Irtokarkkien hygieenisyys
Miten hygieenisiã markettien tai kioskien irttarit oikein ovatkaan? Viimeksi tänään näin, kun joku lapsi koski sormillaan astian karkkeihin ja joskus muistan, kun erään videokioskin myyjä aivasti laariin sekoitellessaan karkkeja.
Ällöä. Oletteko muut törmänneet vastaavaan? Kuinkakohan hygieenisiä irttarit tai vaikka noutobuffat ovat?
Kommentit (91)
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 17:24"]
Jos oikein tarkkaan alkaa ajatella, on monia muitakin vähemmän hygieenisiä tuotteita. Vaikkapa laittomien siirtolaisten poimimat moottoriteiden varsilla kasvatetut espanjalaiset kirsikkatomaatit...
[/quote]
Ne sentään pestään ennen syöntiä. Mistä olet kuullut, että ne tulevat moottoritien varrelta? Eikö tuontituotteita kuitenkin tutkita?
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 17:16"][quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 16:58"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 16:22"]En ole sairastunut tai kuollut niistä vieläkään, vaikka olen irtiksiä ostanut ainakin 35 vuotta.
[/quote]
Et ole kuollut, mutta miten voit tietää, ettet jotain vatsatautia tai flunssaa ole noista saanut?
[/quote] Voi raukkaa, älä nyt puolestani niin huolehdi! :) En ollut pienenä ikinä kipeä ja en ole vieläkään, joten ehkä ne pelkäämäsi pöpöt ovat vahvistaneet vain.
[/quote]
Mistä noin loukkaannuit? En huolehdi sinusta yhtään, kunhan kysyin. Harvinainen lapsi olet ollut , kun ei yhtään kertaa edes pientä nuhaa ollut
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 17:18"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 17:12"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 16:27"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 16:22"]
En ole sairastunut tai kuollut niistä vieläkään, vaikka olen irtiksiä ostanut ainakin 35 vuotta.
[/quote]
Joo mutta ei niitä silloin 35 vuotta sitten saanutkaan joka ohikulkija itse räpelöidä.
[/quote] Ostin irtikset lähikaupan karkkihyllystä. Siellä ne olivat purkeissaan, kauhalla niitä otettiin ja itse laskettiin hinta, joka kassatäti vielä tarkisti. Lajeja ei tietenkään ollut montaa, ehkä 10-20.
[/quote]
Mikä paikkakunta, mikä lähikauppa? Kiinnostaa!
[/quote] Espoon perukoilla, K-kauppa, kuulostaako tutulta? :)
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 17:39"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 17:16"][quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 16:58"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 16:22"]En ole sairastunut tai kuollut niistä vieläkään, vaikka olen irtiksiä ostanut ainakin 35 vuotta.
[/quote]
Et ole kuollut, mutta miten voit tietää, ettet jotain vatsatautia tai flunssaa ole noista saanut?
[/quote] Voi raukkaa, älä nyt puolestani niin huolehdi! :) En ollut pienenä ikinä kipeä ja en ole vieläkään, joten ehkä ne pelkäämäsi pöpöt ovat vahvistaneet vain.
[/quote]
Mistä noin loukkaannuit? En huolehdi sinusta yhtään, kunhan kysyin. Harvinainen lapsi olet ollut , kun ei yhtään kertaa edes pientä nuhaa ollut
[/quote] Kuka loukkaantui? Huomasitko hymynaaman ekan lauseen jälkeen? :) Olisiko sinussa vähän saivartelijan vikaa? :)
Itse tykkään ostaa irto pähkinöitä ja välillä mietityttää että pestäänkö niitä kauhoja kuinka usein. Vois tietenkin ottaa oman kauhan mukaan tai lusikan.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 17:36"] [quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 17:24"]
Jos oikein tarkkaan alkaa ajatella, on monia muitakin vähemmän hygieenisiä tuotteita. Vaikkapa laittomien siirtolaisten poimimat moottoriteiden varsilla kasvatetut espanjalaiset kirsikkatomaatit...
[/quote] Ne sentään pestään ennen syöntiä. Mistä olet kuullut, että ne tulevat moottoritien varrelta? Eikö tuontituotteita kuitenkin tutkita? [/quote]
Mielenrauhalle varmaan parempi kun ei tiedä mistä ja miten se ruoka tulee. Itse nuoruudessa poimin mansikoita kesätyönä ihan täällä kotimaassa. Työntekijöille oli ulkohuussi jossa ei ollut käsienpesumahdollisuutta. Taukotila oli vähän kauempana sinne tuli vesi mutta ei ollut vessaa. Aika moni vessareissun jälkeen vaan suorilta jatkoi sitä poimimista ilman mitään käsien pesua. Sen kesän jälkeen on mansikatkin vähän ällöttäneet... Ei vaan pidä ajatella.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 17:36"] [quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 17:24"]
[/quote] Ne sentään pestään ennen syöntiä. Mistä olet kuullut, että ne tulevat moottoritien varrelta? Eikö tuontituotteita kuitenkin tutkita? [/quote]
Mielenrauhalle varmaan parempi kun ei tiedä mistä ja miten se ruoka tulee. Itse nuoruudessa poimin mansikoita kesätyönä ihan täällä kotimaassa. Työntekijöille oli ulkohuussi jossa ei ollut käsienpesumahdollisuutta. Taukotila oli vähän kauempana sinne tuli vesi mutta ei ollut vessaa. Aika moni vessareissun jälkeen vaan suorilta jatkoi sitä poimimista ilman mitään käsien pesua. Sen kesän jälkeen on mansikatkin vähän ällöttäneet... Ei vaan pidä ajatella.
[/quote]
Joo, kotimaiset mansikat saa syödä ilman keittämistä, mutta ulkomaisia pakastemarjoja ei. Mutta ulkomaisia mansikoita myydään myös tuoreena muovirasioissa! Niin, että miten se bakteerikanta eroaa pakastetuista? Entä ketkä kotimaisilla mansikkapelloilla ne marjat kerää..?
Irtokarkit olen jättänyt väliin, koska olen nähnyt ja kuullut tarpeeksi kuinka lapset ja aikuiset sikailevat.. Vaikeaa on elämä..
Vedän itse irtiksiä ilman turhia pohdintoja. Bakteereja on tosiaan missä vaan. Ravintolassakin kiireen keskellä pihvi voi mennä lattian kautta.
Ja kun syötte seisovissa pöydissä, muistakaa että edel. asiakas voi olla käsiä pesemätön salmonellan kantaja. Ei kannata siis sormia juuri maiskutella tai leipiin sortua
Mä olen todella neuroottinen ja kuljen hanskat kädessä, kaulaliina naamalla ja käsidesi tehokäytössä joka päivä. Keitän vihannekset ja marjat, en koske ihmisiin ja vältän kaikkia irtojuttuja. En ole koskaan kipeä.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 17:27"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 17:24"]
[/quote]
Siis mitä?! Yök!!!!
[/quote]
Espanjalaisten tomaattien karusta kääntöpuolesta on ollut juttua monissa medioissa, mm. Hesarin Kuukausiliitteessä muutama vuosi sitten. Tässä nyt jotain faktaa: http://www.kuluttaja.fi/Page/e990c044-22fc-4383-8b93-d87678268cc5.aspx
Minä yritän aina kurkotella niitä karkkilaarin taaimmaisia yksilöitä. En siis kauho siitä heti aukon kohdalta. Sama itsepalveluleivonnaisten kanssa.
Näin, kun mummo puraisi parista irtokarkista puolet ja laittoi toisen puolen takaisin ;) Olen silti ostanut irtokarkkeja senkin jälkeen....
Laitan kauhan päälle muovipussin (sieltä hedelmäosastolta). Kauhon ylempää, takaa karkkeja, en siitä edestä. Otan vain parilta ylimmältä riviltä, vaikka omat lempparikarkit olisivat alempana.
Yleensä jos kaupoissa ei ole vessaa niin silloin asiakkaat voivat käydä kusemassa irtokarkkilaariin. Näin kerran kun joku paskansi sinne ihan pokkana vaikka kylteissä luki isolla että irtokarkkien sekaan saa vaan kusta. Että tiedoksi vaan kaikille jotka niitä ostavat.
Itse ostan irttarit pääosin filmtownista jossa myyjä oikeasti näkee miten niitä karkkeja otetaan. Ne tuntuvat olevan myös tuoreempia kuin kaupoissa kun ovat pehmeämpiä eivätkä toisissaan kiinni.
olen töissä "videokioskissa"ja syljen ja räin välillä näihin irttareihin. käsittelen kakkaisilla ja pissaisilla käsillä, jos käyn vessassa enkä pese käsiäni;) njamm njam. oikein teille!
Eräässä Prismassa nähtyä..venäläiset turistit paljain käsin kahmivat irtokarkkeja laareista suoraan ihan pokkana vaan. Lidlissä taas pikkupoika aivasti kunnon räkäklimpit paistopisteen tuotteiden päälle, äitinsä ei välittänyt mitään (eivät nämäkään olleet kantasuomalaisia)...
minä kaivan & kauhon sieltä takaa.. lapset tykkäävät, kun saavat valita namipäivän naminsa itse & tarhasta tulee kuitenkin kaikenmaailman pöpöjä!
mutta pullia tms en osta irtomyynnistä! en sen jälkeen, kun näin miten joku pappa niisti käteen ja otti sen jälkeen samalla kädellä viinereitä..
Olen nähnyt Helsingin keskustan Stockmannin Herkussa eläkeläistätsyn ottavan croissantteja pussiin paljain käsin.
En ymmärrä miksi nykyään kaikki ihmiset on niin hysteerisiä bakteerien suhteen. Itse ainakin ostan irtokarkkeja hyvillä mielin.