Vaikeus erottaa vasen ja oikea
Onko muita, jotka kärsivät samasta ongelmasta? En opi millään vasenta ja oikeaa, aina pitää erikseen pysähtyä miettimään kumpi olikaan kumpi, ja silti saattaa mennä väärin. Mitkään muistisäännötkään (VolvO, kummalla kädellä kirjoitat tms.) eivät auta silloin kun pitää reagoida nopeasti.
Oli hankalaa yrittää olla sähläämättä aikoinaan autokoulussa, kun opettaja antoi ohjeita "seuraavasta risteyksestä vasemmalle" tai "vaihda nyt oikealle kaistalle" samalla kun piti keskittyä auton hallintaan ja muuhun liikenteeseen. Olisi ollut helpompi jos opettaja olisi viittonut suunnat kädellä. Sama ongelma optikolla, kun kysytään mihin suuntaan E:t osoittavat taululla. Se, että pitää miettiä pari sekuntia ei tarkoita sitä, että arvon kirjaimen suuntaa kun en näe kunnolla, vaan sitä, että pitää varmistaa, etten sano vasenta silloin kun tarkoitan oikeaa jne., jolloin tuloksena olisi täysin väärillä voimakkuuksilla varustetut lasit.
Tätä oikea ja vasen -asiaa en tosiaan ole vielä elämässäni oppinut, vaikka olen jo reilu kolmekymppinen, muuten ihan keskivertoälykäs ja akateeminen (jos se mitään merkitsee) av-mamma.
Kommentit (30)
Tästä syystä käytän rannekelloa :)
Mulla on muutenkin onneton suuntavaisto. Tuntuu, että aivoissa ei vaan kaikki piuhat yhdisty ihan niinkuin pitäisi.
Älykkyystesteissä olen saanut kaikilta osa-alueilta (jopa avaruudellinen hahmotuskyky, mitä en voi tajuta!) keskivertoa korkeampia pisteitä. Lukemisen kanssa mulla ei ole ikinä ollut mitään ongelmia ja ihan onnistuneesti olen suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon.
Selasin tässä jotain muitakin aiheesta olevia keskusteluja netissä, yhdessä oli hauska vastakysymys, joka on meille sekoilijoille relevantti, mutta varmasti järjetön sellaiselle, jolle suunnat ovat itsestäänselvyys:
- Miksei jotkut erota vasenta oikeasta?
- Onko niillä jotain eroa?
Ap
Olen molempikätinen lukihäiriöinen melkeen kolmikymppinen. Vas. Ja oik. Opin erottamaan sen jälkeen kunnolla ku kuulin tämän "vasemman käden peukku osoittaa oikealle ja oikean käden peukku vasemmalle." Joo vaikeeta mut vielä joskus häätyy käydä kommenti läpi ennen kun tietää esim. Minne käännytään.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 22:32"]
Liittyy tosiaan hahmottamishäiriöön. Lukivaikeudet on yksi osa niitä. Siihen liittyy myös molempikätisyys. Molemmat aivopuoliskot ovat vahvoja. Yleensä toinen dominoi.
[/quote]
Minua aikoinaan aikuiset opastivat pontevasti oikean käden käyttöön vaikka osaan molemmilla käsillä. Vasenkätinen äitini pakotettiin koulussa oikeakätiseksi ja hän omi sieltä tuon oikeakätisyysideologian.
Joo mulla oli kans tää hahmottamisongelma oik/vas. Korostui just autokoulussa. Mut se varmaan johtui siitä, että olen kaksikielinen muutenkin:)
Joku puhui tässä ketjussa synestesiasta. Mä olen vähän oikea-vasen-vammainen, muuten ihan älykäs, ja koen lisäksi synestesioita joissain vähän hassuissa asioissa. Näen esimerkiksi klassisen musiikin helposti väreinä ja eri sävellajit on mulle erivärisiä, h-molli esim. tummansininen jne. Vahvimpana mulla on sellaista, että tunnen ja muistan sanat niiden vokaalirakenteen perusteella. Esim. mulla saattaa olla mielessä joku näyttelijä, jonka nimestä muistan vain, että se oli "a:n värinen" ja myöhemmin tulee mieleen, että se oli Scarlett Johansson. Ei ole välttämättä aina sanan eka vokaali, en oo itekään päässyt selvyyteen, millä perusteella vahvin vokaali tuntuu määräytyvän.
Lisäksi mulla on tuo auki-kiinni-ruuvaamisen hahmotusvaikeus, mistä joku täällä puhui. Ja aina pitää tarkistaa vaivalloisesti kellotaluun ajattelemisen avulla, miten myötäpäivään ja vastapäivään menikään. Suuntavaisto on mulla ihan onneton jos pitää muistaa reittejä kaupungissa tai rakennusten sisälläkin. Miehen on mahdoton tätä ymmärtää...Kartan kanssa ei ole mitään ongelmaa! Ihana kuulla etten ole ainoa "vammainen" :)
Minullakin on tuota. Aina pitää miettiä kummalla kädellä kirjoitan. Muuta häiriötä ei ole ikinä ollut. Taitaa olla yleinen "vaiva"
Minä kärsin myös oikea = vasen vaivasta. Minulla on myös todennäköisesti lievä lukihäriö. Spatiaalisessa hahmottamisessa ei muuten ole ongelmia, mutta saatan neuvoa tietä esimerkiksi vasen, vasen, oikea vaikka oikeasti olisi juuri päin vastoin. Myös luvut saattavat vaihtaa paikka, esim. hedelmä vaa'alla painan usein 58 kun pitäisi 85 tms.
Mulla oli nuorempana tuo ja voin kertoa, että siitä pääsee ihan harjoittelemalla. Mutta harjoittelu pitää tehdä rauhassa itsekseen, että se pääsee automatisoitumaan kunnolla. Stressitilanteessa ei nimittäin mikään jää päähän, eikä myöskään tule sieltä ulos, ellei se ole selkärangassa.
Tosiaan nyt kun mainittiin, liikenteessä minullakin on hieman vaikeaa hahmottamisessa. Tiedän automaattisesti, että tuolta suunnasta --> tulevia pitää väistää (vaikken osaa suuntaa nimetäkään), mutta entäs sitten kun liikenneympyrässä pitääkin väistää <-- noita autoja, mutta noita ---> taas ei :( Tämän vuoksi en pidä kaupungissa ajamisesta. Yritän tietysti olla erityisen skarppina liikenteessä, jotta en olisi vaaraksi kenellekään...
Ap