Onko 37 ikivanha ensiasunnon ostaja?
Voikohan virkailija suhtautua vakavasti näin vanhaan hakijaan?
Säästöjä 15t.
Sijoituksissa 5t, mutta en mielelläni käyttäisi niitä.
Velkoja 0€.
Kommentit (27)
Et ole vanha ensiasunnon ostajaksi. On ihmisiä, jotka eivät milloinkaan osta asuntoa. Etusi on se, että saat vielä ensiasunnon ostajan veroedun.
Sinun ei tarvitse käyttää omia rahojasi tai varojasi asunnon ostoon. Sinulla on vain oltava se raha.
On. Ei noin vanhana lain mukaan saa edes ostaa asuntoa.
Joten vuokralle siitä mars.
🖕
Mukava kuulla!
Tuntuu että oma kaveriporukka osti asuntonsa viimeistään 30 vuotiaana ja nyt osalla jo loma- ja sijoitusasuntoja.
Mutta itse vetuloin koulunpenkillä ja tein töitäkin fiiliksellä ja pätkissä. Säästin mitä jäi, välillä en lainkaan. Nyt jotenkin havahduin tähän ikääni ja vuokrakin taas nousee. Kerrankin olen vakituisessa työssä, mutta en tiedä kauan tähänkään riittää mielenkiintoa, ehkä sen lainan saamisen verran.
Ap
Mekin haetaan vasta nyt asuntolainaa, minä 32, mies 37. Vasta vuosi sitten alettiin kunnolla säästää. Aiemmat vuodet matkustelu ja huvittelu vei rahat. Koronan takia havahduttiin tuhlailuumme.
Ei ole missään pankissa kummasteltu meitä, ehkä arvot on muuttuneet ja juuri pätkätöitä ihmisillä enemmän.
Ensiasunnon voi ostaa vielä yli 80-vuotiaanakin, edellyttäen ettei ole aiemmin ostanut asuntoa.
37 vuotias on jo usein asuntovelkansa maksanut, mutta koskaan ei ole liian myöhäistä.
Mä olin 35v kun ostin ensimmäisen asuntoni, eli et ole vanha sinäkään.
Et ole liian vanha :)
Isäni osti ensiasunnon vasta, kun me lapset oltiin kotoa muutettu pois ja äidistä tuli ex-vaimo, olikohan isä jotakin 45v. Haki lainaa 15v maksuajalla, ei ollut mitään ongelmia :)
Vierailija kirjoitti:
37 vuotias on jo usein asuntovelkansa maksanut, mutta koskaan ei ole liian myöhäistä.
Riippuu ihan mistä on ostanut ja kuinka suuren. Monilla kuitenkin menee pidemmäksi makselu ja nälkä kasvaa syödessä. Itse olen maksanut 22 vuotiaana ostamani rivarin Nokialta, vaan tähän 560t Espoon tönön maksuun on vielä 15 vuotta jäljellä. 😅
- M 39
Vierailija kirjoitti:
Et ole liian vanha :)
Isäni osti ensiasunnon vasta, kun me lapset oltiin kotoa muutettu pois ja äidistä tuli ex-vaimo, olikohan isä jotakin 45v. Haki lainaa 15v maksuajalla, ei ollut mitään ongelmia :)
Olivatko ostaneet aiemman 51:49 jolloin isäsi oli oikeasti kartoittanut omaisuutta? Ja samalla säilyttänyt ensiasunnonostajan edut.
No et tosiaan ole liian vanha vasta teini vuodet ohittanut aikuisuuden kynnyksellä nykypäivän trendin mukaan mut 50v olet jo ikäloppu työmarkkinoilla ja muutenkin siis elä täysillä kun ehdit
Jos yhtään lohduttaa niin minä suunnittelen ensiasunnon ostoa parin vuoden päästä 47-vuotiaana. Säästöjä on toki enemmän kuin sinulla, mutta toisaalta laina pitäisi saada maksettua ennen eläkettä.
Sulla taitaa olla tosi rikkaita kavereita.
Omat vanhempani asuvat vielä vuokralla 70-vuotiaina.
Ei kai sillä iällä väliä ole, mutta monessa lainassa on pykälä että lainan tulee olla maksettu lainan hakijan täyttäessä xxyy vuotta..
Eli jos olet vaikka 60v, tuskin saat 25v asuntolainaa ellei vakuudet ole hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Jos yhtään lohduttaa niin minä suunnittelen ensiasunnon ostoa parin vuoden päästä 47-vuotiaana. Säästöjä on toki enemmän kuin sinulla, mutta toisaalta laina pitäisi saada maksettua ennen eläkettä.
Mikset tee heti hakemusta? Olen ymmärtänyt että pankeilla on lupa myöntää laina 5% säästöillä ja sitten vaan ostat lisätakauksen jos tarvii?
Vierailija kirjoitti:
No eikä ole 😂
Et ole liian vanha! Olen 63-v. enkä ole koskaan omistanut asuntoa, eivät vanhemmatkaan. ;) Vuokraloordien kukkaroja tässä täytämme. Pitäähän heidänkin raukkojen jotenkin saada tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Sulla taitaa olla tosi rikkaita kavereita.
Omat vanhempani asuvat vielä vuokralla 70-vuotiaina.
Ihan keskituloisia ovat. Kukaan ei varsinaisesti ole rikas. Ovat vain aloittaneet hyvissä ajoin, ja jättäneet esim yksiöt ja kaksiot vuokralle, ja pankki antanut lainaa uuteen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No ei ole yleensä :D
Ajatus on sun päässäsi. Ensiasunnon voi ostaa ihan miten vanhana huvittaa, ei siihen mikään virkailija mitään virka.