Saako köyhä lapsesi riittävästi kasviksia ja hedelmiä syödäkseen?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Huolesi on todella aiheellinen,koska tähän vuodenaikaan juurekset ja vihannekset ovat todella kalliita. Entäs mandariinit ja kohta appelssiinit,niitä ei ole koskaan tarjouksessa ja muutenkin ihan järjettömissä hinnoissa. Eihän tässä köyhällä ole varaa syödä kuin valmisruokia ja paistopiste tuotteita.
Ei ole mandariinit ja appelsiinit koskaan tarjouksessa? Missä kaupassa oikein käyt? Juuri tänä syksynä söin monta kuukautta päivittäin varsinkin klementiinejä ja mandariineja koska olivat jatkuvasti tarjouksessa tai muuten halpoja kaikkeen muuhun verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun olin tt tuella, niin ei ollut. Leipäjonosta ei muuten saa mitään tuoretta, ei ainakaan täällä. Muistan kun vaelsin kaupassa ja itkin, kun ei oikeasti ollut varaa ostaa lapselle yhtä porkkanaa.
Pyysin kyllä apua, mutta eihän tilannetta uskottu. Karulla tavalla näin, miten täällä voidaan ihmisiä kohdella.
Mihin käytit rahasi? Aikuisen ja lapsen perusosa on yhteensä noin 800 euroa tai noin 600 jos vanhemmalla on karenssi. Kysyn uudelleen mihin käytit rahasi?
Vierailija kirjoitti:
Aina ostan,kun on varaa.Viimeisellä viikolla ennen rahojen tuloa tilille ei saa yleensä kuin kurkkua,jos sattuu olemaan vielä ja perunaa. Jos ei riitä kuin lapsille,niin olen ilomielin ilman,että lapset saa.
Kurkun hinta on usein sellainen että sillä rahalla saa huomattavasti enemmän ja ravinarvoiltaan parempaa heviä.
En ole koskaan ymmärtänyt niitä väitteitä, että köyhänä olisi vaikea syödä terveellisesti (sisältäen juuri ne kasvikset yms.).
Kuitenkin kun ottaa huomioon miten edullisia kasvikset ja hedelmät ovat sesongista riippuen.
Esim. meidän lähikaupoissa nyt porkkanat 49 snt/kg, perunat 75 snt/kg, kaali 89 snt/kg, kurkku 1,85e/kg, banaanit, klementiinit ja appelsiinit n. 90 snt/kg ja omenat 1,10 e/kg, päärynät 1,29e/kg jne.
Paljon edullisempia nämä ovat minun mielestäni kuin monet muut (epäterveellisetkin) ruoka-aineet.
Ollaan köyhiä Suomen mittapuulla, mutta joka aterialla meillä on hedelmiä tai vihanneksia. Ovat herkullista, täyttävää ja edullista ruokaa muun ruoan ohella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolesi on todella aiheellinen,koska tähän vuodenaikaan juurekset ja vihannekset ovat todella kalliita. Entäs mandariinit ja kohta appelssiinit,niitä ei ole koskaan tarjouksessa ja muutenkin ihan järjettömissä hinnoissa. Eihän tässä köyhällä ole varaa syödä kuin valmisruokia ja paistopiste tuotteita.
Ei ole mandariinit ja appelsiinit koskaan tarjouksessa? Missä kaupassa oikein käyt? Juuri tänä syksynä söin monta kuukautta päivittäin varsinkin klementiinejä ja mandariineja koska olivat jatkuvasti tarjouksessa tai muuten halpoja kaikkeen muuhun verrattuna.
Kumpi on sarkasmia?siinäpä kysymys.
Minä olen köyhänä ihmisenä pyrkinyt siihen , että suurimmaksi osaksi hedelmien tilalle kerään kesällä pakkasen täyteen marjoja. Lapseni onneksi rakastaa oikeastaan kaikkia marjoja ja syö niitä todella paljon niin puuron joukossa kuin jugurttiin sekoitettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun olin tt tuella, niin ei ollut. Leipäjonosta ei muuten saa mitään tuoretta, ei ainakaan täällä. Muistan kun vaelsin kaupassa ja itkin, kun ei oikeasti ollut varaa ostaa lapselle yhtä porkkanaa.
Pyysin kyllä apua, mutta eihän tilannetta uskottu. Karulla tavalla näin, miten täällä voidaan ihmisiä kohdella.
Mihin käytit rahasi? Aikuisen ja lapsen perusosa on yhteensä noin 800 euroa tai noin 600 jos vanhemmalla on karenssi. Kysyn uudelleen mihin käytit rahasi?
Tämä todellakin! Ollaan nyt tässä syksyn aikana joinain kuukausina saatu toimeentulotukea, koska lapsi on joutunut olemaan niin paljon pois päikystä, että en ole saanut riittävästi palkkaa elämiseen.
Ja tosiaan meidän taloudessa tuo n. 800 e/ kk mikä on laskettu toimeentulotuessa normielämiseen niin riittää vallan mainiosti, vaikka siitäkin summasta avustan äitiäni 400 eurolla kuukaudessa, koska koronarajoitukset iskivät hänen yritykseensä todella kovasti.
Käytettäväksi meille (minulle ja lapselle) jää siis n. 400 e/kk (josta 80e menee vielä opintolainanlyhennyksiin) ja tullaan toimeen (toki ostokset suunnitellaan tarkkaan), mutta kuitenkin eli mihin ne ihmiset käyttävät sen toimeentulotukensa, jotka vinkuvat, että se ei riitä. Minusta nuo toimeentulotukisummat ovat todella suuria, en minä palkansaajanakaan ole tottunut niin paljoa tuhlailemaan.
Mustikoita ja vadelmia syödään päivittäin. Yli 60 litraa pakkasessa.
Tarjouksesta saa aina jotain hedelmiä lähes päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä todellakin! Ollaan nyt tässä syksyn aikana joinain kuukausina saatu toimeentulotukea, koska lapsi on joutunut olemaan niin paljon pois päikystä, että en ole saanut riittävästi palkkaa elämiseen.
Ja tosiaan meidän taloudessa tuo n. 800 e/ kk mikä on laskettu toimeentulotuessa normielämiseen niin riittää vallan mainiosti, vaikka siitäkin summasta avustan äitiäni 400 eurolla kuukaudessa, koska koronarajoitukset iskivät hänen yritykseensä todella kovasti.
Käytettäväksi meille (minulle ja lapselle) jää siis n. 400 e/kk (josta 80e menee vielä opintolainanlyhennyksiin) ja tullaan toimeen (toki ostokset suunnitellaan tarkkaan), mutta kuitenkin eli mihin ne ihmiset käyttävät sen toimeentulotukensa, jotka vinkuvat, että se ei riitä. Minusta nuo toimeentulotukisummat ovat todella suuria, en minä palkansaajanakaan ole tottunut niin paljoa tuhlailemaan.
Olen tullut siihen tulokseen että joillekin ei riitä mikään elintaso tai raha. Ei voida laittaa lainoja lyhennysvapaalle tai muuttaa halvempaan. Ei voida luopua siitä ja tästä tai pitää saada sitä ja tätä.
Lapset eivät saa liian vähän sokeria, oli köyhä tai ei.
Hyvä ravinto puuttuu varallisuudeta riippumatta. Lapsille syötetään keinoruokaa ja margariinia. Siinä ei hedelmät sokerineen pelasta.
Meillä oli lapsena tiukkaa, mutta kekseliäät vanhemmat järjestivät silti lapsille joka päivä tuoretta ja terveellistä ruokaa. Söimme raakoja porkkanoita, lantunpalasia ja kaalinlohkoja. Usein myös pyysin raa'an kuoritun perunan.
Hedelmiä äiti sai kaupasta ilmaiseksi pyytämällä pois myynnistä menossa olevia. Äiti pesi hedelmät, nyppi pois pilaantuneet viinirypäleet ja leikkasi pois tummuneet kohdat pääryöistä ja omenoista. Kerran isä sai vakuutusyhtiön kautta laivakuljetuksessa jäätymään päässeen ison laatikollisen greippejä. Säilytimme niitä pakkasessa parvekkeella ja otimme sisälle sulamaan sitä mukaa kun söimme.
Kesällä kävimme mustikassa ja puolukassa ja söimme vadelmia suoraan pensaista.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Syötän sille kostoksi vain roskaruokaa, koska sossu ei maksa minulle riittävästi. Saa sitten yhteiskunta syyttää vaan itseään, kun lapseni on aikuisena ylipainoinen ja sairas. Olisi kannattanut maksaa enemmän minulle, joka joudun sen kasvattamaan.
Olet ilkeä!!
Kaurapuuroon ei myöskään yleensä sotketa rypsiöljyä, kuten kauramaitoon. Kaura ja rypsi ovat molemmat sangen kehnoa ravintoarvoiltaan.