Kokemuksia painopeitosta?
Onko kukaan kokeillut painopeittoa, minkälainen on? Kärsin itse ahdistukseen liittyvästä unettomuudesta (lähinnä heräilyä keskellä yötä ja toisinaan vaikeuksia nukahtaa uudelleen). Luin että painopeitosta voisi olla apua mutta en tiedä ketään joka olisi oikeasti kokeillut sitä.
Kommentit (34)
Kaikki sanovat että hyvä on, ja kaikilla se on sittemmin jäänyt ex-puolison luokse, ilmeisesti nukutti liian hyvin. Itse huomaan jo kun pistän paksun viltin jalkojen päälle, että paremmin nukutti.
Painopeittoa käytetään laajasti mm kehitysvammaisilla, autistisilla henkilöillä, sekä aistiyliherkillä.
Hei, mistä löytyy hinta-laatusuhteiltaan parhain painopeitto?
Vierailija kirjoitti:
Joo, käytän nukahtamiseen. Lyhentää nukahtamisaikaa selvästi, rauhoittaa.
Suosittelen kyllä kokeileen.
Sama huomattu. Hyvä on.
- eivät ole yleensä erityisen kuumia
- suosittelen kokeilemaan jollain edullisella painopeitolla. Oman kokemukseni mukaan noin puolet kokee painopeiton hyödylliseksi ja haluavat käyttää sitä jatkossa. Vastaavasti puolet ei pidä siitä lainkaan.
- halvimmillaan olen nähnyt painopeittoja myytävän noin 30€/7kg peitto. Mutta kohtuullisen helposti löytää 5-7kg peiton alle 100€ hintaan ainakin.
Ei sovi astmapotilaille tai muista hengityselin sairauksista kärsiville
7 jatkaa
- itse nukun muutenkin hyvin paitsi pyörin ja liikun unissani. Painopeittoa kokeillessani nukuin rauhallisesti paikallani yöt. Ja parin viikon kuluttua olin jumissa. Annoin painopeiton lapselle ja pyörin unissani mutta voin paremmin.
- lapset tykkäävät nukkua meillä painopeittojen kanssa.
- mies kokeili painopeittoa kerran ja heräsi paniikissa. Ei suostunut kokeilemaan toista kertaa. Koki peiton ahdistavaksi. Meillä kaikki muut ovat kokeneet peiton turvallisuuden tunnetta lisääväksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei sovi astmapotilaille tai muista hengityselin sairauksista kärsiville
MIHIN PERUSTUU. .?
Ei ole kokemusta tuollaisista peitoista, mutta kerron vain, että kofeiini kannattaa lopettaa ja sokerin syömistä vähentää todella paljon, jos on ahdistusherkkä. Toki en sinun ruokavaliostasi tiedä, mutta kuitenkin...
On rauhoittanut levottomat jalat ja siten helpottanut nukahtamista. Kuuma on toisinaan, jolloin siitä saa hyvän tuen polvien alle. Olen tykännyt 7kg peitosta.
Vierailija kirjoitti:
Yhyy yhyy mamii, kärsin ahdistuksesta yhyy 😭😭😭
Toivon sinulle koko sydämmestäni yleistyneen ahdistuneisuushäiriön, luulen että tulee äitiä ikävä. Hyvää joulua.
Vierailija kirjoitti:
Menkää PSYKIATRILLE niin ette tarvii mitään painopeittoja.
Mut on todettu psyykkisesti terveeksi, sua tuskin on.
Tämän joulun hittituote. Somepalstat lavastettu mainoskäyttöön. Ongelmajäte. Meillä on kaksi peittoa. Käyttäjät nukkuvat yhtä hyvin kuin ennenkin. Joillekin on kuulemma tullut iho- tai hengitysoireita. Tältä palstalta luin, että jotkut käyttävät painopeiton sijaan painavaa mattoa jalkojensa päällä.
Vierailija kirjoitti:
Ootte te kylvitti wammasia. Mutta en ihmettele, onhan tämä av.
Laita nyt se puhelin pois ja ala nukkumaan. Huomenna on koulupäivä!
siis mikä sen tarkoitus nyt on? kuulen tästä ekaa kertaa. mihin se perustuu?
Mitä kannattaa huomioida peittoa hankkiessa.
Jos meinaat ostaa painopeiton vanhukselle niin mieti riittävätkö hänen voimansa vaihtamaan pussilakanaa ym jos siis joutuu tekemään tuon homman itse. Painopeiton pussilakanan vaihto on raskasta. Samoin sängyn petaaminen.
Mieti missä ja miten pystyt pesemään painopeiton. Itse olen pessyt 5 kg painopeiton omassa pyykkikoneessa ilman ongelmia mutta 6,5 kg painoisen olen pessyt lasten punkassa käsin. Millaiset pesumerkinnät peitolla on.
Lasihelmet peiton sisällä tekevät peitosta yleensä hiljaisemman mitä muovihelmet.
Miltä peitto tuntu. Haittaako sinua "rakeisuus" joka tuntuu painopeitoissa läpi?
Millaisesta materiaalista peittokangas on. Jos voit kaupassa nuuskia tuoksuksi peitto kemikaaleille? Onko materiaali sähköistä?
Millaiset ompelee on? Halvassa peitossa ompelee saattavat olla pitkällä tiskillä ja helpommin katketa jolloin rakeet eivät jakaannu niin tasaisesti. Toisaalta jos ompelee omalla ompelukoneella vanhojen ompeleiden viereen uudet hyvällä langalla ja lyhyellä tiskillä pääsee todella hyville tienesteille verrattuna siihen että ostaisi kalliin luxus mallin. Veikkaan että kotiompelijakin tekisi tuon ompelutyön halvalla.
Kannattaa ostaa kohtuullisen edullinen peitto. Siinä 500€ luksus kalliissa peitossa ei ole mitään niin erityistä parempaa verrattuna 50-100€ peittoon että kannattaisi tuhlata sellaiseen.
Kärsin samasta kuin sinäkin. Kokeilin kolmea eri merkkiä, ja niiltä kolmea eri kokoa ja painoluokkaa. Kaikki kokemukset huonoja. Kokeilin myös niitä eri tavoilla. Asettelin esim. pienen 3 kg peiton jaloille, nukuin ison peiton 9 kg peiton alla ja samoin 5 kg peiton alla. Joka kerta tuli niskat kipeiksi ja heräilin pitkin yötä. Yritin myös totutella viikon ajan kerrallaan, muttei auttanut. Yöunet meni huonoiksi. Olen 90 kg ja koin jopa lasten 3 kg peiton huonona.
En vain tajua tätä hypetystä, ja kun luin arvosteluja nettikaupoista niin tuli minunlaisiakin kommentoijia vastaan. Eli tämäkin on yksilöllinen juttu. Noin 80-90 % tuntuu hehkuttavan painopeittoa ja loput eivät hyödy tai voi sietää sitä.
Itsellä ajattelen suurimman ongelman olevan tapani kääntyillä paljon unissani. Nukahtaminen siis tuntui ihanalta peiton alle, mutta unen käynnistyttyä heräilin siihen, että peitto rajoitti kääntyilyäni ja unet sitä myöten menivät huonoiksi.
Nyt kun vielä saisi sellaisen ratkaisun, että joku kävisi nostamassa peiton pois päältäni nukahdettuani, niin peitto voisi toimiakin minulle. Muttei onnistu kun nykyään asun yksin...
Painopeitoista tuli siis lähinnä vilttejä sohvalleni (joita on 2 liikaa)...
Painopeiton paino pitää valita käyttäjän painon mukaan. Samaa peitto ei pidä kierrättää perheenjäseneltä toiselle, eikä varsinkaan aikuisten peittoa lapsille.
Joo, käytän nukahtamiseen. Lyhentää nukahtamisaikaa selvästi, rauhoittaa.
Suosittelen kyllä kokeileen.