Halvimmat vihannekset ja hedelmät opiskelijabudjetilla
Aloitan jälleen opiskelun, mutta pelkään, ettei rahani riitä mihinkään pelkällä opintotuella eläessä. Nuorena opiskellessa elin oikeastaan pelkällä makaronilla ja kouluruoalla. Nyttemmin olen sairastunut ärtyvän suolen oireyhtymään ja esimerkiksi kouluruokailu ei onnistu, koska en voi syödä mm. sipulia, jota on mausteena lähes joka ruoassa ja viljatuotteita. Olen tottunut syömään runsaasti vihanneksia ja hedelmiä. Lihaa en syö lainkaan, koska oireeni pahentuvat. Mutta vihannekset ja erityisesti hedelmät ovat älyttömän kalliita. En juurikaan katsele hintoja kaupassa, koska minulle tärkeintä on syödä sairaudestani huolimatta terveellisesti. Mutta opiskelijabudjetilla tulee olemaan hankalaa. Mitkä ovat halvimmat vihannekset, juurekset ja hedelmät, joita kaupasta saa?
Kommentit (6)
Minä, toisen asteen opiskelija ja kasvissyöjä, olin juuri tulossa kertomaan että tässä taloudessa menee paljon porkkanaa, kesäkurpitsaa ja omenoita. Pakastevihanneksia lisään jokaiseen ruokaan, ne ovat halpoja ja säilyvät hyvin. Tietenkin vuodenajan mukaan koitan katsoa, mikä on juuri silloin halpaa. Valitettavasti en ole ihan perillä ärtyvän suolen oireyhtymästä, joten jos nyt sanon että nimenomaan sipuli ja kaali on mielestäni halpaa ja monikäyttöistä niin silloin siitä ei ole aloittajalle liikaa hyötyä..?
Sesongin mukaan, kun koittaa syödä niin kyllä siinä opiskelijakin pärjää hyvin. Varsinkin, kun lihaan ei mene rahaa.
Perinteiset juurekset eivät paljoakaan maksa. Perunat ovat noin 0,80 € /kg. Juureksia on usein Citymarketissa tarjouksessa 1€ / kg, eikä porkkanat ole muutenkaan paljoa kalliimpia. Kaali on halpaa mutta ei ehkä istu ruokavalioosi kovin hyvin?
Hedelmistä banaanit ja omenat ovat edullisimpia. Talvella sesongissa ovat sitrushedelmät, joten silloin kannattaa syödä niitä. Päärynät ovat välillä tarjouksessa mutta normaalihinta taitaa olla reilu 3 € / kg. Rypäleet ovat kalliita.
Salaatteja kannattaa syödä vain kesällä, koska talvella hinta ja maku eivät ikinä kohtaa.
Kannattaa koittaa myös pakastamista, jos sattuu hyviä tarjouksia eteen ja kesän herkut pakastimeen. Esimerkiksi tuore ananas maistui hyvälle pakastimesta otettunakin mutta päärynä ei tykännyt lainkaan.
Kannattaa miettiä myös energiasisällön kannalta. Esim. porkkanassa 100g 33 kcal, eli 6 kiloa saa syödä päivässä, että saa energian. Ei ole mitään halpaa huvia se, vaikka hauskaa toki.
Kauden mukaan on halvinta syödä. Tammi-maaliskuussa esim. appelsiinit, nyt omenat. Juurekset ja kaali (jos vatsa kestää) ovat lähes läpi vuoden edullisia, ja loppukesästä lisäksi erinomaisen hyviä. Varsinkin talvella kannattaa katsoa myös säilöttyjä ja pakastettuja kasviksia. Jos voit syödä linssejä ja papuja, niitä saa yleensä halvimmalla, kun ostaa kuivattuna ja liottaa ja keittää. Myös idättäminen ehkä kannattaa opetella.
Syökö joku muka oikeasti pelkkää makaronia opiskelijana? Eikö tämä ole vain urbaanilegenda.
Ei oikein saa mitään halvalla. Porkkanakin maksaa vähintään eruon/kg, yleensä 2 euroa. Lindistä kannattaa ostella, tosin ei omenoita, jotka ovat myös 2 eruoa kilo siellä.