Mitä hyötyä 35v pitkäaikaistyöttömälle on ilmaisesta avoimen yliopiston
opiskelusta? Ei mitään.
Kai olisin pyrkinyt yliopistoon tai AMK:Iin, jos uskaltaisin esiintyä ryhmän edessä ja puhua muille ihmisille.
Katsoin juuri kursseja, eikä siellä ollut mitään mikä auttaisi minua, työtöntä merkonia/kokkia, työllistymään.
N35
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Mitkä on ilmaisia? Hinnat näyttävät vaihtelevan 60-250 € välillä per kurssi.
Vuoden 2021 loppuun saakka työttömät saa opiskella ilmaiseksi! Se on uusi kokeilu. Kannattaa suorittaa vuoden loppuun mennessä orientaatiokurssi (1op),ihan älyttömän simppeli niin sen jälkeen voi ilmoittautua kursseille 🙂
Vierailija kirjoitti:
Olisko vaikka sellaista hyötyä että saattaisit oppia jotain uutta? Saattaisit innostua opiskelusta niin paljon että voisit saada akateemisen tutkinnon? Voisit vaikka saada itsearvostusta ja kunnioitusta myös yhteiskunnalta ja kokea olevasi hyödyllinen ja arvokas. Saattaisit jopa joutua jättämään tuon pitkäaikaistyöttömyyden menneisyyteen ja päästä työelämään? Vieläpä kunnon palkalla.
Ei tule ikinä onnistumaan, koska en uskalla puhua suuressa ryhmässä.
Mies hoitaan meillä vasut, vanhempainillat sekä kevät- ja joulujuhlat.
Mun unelma on olla tiskaaja (saa olla rauhassa) suurtalouskeittiössä ja vi ttu sinnekään en ole päässyt vaikka kuinka hakenut töitä.
Ap
Mäkin vihaan ryhmätyöskentelyä ja pelkään esiintymistä. Seminaareissa syke alkaa nousemaan jo paljon ennen omaa esitystäni, vaikka kuinka yritän rauhoitella itseäni. Sitten pitää aloittaa ja takeltelen sanoissani. Paniikissa saatan kadottaa punaisen langan ja sitten tulee punastuminen kun yritän saada hommaa jotenkin kasaan. Se on vieläkin ihan kauheaa, vaikka olenkin parempi siinä ennen kuin ennen opintojani. Onneksi meitä on muitakin ja tiedän, ettei minua sen takia tuomita, sillä esiintymiskammoa ymmärretään aika hyvin. Olen kyllä miettinyt beetasalpaajien hankkimista. Vielä pari vuotta maisteriksi valmistumiseen. Kyllä tämä tästä.
Mikä on akateeminen ala jossa työllistyy 100 % varmasti eikä sisällä matikkaa, fysiikkaa tai kemiaa? Ap
Minusta yliopistojen tarjonta on aika teoreettista. Jos haluaisin oppia jotain niin miten saan enemmän asiakkaita tai miten saan enemmän taikinaa vähemmällä vaivalla.
-eri
Jos kuitenkin innostuu opiskelemaan näitä ilmaisia kursseja, ei kannata TE-toimistossa sitä mainostaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kuitenkin innostuu opiskelemaan näitä ilmaisia kursseja, ei kannata TE-toimistossa sitä mainostaa.
Alle 5 pistettä saa suorittaa. Mutta ei kannata mainita työkkäriin mitään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä on akateeminen ala jossa työllistyy 100 % varmasti eikä sisällä matikkaa, fysiikkaa tai kemiaa? Ap
Ei missään työllisty 100 % varmasti. Miten olisi lastentarhanopettajan opinnot? Tutkinto on kandi ja töitä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sosiaaliala. Mutta ei sitä matematiikkaa, fysiikkaa tai kemiaa tarviste niin kovasti pelätä. Itse aikoinaan kirjoitin matikasta (lyhyestä) I:n. Fysikkaa ja kemiaa luin lukiossa vain ne pakolliset 1 kurssia per aine. Nykyisin opiskelen alaa, jossa on pakollisia matikan, fysiikan ja kemian kursseja. Matematiikkaan hankin itselleni tutorin. Se toki maksoi hieman, mutta sain skyllä siitä paljon irti, ja kurssistakin tuli arvosana 5. Ja se vielä sisälsi paljon pitkän matematiikan juttuja (mm. derivointia ja integraalilaskentaa). Kemia ja fysiikka menee keskinkertaisesti ihan vain lukemalla. Nykyisin netissä on niin paljon auttavaa materiaalia, joten opiskelu on helpompaa kuin lukioaikoina (olen 34v). Kannattaa välillä haastaa itseään, niin saattaa jopa yllättyä mihin kaikkeen pystyy kun yrittää. Oma itsetuntoni on noussut opintojen myötä ja uskon itseeni enemmän kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Voiko te-toimisto saada sen silti jotenkin selville?
Musta kuulostaa että sun kannattaa ap mennä terapiaan. Oon itse myös jännittäjä ja oon saanut paljon apua siitä, että oon selvitellyt jännityksen syitä. Eli kannattaa miettiä miksi sinua jännittää niin paljon, mistä se johtuu? Usein nämä jutut johtuvat jostakin lapsuudessa koetusta. Olivatko vanhempasi väkivaltaisia tai muuten dominoivia? Onko sinulla sosiaalisten tilanteiden pelkoa? Terapiassa näitä juttuja voisi selvitellä ja se varmasti auttaisi elämän kaikilla osa-alueilla.
Vierailija kirjoitti:
Työtön ei saa opiskella 5 op:ta enempää kuussa, muuten lähtee tuet
Tuo tahti vastaa jo melkein täyspäiväistä opiskelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko te-toimisto saada sen silti jotenkin selville?
Ehdottomasti mainittava te-toimistolle! Minulle ainakin sanottiin että jos opinnot jää alle 5 op olikohan se nyt kuukaudessa tms.. eli lasketaan sivutoimiseksi niin ei vaikuta työttömyystukeen 🙂
Kannattaa selvittää,mielellään auttavat ja ei tule sitten mitään ikäviä yllätyksiä! Tsemppiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään työllisty 100 % varmasti. Miten olisi lastentarhanopettajan opinnot? Tutkinto on kandi ja töitä riittää.
Olin 10v sitten päiväkodissa kuukauden 9e päivä hommalla, kun harkitsin lähihoitajan ammattia. Liian "pelottavaa" pitäisi lukea ääneen lapsille, esitellä itsensä uusille vanhemmille jne. Oli tuskaa.
Vuosi sitten, ennenkuin valmistuin kokiksi, olin päiväkodin keittiössä harjoittelussa ja se oli sopivaa. Ei vanhempia tai mitään sosiaalista, kahvihuoneessa välillä jotain kommentoin.
Monet matalasti koulutetut on vain pelokkaita.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön ei saa opiskella 5 op:ta enempää kuussa, muuten lähtee tuet
Tuo tahti vastaa jo melkein täyspäiväistä opiskelua.
Jep,5 op saa jo tehdä ihan kivasti hommia . Sitäpaitsi eikös se ole mukavan leppoisa tahti opiskella ja saa pitää rahansa
Vierailija kirjoitti:
Musta kuulostaa että sun kannattaa ap mennä terapiaan. Oon itse myös jännittäjä ja oon saanut paljon apua siitä, että oon selvitellyt jännityksen syitä. Eli kannattaa miettiä miksi sinua jännittää niin paljon, mistä se johtuu? Usein nämä jutut johtuvat jostakin lapsuudessa koetusta. Olivatko vanhempasi väkivaltaisia tai muuten dominoivia? Onko sinulla sosiaalisten tilanteiden pelkoa? Terapiassa näitä juttuja voisi selvitellä ja se varmasti auttaisi elämän kaikilla osa-alueilla.
Minut kiusattiin yläasteella pilalle. Ysiluokka oli paras, kun kiusaajat oli siirtyneet eri kouluun.
Ne oli sitten siellä lukiossa, savusti minut ulos. Jaksoin käydä _yksin_ lukiota ekan vuoden ja pari vuotta seuraavaa vuotta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä on ilmaisia? Hinnat näyttävät vaihtelevan 60-250 € välillä per kurssi.
Vuoden 2021 loppuun saakka työttömät saa opiskella ilmaiseksi! Se on uusi kokeilu. Kannattaa suorittaa vuoden loppuun mennessä orientaatiokurssi (1op),ihan älyttömän simppeli niin sen jälkeen voi ilmoittautua kursseille 🙂
Tuota en tiennytkään. Kiitos vinkistä. Pitää olla yhteydessä työkkäriin, mutta arvaan jo niiden vastauksen.
Vierailija kirjoitti:
Olen kai sitten erilainen persoona, kun minua ei kiinnosta mikään :D
Paitsi leipominen ja uinti, mutta ne ei auta työllistymistä.
Ap
No hei sä voit myyvä pullaa ja rikastua. Ota lainaa ja rakenna yksityinen uimahalli ja rikastu.
Vierailija kirjoitti:
Ja olisihan se kiva uskaltaa mennä joskus salille, ryhmäliikuntatunnille ja uimaan halliin, eikä pelkästään luonnonvesiin. Ap
Monet yliopistot tarjoaa koronan takia ilmaisia kursseja lomautetuille ja työttömille esim:
https://www.avoin.jyu.fi/fi/opintotarjonta/maksuttomat-opinnot-tyottomi…