Puhutteko näin lapsillenne? (sivukorvalla kuultua)
Lapseton täällä kyselee, jos se jotain kiinnostaa... Kävelin eilen kerrostalomme pihalla ja siinä eräällä parvekkeella oli perhe viettämässä iltaa. Heillä on joku about 5-vuotias lapsi ja keskustelu äidin ja pojan välillä meni suunnilleen näin:
Ä: "Älä nyt v-ttu revi sitä"
L: "-----" (en saanut selvää)
Ä: Aivan sama p-rkele!
L: "----"
Ä: Tunge vaikka p-rseeseesi!
Isä: "Mee nyt v-ttuun siitä" *känninaurua*
Tuli vähän paha mieli pikkulapsen puolesta, kuitenkin ihan kivasti käyttätyvä lapsi eikä mikään kauhukakara, mitä olen pihalla tämän puuhia nähnyt. Itseltänikin joskus toki on vahingossa päässyt kirosana lapsen kuullen, mutta aina koitan siististi puhua. Onko täällä perheitä joissa tämä on normaali keskustelutyyli lastenkin kanssa? Miksi?
Kommentit (26)
Minä joskus kiroilen lapsille kun he käyttäytyvät erityisen huonosti. En edes häpeä. Jos 11-vuotias lapsi jättää hommansa tekemättä ja vielä virnistelee päälle, saattaa hyvinkin kuulla perkeleitä. Toisaalta jos lapset ovat fiksusti, kyllä äitikin osaa.
Kyllä se on vanhemmuutta osata olla fiksusti, eikä vaatia lasta ensin olemaan fiksusti, ei aikuinen siihen peliin lähde mukaan.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 11:42"]
Minä joskus kiroilen lapsille kun he käyttäytyvät erityisen huonosti. En edes häpeä. Jos 11-vuotias lapsi jättää hommansa tekemättä ja vielä virnistelee päälle, saattaa hyvinkin kuulla perkeleitä. Toisaalta jos lapset ovat fiksusti, kyllä äitikin osaa.
[/quote]
Kyllä se vaan niin menee, että lapset ovat fiksusti jos äiti on fiksusti. Älä syytä lapsiasi, jos olet ne huonosti kasvattanut.
Noh, tunnustetaan sitten, kyllä mä joskus kiroilen lapsilleni. Kaipa mun pinna on silloin jo venytetty niin äärilleen?
Lapset oppivat hyvin paljon esimerkin voimalla ja tämä on 100% fakta. Jokainen lapselle epäkunnioittavasti puhuva aikuinen voi miettiä haluaisiko itse kuulla kiroilua, haistattelua, väheksyntää päivästä toiseen.
Lapsi pitäisi todellakin nähdä "tyhjänä tauluna", itse vaikutat tuleeko maalauksesta sekasortoinen ja synkkä vai tasapainoinen ja onnellinen.
Kerrostaloissakin muuten saattaa asua ihmisiä, joilla on järkeä päässä ja puhuvat lapsilleen normaalisti. Ei ne taida kaikki juoppojakaan olla, vaikka eivät ole rakentaneet omakotitaloa rauhalliselle alueelle ja hommanneet kultaistanoutajaa.