Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pystyykö ruoan itse valmistamalla muka säästämään?

Vierailija
10.12.2020 |

Esim jos tekee leivät tai pastan itse?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivässä ehkä, muttei pastassa. Maku tosin ratkaisee.

Peruseinekset korvaamalla saa sekä maukua ja laatua. On yleensä myös halvempaa ja maku tosiaan ratkaisee tällä alueella vielä enemmän. Hyvin itse tehty ruoka saa einekset maistumaan moskalta.

Vierailija
2/27 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivässä todella säästää. Varsinkin jos on eneegiapihi leipäkone.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyy säästämään.

Mitä suurempia eriä teet, sen paremmin pystyt optimoimaan sen, että kilohinta raaka-aineille on edullisempi. Jos ostat 700g jauhelihaa, se on edullisempaa kuin 300g jne. Välillä lasken, paljonko tulee hinnaksi annokselle, se jää aina alle kahteen euroon. Ero on myös siinä, että jos vaikka Pirkka-kinkkukiusaus 300g maksaa myös alle kaksi euroa, niin oma tekemä on yleensä suurempi annos.Tietysti itsekin tekemällä voi tehdä kalliimmista raaka-aineista, yleensä vain silloin ei olla enää eines-tasolla vaan voi jo verrata samantapaiseen ruokaan vaikka lounasruokalassa.

Teen siis itse usein ruokaa pakkaseen ja syön niitä annoksia sitten töissä.

Vierailija
4/27 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivän kohdalla se riippuu ihan siitä, mitä leipää syö. Jos käy halvin vehnäleipä, miltä saralta ainakin täällä on lähes aina joku -50%, niin aika vaikea on itse tekemällä säästää. Muuten se on ihan mahdollista. Noissa säästämisissä kannattaa muistaa myös vaihtoehtoiskustannukset vai mikä se termi olikaan. Eli jos et tee pastaa itse, teet sen saman ajan jotain muuta. Onko taloudellisesti kannattavampaa tehdä se aika töitä (jos on vaikka free lance) tai mielekkäämpää leikkiä lapsen kanssa tai terveellisempää käydä lenkillä. Monesti näissä säästövinkeissä unohtuu se aika ja vaiva, mikä siihen säästämiseen kuluu. En siis säästämistä tietysti vastusta, mutta jotkut vie sen ihan äärimmäisyyksiin, eikä enää näy metsä puilta.

Vierailija
5/27 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syö paljon vaaleaa leipää, itse tekemällä JA järkevästi toimimalla voi säästää kun leipoo itse eikä laske hintaa omalle työlle. Jos voi käyttää aikaa kotona johonkin tuottavaan (esim. laskuttaa jostakin kotona tekemästään työstä), asiaa pitää miettiä tarkemmin.

Järkevä toiminta tarkoittaa esimerkiksi, että käyttää uunin lämmitystä samalla kertaa useampaan asiaan. Jos aikoo tehdä uuniruokaa, paistaa samalla kertaa leivän ja vaikka huomisenkin ruoan.

Pataleipä on helppo ja vaivaton tehdä, mutta vaatii suunnittelua kuten muukin taloudellinen ruoanlaitto. Taikina sekoitetaan valmiiksi odottamaan ja aika tekee sitkon ja hyvän maun - ei siis tarvitse alustaa taikinaa. Paistetaan vasta päivän tai jopa kahden päästä.

Pasta on kilohinnaltaan niin edullista, että sen tekeminen tuskin maksaa vaivan. Toki siten saisi tuoretta ja ehkä herkullistakin, mutta hyvät jauhot maksavat nekin aika paljon.

Vierailija
6/27 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saakelin kallista tuo jauhenlihan kasvattaminen ja vie vielä tuhottomasti aikaa.

Vierailija
7/27 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on leivinuuni, jota muutenkin lämmitetään, voi säästää hyvinkin paljon.  Samoin siinä tapauksessa, että haluaa jotain erikoisleipiä. Samoin sämpylöissä. Leivän tekoon ei tarvita mitään erikoisvälineitä, kun jokaisessa taloudessa on kai vähintään kattila, jos ei yhtään taikinakulhoa.

Pasta on muutenkin niin halpaa mutta työlästä valmistaa ilman erikoislaitteita, että ei kannata.

Vierailija
8/27 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKÄ TROLLI TÄHÄN NYT PESIYTYI?? OOTKO TOSISSASI TÄMÄN KYSYMYKSEN KANSSA?

Vierailija
9/27 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leivän kohdalla se riippuu ihan siitä, mitä leipää syö. Jos käy halvin vehnäleipä, miltä saralta ainakin täällä on lähes aina joku -50%, niin aika vaikea on itse tekemällä säästää. Muuten se on ihan mahdollista. Noissa säästämisissä kannattaa muistaa myös vaihtoehtoiskustannukset vai mikä se termi olikaan. Eli jos et tee pastaa itse, teet sen saman ajan jotain muuta. Onko taloudellisesti kannattavampaa tehdä se aika töitä (jos on vaikka free lance) tai mielekkäämpää leikkiä lapsen kanssa tai terveellisempää käydä lenkillä. Monesti näissä säästövinkeissä unohtuu se aika ja vaiva, mikä siihen säästämiseen kuluu. En siis säästämistä tietysti vastusta, mutta jotkut vie sen ihan äärimmäisyyksiin, eikä enää näy metsä puilta.

Joo.

Jos esimerkiksi suunnittelee tekevänsä joka päivälle itse eri ruoan, se voi olla raskasta.

Ideaalisti siis vaikka paistaa pannulla jauhelihaa, tekee tänään tortilloja ja seuraavana päivänä jää jauhelihaa kaalikeittoa varten. Eli käyttää kaikki niin että ei jää hävikkiä. Hyvällä suunnittelulla se on ihan mahdollista.

Itse juuri nyt pilkoin kaalia valmiiksi jääkaappiin. Teen siitä tulevalla viikolla itselleni salaattia, pilkottu kaali säilyy. Mutta kaalia jäi niin paljon yli, että paistan sitä pannulla tämän päivän ruoan lisäkkeeksi.

Itselleni siis tällä hetkellä ruoanlaitosta on kohtuullinen vaiva. Ja teen myös usein arkiruoaksi helppoja ruokia, jotka valmistuvat nopeasti. Erona oikeastaan vain se, että teen ruokaa aina niin, että sitä jää yli pakkaseen.

Vierailija
10/27 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki työ maksaa. Sama se on niiden teollisesti tuottettujen sapuskojen kanssa vaikka siinä työn hinta onkin pyritty vetää minimiin. Itse tehtynä hinnan saa vieläkin alemmaksi jos arvottaa ruokaan käytetyn ajan nollaksi. Jäljelle jää siis raaka-aineiden kustannukset. Koska ei tarvitse miellyttää niin suurta kirjoa syöjiä monista raaka-aineista voi kitsastella tai luopua kokonaan. Samoin hankkimalla isompia eriä jostain tukusta saa hintaa hilattua alas selvästi.

Vierailija
11/27 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vertaa vaikka valmisruokia ja omatekoista ruokaa, niin sillä valmisruoan hinnalla kokkailee jo aika gourmet ruokia.

Vierailija
12/27 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika on rahaa, eli sillä tavalla ei säästä. Mutta jos haluaa säästää konkreettista rahaa, niin ruuaan valmistaminen itse isoissa erissä ja pakastaminen annoksina säästää rahaa.

Vierailija
13/27 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo.

Jos esimerkiksi suunnittelee tekevänsä joka päivälle itse eri ruoan, se voi olla raskasta.

Ideaalisti siis vaikka paistaa pannulla jauhelihaa, tekee tänään tortilloja ja seuraavana päivänä jää jauhelihaa kaalikeittoa varten. Eli käyttää kaikki niin että ei jää hävikkiä. Hyvällä suunnittelulla se on ihan mahdollista.

Itse juuri nyt pilkoin kaalia valmiiksi jääkaappiin. Teen siitä tulevalla viikolla itselleni salaattia, pilkottu kaali säilyy. Mutta kaalia jäi niin paljon yli, että paistan sitä pannulla tämän päivän ruoan lisäkkeeksi.

Itselleni siis tällä hetkellä ruoanlaitosta on kohtuullinen vaiva. Ja teen myös usein arkiruoaksi helppoja ruokia, jotka valmistuvat nopeasti. Erona oikeastaan vain se, että teen ruokaa aina niin, että sitä jää yli pakkaseen.

Minäkin teen ruokaa yleensä enemmän kuin kerralla tarvitsee. Mies aina ihmettelee, kun meillä jää tähteitä, ihan kuin se olisi jokin ongelma. Teen itse töitä kotoa käsin, eikä todellakaan ole halua tai aikaa alkaa kunnolla kokkailemaan kaksi kertaa päivässä. Eli lounasaikaan lämmitän niitä tähteitä. 

Vierailija
14/27 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä säästää ihan älyttömästi, kun tekee ruokansa itse vs. ostaa eineksiä. Katsoin huvikseni esim. Saarioisten makaronilaatikon annoshinnan ja itsetehdyn annoshinnan, niin eines on suunnilleen tuplasti kalliimpaa.

Sitten jos ajattelee vaikka vuoden ruokamenoja, jos ne olisivat vaikka 3000 euroa vuodessa eineksillä, niin jos ne saisi puolitettua 1500 euroon, niin kyllähän se on ihan hitosti rahaa.

Vierailija
15/27 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo.

Minäkin teen ruokaa yleensä enemmän kuin kerralla tarvitsee. Mies aina ihmettelee, kun meillä jää tähteitä, ihan kuin se olisi jokin ongelma. Teen itse töitä kotoa käsin, eikä todellakaan ole halua tai aikaa alkaa kunnolla kokkailemaan kaksi kertaa päivässä. Eli lounasaikaan lämmitän niitä tähteitä. 

Mä syön joka päivä kaksi lämmintä kotiruokaa, mutta en todellakaan kokkaa joka päivä. Isompia satseja vaan, tietenkin! Huomenna esim. syön pastakastikkeen jämät lounaaksi ja teen illalla kalakeiton, jota syödään sitten useampana päivänä

Vierailija
16/27 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika on rahaa, eli sillä tavalla ei säästä. Mutta jos haluaa säästää konkreettista rahaa, niin ruuaan valmistaminen itse isoissa erissä ja pakastaminen annoksina säästää rahaa.

Tavallisen ihmisen arkeen yleensä sisältyy ruoanlaittoa sellaisena hetkenä, kun tämä ei ole töissä. Jos tämän saa valjastettua siihen, että voi tehdä helposti ruokaa, josta tulee ehkä useammalle päivällekin ruokaa, se on kohtuullinen vaiva.

Vierailija
17/27 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin säästö tulee siitä, kun ottaa töihin lounaaksi edellisen päivän ruokaa.

Vierailija
18/27 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin sämpylöissä säästää, noin 12 kpl kotitekoisia sämpylöitä maksaa alle 1€.

Vierailija
19/27 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin säästö tulee siitä, kun ottaa töihin lounaaksi edellisen päivän ruokaa.

Tämä on totta, ja vielä suurempi säästö on siinä tapauksessa, että ruuantähteet menisivät muuten jätteisiin.

Niinpä meillä tehdään ennen työpäiviä sellaista ruokaa, jota on helppo ottaa evääksi ja on hyvää mikrossa lämmitettynäkin.

Jos vertaa itsetehtyä ravintolaruokaan eikä eineksiin, niin kyllä säästää!

Vierailija
20/27 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos nyt laskee vaikka eilisen linssikeiton

- tomaattimurska, 1 iso sipuli, 2 valkosipulinkynttä, linssejä, kasvisfondi, mausteita parin centin edestä. 3,29€/4 annosta (todellisuudessa 5-6) eli annoshinta 82 cnt

Kaupan linssikeitto 2,35€/annos

Gulassi:

- naudan paistia (max kilo, tarjouksesta 10€), porkkanaa, sipulia, valkosipulia, paprikaa, tomaattipyrettä, mausteita muutamalla centillä, lihafondi, hapankaali, 5 perunaa  yhteensä n 16€. Annoksia 6 eli annoshinta 2,66€

Ravintolassa yhtä laadukas min 10€/annos

Broilerin koivet riisipedillä

- broilerin koipia, mukillinen basmatiriisiä, kanafondi, kuivattuja yrttejä ja mausteita muutama centti: 2,54€, eli annoshinta (meillä tuosta syö 4) 0,635€. 

Kaupan kanaa ja riisiä kermakastikkeesa 2,79€/ annos

Perheestä, lapsista ja töistä huolimatta aina on ollut aikaa tehdä ruuat itse. Mulle laatu merkitsee niin paljon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme