Jos tulee vähän oudompia vieraita, siistitään paikat ja kammataan lasten tukat :)
Vieraat voi mennä kotiinsa jos heitä häiritsee meidän olot.
Paikat pysyy siistinä kun korjaa heti jälet.Tiskit koneeseen,viikkaa vaatteet.Teke aina vähä.Ryhdistäydytään niin saadaan siistit kodit.Alotin tänään.Aloittakaa muutkin sotkijat:)
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 15:24"]
Paikat pysyy siistinä kun korjaa heti jälet.Tiskit koneeseen,viikkaa vaatteet.Teke aina vähä.Ryhdistäydytään niin saadaan siistit kodit.Alotin tänään.Aloittakaa muutkin sotkijat:)
[/quote]
Tule kertomaan tuo meidän 6-vuotiaalle. Minä en jaksa sen perässä kulkea motkottamassa koko iltaa joka päivä. Kerran viikossa otetaan huutokonsertti kun äiti pakottaa lelut koreihin imuroinnin ajaksi ja pyykit pyykkikoriin.
Muistan olleeni samanlainen, järjestys alkoi pysyä 15-vuotiaana, ja nyt olen ipanan puheista päätellen varsinainen siivousnatsi.
-21-
Haittaa, muttei niin paljon, että jaksaisin tehdä asialle mitään kovin usein.
En kutsu vieraita mielellään, koska mua ärsyttää että ensinnäkin joudun siivoamaan vieraiden takia tai jos en siivoakaan, niin vieraat vielä sotkevat lisää (tulee tiskiä jne. lisää siivoamista vieraiden lähdettyäkin ja vielä tarjoamisten miettimisen ja tekemisen vaiva), jolloin jossain vaiheessa siivousurakka on entistä massiivisempi. Näkisin kaikista mieluiten niin, että käytäisiin yhdessä syömässä jossain ulkona tai sitten vierailisin tasaisesti myös kavereilla eikä niinkuin nyt, että 80 % kerroista ollaan meillä, kun kaikki aina vaan tahtoo änkeytyä tänne eri syistä (asun aika keskustassa, muut taas tosi syrjässä ja usein jotenkin ahtaasti ja muutenkin epäkäytännöllisesti). Suoraan sanottuna vituttaa että kavereista melkein kaikki on niin pa ettei voi käydä ulkona syömässä tai silloin harvoin kun käy, haluaa käydä kumppaniensa kanssa vaan. Mulle se oma annos hyvääkin ruokaa ravintolassa tulisi kuitenkin halvemmaksi kuin tehdä jotain perusruokaa kattilallinen kotona vieraillekin...jos näen siivoamisen vaivan, haluaisin että kämppä on siisti, ja jos näen vaivan laittaa isomman annoksen ruokaa, haluaisin syödä sitä monta päivää ja välttyä niin ruoanlaitolta. Joo oon nipo mut väsyttää jotenkin kun välillä tuntuu, että kaverit tulevat mun luo kuin äidilleen, telkkari auki ja jalat pöydälle ja "onks sulla mitään ruokaa" ja jäävät vanumaan tänne koko illaksi vaikka mulla olis tekemistäkin, mitkä sitten jää tekemättä. Ovat täällä vähän liiankin kotonaan.
Pitäis varmaan vaan pitää tiukempaa linjaa, että ei käy, onneks tulee kesä niin on helpompi ehdottaa vaikka jotain "jokainen tuo omat eväät" -piknikkiä (tosin yleensä mä oon näissäkin ainoa, jolla oikeasti on kunnon eväät ja en sitten kehtaa olla niitä jakamatta).
Sori aiheeseen liittymätön avautuminen.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 15:29"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 15:24"]
[/quote]
Tule kertomaan tuo meidän 6-vuotiaalle. Minä en jaksa sen perässä kulkea motkottamassa koko iltaa joka päivä. Kerran viikossa otetaan huutokonsertti kun äiti pakottaa lelut koreihin imuroinnin ajaksi ja pyykit pyykkikoriin.
Muistan olleeni samanlainen, järjestys alkoi pysyä 15-vuotiaana, ja nyt olen ipanan puheista päätellen varsinainen siivousnatsi.
-21-
[/quote]
Katsotaan millaisen natsin tittelin itse saan, tosin se ei häiritse niin paljoa, kuin pitkin poikin olevat lelut. Mun vajaa 3-vuotias siivoaa lelunsa laatikoihin ennen iltapalaa, jos haluaa saada iltapalaa. Jos hän ei jaksa siivota leluja pois, niin sitten äiti tai isä siivoaa ja lelut lähtevät viikoksi "jäähylle" tai jonnekin mistä lapsi ei niitä saa. Sama pyritään tekemään, jos ollaan aamulla/päivällä levitetty lelut ja lähdetään illaksi pois, niin ennen lähtöä tavarat kasaan (lapsella iso kasa leluja olohuoneessa, jossa oleskelemme, kun "lastenhuone" on yläkerrassa ja lähinnä vain nukkumista varten. Idea tuli lapsen perhepäivähoitajalta ja toimii ainakin toistaiseksi. Ja voin sanoa, ettei huutokonserteilta ole vältytty, eilenkin lähti iso kasa junarataleluja jäähylle, kun meni liian tavaroiden heittelyksi koko siivoaminen. Helpompi pitää paikat järjestyksessä, kun sitä tavaraa ei ole niin paljoa kerralla esillä ja lapsi innostuu taas leluistaan enempi, kun olleet hetken poissa. Samaten aina ennen imurointia, "imuri tulee ja syö lelut, jotka pitkin lattioita". Anteeksi jos loukkasin, ei ollut tarkoitus. Antaa vain meillä toimiva vinkki, jos joku vaikka siitä saisi jotain irti. Toki lapset on erilaisia, eli mikä toimii meillä ei välttämättä toimi teillä. Saa sitten nähdä miten teini-iässä käy. Itse olin kaikkea muuta kuin siisteyden sipuli silloin. Tosin vanhempani antoivat aika kiltisti minun pitää oman huoneeni haluamassani kunnossa. Isä usein vain veti oven kiinni, kun ei jaksanut katsella epäjärjestystä (vaikka hänen oma "työhuoneensa" oli monesti lähes yhtä kaaottinen) ;) .
Joo, kyllä se vähän häiritsee, mutta kun mies ei ole kovin järjestelmällinen, lapsi on vasta kaksi ja mulla on hankala raskaus, ei voi mitään. Vieraat katselkoon, kyllä ne varmaan hengissä selviävät kyläilystä.
Ei. Ei käy vieraita paljon, heitä se häiritsee. Mua häiritsee se valitus, ei itse sotku.
Ei häiritse. Meillä käy vieraita aika harvoin ja tietysti sitä ennen sitten siivootaan.
Se tunne on mahtava kun koti siivottu vähän viety tavaraa kaapeista pois kukkia ja kynttilöitä pöydälle.Lasi viiniä.Voiko kukaan olla toista mieltä.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 14:54"]
En nyt tiedä, KUINKA sotkuista kotia tässä tarkoitetaan, mutta kyllä meillä 3 lapsen, 2 koiran ja vuorotyötä tekevän äidin sekä töissäkäyvän, mutta kotitöistä lusmuavan äijän taloudessa sotkua ainakin riittää. Itse olen todennut, että oma aika ja voimavarat eivät riitä siihen, että olisi aina siistiä. Yleensä kun siivoaa, niin muutaman tunnin päästä on jo tavaroita pitkin lattioita, parit maitolasit ynnä muut kaatuneet ja joku etsinyt kaapista jotain tiettyä tavaraa romahduttaen koko kaapin sisällön pitkin ja poikin. Lapset kyllä osallistuvat siivoamiseen omilta osiltaan, mutta ovat vielä sen verran pieniä, että kovin ihmeitä ei voi vaatia. Yksi suuri ongelma on se, että säilytystilaa on yksinkertaisesti liian vähän, tavaroita ei pysty siivoamaan mihinkään "piiloon" ja ne vähäiset kaapit ovat juuri tuollaisia "ansoja", että jos äkkinäinen menee nykäisemään sieltä jotain, niin kaikki tulee kerralla.
Kyllähän tämä v*tuttaa, mutta ei voi muuta kuin odotella lasten kasvamista... Ennen vieraiden tuloa teen sellaisen perussiivouksen, että ei ole ihan pommin jäljiltä. Mutta varmasti keskimääräistä sotkuisempaa on aina.
[/quote]
Meillä sama homma. Jos haluaisin, että meillä ois siistiä, mun pitäis lopettaa opiskelut ja työnteko ja jäädä puunaamaan koira. Vaihtoehtona olisi se, että lopettaisin koiran ja antaisin miehen adoptioon. Siinä siis ne kaksi sotkijaa, joista ensimmäinen huolehtii siitä että kaikkialla on paskaista (kirjaimellisesti, herkkävatsainen koira) ja mies sitten viimeistelee olemalla täysin sokea kotitöille. Teen joka päivä sen, mikä minusta on kohtuullista yhden ihmisen siivota kolmen muun ihmisen + lemmikin sotkuja. Muuten saavat sotkut olla.
Mun opiskelijaloossi on 18m2, aina kaikki levällään tai ainakin siltä se näyttää vaikka vain purkaisi koululaukun muuten siistiin kämppään. Jos joku tulee kylään niin raivaan sohvan tyhjäksi, no problem!
Haittaa ja pahasti.
En ole koskaan saanut siisteyskasvatusta, äiti oli masentunut ja saamaton kun olin lapsi.
Yritän koulia itseäni mutta se on ihan tuskaa...
En kutsu vieraita kun on sekaista ja sitten vaan siivoan hiki päässä kun joku on tulossa.
Olen houkutellut itseäni siivoamaan ostamaan Maison Belleä ja muita ihania siivoustuotteita.
Toivon että saan tavaraa karsittua ja minusta tulee joku päivä edes kohtuullisen siisti.
Tuntuu vaan että työpäivän jälkeen voimat on vähissä ja niin paljon kaikkea muutakin tehtävää. Miehen kanssa etäsuhde, hänelle riittää että keittiö on siisti.
Saa tsempata ja antaa ohjetta tälle pikkupossulle!
Raivaa aina yhden kohteen kerralla. Pikku hiljaa ja korjaa jälet.
Tapana on siivota, ennenku vieraita tulee. Mulla on toi ruskean reiän ritari-syndrooma, niin en sen vuoksi voi siivota kuin kerran kuukaudessa.
Ei, meillä on puhdasta. monesti itse ihmettelen koteja, jotka ovat järjestyksessä, mutta selkeästi likaisia. Oma arvojärjestys on puhtaus ensin ja järjestys sitten. Puhtaus koskee myös ilmanvaihtokanavia, viemäreitä, ikkunoita yms.
En nyt tiedä, KUINKA sotkuista kotia tässä tarkoitetaan, mutta kyllä meillä 3 lapsen, 2 koiran ja vuorotyötä tekevän äidin sekä töissäkäyvän, mutta kotitöistä lusmuavan äijän taloudessa sotkua ainakin riittää. Itse olen todennut, että oma aika ja voimavarat eivät riitä siihen, että olisi aina siistiä. Yleensä kun siivoaa, niin muutaman tunnin päästä on jo tavaroita pitkin lattioita, parit maitolasit ynnä muut kaatuneet ja joku etsinyt kaapista jotain tiettyä tavaraa romahduttaen koko kaapin sisällön pitkin ja poikin. Lapset kyllä osallistuvat siivoamiseen omilta osiltaan, mutta ovat vielä sen verran pieniä, että kovin ihmeitä ei voi vaatia. Yksi suuri ongelma on se, että säilytystilaa on yksinkertaisesti liian vähän, tavaroita ei pysty siivoamaan mihinkään "piiloon" ja ne vähäiset kaapit ovat juuri tuollaisia "ansoja", että jos äkkinäinen menee nykäisemään sieltä jotain, niin kaikki tulee kerralla.
Kyllähän tämä v*tuttaa, mutta ei voi muuta kuin odotella lasten kasvamista... Ennen vieraiden tuloa teen sellaisen perussiivouksen, että ei ole ihan pommin jäljiltä. Mutta varmasti keskimääräistä sotkuisempaa on aina.
Meillä on puhdasta, mutta tavarat on aina ihan sekaisin ja vaatteita lojuu kaikkialla. Minä ja mieheni ei millään jakseta rankkojen työpäivien jälkeen alkaa siivoamaan lastemme jälkiä (14v, 12v ja 6v). Vaikka kuinka sanoisi ja opettaisi, niin silti lähinnä kuopukselta ja keskimmäiseltä jää AINA leikit ja meikit siivoamatta ja ruokalautasia ja mukeja löytyy sieltä, missä niiden ei todellakaan pitäisi olla. Vieraiden tullessa toki siivotaan tavarat paikoilleen, mutta isossa kämpässä siinäkin menee enemmän aikaa kuin voisi uskoa ja meillä kun tavaraa on muutenkin enemmän kuin olis tarvis, mutta niistäkään ei saa aikaseksi luopua...
Ottaa myös päähän, kun joulu- ja kevätsiivouksen aikana siivotaan perusteellisesti ja kunnolla, ja seuraavana päivänä kaikki on taas niin epäjärjestyksessä kun olla ja voi. Miten te pidätte lapsiperheissä järjestyksen, jos olette itse töissä?