Siisteystasosi
Kuinka siistiä teillä on yleensä? Kuinka perusteellisesti siivoatte siivouspäivänä? Missä menee ”hyväksyttävän” sotkun raja?
Meillä on tavarat pääosin paikoillaan, paitsi jotkut päivittäin käytettävät tavarat (kengät, käsialaukku, olovaatteet yms) saattaa olla levällään. Astioita vähän siellä täällä ja roskapussit viedään kun viedään. Keittiön tasoilla murusia ja lemmikkien karvoja löytyy.
Siivotaan pääosin omat jälkemme ja viikkosiivous kerran viikossa. Silloin paikat kiiltää yhden päivän ajan. Kahden aikuisen talous ja vastuualueet on jaettu selkeästi.
Itseäni ei arkiset pienet sotkut häiritse, mutta tulen hulluksi jos pöydillä tai nurkissa lojuu tavaroita/kalusteita mille ei ole edes teoriassa paikkaa. Tai jos näkyvillä lojuu tavaroita mitä käytetään vain silloin tällöin.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, eikä meillä pedata sänkyä arkena. Ap
Sama. Pellavalakanat ovat kauniimmat kuin päiväpeitto. Korkeintaan jalkopäähän joku ohueksi taiteltuna.
Vieraat ovat aina sanoneet että meillä on aina siistiä. Siivoamme kerran viikossa yhdessä, imuroidaan ja pestään lattiat, kylpyhuoneen kuuraan juuriharjalla, lattiakaivot ei haise. Mies siivoaa keittiön päivittäin.
Tavaroille on omat paikkansa. Lapsi siivoaa huoneensa joka ilta, leluja ei ole ollut muualla kuin siellä. Oman sängyn petaan harvoin.
Pesen säännöllisesti tekstiilejä, esim sohvan, vaikka ne eivät näyttäisi likaisilta. Välillä moppaan myös seinät. Isossa kirjahyllyssä saattaa olla pölyä.
Toisessa vessassa kissanhiekkaa lattialla, mutta kissanhiekka ei koskaan haise.
Jos on aikaa käyn läpi randomin kaapin ja heitän KAIKEN turhan pois.
Mun mielestä lapsen leluja saa olla olohuoneessa. Olohuone kuuluu kaikille.
Erittäin siistiä. En voi sietää sotkua ja vielä vähemmän likaa. Siivoan päivittäin, keittiön monta kertaa päivässä, kahden lapsen kanssa kaikenlaista tulee. Kylppäristä olen erityisen tarkka, vihaan kalkkijäämiä ja vesi on täällä tosi kalkkipitoista. Siivoan sielläkin päivittäin. Mun kaapit saisi myös tutkia, ei tosin vielä kukaan ole sitä tehnyt.:) Äsken esim. siivosin lämminvesivaraajan alta, en jätä mitään nurkkaa siivoamatta. Samoin autokatos on järjestyksessä ja kaikki varastot. Vien säännöllisesti tavaraa kierrätykseen.
Asun vanhassa talossa, puulämmityksestä tulee pientä roskaa, kissoista ja koirista tulee paljon karvaa. Hevosenkarvoja vaatteissa.
Sisäkenkiä käytetään aina. Vanhat ruskeat puulattiat ja kaikki pinnat vanhan maalaistalon puupintoja. Puupinta on loistava, hygieeninen.
Musta ihmiset elää nykyään liian siististi ja steriilisti.. Siitä tulee sairaaksi (allergiat flunssat ym)
Vierailija kirjoitti:
Erittäin siistiä. En voi sietää sotkua ja vielä vähemmän likaa. Siivoan päivittäin, keittiön monta kertaa päivässä, kahden lapsen kanssa kaikenlaista tulee. Kylppäristä olen erityisen tarkka, vihaan kalkkijäämiä ja vesi on täällä tosi kalkkipitoista. Siivoan sielläkin päivittäin. Mun kaapit saisi myös tutkia, ei tosin vielä kukaan ole sitä tehnyt.:) Äsken esim. siivosin lämminvesivaraajan alta, en jätä mitään nurkkaa siivoamatta. Samoin autokatos on järjestyksessä ja kaikki varastot. Vien säännöllisesti tavaraa kierrätykseen.
Tuohon taitaa mennä kauheasti aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täydellisen siisti. Onneksi mies on myös. Meillä on aina tavarat paikoillaan ja sotkut siivotaan heti. Siivooja käy kerran viikossa.
Kuinka siistiä olisi jos ei kävisi siivooja?
Yhtä siistiä, jouduttaisiin vain käyttämään itse siivoamiseen enemmän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon taitaa mennä kauheasti aikaa?
No ei minusta. Muutama minuutti siellä täällä. Toki siivoan kerran viikossa perusteellisesti, siihen menee kauemmin, mutta ei silloinkaan paria tuntia pidempään. Tähän ylläpitosiivoukseen päivittäin ei lopulta kauaa mene, ainakaan kerralla.
Mulla on niin, että säilöt täytyvät olla kunnossa. Äskettäin asensin kaappivalot. Ihanat! Jos tarvitsen jotakin, tiedän heti mistä se löytyy. Yksi laatikko on tavaroille, joille ei heti keksi paikkaa minne sen laittaisi. Tavaraa vain tarpeellinen määrä. Siihen tosin on vielä pyrkimistä.
Kylpyhuone kuivataan teräväkuivaimella aina käytön jälkeen. Eipä tarvitse pähkäillä millä kalkkitahrat hangattaisiin kun niitä ei tule niin helposti. Astiat heti koneeseen. Keittiötasolla ainoastaan vuodenaikaan sopiva koriste/kukka tms. Kodinkoneista huolehdin hyvin. Kauhein ehkä on lemuava pyykinpesukone. Asunnon kunnon kannalta puhdas viemäriputkisto on tärkeää.
Sisällä siistit vaatteet, ulkovaatteilla ei rontostella sisällä. Jääkaappi ja vessat ja huonekasvit tarkistetaan päivittäin.
Kun kaikelle on oma paikkansa ja tavarat laitetaan heti paikoilleen, aika pitkälle pärjää ylläpitosiivouksella. Kerran kuussa teen isomman siivouksen.
Muuten meillä saa näkyä arjessa että kotona eletään.