Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tällainen teidän mielestä johtuu?

Vierailija
27.04.2014 |

Olen aloittanut opiskelun ja kaikki luokkakaverit tuntuu kaveeraavan kovasti keskenään. On aina pippaloita, jonne kutsuvat toisensa ja eivät minua. Sitten jos kysyn niin sanotaan vaan että "saahan sinne tulla kuka haluaa" mutta ollaan nihkeitä kertomaan osoitetta jne.

Olen jopa mennyt noihin pippaloihin ja yrittänyt jutella kaikkien kanssa. Kukaan ei loppujen lopuksi huomaa siellä minua, vaan löytää aina uuden keskustelukaverin ja pian istunkin yksin taas kun muut puhuu keskenään.

Kaikki tietävät toisistaan kaiken, parisuhteen tilan, lapset, asumispaikan, harrastukset, lemmikit yms. yms. mutta minusta ei kukaan tiedä mitään ja tuntuu ettei kellään kiinnosta kysyäkään.

Jos jään joskus kahden kesken tai esim. kolmestaan tai neljästään joidenkin luokkakaverien kanssa niin sujuu ihan hyvin. Se keskustelu etenee tosi hyvin ja tuntuu että vähän tutustuu. Yleensä nämä on miehiä. Mutta sitten kun heitä tulee enemmän niin olen taas näkymätön ja en saa suunvuoroa vaikka kuinka huutamalla puhuisin. Naiset taas yleensä ei puhu minulle ollenkaan 2-3 hengen porukassa ja aika usein ehdottavat toisilleen että "mennäänkö käymään paikassa x" ja lähtevät.

Yksi hyvä esimerkki on että yksissä juhlissa eräs nainen meni valitsemaan musiikkia ja lupauduin että tulen mukaan. Ajattelin että nyt tässä tutustuu kun kahdestaan ollaan. Mutta ihan kaikki mitä sanoin niin hän ei vastannut yhtään mitään. Ainoa mitä hän puhui oli että huuteli minun olkani ylitse toisessa huoneessa istuville. Hän taitaa olla tasan kerran puhunut minulle yhden kokonaisen lauseen.

Mille tällainen kuulostaa? Onko minussa se vika, ollaanko kaikki vaan liian erilaisia ihmisiä vai onko kyse tietoisesta yhden ihmisen ulos jättämisestä?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlissa on tapana vaihtaa puhekumppania lyhyin väliajoin. Tarkoitus ei ole ripustautua tai hankkia sydänystävää. Yritä olla vähemmän tarvitseva ja herkkä, hiljaa hyvä tulee.

Vierailija
2/17 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta kivalle, mutta jos kaikki käyttäytyvät noin, niin varmaan pitäisi sinne peiliin katsoa itsetutkiskelun merkeissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis puhunut vaan juhlista, vaan tämä sama jatkuu ihan siellä koulussakin. Niin ja peiliin olen kyllä katsonut ja todennut että omasta puolesta en voi tehdä enempää kuin sen mitä olen tehnyt nytkin. Eli jutella kaikille, mennä mukaan tapahtumiin, istua rohkeasti samaan pöytään syömässä/kahvilla jne. kuitenkin tuppautumatta liikaa.

Vierailija
4/17 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko itse kiinnostunut mistään, onko sinulla harrastuksia? Jos, niin keskittyisin niihin, ja koulussa olisin ystävällinen mutta hiukan etäinen. Itse olen huomannut että kun EN yritä/halua puhua kenenkään kanssa, ihmiset tulevat juttelemaan.

Vierailija
5/17 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko likainen, rumat vaatteet, gootti, haisuhenki? Tuntuu että olet jotenkin outo ja sua hyljeksitään siksi, ehkä liian ripustautuva?

Vierailija
6/17 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 10:47"]Oletko likainen, rumat vaatteet, gootti, haisuhenki? Tuntuu että olet jotenkin outo ja sua hyljeksitään siksi, ehkä liian ripustautuva?[/quote]

Miten toi goottius nyt liitty noihin muihin ja tuskinpa ketään syrjitään (aikuisiällä) pelkkien rumien vaatteiden takia

Vierailija
7/17 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä opiskelet? Ikäsi ja muiden opiskelijoiden keski-ikä?

Vierailija
8/17 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulle, lopetin yrittämisen ja olin keskenäni sitten, kyllä niitä kavereita sitten löytyy mutta otin asenteekseni sen että mitä sitä turhaan koittaa semmosten kanssa jotka ei selkeästi uusia kavereita halua. Joskus jotain juttelen jos aihe on mielenkiintoinen mutta en ota enää mitään stressiä asiaan vaikkei kukaan kuuntelisikaan. Onneksi olen introvertti ja viihdyn hyvin yksikseni.

Vierailija
9/17 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa kurjalle! Minä yritän aina huomioida kaikkia ja jutella aina kaikkien kanssa edes vähän. En tosiaan osaa sanoa mikä voisi olla syynä. Olen toki sos. alalla ja opiskelutoveritkin siten ilmeisesti sos. taidoiltaan keskimääräistä parempia, meillä en ole huomannut tuollaista. Jatka juuri tuota, eli menet mukaan ja yrität tutustua ja kommunikoida kuten kerroitkin. Loppujen lopuksi on aika tavallista, että opiskelutovereista tutustuu paremmin muutaman kanssa ja ystävystyy. Tsemppiä!

Vierailija
10/17 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on jotenkin tyypillinen suomalainen tapa olla; kerätään pieni klikki samanlaisia ihmisiä ympärille ja sitten suljetaan muut ulos ryhmästä.

Muualla maailmassa ihmisillä on paremmat käytöstavat ja vähemmän sosiaalisia pelkoja,  joten tuollaisia tilanteita syntyy harvemmin. Eräissä kulttuureissa päinvastoin on erittäin huonoa käytöstä sulkea joku pois porukasta ja aktiivisesti otetaan mukaan kaikki, vältetään vaikkapa sitä että seisottaisiin selin toiseen. Suomalaisten käytöstavat ovat näissä maissa usein täysin outoja, esim. eräät ulkomaiset kaverini viettivät iltaa kahden suomalaisen tuttuni kanssa ja kyselivät sen jälkeen minulta vaivihkaa ovatko nuo "mykkiä" tai "kehityshäiriöisiä" - kyseessä oli kaksi ihan fiksua mutta melko nuorta ja ujoa suomalaista, joiden oli tietysti vaikea olla sosiaalisia vieraalla kielellä.

Mun kokemuksessa Suomi on ainoa maa, jossa ei osata perustapoja kuten tervehtiä tai edes vastata toisen tervehdykseen eikä hallita "small talkia". Vain täällä olen tavannut ihmisiä, jotka eivät kykene edes vastaamaan kysymyksiin, jos vieras ihminen vaikkapa julkisessa tilassa kysyy heiltä jotain. Missä maassa vaan ilman yhteistä kieltäkin on pystytty ottamaan kontaktia, mutta valitettavasti vanhan runon sanonta "kansasta, joka vaikenee kahdella kielellä" pitää osittain edelleen paikkansa Suomessa.

Ainoa logiikka millä tätä kestää on ajatella että noilla ihmisillä on sosiaalisten tilanteiden pelko.

Olen itse huomannut, että toisten sosiaalisten tilanteiden jännitystä voi poistaa olemalla itse itsevarma ja kuin "ellun kana", ottamalla heidät huomioon (vaikka ojentamalla jotain "ole hyvä") ja hymyilemällä.

Jos olet tullut uutena porukkaan, jossa jotkut tuntevat toisensa ennestään, ulkossulkeminen on Suomessa tyypillistä. Suomessa yleensä ihmiset kaveeraavat niiden kanssa, jotka kokevat samanlaisiksi kuin itsensä, joten jos olet ryhmässä eri-ikäinen, erinäköinen, muualta kotoisin, eri sukupuolta, vilkkaampi kuin muut, hiljaisempi kuin muut, tai jollakin tavalla minimaalisesti "erilainen" sinut suljetaan helposti ulos porukasta.

Syy ei siis ole useinkaan siinä ulos suljetussa eli sinussa. Tietysti kannattaa tsekata ettei todellakaan kulje likaisissa ja risoissa vaatteissa, eikä hygieniassa ole puutteita.

Tilanne voi parantua ajan kuluessa kunhan jaksat pitää pokkaa ja pyöriä mukana. Jos teillä on jotain opiskeluun liittyvää ryhmätoimintaa tms. mene ehdottomasti mukaan. Tärkeä on päästä johonkin pienryhmään, jossa tehdään jotain yhteistä.

Yleensä kannattaa itse noudattaa hyviä tapoja aina, tervehtiä ja auttaa toisia, aloittaa keskustelu jostain neutraalista yleisesti yhteisestä asiasta, mutta ei olla liian tuppautuvainen vaan antaa näille sosiaalisesti kömpelöille ihmisille aikaa ja tilaa. Jos vaikka olet miespuolinen ja tuppaudut usein naisten seuraan, se tulkitaan helposti aika negatiivisesti. Samoin naispuolinen ryhmän jäsen, joka aina roikkuu miesten kanssa voidaan kokea tyrkyksi. Kannattaa siis huomioida kaikki opiskelukaverit neutraalisti kavereina tapaspuolisesti eikä "ripustautua" liikaa kuten numero 6/6 sanoi.

Seuraa opiskelukavereitasi ja mieti kenellä on kanssasi yhteisiä kiinnostuksen kohteita. Jos keskustelet sellaisen tyypin kanssa, pääset tutustumaan paremmin ja juttua tulee siis luonnollisesti, eikä tartte keksiä tikusta asiaa. Muista kuunnella mitä toinen sanoo, eikä vaan puhua itse. Suomessa joillakin on vaan hirveän hidas ulosanti ja ujous puhua mitään.

Vierailija
11/17 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää, jotka käskevät toisia katsoa peiliin, käsittääkseni ovat näitä, jotka jättävät aina jonkun ulkopuolelle. Mutta kun ei se auta. Miksette voi kertoa sitä syytä? Vai onko kyse vain siitä, että tarvitaan joku huonompi omaa itsetuntoa kohottamaan? Joku, joka on vähän ujompi tai liian vähän muodikas? Kertokaa nyt joskus joku kunnon syy.

Vierailija
12/17 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 11:43"]Nää, jotka käskevät toisia katsoa peiliin, käsittääkseni ovat näitä, jotka jättävät aina jonkun ulkopuolelle. Mutta kun ei se auta. Miksette voi kertoa sitä syytä? Vai onko kyse vain siitä, että tarvitaan joku huonompi omaa itsetuntoa kohottamaan? Joku, joka on vähän ujompi tai liian vähän muodikas? Kertokaa nyt joskus joku kunnon syy.

[/quote]

En ole kohderyhmääsi, mutta ei kai sitä täällä palstalla voida tietää, mistä syystä juuri nuo ihmiset eivät ole käyttäytyneet ap:tä kohtaan niin kuin hän toivoisi? Tällaisissa tilanteissa voi olla hyvin monesta asiasta kysymys.

Vierailija
13/17 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 11:38"]Tämä on jotenkin tyypillinen suomalainen tapa olla; kerätään pieni klikki samanlaisia ihmisiä ympärille ja sitten suljetaan muut ulos ryhmästä.

Muualla maailmassa ihmisillä on paremmat käytöstavat ja vähemmän sosiaalisia pelkoja,  joten tuollaisia tilanteita syntyy harvemmin. Eräissä kulttuureissa päinvastoin on erittäin huonoa käytöstä sulkea joku pois porukasta ja aktiivisesti otetaan mukaan kaikki, vältetään vaikkapa sitä että seisottaisiin selin toiseen. Suomalaisten käytöstavat ovat näissä maissa usein täysin outoja, esim. eräät ulkomaiset kaverini viettivät iltaa kahden suomalaisen tuttuni kanssa ja kyselivät sen jälkeen minulta vaivihkaa ovatko nuo "mykkiä" tai "kehityshäiriöisiä" - kyseessä oli kaksi ihan fiksua mutta melko nuorta ja ujoa suomalaista, joiden oli tietysti vaikea olla sosiaalisia vieraalla kielellä.

Mun kokemuksessa Suomi on ainoa maa, jossa ei osata perustapoja kuten tervehtiä tai edes vastata toisen tervehdykseen eikä hallita "small talkia". Vain täällä olen tavannut ihmisiä, jotka eivät kykene edes vastaamaan kysymyksiin, jos vieras ihminen vaikkapa julkisessa tilassa kysyy heiltä jotain. Missä maassa vaan ilman yhteistä kieltäkin on pystytty ottamaan kontaktia, mutta valitettavasti vanhan runon sanonta "kansasta, joka vaikenee kahdella kielellä" pitää osittain edelleen paikkansa Suomessa.

Ainoa logiikka millä tätä kestää on ajatella että noilla ihmisillä on sosiaalisten tilanteiden pelko.

Olen itse huomannut, että toisten sosiaalisten tilanteiden jännitystä voi poistaa olemalla itse itsevarma ja kuin "ellun kana", ottamalla heidät huomioon (vaikka ojentamalla jotain "ole hyvä") ja hymyilemällä.

Jos olet tullut uutena porukkaan, jossa jotkut tuntevat toisensa ennestään, ulkossulkeminen on Suomessa tyypillistä. Suomessa yleensä ihmiset kaveeraavat niiden kanssa, jotka kokevat samanlaisiksi kuin itsensä, joten jos olet ryhmässä eri-ikäinen, erinäköinen, muualta kotoisin, eri sukupuolta, vilkkaampi kuin muut, hiljaisempi kuin muut, tai jollakin tavalla minimaalisesti "erilainen" sinut suljetaan helposti ulos porukasta.

Syy ei siis ole useinkaan siinä ulos suljetussa eli sinussa. Tietysti kannattaa tsekata ettei todellakaan kulje likaisissa ja risoissa vaatteissa, eikä hygieniassa ole puutteita.

Tilanne voi parantua ajan kuluessa kunhan jaksat pitää pokkaa ja pyöriä mukana. Jos teillä on jotain opiskeluun liittyvää ryhmätoimintaa tms. mene ehdottomasti mukaan. Tärkeä on päästä johonkin pienryhmään, jossa tehdään jotain yhteistä.

Yleensä kannattaa itse noudattaa hyviä tapoja aina, tervehtiä ja auttaa toisia, aloittaa keskustelu jostain neutraalista yleisesti yhteisestä asiasta, mutta ei olla liian tuppautuvainen vaan antaa näille sosiaalisesti kömpelöille ihmisille aikaa ja tilaa. Jos vaikka olet miespuolinen ja tuppaudut usein naisten seuraan, se tulkitaan helposti aika negatiivisesti. Samoin naispuolinen ryhmän jäsen, joka aina roikkuu miesten kanssa voidaan kokea tyrkyksi. Kannattaa siis huomioida kaikki opiskelukaverit neutraalisti kavereina tapaspuolisesti eikä "ripustautua" liikaa kuten numero 6/6 sanoi.

Seuraa opiskelukavereitasi ja mieti kenellä on kanssasi yhteisiä kiinnostuksen kohteita. Jos keskustelet sellaisen tyypin kanssa, pääset tutustumaan paremmin ja juttua tulee siis luonnollisesti, eikä tartte keksiä tikusta asiaa. Muista kuunnella mitä toinen sanoo, eikä vaan puhua itse. Suomessa joillakin on vaan hirveän hidas ulosanti ja ujous puhua mitään.

[/quote]

Hieno kirjoitus! Tämä suomalaisten sosiaalinen monimutkaisuudesta on yksi monista syistä joiden takia olen viihtynyt ulkomailla yli 20 vuotta... Suosittelen ap:llekin, elämä on paljon helpompaa...

Vierailija
14/17 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero 11 kirjoitit aika hyvin. Mutta hassua on että sanot suomalaisten kärsivän sosiaalisten tilanteiden pelosta ja että käytös on seurausta siitä. Minulle itse asiassa itselleni on ihan diagnosoitu sosiaalisten tilanteiden pelko ja joskus se on oireillut tosi vaikeana. Silti olen yrittänyt todellakin tutustua muihin, mutta nämä sosiaaliset, ns. terveet käyttäytyy kuvailemallani tavalla. ap.

Vierailija
15/17 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:02"]Numero 11 kirjoitit aika hyvin. Mutta hassua on että sanot suomalaisten kärsivän sosiaalisten tilanteiden pelosta ja että käytös on seurausta siitä. Minulle itse asiassa itselleni on ihan diagnosoitu sosiaalisten tilanteiden pelko ja joskus se on oireillut tosi vaikeana. Silti olen yrittänyt todellakin tutustua muihin, mutta nämä sosiaaliset, ns. terveet käyttäytyy kuvailemallani tavalla. ap.

[/quote]

Suomalaiset ovat sosiaalisesti laiskoja, itsekkäitä ja epäkohteliaita. Ei tietenkään kaikki, mutta kulttuurisesti viiraa vahvasti tuohon suuntaan... Olen itsekin ollut nuorena kuvaamasi kaltaisissa tilanteissa. Sinä käyttäydyt hyvin ja tulet pärjäämään tuolla metodilla myös Suomen ulkopuolella, opiskelukaverisi eivät.

Vierailija
16/17 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 12:02"]

Numero 11 kirjoitit aika hyvin. Mutta hassua on että sanot suomalaisten kärsivän sosiaalisten tilanteiden pelosta ja että käytös on seurausta siitä. Minulle itse asiassa itselleni on ihan diagnosoitu sosiaalisten tilanteiden pelko ja joskus se on oireillut tosi vaikeana. Silti olen yrittänyt todellakin tutustua muihin, mutta nämä sosiaaliset, ns. terveet käyttäytyy kuvailemallani tavalla. ap.

[/quote]

11/vastaa

Ikävä että olet sairastunut, mutta ehkäpä sun sairaus onkin vain seurausta siitä että olet joutunut elämään tässä ilmapiirissä? Voihan ajatella, että jos olisit saanut elää myönteisemmässä ilmapiirissä, et olisi sairastunut?

Mutta toivotan parempia jatkoja, olen varma että selviät tulevaisuudessa hienosti kunhan uskaltaudut menemään mukavuusalueesi ulkopuolelle. Olin itse ahdistunut ja toivottoman ujo teini, johtui siitä että olin vähän erilainen lapsi (älyllisesti suuntautunut jo lapsena ja muutimme usein, joten jouduin usean kerran uuteen kouluun) -- ja sitten jouduin muuttamaan sosiaaliseen ja vilkkaaseen kulttuuriin, jossa piti vaan pärjätä vieläpä vierailla kielillä. Mulle teki hyvää myös negatiivisesti kokemukset, koska siinähän se selkäranka lujittuu ja nahka paksunee, kun joutuu puolustamaan itseään.

Ja ajattelen enemmän että tämä sosiaalisten tilanteiden pelko on jokin kulttuurinen vaiva useimmilla, eikä sairaus sinänsä. Vaikka täällä olisi lapsena reipas ja avoin, niin usein joutuu tilanteeseen, jossa se hyvä kasvu kitkerästi nipsaistaan katki ja nuorena tuollaiset tilanteen voivat olla raskaita. On myönteisempi tapa ajatella ikävästi käyttäytyvästä ihmisestä, että hän on arka, kuin että tyyppi on ilkeä.

Tärkeintä olisi jokaisen meistä omassa ympäristössään ottaa muut ihmiset huomioon -- koska jos ulossulkemisen kulttuuri pääsee syntymään kouluun tai työpaikalle, niin se voi sitten koskettaa meistä jokaista.

Vierailija
17/17 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 11:43"]

Nää, jotka käskevät toisia katsoa peiliin, käsittääkseni ovat näitä, jotka jättävät aina jonkun ulkopuolelle. Mutta kun ei se auta. Miksette voi kertoa sitä syytä? Vai onko kyse vain siitä, että tarvitaan joku huonompi omaa itsetuntoa kohottamaan? Joku, joka on vähän ujompi tai liian vähän muodikas? Kertokaa nyt joskus joku kunnon syy.

[/quote]

Älä imartele itseäsi. Se syy on yksinkertaisesti, että toinen ihminen on tylsä (ei mitään yhteistä), sosiaalisesti epäyhteensopiva (kommunikaatiotavat eivät kohtaa) tai jollakin tavalla vastenmielinen (hygienia, päällekäyvyys, ärsyttävä maneeri jne.) Olen juhlissa ensisijaisesti pitämässä hauskaa ja tapaamassa ystäviäni. On hienoa, jos tapaan uusia, kiinnostavia ihmisiä, mutta en katso velvollisuudeksni pitää seuraa ihmisille, joiden kanssa puhuminen tuntuu enemmän työltä kuin huvilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi