Lapsen korvatulehdus ja antibiootit, mielipiteitä?
Eli meidän 1 v kävi eilen korvien jälkitarkastuksessa lääkärissä jossa lääkäri totes että toinen korva hiukan punottaa ja tärykalvo ei liiku ja oli antamassa antibiottikuuria taas.. Eli rokotiksista nousi kuume ja vähän yskää ja nuhaa minkä uskon sitten iskeneen korviin.
Eli nytten itse asiaan, minusta antibiotteja määrätään ihan liian heppoisin perustein eikä ne ole yhtään hyväksi pienen ihmisen kehittyvälle suolistolle. 95% korvatulehduksista parantuisi itsestään, tarkkailemalla. Minä en saanut lapsuudessani yhtään antibiotti kuuria korvatulehduksiin ja kaikki parani itsekseen.
Sanoin lääkärille että tullaan 2 viikon päästä uudestaa ja katotaa tilanne uusiks. Musta tuntuu että lääkäreitä kiinostaa provikka saatavat ku määrää lääkkeitä plus tietty yksityisellä käy ni kertakäynti on 90e (onneksi on vakuutus joka maksaa) Lapsi siis ei valita korviaan eikä muute ole kipeä. Lääkäri kyllä sanoi että se käy myös.
Kommentit (10)
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 10:58"]
(Tk:ssa oli vielä ilmeisestikin opiskelija sijaisena, ja hän määräsi toimimattomat ab:t, myöhemmin lapsi sai sitten oikeat ab:t eli söi sitten turhan takia ylimääräisenkin kuurin.)
[/quote]
Lääkäri ei ole selvännäkijä; ei siis voi tietää korvaan katsomalla, mikä mikrobi on herkkä tai resistentti millekin antibiootille. Monesti vastavalmistuneet ovat niitä haluttomimpia määräämään turhia kuureja, koska heillä on vielä opit tuoreessa muistissa, eivätkä he ole kyynistyneet ja sitä myötä heistä ei vielä ole tullut antibioottiautomaatteja.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 10:58"]Kuopukseni eli muutaman vuoden korvatulehduskierteessä (nytkin kohta 7-vuotiaana tuli tulehdus, mutta toivottavasti ei enää kierrettä) ja korvat on putkitettu kolme kertaa, ab-kuureja kai kymmeniä. Tk-lääkärimme sanoi, että valtaosa tulehduksista paranee itsestään ja koska tk:mme toimii ihailtavan tehokkaasti, saimme alkavissa tulehduksissa uuden ajan parin päivän päähän, jotta nähdään, alkaako itsestään parantua. Ikinä ei alkanut. Lääkäri sanoi, että suurin osa vanhemmista kinuaa ab-kuureja, ja sikäli olin poikkeus, ja tuntui kurjalta, että juuri minun lapsellani tulehdus ei ikinä muuten parantunut. En missään nimessä jäisi viikoksikaan ihmettelemään tilannetta, seuranta paranemisen alkamiselle on käsittääkseni vain tuo pari, kolme, päivää.
Lapseni kahdet ekat putket olivat silikonia, kolmannet titaania. Tulehdusten määriin ekat putket eivät vaikuttaneet mitään, ja lääkäri sanoi, että niiden pääasiallinen hyöty onkin kuulon säilyminen ja sitä kautta puheen kehittyminen. Putket eivät pysyneet paikallaan pitkään tai sitten karstoittuivat kiinni. Vasta kolmansien putkien myötä pääsimme korvapolikäynneille, ja siellä kovasti ihmeteltiin, miksi emme olleet aiemmin saaneet kutsuja. Mikroskoopilla tarkastettiin toimivatko putket oikeasti, ja ne pysyivätkin sillä kerralla pitkään paikallaan ja aukinaisina. Olen jälkikäteen ihmetellyt, että mikäköhän hyöty niistä silikoniputkista oikein oli, kun ne ilmeisestikin pian tukkeutuivat (karstoittuivat) eli eivät ilmastoineet korvia? Jos ne vaikka kuukauden pysyivät auki, niin oliko sen takia todella välttämätöntä nukuttaa lapsi putkitusta varten yms.?
Seurauksena ab-kuureista lapsellani on nyt 6-vuotiaana ärtynyt suoli -oireyhtymä, mikä rajoittaa ruokavaliota. Maitohappobakteereja syö säännöllisesti. Meinasi itku päästä (äidiltä), kun aivan yllättäen iski nyt korvatulehdus pitkän tauon jälkeen ja tuli antibiootit :( (Tk:ssa oli vielä ilmeisestikin opiskelija sijaisena, ja hän määräsi toimimattomat ab:t, myöhemmin lapsi sai sitten oikeat ab:t eli söi sitten turhan takia ylimääräisenkin kuurin.)
[/quote]
voi raukka, kuulostipa pahalta, oma painajainen.. Mitenkä tuo ärtynyt suoli, paraneeko se koskaan? Toivottavasti paranee pian :)
ap
Mä en oman lapsen kohdalla jäis syöttämättä kuuria. Oon 2 kertaa kokeillut josko se korvatulehdus menisi omillaan ohi niinkuin jokaisessa ketjussa mantrassa puhutaan.
Ekalla kertaa ei mennyt, vaan oli todella kipeä lääkkeistä huolimatta jolloin oli kuuri haettava ja toisella kertaa CRP nousi 150, pelkän korvatulehduksen takia. En katsele enää vaan haen kuurin jos on tarve.
Suurin osa vanhemmista haluaa ne antibiotit vaikka ei olisi tarvetta, joten lääkäri määrää sen jotta pääsee helpommalla ja onhan se kunnalle halvempaakin, kuin se että pyytää uudestaan tarkastukseen muutaman päivän päästä.
Meidän kolme lasta oli aikoinaan mukana sellaisessa tutkimuksessa, jossa aina flunssaoireiden tai korva-oireiden vuoksi käytiin näyttillä ja ottamassa näytteet. Lapsilla oli tuon vuoden aikana varmaan ainakin ymmenen kertaa kullakin oireita, mutta vain kerran yhdelle lapselle määrättiin antibiotti ja sekin silmätulehdukseen.
Suurin osa korvatulehduksista paranisi ilman antibiotteja.
Itse vältän antibiottia kuin ruttoa, minulla menee niistä aina vatsa sekaisin moneksi viikoksi ja sen jälkeen sairastan kaikki mahdolliset flunssat muutaman kuukauden ajan. Oma immuunijärstelmä menee aivan sekaisin.
Meillä syötiin monta kuuria, kunnes eräs äiti neuvoi kokeilemaan sitä, että antaakin kropan vastutuskyvyn itse voittaa tauti. Heillä oli loppunut pojan korvakierre sillä. No, minäkin annoin sitten olla niin, kun lapsi ei kauheasti kipuillut korviaan, vain vähän iltaisin, ja noin kolme viikkoa kesti parantua, ja sen jälkeen ei ole korvatulehduksia enää tullut.
Meillä taas pojalla oli oireita, mutta lääkärin mielestä tulehdusta ei ollut . Näin kävi pari kertaa, vaikka lapsella oli silmätulehduksia, joka hoidettiin antibioottitipoilla. Lapsen puhe oli hiukan epäselvää ja sai alle 3 v lähetteen puheterapeutille. Päätin sit viedä lapseni myös korvalääkärille, joka totesi molemminpuolisen liimakorvan, joten lapsella oli ollut tulehdus kenties useimpia. Lapsi aloitti puheterapian ja pian pääsi myös korvien putkitukseen. Putkituksen jälkeen puhe parani huimasti, toki myös puheterapia auttoi. Korvalääkärin mukaan lapsen kuulon alentuma li n 40 % ennen leikkausta. Putkituksen jälkeen tuli vielä yksi tulehdus n vuoden päästä, ja sekin näkyi ekaksi silmätulehduksena.
Meidän mukailla vuoden ikäisenä on kerran ollut tulehdus(mätäpesäke ) korvassa johon vasta kolmannet antibiootit puri eli ekat syötiin, ei kuumetta yms ja jälkitarkastuksessa selviää että tulehus on edelleen korvassa, no eiku toiset, no parin päivän sisään nousi korkea 40 asteen kuume ja eiku päivystykseen ja siellähän se mätä olla nökötti ja korva aivan tulenpunanen. Kolmansilla tulehus sitte lähti. Sen jälkeen, vaikka poika korviaan rappaisi, seurailen ja hoidan vaikkua poi s öljyllä ja jos tuntuu että korva kipuilee niin laitan tippoja. Ja näillä pärjätty, yleensä se on tuo vaikku kutittanut korvaa, että rapsutus loppuu heti seur päivälle öljyn laitosta. Useamman kerran on käyty tarkistamassa mutta ei ole ollut kuin punotusta esim just yskäsen flunssan jälkeen tai yleisimmiten ne on ne hampaat olleet meillä syynä.
Itsekin vältän antibiootteja, eikä ole tarvinnut syödä pariin vuoteen onneksi. Mutta tarve sitä on niillekin välillä.
Ja tuntuu että jos vanhempi on "hysteerinen" niin lääkäri voi määrätä lääkkeitä helpommin..
Kuopukseni eli muutaman vuoden korvatulehduskierteessä (nytkin kohta 7-vuotiaana tuli tulehdus, mutta toivottavasti ei enää kierrettä) ja korvat on putkitettu kolme kertaa, ab-kuureja kai kymmeniä. Tk-lääkärimme sanoi, että valtaosa tulehduksista paranee itsestään ja koska tk:mme toimii ihailtavan tehokkaasti, saimme alkavissa tulehduksissa uuden ajan parin päivän päähän, jotta nähdään, alkaako itsestään parantua. Ikinä ei alkanut. Lääkäri sanoi, että suurin osa vanhemmista kinuaa ab-kuureja, ja sikäli olin poikkeus, ja tuntui kurjalta, että juuri minun lapsellani tulehdus ei ikinä muuten parantunut. En missään nimessä jäisi viikoksikaan ihmettelemään tilannetta, seuranta paranemisen alkamiselle on käsittääkseni vain tuo pari, kolme, päivää.
Lapseni kahdet ekat putket olivat silikonia, kolmannet titaania. Tulehdusten määriin ekat putket eivät vaikuttaneet mitään, ja lääkäri sanoi, että niiden pääasiallinen hyöty onkin kuulon säilyminen ja sitä kautta puheen kehittyminen. Putket eivät pysyneet paikallaan pitkään tai sitten karstoittuivat kiinni. Vasta kolmansien putkien myötä pääsimme korvapolikäynneille, ja siellä kovasti ihmeteltiin, miksi emme olleet aiemmin saaneet kutsuja. Mikroskoopilla tarkastettiin toimivatko putket oikeasti, ja ne pysyivätkin sillä kerralla pitkään paikallaan ja aukinaisina. Olen jälkikäteen ihmetellyt, että mikäköhän hyöty niistä silikoniputkista oikein oli, kun ne ilmeisestikin pian tukkeutuivat (karstoittuivat) eli eivät ilmastoineet korvia? Jos ne vaikka kuukauden pysyivät auki, niin oliko sen takia todella välttämätöntä nukuttaa lapsi putkitusta varten yms.?
Seurauksena ab-kuureista lapsellani on nyt 6-vuotiaana ärtynyt suoli -oireyhtymä, mikä rajoittaa ruokavaliota. Maitohappobakteereja syö säännöllisesti. Meinasi itku päästä (äidiltä), kun aivan yllättäen iski nyt korvatulehdus pitkän tauon jälkeen ja tuli antibiootit :( (Tk:ssa oli vielä ilmeisestikin opiskelija sijaisena, ja hän määräsi toimimattomat ab:t, myöhemmin lapsi sai sitten oikeat ab:t eli söi sitten turhan takia ylimääräisenkin kuurin.)