Miltä tuntuu olla menkat?
Itse miehenä ei mitääm hajua mutta ois kyllä aika hirveetä vaihtaa jotai suojia ja vuotaa vertaa jostain alapäästä. Kertokaapa millaista se on naisen näkökulmasta?
Kommentit (39)
Joillakin naisilla on kivuliaat kuukautiset, mutta ei kaikilla. Nuorempana oli kuukautiskipuja ja niihin auttoi liikunta. Jos oli kivuliaampaa, auttoi lepääminen lämminvesipullo alavatsan päällä. Joskus 16 ikävuoden tienoilla kuukautiskivut loppuivat kokonaan.
Kaipaan noita aikoja, sillä kuukautisten aikana tavallista tarmokkaampi ja jopa siivoaminen oli jotenkin kivaa.
Se tuntuu juuri siltä, mitä se onkin. Se ei ole vain verenvuotoa. Se on sitä, kun sun sisäelin repii itseään kappaleiksi ja puskee tän tavaran sitten ulos.
Mulla vaihtelee kivut itsellä aika paljon siitä riippuen miten olen liikkunut menkkoja edeltävinä aikoina. Toisella kertaa selviän pienellä juilimisella ja särkylääke vain ekana päivänä, toisella kertaa ei tiedä kummin päin pitäisi vessanpöntölle asettua ja ainoa ok asento on kaurapussin kanssa sikiöasennossa sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Se tuntuu juuri siltä, mitä se onkin. Se ei ole vain verenvuotoa. Se on sitä, kun sun sisäelin repii itseään kappaleiksi ja puskee tän tavaran sitten ulos.
Mulla vaihtelee kivut itsellä aika paljon siitä riippuen miten olen liikkunut menkkoja edeltävinä aikoina. Toisella kertaa selviän pienellä juilimisella ja särkylääke vain ekana päivänä, toisella kertaa ei tiedä kummin päin pitäisi vessanpöntölle asettua ja ainoa ok asento on kaurapussin kanssa sikiöasennossa sohvalla.
Onko nuorillakin naisilla (16-30) tämmöisiä oireita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nuorillakin naisilla (16-30) tämmöisiä oireita?
No olen itse 31-vuotias, ja näin on ollut kohdallani varmaan aina.
Olen tosin nykyään paljon aktiivisempi, teininä olin epäterveellisesti elävä (= en liikkuva), joten huonoista elämäntavoista johtui varmaan kovemmat kivut. Ja siis näin oli MUN kohdalla. Kuukautiset on tosi yksilölliset. Toiset tulee kipeäksi oli sitten liikkunut tai löhönnyt miten paljon vaan, toisilla on pienempi kipukynnys jne jne.
Kivut on 1-2 päivää ja vuotoa 5-7.
Nykyään tuntuu tältä: on etova olo, ala vatsassa on painava olo, ihan kuin kaikki sisuskalut tippuis ulos. On supistuksia, jotka tuntuu siltä kuin joku puukottais kohtua sisältä päin tai polttaisi tulta siellä sisällä. Menee pois yleensä särkylääkkeillä, joita vetelen pari päivää putkeen lähes aina. Josksu kivut ei mene lääkkeillä pois ja sillon yritän vaan selvitä niiden kanssa. En ole toiminta kyvytön, mutta toivon, että alku osuis aina vapaapäivälle. Joudun myös juoksemaan vessassa, koska supistelu aiheuttaa myös tiheää suolen toimintaa.
Kyllä siihen verenvuotoon ja siteiden vaihtoon tottuu, kun ei ole vaihtoehtoja. Kipuihin ei totu ja siihen pahoinvoivaan oloon, joka on menkkojen alussa.
Sitten on vielä ne menkkoja edeltävät oireet. Mulla on esim. välillä rinnat niin kipeet ja turvonneet, että ei voi koskea. Joskus taas on mielialan vaihtelua, joka ei ole kiva, kun voi itkettää se, ettei kaapissa ole suklaata.
Nä ei kuitenkaan ole koskaan vaikuttanut siihen miten toimin ihmisten ilmoilla. Kun oon kaupassa tai töissä pystyn pitämään itteni hyvinkin kasassa. Kotona taas voin olla sitten zombi sohvalla tai itkeä herkemmin. Olen siis aika onnekas, kun ei ole esim. endometrioosia.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään tuntuu tältä: on etova olo, ala vatsassa on painava olo, ihan kuin kaikki sisuskalut tippuis ulos. On supistuksia, jotka tuntuu siltä kuin joku puukottais kohtua sisältä päin tai polttaisi tulta siellä sisällä. Menee pois yleensä särkylääkkeillä, joita vetelen pari päivää putkeen lähes aina. Josksu kivut ei mene lääkkeillä pois ja sillon yritän vaan selvitä niiden kanssa. En ole toiminta kyvytön, mutta toivon, että alku osuis aina vapaapäivälle. Joudun myös juoksemaan vessassa, koska supistelu aiheuttaa myös tiheää suolen toimintaa.
Kyllä siihen verenvuotoon ja siteiden vaihtoon tottuu, kun ei ole vaihtoehtoja. Kipuihin ei totu ja siihen pahoinvoivaan oloon, joka on menkkojen alussa.
Sitten on vielä ne menkkoja edeltävät oireet. Mulla on esim. välillä rinnat niin kipeet ja turvonneet, että ei voi koskea. Joskus taas on mielialan vaihtelua, joka ei ole kiva, kun voi itkettää se, ettei kaapissa ole suklaata.
Nä ei kuitenkaan ole koskaan vaikuttanut siihen miten toimin ihmisten ilmoilla. Kun oon kaupassa tai töissä pystyn pitämään itteni hyvinkin kasassa. Kotona taas voin olla sitten zombi sohvalla tai itkeä herkemmin. Olen siis aika onnekas, kun ei ole esim. endometrioosia.
Niin ja ikää on 28v
Olo on nihkeä. Hormonaalisten muutosten takia voi olla ripulia ja muita vatsavaivoja. Mahaan koskee ja kramppaa. Ensimmäiset 3 päivää on koko aika vähän vaikea olla. Sitten alkaa helpottaa ja menkkojen loppupäässä saattaa jopa unohtaa, että ne on. Jos on runsas vuoto niin koko aika miettii, että tuleeko siteestä läpi ja sotkeeko housut ja penkit. Mä ainakin toimin vähän aliteholla kun on menkat. Urheilu ei ihan hirveesti nappaa kun on menkat. Harrastin ratsastusta tosissani niin jurppi kyllä lähteä estevalmennukseen niin nihkeällä ololla ja tuntui ettei fyysinen suorituskyky ole optimissa. Ekat päivät on vain semmonen meh-olo ja tekee mieli kaivautua jätskipurkin kanssa peittoihin.
Olo on kuin ylikypsää tomaatilla. Vatsaa turvottaa niin, että farkut kiristävät. Noille päiville aina jotain väljempää päälle. Vuoto on tympeää, mutta ei läheskään niin tympeää kuin kivut ja sellainen ällöttävä olo. Ainakin itsellä tuntuu siltä, kun olisi kova nestehukka tai verensokerit ihan nollassa. Huimailee välillä. Nukkuminenkin on huonoa pahimpina päivinä. Särkylääkettä saa vetää kuin karkkia pari päivää, ja välillä yölläkin.
Itselläni oireet olivat nuorempana helpommat, mutta se johtui varmaan e-pillereistä, ne yleensä helpottavat oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja ikää on 28v
onko vielä lasta?
En kertakaikkiaan usko tähän. Itse en huomaa että onko naisella kuukautiset vai ei ja täällä sitten liioitellaan kipuja vaikka niitä toki voi olla
Vierailija kirjoitti:
En kertakaikkiaan usko tähän. Itse en huomaa että onko naisella kuukautiset vai ei ja täällä sitten liioitellaan kipuja vaikka niitä toki voi olla
Ei kaikilla ole järjettömiä kipuja mutta he eivät ehkä ole niin innokkaita vastaamaan täällä kun ei ole kauheasti kerrottavaa. Minulla voi olla vatsa vähän löysällä ja selästä pikkasen nipistää, sepä siinä. Veren valuminen vähän ärsyttää mutta kyllä sen kestää.
Vierailija kirjoitti:
"Miltä tuntuu olla menkat"? No enpä osaa sanoa kun en koskaan ole menkka ollut.
Turha viisastella, ku tajuat kyllä mitä kysyttiin
Ensimmäisenä päivänä tuntuu kuin joku riehuisi moottorisahan kanssa jossain sisällä. Kuumottava kipu leviää myös jalkoihin, aina jalkateriin asti. Aivan kuin kuumaa laavaa virtaisi jaloissa. Kävely muuttuu silloin töpötteleväksi mummokävelyksi. Huvittaa neuvot, kuinka liikunta auttaa kipuihin. Minä oksentaisin ja pyörtyisin jos lähtisin noissa kivuissa liikkumaan. Särkylääkkeen kanssa pystyn taas harrastamaan kevyttä liikuntaa, lähinnä kävelyä.
Seuraavina päivinä ei yleensä ole enää yhtä pahoja kipuja, tai maksimissaan toisena päivänä enää. Varsinainen vuoto kestää noin 2-3 päivää, mutta pientä vuotoa voi tulla vielä muutaman päivän ajan sen jälkeenkin joten käytän sidettä vielä näinäkin päivinä. Teininä tuli yllätyksiä tämän kanssa kun luuli, että vuoto oli jo loppunut.
Käytän lähinnä siteitä vaikka en yhtään tykkää hikeä keräävästä, märästä vaipasta housuissa.
Aamuisin saa nousta varovasti ylös, ettei hulahda verta yli koko yön olleesta siteestä. Voi olla että herätessä silti huomaa sotkeneensa sänkyyn veriläiskiä.
Niin, ja ennen kuukautisia olen pari päivää itkuinen ja maha on sekaisin. Olen usein ymmälläni, ennen kuin tajuan katsoa kalenteria ja tajuan että menkathan ne onkin vaan tulossa.
Pms oireet mulla kaikkein hirveimmät, en osaa edes kuvailla tarpeeksi miten pahasti ne vaikuttaa joten en jaksa edes aloittaa. Olen kyllä oksentanutkin kivusta. Jos pitäisi valita pms vai kipu, ehdottomasti se kipu.
Minä olen siitä onnekas, ettei minulla ole ollut kuukautiskipuja eikä muitakaan aiheeseen liittyviä oireita. Paitsi kolme kertaa. Ne kerrat eivät unohdu. Kuukautiset alkoivat, kun olin 13, ja jatkuvat yhä nyt, kun olen 56.
Ne kolme ikimuistoista kertaa tapahtuivat peräkkäin muutama vuosi sitten. Runsaiden kuukautisten raja on 80 millilitraa per kierto, ja kuukupin mukaan minulla tuo määrä tuli täyteen ensimmäisenä päivänä muutamassa tunnissa, jopa parissa tunnissa. Ja jatkui. Tunnin välein piti tyhjentää Luneten isompi kuppi, ja aika usein se oli jo ehtinyt päästää verta valahtamaan ohitseen, mikä tietää sitä, että ns. toosa oli jo tulvan vallassa. Kipu tuntui siltä kuin alavatsaan olisi tartuttu punahehkuisilla hohtimilla ja revitty sisäelimiä alakautta ulos. Tunnin välein piti valita, nouseeko makuuasennosta (mykkyrästä) tyhjentämään kuppia vai riskeeraako sen, että valuu sänkyyn tai sohvaan. Verta tosiaan tuli valumalla. Kipu tuli aaltoina ja pahimpien kramppien aikana en pystynyt hengittämään. Pari kertaa työnsin tyynyn jalkojen väliin, koska tyyny oli uhrattava, kun en pystynyt liikkumaan mihinkään kuppia tyhjentääkseni.
Nyt kuukautiset tulevat normaalisti, joskin hyvin niukasti, ja olen näemmä säästynyt vaihdevuosioireiltakin. Olin aina ajatellut, että menkkajutut ovat liioiteltuja, mutta kokemieni kolmen kerran jälkeen en epäile. Murto-osakin tuosta on kamalaa.
Ja kysyjälle vielä normaalista tilanteesta, jota kesti nelisenkymmentä vuotta: ei tuntunut missään. Kalenterista piti katsoa, milloin piti varustautua tamponilla (ja tamponi ei tunnu ollenkaan, kun se on oikein asetettu). Minua kuukautiset eivät haitanneet millään tavalla, ja kun en ole koskaan esimerkiksi seurustellut vakituisesti, ne eivät olleet seksielämänkään tiellä. Tamponeihin ehti mennä parituhatta euroa ennen kuukupin löytämistä, mutta niitä rahoja lienee turha havitella takaisin edes veronpalautuksina.
Itse vuodan noin 1,5dl kuukautisten aikana (kuukupilla mitattu), kun normaali vuoto on alle 0,8dl. Siksi anemisoidun helposti pitkän ajan kuluessa, jos en syö rautalisää. Kuukautiskivut ovat itselläni melko lievät, 2 ensimmäistä päivää ikään kuin särkee alavatsaan ja vähän nipistelee, pärjään kuitenkin ihan perus käsikauppasärkylääkkeillä. Turvonnut olo kestää koko viikon. Lähes siedettävää siis.
Samalta kuin kuukautiset.
Saastainen ja masennus.
Kummempia (en oikeastaan mitään) mielialanvaihteluita tms. En ole itselläni kuukautisten aikaan huomannut, ja mainitaan vielä että olen 19-vuotias nainen jos se ap:ta kiinnostaa.
T. 37
Up