Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen on teidän joulumenu tänä vuonna?

Vierailija
10.12.2020 |

Ideoita haen, haluaisin tänä vuonna kokeilla jotain uutta. Kinkku on ainoa pakollinen, muuten voisi olla jotain uutta.

Kommentit (133)

Vierailija
81/133 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pizzaa ja salaattia

Vierailija
82/133 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on salaattia, bataattilohkoja, graavilohta ja fetajuustoa. Päivällä lounaaksi riisipuuroa. Voin syödä suolalla maustettua ruokaa joka ei maistu muuten juuri millekään. Mausteet maistuu palaneelle ja kitkerälle ja liha mädänneelle. Mulla on koronan jättämä parosmia, eli hermovaurio hajuhermossa ja kaikki maistuu aivan pilaantuneelle. Muut syö varmaan kinkkua, laatikoita, perunaa, erilaisia kaloja ja salaattia. Mä ehkä maistan kinkkua, mutta oon aika varma, että en voi syödä sitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/133 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aattona perinteistä ja muina päivinä vähän sovellettua jouluruokaa eli

aattona:

Lounaalla riisipuuroa kanelin, sokerin ja luumurusinakeiton kanssa sekä lounaan jälkeen glögiä ja pipareita

Päivällisellä:

graavi lohi (itse graavattua)

lämminsavulohi (itse savustettu)

kirjolohenmätiä, punasipulisilppua, smetanaa

katkarapuja

sillikaviaaria

joulumakkaroita

vihannespaloja ja valkosipulidippiä

rosollia ja kastiketta 

suolakurkkuja

saaristolaisleipää

kotona leivottua hiivaleipää

keitettyjä perunoita

Kinkkua kotitekoisen sinapin kanssa

peruna-, porkkana- ja lanttulaatikkoa

Myöhemmin joulutorttuja ja hedelmäkakkua kahvin kanssa, karkkia ja suklaata

Joulupäivänä

edelliseltä päivältä jääneitä kaloja ja salaatteja, lisäksi kylmäsavulohi-tuorejuustorullia ja sinappisilliä.

Pääruokana kinkun jämien lisäksi lihapullia ja paahtopaistia punaviinikastikkeella sekä noita joululaatikoita.

Jälkiruuaksi kahvia ja suklaata

Myöhemmin illalla juustoja, hedelmiä, suolakeksejä

Tapaninpäivänä

Vihersalaattia fetan kanssa

suolakurkkuja

Kalkkunarulla rakuunalla maustetun bearnaisekastikkeen ja mustaherukkahyytelön kanssa

uunijuureksia

valkosipuliperunoita

Jälkiruuaksi Creme brule

Meitä on kaikkina pyhinä syömässä 8 henkeä ja ruuat on laskettu määrällisesti niin että niistä riittää yhteen tai korkeintaan kahteen ruokailuun. Olen vuosien varrella karsinut pois kaiken sen mikä ei ole suurta herkkua ja jäljellä ovat vain ne ruokalajit joita syöjät rakastavat. Meni monta vuotta että meillä syötiin rosollin tilalla punajuuri-fetasalaattia koska kukaan muu kuin minä en tykännyt rosollista. Tuota punajuuri-fetasalaattia mieskin suostui syömään ja appivanhemmat ainakin maistoivat. Nyt mulla on vävypoika joka rakastaa rosollia ja teen sitä pienen annoksen josta me kaksi sitten suuresti nautitaan.

Vierailija
84/133 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivat ruokatarjoilut, 83!

Vierailija
85/133 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronia tai hernesoppaa luultavasti. En tiedä käynkö kaupassa ennen joulua.

Vierailija
86/133 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kevennetään tänä jouluna. Laitetaan kyllä ihan perus kinkut ja laatikot ja lohta, mutta sitten lisäksi kasviksia. Juustot ja muut raskaat lisukkeet ja kakut ja leivonnaiset kaikki jätetään pois. Vähän konvehtia kahvin kanssa. Ei siis mikään kevyt joulu vieläkään, mutta aikaisempaan mussutteluun verrattuna paljon parempi jo. Ei jotenkin tee edes yhtään mieli vetää mitään jouluövereitä. 

Vierailija
87/133 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aattona perinteistä ja muina päivinä vähän sovellettua jouluruokaa eli

aattona:

Lounaalla riisipuuroa kanelin, sokerin ja luumurusinakeiton kanssa sekä lounaan jälkeen glögiä ja pipareita

Päivällisellä:

graavi lohi (itse graavattua)

lämminsavulohi (itse savustettu)

kirjolohenmätiä, punasipulisilppua, smetanaa

katkarapuja

sillikaviaaria

joulumakkaroita

vihannespaloja ja valkosipulidippiä

rosollia ja kastiketta 

suolakurkkuja

saaristolaisleipää

kotona leivottua hiivaleipää

keitettyjä perunoita

Kinkkua kotitekoisen sinapin kanssa

peruna-, porkkana- ja lanttulaatikkoa

Myöhemmin joulutorttuja ja hedelmäkakkua kahvin kanssa, karkkia ja suklaata

Joulupäivänä

edelliseltä päivältä jääneitä kaloja ja salaatteja, lisäksi kylmäsavuloh

Hienot on ateriat, mutta minusta tässä on jotenkin ihan hirveästi ruokaa. Miksi pitää olla kalojen ja kinkun lisäksi vielä makkaraa? Haluaako joku tai jaksaako edes syödä makkaraa vielä kinkun lisäksi? Lisäksi on vielä jotain katkarapuja ja sun muita. Jaksaako joku oikeasti syödä noin paljon? Laatikoiden lisäksi on perunoita sun muita, jotka on mielestäni ihan turhia joulupöydässä. Ne laatikothan on jo se kasvislisuke siinä, kuka haluaa ja tarvii vielä perunoita lisäksi? Jos pieniä lapsia, niin sitten OK, mutta muuten mielestäni turhaa ja aivan liikaa. Ja kuka tuon kaiken laittaa? Sitten on vielä hieman eri ruokia eri päiville, jotain kalkkunarulliakin laitetaan vielä samoina pyhinä ja muita lisukkeita ja kastikkeita, joita ei ole jouluaattona. Tietenkin laitat sellaisen joulun, kun haluat, mutta miten jaksat kaiken tuon. Sekin, että jos on apua ja laitetaan yhdessä, niin meneehän tuohon koko porukaltakin hyvin paljon aikaa ja sinulta kuitenkin kaikkein eniten, kun olet talon emäntä ja kaiken suunnitellut. Kuka haluaa viettää joulun keittiössä? 

Vierailija
88/133 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä olisi hyvä jouluinen salaatti? Rosollia ei tänä vuonna haluta eikä mitään majoneesipohjaisia "salaatteja".

Punakaalipohjainen salaatti, jossa pekaanipähkinää/manteleita/saksanpähkinä ja appelsiinia/omenaa/granaattiomenaa.

Vierailija
89/133 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään laittaa ruokaa ja ison osan noista voi tehdä etukäteen. Esim lihapullat on tehty jo joulukuun alussa pakastimeen. Kalkkunarullan ja valkosipuliperunoiden uuniin laittaminen ei ole erityisen suuri ponnistus noin ruuanlaiton saralla. Ja saan kyllä apua keittiöön niin halutessani. Ruuan laittaminen on mukavaa yhdessä oloa perheen kanssa.

Meillä on seurueessa yksi kala-allergikko ja lammasmakkara on hänen suurta herkkua. Melkein kaikki niitä ovat myös maistaneet pienen palan. Meillä perunat tarjotaan kalojen kanssa lisukkeena ja kinkku ja laatikot erikseen.

Kuten sanottu, tämä menu on vuosien varrella hioutunut ja kaikelle ruualle löytyy syöjänsä. Ja tosiaan, määrät eivät ole suuria eli annoskoko per yksi ruokalaji on aika pieni. Ylensyöntiäkään ei ole vuosiin enää esiintynyt.

T: 83

Vierailija
90/133 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kasvismätiä ja persettä, koska olen vegaani.

Vierailija
91/133 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko perinteistä settiä rosollia lukuunottamalla korvaten sen katkarapu, savulohi jne. melko hintavilla salaateilla kahdelle aikuiselle. Jos olisi isompi sakki, jäisi ne listalta pois ja rosollia tilalle. Valmiskinkku, pieni poronlihaköntti, iso savulohi, graavilohi ja juustotarjotin lisäksi aika hintavia. Kaikki säilyy uuteenvuoteenkin asti paitsi tietenkin salaatit ei.

Nyt on sellainen tilanne ettei tarvitse juhlapyhien kauppalaskusta tinkiä mutta on sitä tingitty silloin kun on pakko ollut valkata kaikkein halvinta.

Vierailija
92/133 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rosolli, savulohi, silli, sienisalaatti, kinkku, lanttulaatikko, karjalanpaisti, lihapullat, lämpimät kasvikset, karjalanpiirakoita, juomana kotikalja. Jälkiruokana marjahyytelö. 

Vierailija
93/133 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perseenreikäleipää. 

Vierailija
94/133 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunoita, margariinia, piimää. Ehkä jonotusleipää.

Vierailija
95/133 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkkua

Punaviiniä

Lögiä

Vierailija
96/133 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin perinteinen pöytä. On kokeiltu joskus jotain erilaista, mutta ei ikinä maistu yhtä hyvin. Eli

kinkku (perinteinen)

lanttulaatikko

porkkanalaatikko

savustettu lohi (itse savustettu)

riisipiirakat

keitetyt perunat

Juomaksi maitoa, vettä, mehua, ehkä punaviiniä.

Rosollit ym. on suosiolla jätetty pois, koska niitä menee tosi vähän.

Joulupäivänä sitten riisipuuro ja sekametelisoppa. Torttujakin voidaan paistaa.

Vierailija
97/133 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aattona: vihersalaatti, balsamicokastike, kaviaaria, blinit, sitruunalla maustettua ranskankermaa, sahramikeitto, paistetut kampasimpukat, kylmäsavulohta, iberian kinkkua, dauphinois gratiini, juustoja, päärynää, viikunahilloa. Ruokajuomina vesi, samppanja, valkoviini ja punaviini.

Välipäivinä risottoa, karjalanpaistia, valkosipulisalami-päärynä-sinihomejuustopizzaa.

Jälkiruokia tai leivonnaisia ei meidän taloudessa mene.

Vierailija
98/133 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä olisi hyvä jouluinen salaatti? Rosollia ei tänä vuonna haluta eikä mitään majoneesipohjaisia "salaatteja".

Couscous-punajuuri, päärynä/-brie, tai jääsalaatti, pähkinä, leipäjuusto, omena, viinirypäle.

Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä tarkalleen päättänyt. Vietän joulua kolmistaan kissani ja koirani kanssa. Tykkään kyllä joulusta ja jouluruokien laittamisestakin, mutta tämä joulu on erilainen, koska ei tarvitse miettiä suvun erilaisia allergioita ja muita ruokarajoitteita eikä myöskään sitä, mitä jokaisen mielestä joulupöydässä pitää ehdottomasti olla, koska muuten joulu ei tunnu joululta. 

Tänä vuonna mulla tulee olemaan enemmän alkupaloja ja vähemmän pääruokaa. Pääruokana on vain joulukinkkua (valmiiksi viipaloituna ostettua), porkkanalaatikkoa (sekin kaupasta ostettua) sekä rosollia (niin ikään kaupasta ostettuna). Helpompi ostaa valmiina kuin alkaa tekemään yhdelle hengelle. Alkuruokina sitten tulee olemaan 

- riimihärkä + piparjuurella maustettu kermaviilikastike

- graavi lohi + hovimestarin kastike

- kananmunanpuolikkaat, joissa päällä majoneesirengas ja renkaan sisällä katkarapuja

- avocadosalaatti

- suolasienisalaatti

- keitetyt perunat

- vihersalaatti

Jälkiruuaksi teen piparkakkurahkan

Lisäksi mulle on tulossa Cittarista savupororouhetta, kylmäsavulohta ja Rahmsin minicoctailtaskuja. Savuporosta ainakin teen noihin jonkun täytteen, mahdollisesti myös kylmäsavulohesta. Tai sitten ehkä täytän noita sillä avocadosalaatilla. En ole vielä päättänyt. 

Riimihärkää tein viime vuonna ystäväperheellenikin ja ihastuivat siitä niin paljon, että tein tänä vuonna heillekin. Tulevat huomenna hakemaan. 

Vierailija
100/133 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Punakaalipohjainen salaatti, jossa pekaanipähkinää/manteleita/saksanpähkinä ja appelsiinia/omenaa/granaattiomenaa.

Meillä tykätään tästä: Salaatinlehtiä, kesäkurpitsaa ja kovaa kermajuustoa kuutioina, kuivattua viikunaa paloina, paahdettuja cashewpähkinöitä. "Kuiva" joten säilyy pari päivää hyvänä kulhossa jääkaapissa. Iltapalalle lisään leipäkuutioita.