Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tunnista mitään tästä kuraulkoilun vastustamisesta

Vierailija
09.12.2020 |

https://www.aamulehti.fi/kolumnit/art-2000007646507.html?utm_medium=pro…

Äiti siis harmittelee lapsen hakemista päiväkodista, kun heitä ei saa kiinni ja itse kuraantuu. Toivoo heidän olevan sisällä. Itse olen kiitollinen siitä, ettei tarvitse itse värjötellä sateessa Ja viimassa vaan päikyn henkilökunta hoitaa tämän nakin ja lapsella kivaa seuraa. Meillä toki vain yksi lapsi eli eri tilanne sikäli kyllä. Joudun ulkoilemaan leikkipuistossa tosi harvoin, siis viikolla, mikä sopii mulle mainiosti, sillä sitä pidän tylsänä.

Tai tunnistan joo sen, että on veemäistä riisua kuraista lasta. Mutta kyllä mun lapsi juoksee aina mun luokse päikyn pihalla, kun haen hänet. Pienempänä kapusi mielellään rattaisiin ja vanhempana sitten käveltiin tai pyörän tarakalle.

Yritän auttaa ko. äitiä:

-haetko lapset liian aikaisin? Eli eivät ole ehtineet leikkiä ulkona, jota odottavat jutuista päätellen koko päivän? Haen itse lapsen aina lähempänä viittä, en koskaan ehtisi töistä kovin paljoa aikaisemmin. Silloin hän on tyytyväinen, on saanut peuhata ja reuhata ja ehtinyt jo tulla kivaksi ajatus päästä mun kanssa kotiin. Varmaan auttaa sekin, että moni kaveri on silloin lähtenyt jo.

-onko pakko hakea autolla? Jolloin stressattava auton ja turvaistuimen sotkua? Itse haen aina jalkaisin, pyörällä tai julkisilla. Käymme usein myös ruokakaupassa tämän jälkeen, kivasti menee aina. Meilläkin oli aluksi suht pitkä matka. Varasin lapselle aina mukaan (sokerittoman) pillimehun ja vielä pienempänä myös pienen jonkun välipalan tyyliin riisipiirakka, sillä hänellä oli jano reuhattuaan pihalla. Se välipala/mehu saattoi olla myös syy siihen, että oli kiva minun luokse tulla. Tää jäi pois vasta kun saatiin paikka läheisestä päikystä, jolloin matka kotiin lyhyt.

-jos et hakisi autolla, pystyisit "pyydystämään" pienemmän rattaisiin ja sitten hakemaan lapsen. Tuo kahden pakenevan villin samanaikainen pyydystely tuntuu kieltämättä kamalalta.

Ehkä en vaan tajua tuota autoilun ihanuutta, itselleni juuri se vaikuttaa väsyttävältä ja raskaalta. Olen itse valinnut asuinpaikakseni Helsingin, jossa hyvä julkinen liikenne, jonka varana oikeqsti voi laskea. Korona-aika opettanut kävelemään ja pyöräilemään, mikä on näkynyt kunnon kohoamisena, parempana fiiliksenä (voittajaolo, kun sateessa jaksan ja suoriudun lapsen kanssa ja se onkin helpompaa kuin ennen laiskana luulin) ja laihtumisena ja kiinteytymisenä.

No, höpisin nyt vain, kiakilla autottomuus ei ole vaihtoehto, mutta harkitkaa, jotka voitte. Koin nimenomaan vaunut todella kätevänä taaperon kanssa, ei niistä karkaa mihinkään. Autoilijaperheillä siinö tietyssä ikävaiheessa aina tuota pienten säntäilyä, miettinyt sen rasittavuutta. Rattaissa lapsen hallitsee kätevästi joka tilanteessa.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten autoilu liittyy mihinkään tässä jutussa? Jos käy töissä autolla niin tietenkin hakeekin lapsen autolla. Kenellä on aikaa ja jaksamista viedä ensin auto kotiin ja lähteä siitä kävellen tyhjiä rattaita työntäen lasta hakemaan? Varmaan jos on kotona koko päivän niin aikaa jää kaikenlaisiin kikkailuihin. Itse olen työpäivän jälkeen klo 17 päiväkodilla, jos veisin auton kotiin ensin niin en välttämättä ehtisi hakemaan lasta 17:30 mennessä, jolloin päiväkoti menee kiinni.

Autoilu liittyi siten, että autoilija ei voi nostaa lasta rattaisiin kätevästi siitä, vaan joutuu rempomaan ne lapset jonnekin ehkä kaukaisellekin parkkipaikalle. Ja että lasta voi ottaa päähän se tieto, että joutuu sinne hikoilemaan tiukkoihin vöihin pimeään autoon.

Kaamos näyttyätyy tosi pimeänä autosta ulos katsoessa, mutta kun kävelee kadulla, ei se niin pimeää ole. Raitis ilma, ei ole kuuma yms.

Itse lapsena VIHASIN sitä turvaistuimeen hikoilemaan joutumista. Muistan sen.

Vierailija
42/44 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"haetko lapset liian aikaisin?"

Tätä ihmetteleville kerron, että joillakin se työaika on jotain muuta kuin klo 8-14.

Öö mistä lähtien 8-14 on ollut joku normaali työaika? Onko tossa typo?

Eikö normi virka-aika ole 9-17? Tai 8-16?

Mutta joo, kaikki ymmärtää työaikojen erilaisuuden. Mutta päivän rytmi päikyssä on mikä on ja ymmärrän hyvin, että lasta harmittaa, kun leikki jää kesken, jos hänet hakee aikaisin. Että se voi olla yksi syy ja jos hakija voi vaikka, en tiedä, käydä ruokakaupassa välissä ja sitten hakea lapsen, niin se voi olla paljon helpompaa, kun lapsi on ehtinyt leikkiä ja kavereitakin jo haetaan.

Mutta, todella, eri ihmisillä ja perheillä on erilaiset aikataulut eri syistä. Päiväkodeilla ei

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen täällä on kritisoitu niitä, jotka eivät hae lasta hoidosta heti kun mahdollista, niitä, jotka käyvät kaupassa ennen kuin lapsi on haettu. Ja nyt sitten onkin olemassa sellainen käsite kuin liian aikaisin päiväkodista haku.

Vierailija
44/44 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen täällä on kritisoitu niitä, jotka eivät hae lasta hoidosta heti kun mahdollista, niitä, jotka käyvät kaupassa ennen kuin lapsi on haettu. Ja nyt sitten onkin olemassa sellainen käsite kuin liian aikaisin päiväkodista haku.

Tunnetusti on olemassa ihmisiä, joille mikään ei kelpaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan