Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, jotka eivät ole tahattomasti lapsettomia, mutta eivät vapaaehtoisesti lapsettomiakaan?

Vierailija
10.12.2020 |

Aina kun puhutaan lapsettomista, heidät kategorisoidaan vapaaehtoisesti lapsettomiin ja tahattomasti lapsettomiin. Mutta entä he, jotka eivät ole kumpaakaan? Itse koen olevani tällainen. Eli en käytä ehkäisyä, mutta en myöskään yritä saada lasta. Eli en ole tehnyt päätöstä käyttää ehkäisyä ja olla lapseton, mutta en myöskään tee mitään tullakseni raskaaksi, kuten laske ovulaatiopäiviä tms.

Minulla ei kertakaikkiaan ole lapsista mielipidettä suuntaan tai toiseen. On aika se ja sama tuleeko lapsia vai ei. Tuntuu, että olen kummajainen "ääripäiden" eli velojen ja tahattomasti lapsettomien joukossa. Jos olisi pakko valita jompi kumpi kanta, niin sitten kallistuisin vapaaehtoiseen lapsettomuuteen.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ei moni nainen käsitä, sillä on outo jos ei valitse kummalla kannalla tuossa asiassa on.

Vierailija
2/21 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut aina myös niin, ettei mielipidettä mihinkään suuntaan, ei ehdotonta halua saada lapsia, eikä halua olla lapseton. Lapsettomaksi olen jäänyt, koska ei ole puolisoakaan, mutta jos nyt olisi sellanen mies löytynyt nuorempana joka olisi lapsia halunnut, hyvin olisin voinut pari lasta hankkiakin. Mutta ei silti sureta yhtään, ettei ole miestä eikä lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoisin, että jos harrastaa seksiä ja tarkoituksella jättää käyttämättä ehkäisyä, on valinnut haluavansa lapsen. Muu ajattelu olisi vastuutonta.

Toinen juttu sitten on, saako lasta, ja kuinka asiaan reagoi.

Vierailija
4/21 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisia ihmisiä on var,asti kaikissa ikäryhmissä, mutta erityisesti parikymppisten keskuudessa. Itse (28v) esimerkiksi en oikein tiedä haluanko lapsia ikinä, tavllaan joo tavallaan ei, asia ei ole kovin merkityksellinen minulle. Lapsia voi ehkä tulla, tai ehkä ei. En pidä itseäni vapaaehtoisesti lapsettomana, tai ajattele että lapsia aletaan yrittämään myöhemmin...

Vierailija
5/21 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytimme ehkäisyä niin kauan kuin aloimme yrittämään raskaaksi tuloa. En kuulunut mihinkään vela junttaan missään vaiheessa.

Vierailija
6/21 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaisia ihmisiä on var,asti kaikissa ikäryhmissä, mutta erityisesti parikymppisten keskuudessa. Itse (28v) esimerkiksi en oikein tiedä haluanko lapsia ikinä, tavllaan joo tavallaan ei, asia ei ole kovin merkityksellinen minulle. Lapsia voi ehkä tulla, tai ehkä ei. En pidä itseäni vapaaehtoisesti lapsettomana, tai ajattele että lapsia aletaan yrittämään myöhemmin...

Suurimmalle osalle parikymppisistä asia ei ole vielä ajankohtainen. Ei heidän tarvitse tietää vielä, haluavatko he joskus lapsia. Kunhan ymmärtävät käyttää ehkäisyä.

Vierailija
7/21 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni jokaisella lapsella olisi oikeus syntyä toivottuna.

Vierailija
8/21 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on rehellisesti sanottuna vaikea käsittää Ap:n logiikkaa. Jos ei käytä ehkäisyä, on vähintäänkin ajateltava, että lapsen saanti on ok, vaikka saamatta jääminenkään ei olisi iso menetys. Eli asiaa on ollut pakko pohtia. Sen verran suunnitelmallinen ja kontrollifriikki olen, että en voisi jättää ehkäisyä pois ajattelematta, että lapsi on tervetullut. ELi silloin ainakin pienesti toivoisin lasta. Hyvin harvalla on niin neutraali ajatus asiasta, että ihan sama, tuleeko lapsi vai ei.

Vierailija
9/21 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole minusta outoa, aika moni mies tuntuu ajattelevan noin. Eli lapset ei ole se elämän ykkösunelma, mutta eivät kauhistuskaan. Ja jos puoliso lapsia haluaa niin mikä ettei.

Itse koen että haluan lapsia. Mutta ei olisi maailmanloppu jos jostain syystä en lapsia saisi. Elämä on toisin sanoen tosi hyvää myös juuri nyt ilman lapsia, enkä koe että minulle jäisi joku iso "tyhjä aukko" jos en lisääntyisi. Sitten keskittäisin vain voimavarojani johonkin toiseen mielenkiinnon kohteeseen. Maailmassa on niin paljon upeita asioita ja mahdollisuuksia eikä kaikkia mitenkään pysty tekemään / toteuttamaan. Näen lapset yhtenä tällaisena mahdollisuutena, en elämän isoimpana, ainoana tavoitteena.

Vierailija
10/21 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ei moni nainen käsitä, sillä on outo jos ei valitse kummalla kannalla tuossa asiassa on.

No onhan se ihan hiton outoa, jos joku ei käytä ehkäisyä ja silti ”kallistuu vapaaehtoiseen lapsettomuuteen” kuten ap.

Ja porukka yläpeukuttaa. Missä ne kaikki abortinvastustaja-hihhulit nyt ovat?

Vierailija
11/21 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on sama logiikka kuin monella miehellä, ei tehdä päätöstä, jätetään ns. "herran haltuun".

Vierailija
12/21 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko itsepetos tuttu käsite?

Hedelmällisessä iässä ehkäisyn poisjättäminen on vauvan yritystä (ellei elä selibaatissa tai samaa sukupuolta olevan kumppanin kanssa).

Vierailija
13/21 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hedelmällisessä iässä ehkäisyn poisjättäminen on vauvan yritystä (ellei elä selibaatissa tai samaa sukupuolta olevan kumppanin kanssa).

Ei voi sanoa yritykseksi, jos ei harrasta seksiä kierron puolivälissä, kun tuntee oman kiertonsa hyvin.

Vierailija
14/21 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näen tuon kategorisoinnin enemmän niin, että vapaaehtoisesti lapseton on tehnyt päätöksen, ettei halua lapsia ja käyttää seksiä harrastaessaan ehkäisyä. Tahattomasti lapsettomia taas ovat ne, jotka eivät käytä ehkäisyä mutta syystä tai toisesta eivät raskaudu. Raskaaksi tullakseen ei tarvitse tehdä muuta kuin harrastaa seksiä ilman ehkäisyä, aika harva loppujen lopuksi laskee päiviä tms tullakseen raskaaksi. Tahattomasti lapsettomiin lasketaan myös ne, jotka eivät esimerkiksi ole löytäneet sopivaa puolisoa.

Se onkin sitten mielenkiintoinen keskustelu, että milloin siirtyy lapsettomaksi. 25-vuotias, joka ei koskaan ole edes miettinyt lapsen saamista, on tuskin vapaaehtoisesti lapseton. Edellyttääkö lapsettomuus jonkinlaista päätöstä lapsen hankkimisesta? Kauanko pitää yrittää (harrastaa seksiä ilman ehkäisyä), että voi laskea itsensä lapsettomaksi? Julkisella puolella vuoden, yksityisellä puoli? Entä se oma kokemus lapsettomuudesta? On tietysti kokonaan eri keskustelun aihe kärsiikö lapsettomuudesta vai onko "vain" lapseton ilman, että kokee kärsivänsä siitä.

Vierailija
15/21 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi sanoa yritykseksi, jos ei harrasta seksiä kierron puolivälissä, kun tuntee oman kiertonsa hyvin.

Eli ehkäisynä on ns varmat päivät?

Vierailija
16/21 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni olet tahattomasti lapseton.

Ei tahaton lapsettomuus tarkoita vain sitä, että haluaisi lasta, muttei sitä saa. Se tarkoittaa, että lasta ei tule, vaikkei sinulla olisi varsinaisesti mitään sitä vastaan etkä myöskään tee sen estämiseksi mitään.

Olet siis tahattomasti lapseton, et tahallisesti.

Vierailija
17/21 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muuta raskaaksi tuloon pitää tehdä kuin harrastaa yhdyntää ilman ehkäisyä? Sehän on se juttu, miten raskaaksi tullaan. Toki toiset haluavat tarkkailla ovulaation tapahtumista, jos vaikkapa oma keho ei ole tuttu tai anna selviä merkkejä. Se heille suotakoon.

Vierailija
18/21 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samantapainen tilanne oli mulla kauan sitten, sillä erolla, että kallistuin toiseen suuntaan, siis että lapsi saa tulla jos on tullakseen. Mulle kävi hyvin, sain yhden, ja kaikki on mennyt vallan hienosti, en masentunut enkä kokenut jääneeni mistään paitsi, päin vastoin koin elämäni rikastuneen huimasti. Mutta joillekin käy just päin vastoin, toivotaan lasta eikä sitten osatakaan olla sen kanssa. Olisipa mahtavaa, jos voisi jotenkin ennakoida miten käy, niin ettei ne saisi lapsia jotka sitten katuu sitä, ja ne joille vanhemmuus sopii, puolestaan uskaltaisivat hankkia lapsia. Mutta suosittelen kyllä kaikille hedelmällisessä iässä oleville miettimään asiaa perin pohjin hyvissä ajoin.

Joku sosiologi vois mielellään tutkia tätä aihetta, jos siitä saisi jotain viitteitä, että tuleeko ne pettymykset esim. sellaisille, jotka eivät lähipiirissään pääse näkemään perhe-elämän realiteetteja tms. Ja toiseen suuntaan, on varmaan jotain markkereita siitä, miksi ei uskalleta hankkia lapsia, vaikka edellytykset olisi.

Vierailija
19/21 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minä en käsittänyt tuota otsikkoa

Vierailija
20/21 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap on vaan niin uniikki lumihiutale, ettei sovi mihinkään kategoriaan. omasta mielestään

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi