Millainen on teidän joulumenu tänä vuonna?
Ideoita haen, haluaisin tänä vuonna kokeilla jotain uutta. Kinkku on ainoa pakollinen, muuten voisi olla jotain uutta.
Kommentit (133)
Menen sukulaisille syömään. Se jää nähtäväksi ovatko ottaneet ruoka-aineallergioitani huomioon. Voisin tehdä omatkin sapuskat, mutta he vakuuttelivat että huomioivat kyllä. Aina se ei heiltä onnistu, eli pääsen nauttimaan pelkästä vihersalaatista 😄
Köyhä. Erittäin köyhä. Kiitos hallituksen ja Kokoomuksen.
aamulla riisipuuroa
päivällä kahvit suolaisilla joulutortuilla ja glögijuustokakulla
päivällisellä:
kylmiä: rosolli, waldorfin salaatti, sienisalaatti, kotijuusto, suolakurkku, kananmunat, savukalkkuna, savusiika, savulohi, graavilohi, mäti, silli
lämpimiä: kinkku, possunmakkara, lihapullat, puikulaperunat, lanttu-, porkkana- ja perunalaatikot, herneet
ja vielä illalla kylmäsavuporoa, juustoja, keksejä, hedelmiä, hilloja ja konvehteja
Aika määrä, mut meitä on tosi monta syöjää :)
Perinteisistä kinkku, peruna- ja porkkanalaatikot sekä savukalaa. Lisäksi hunajapaahdettuja juureksia, juusto-pähkinäsalaattia, tomaatti-mozzarellasalaattia, skagenleipiä ja porkkalaleipiä.
Jälkiruuaksi juustotarjotin sekä tietysti joulutorttuja, pipareita ja suklaakonvehteja
1,5kg kinkku koska vain pari hekilöä perheessä syö sitä. Laatikot, lihapullat, salaatteja ja juustoja. Siinäpä se. Jälkiruuaksi suklaakakkua ja konvehteja.
Kinkku, poronpaisti punaviinikastikkeella, savustettu lohi, laatikoista bataatti, porkkana inkivääritvistillä ja lanttu. Kermaperunat, sillejä, savupororullia, lohirulla tuorejuustotäytteellä, saaristolaisnappeja rapu-mätitahnalla.
Vierailija kirjoitti:
Anoppilaan ollaan menossa, niin aion tehdä space caken jälkiruuaksi. Yksi tuttava kertoi, että on ollut suosittu sukujuhlissa. En ole itse aiemmin tehnyt, mutta kaverilta sain reseptin ja mausteita sitä varten.
N21
kerro sit millaiset reaktiot sait :D
Riisipuuroa, vaaleata juolulimppua ja Västerbotten juustoa. Suomen valtio ja apteekki vei rahat, nihin on varaa. Odotan innolla tammikuuta; ei velkaa joulusta, saa eläkkeen
Alkuruoat:
Tuoresalaattia
Metsäsienisalaattia
Rosollia, punajuurikermaa
Siianmätiä, Sipulia, Smetanaa
Yrttigraavattua lohta
Marinoitua siikaa
Kylmäsavustettua Poronpaistia
Savukalkkunaa
Maksapasteijaa
Joululeipää ja levitettä
Pääruoaksi
Peruna-, Porkkana- ja Lanttulaatikkoa
Persilja-perunaa
Savustettua lohta ja Hovimestarin kastiketta
Joulukinkkua & kastiketta ja herneitä
Jälkiruoaksi
Joulutorttuja ja pipareita
Suklaakonvehteja
Jouluista Luumuhyvettä
Tämä ei ole mikään tarjoilujärjestys, mutta aattona esillä on:
Itsetehtyä rosollia
Päärynä, leipäjuusto, saksanpähkinä, piparjuuri, viinirypäleet vihreää salaattia
Graavi lohta ja siikaa itse marinoituna / tehtynä (rosepippuria, giniä, sitruunaa, tuoretta tilliä)
Blinit + smetana, sienisalaatti, punasipuli, mätiä, rapua, tilliä
Lanttu-ja porkkanalaatikot
Poron sisäfilettä kerma-konjakki- katajanmarja kastikkeella
Kalkkunaa & konjakkisinappia
Itsetehtyä saaristolaisleipää
Taatelikakkua ja pipareita
Juustolautanen 4 kotimaisesta juustosta ja itsetehdyt hillot. Pähkinöitä ja ruisnappeja, vaaleita suolaisia juustokeksejä.
Hedelmä & marja salaattia ( 2 melonia, ananasta, appelsiinia, omenaa, granaatinomenan siemeniä, passionhedelmää, kiwiä) vaahdotettua vaniljakastiketta.
Joulupäivänä:
aamuun: Riisipuuro mantelein ja karpalo-puolukka kiisselillä
lounaaksi: aaton jämiä
Illaksi: itsetehty perunasalaatti kapriksilla ja omenalla ja sellerillä
bratwurstia
Leipäjuustoa mustikoilla ja lakoilla & kermalla
Kuulostaa runsaalta, mutta mitään ei ole määrällisesti paljon. Syöminen pysyy aisoissa.
Eiköhän se mene Saarioisten einespizzalla,kuten edellinenkin Joulu.
ALKURUOAT/SALAATIT:
Lohimousse
Sienisalaatti
Sillikaviaari
Graavilohi/rullat
Lohitriffle
Täytetyt munat
Rosolli
Joululeipää, saaristolaisleipää, voita
PÄÄRUOAT:
Lanttulaatikko
Perunalaatikko
Porkkanalaatikko
Keitetyt perunat
Kermaperunat
Karjalanpaisti
Kinkku + liemi
Lihapullia+nakkeja
JÄLKIRUOAT:
Piparkakkutiramisu (kinuskikissan ohje)
Piimäkakku
Lusikkaleivät
Torttuja
JUOMAT:
Kotikalja
Maito
Vesi
Cokis
Kahvi/Glögi
MUUTA HYVÄÄ:
Juustoja,hilloa,keksiä/pipareita
Suklaata
persaukisena perheena joulu on varsin ikävää aikaa, lapsia kiusataan koulussa kun rahaa ei ole ostaa puhelimia ja pelikonsoleita lahjaksi.
Työpaikalta saamallani 20e lahjakortilla ostan lanttulooran, perunalooran, siivun kinkkua. Sitä nautimme yhteisen pöud'n ääressä.
Jouluaattona perunalaatikkoa, siis, ei imellettyä, ja paistettua lohta. Kinkkua, kananmuna puolikkaita kaviaarilla. Avocadoa, tomaattia.mm
Jälkiruuaksi rahkaa, jäätelöä, marjoja. Juomaksi viiniä.
Joulupäivänä kanapataa riisillä.
Meille tulee kaksi pöytää tai "linjastoa". Lapsille aattoon (veljen lapset viettää aaton meillä) eli lapsia 7.
Heille teemme lihapullia, rosollia, porkkana-ja perunalaatikkoa ja porkkana-rusina raastetta. Myös kinkkua ja savustettua kirjolohta ja perus lehtisalaattia. Pipareita, erilaisin hilloin täytettyjä joulutorttuja, suklaata. Piparkakkumakuista jäätelöä sekä karpaloita kinuskikastikkeessa.
Aikuisille on samat laatikot, rosollit, samaa lohta + kylmäsavulohta (lapset ei tykkää), syksystä on reilu kilo peuraa pakasteessa eli peuraa, kinkkua ja jotain kastiketta, herneitä. Sama salaatti kuin lapsilla, mutta mukana fetaa ja tomaattia ja oliiveja.
Jälkiruuaksi on brandy kahvit ja maustekakkua.
Rahat tiukilla, mutta kivasti nåilläkin eväillä jouluntunnelman saa.
Aattoillan viimeiseksi olen luvannut miehelle tehdä poro-aurajuusto pizzan ja sen hän saa nauttia savuoluen kera.
Tuo aiemmin mainittu lasten linjasto tai oma pöytä aattona on kiva idea. Se vähentää kyllä ruokahävikkiä paljon, kun saavat valita lautaselle tykkäämiään jouluisia juttuja, eikä väkisin aikuisten ruokia, koska on joulu ja juhla.
Itse juurikin tähän perhepiirissä kiinnittänyt huomiota, lasten lautasille kasataan kaikenlaista, mihin eivät ole tottuneet tai mistä eivät pidä. Haluaisitko itse viettää joulua makustellen vieraita makuja? Saa maistella tietenkin ja kokeilla, mutta aika lapsiystävällistä olisi ottaa huomioon heidän makumaailma ja sen hetkiset mieltymykset.
Toinen huomionarvoinen seilkka on esillepano, että olisi tarjolla myös niitä uusia juttuja, koska ikinä ei tiedä milloin niistä innostutaankin. Pieniin astioihin voi laittaa lapsillekin esiin monenlaista kokeeksi ja itse otettavaksi.
Ystävälläni ei ole matalaa pöytää, niin hän oli laittanut tuoleja riviin, jossa kivat liinat ja joulukuussa syntyneen lapsen juhlaruuat pikkuväen esillä. Ilmapalloja oli sitten kiinnitetty tuolin selkämyksiin. Todella kivan näköinen oli ja saman voi toteuttaa joulunakin. Lisäksi synttäreillä askarreltiin tai siis maalattiin pienet taulut ja kaikki saivat viedä tuotoksensa kotiin omin signeerauksin. Todella kiva idea.
Kinkkua, imellettyä perunalaatikkoa, lanttulaatikkoa, torttukahvit, votkoo raitilla.
Menen valmiiseen pöytään, miehen äiti tekee ruoat.
Alkupalapöydässä on itse graavattua lohta ja siikaa, valmista kylmäsavulohta. Näiden kanssa on keitettyjä perunoita ja sellaista majoneesipohjaista kastiketta. Ainiin ja skagenia on myös. Saaristolaisleipää ja vihersalaattia.
Pääruokapöydässä on kinkkua ja savustettua kalkkunaa sekä porkkana-, lanttu- ja perunalaatikkoa. Itse tehtyä rosollia myös. Nuo laatikot on myös itse tehty.
Jälkkärinä on karpalojäädykettä. Myöhemmin illalla syödään torttuja ja suklaata.
Joulupäivänä sama setti, iltapalaksi juustolautanen hilloineen, keksineen ja hedelmineen.
Huh, alkaa närästää jo tämän viestin kirjoittaminen. Tolkuttomasti ruokaa. Minulle riittäisi paljon paljon vähempi.
Onneksi tapaninpäivänä pääsee kylään omien vanhempieni luo ja siellä on taas tarjolla perus arkiruokaa.
Kaurapuuroa ja lämmintä vettä. Rahat on loppu, mutta myydään Volvo.
Kinkkua, lämminsavulohta, perunoita, porkkanoita, herneitä, kinkun kastike, lanttulaatikkoa, porkkanalaatikkoa, punajuurisinihomejuustolaatikkoa, vihersalaattia, juomana vesi, jälkiruokana piparijuustokakkua ja suklaata.