Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hampaan poiston jälkeisen verihyytymän varominen?

Vierailija
09.12.2020 |

Minulta poistettiin eilen ylhäältä viisaudenhammas. Sain hoito-ohjeet hammaslääkäriltä, ja niissä kehotettiin syömään ensimmäinen eli toimenpidepäivä viileää, nestemäistä ruokaa. Samoin sanottiin, että sylkemistä pitää välttää, jotta verihyytymä ei lähde pois.

Lähdin sen verran kiireellä helpottuneena pois, että jäi kysymättä että kuinkako kauan täytyy esim. sitä sylkemistä välttää, noin niin kuin hampaita pesun kannalta. Entä milloin voi hampaita harjata ihan kunnolla, ilman että täytyy poistokohtaa varoa? Syömispuoli sitten, miten pian olette alkaneet syödä taas kiinteitä ruokia hampaanpoiston jälkeen? Kipua ei ole ollut juuri lainkaan, mutta mietin tätäkin asiaa sen poistokohdan toipumisen kannalta.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-4 päivää pitää ottaa varovaisemmin. Jos syöt pureskeltavaa ruokaa aiemmin, pitää syödä toisella puolella kuin poistokohta on.

Vierailija
2/22 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin ensimmäisen illan harjaamatta. Toisena päivänä harjasin muut hampaat varovasti, mutta en poistokohdasta. Kyllä sen mututuntumalla tuntee milloin voi taas alkaa harjaamaan normaalisti, itsellä syöminen ja harjaaminen normalisoitui viikon jälkeen. Kiinteitä ruokia söin poiston jälkeen seuraavana päivänä poistokohtaa varoen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin tällaiset ohjeet:

https://www.kaypahoito.fi/nix02126

Vierailija
4/22 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3-4 päivää pitää ottaa varovaisemmin. Jos syöt pureskeltavaa ruokaa aiemmin, pitää syödä toisella puolella kuin poistokohta on.

Joo, toki kannattaa varoa, mutta ei ole kyllä sanottu ettei saisi syödä kiinteää/pureskeltavaa ruokaa. Muutama tunti, sanottii ettei saa syödä, ja niitä pumpulituppoja pitää pari tuntia. Eikä mulle ainakaan sanottu ettei saisi hampaita pestä. Itse en pessyt samana päivänä vaan vasta seuraavana kun oli suu niin arka muutenkin, enkä mitään näkkileipää alkanut vetää. Söin niin pitkään toisella puolella suuta kun tuntui että pitää varoa.

Vierailija
5/22 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin sen ohjeen että ei saa sylkeä olevan ehkä lähinnä siihen ettei saa mahdollista verta sylkeä pois jatkuvasti. Ehkä yksi sylkäisy hampaiden pesun yhteydessä ei ole niin vaaraksi?

Vierailija
6/22 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se lopulta hyytyy. Itsellä tippui verta vielä koko seuraavan päivän mutta kolmantena päivänä ei enää. Ei siihen kuole vaikkei heti ensimmäisinä päivinä hyydy.

Vierailija
7/22 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata muutamaan päivään rajusti purskutella, sylkeä tai imeskellä. Voi kyllä varovasti pestä hampaat ja huuhdella yms.

Vierailija
8/22 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos sinne poistokuoppaan menee joku leivänmuru? Anteeksi, mutta olen jotenkin stressaantunut että teenhän asiat oikein, ja jostain syystä just hampaanpoistohaava tuntuu erityisen ällöltä jutulta. :D

Vaikka toisaalta kyllähän luonto hoitaa roskan pois vaikka sormenkin haavasta...

Vierailija
9/22 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vodkaa sinne. Imeytyy hyvin verenkiertoon ja desinfioi samalla.

Vierailija
10/22 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekista saa sellaista ainetta (en muista nimeä), jota varovasti purskuttelemalla voi korvata hampaiden pesun. Minulle lääkäri ihan suositteli sitä ettei tarvitse hampaita harjata. Tietysti sitten siirryt takaisin harjaamiseen kunhan haava on umpeutunut.

Vierailija
11/22 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos sinne poistokuoppaan menee joku leivänmuru? Anteeksi, mutta olen jotenkin stressaantunut että teenhän asiat oikein, ja jostain syystä just hampaanpoistohaava tuntuu erityisen ällöltä jutulta. :D

Vaikka toisaalta kyllähän luonto hoitaa roskan pois vaikka sormenkin haavasta...

ei sep pieni ruoanmuru haittaa siinä hyytymän pinnalla mitään. Älä missää nimessä imeskele tai kaiva kuoppaa, se ruoanhiukkanen irtoaa omia aikojaansiitä hyytymän pinalta. Suun sylkisi sisältää paljon entsyymejä, jotka sekä desinfioivat että alkavat sulattamaan kaikki suuhun jääneet ruoan pienet tähteet (ja myöskin hyytymän pintaa, onhan se verta).

Vierailija
12/22 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla irtosi se hyytymä, päivystyksessä laittoivat neilikkapaikan sinne koloon korvaamaan hyytymän. Joskus näinkin käy.

Vierailija
13/22 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin sipsejä viikko viisaudenhampaan poiston jälkeen

Yksi lastu upposi pinnan läpi monttuun ja voi v%ttu että sattui ja pitkään

Vierailija
14/22 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites muuten verenmaku suussa, kuinka kauan se kestää? Siis haava ei vuoda verta, mutta ilmeisesti vähän tihkuttaa välillä, koska suussa maistuu veri ajoittain. Alkaa vähän kyllästyttää tuo maku. :)

Vierailija
15/22 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apteekista saa sellaista ainetta (en muista nimeä), jota varovasti purskuttelemalla voi korvata hampaiden pesun. Minulle lääkäri ihan suositteli sitä ettei tarvitse hampaita harjata. Tietysti sitten siirryt takaisin harjaamiseen kunhan haava on umpeutunut.

EI VOI PURSKUTELLA!!!! Hyvänen aika! Ei voi purskutella, koska se luo suuhun painetta. Eikä voi käyttää pilliä. Voi laittaa sitä suuhun ja ravistaa päätä, mutta purskutella ei voi!

Muutama päivä täytyy syödä nestemäistä ruokaa ja ei missään nimessä koskea siihen haavaan. Mulle tuli kuiva kuoppa ja se EI ole kiva. 

Vierailija
16/22 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kaiva kielellä hyytymää vaikka mieli tekisi ! Pari päivää niin kaikki on OK

Vierailija
17/22 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nää on niitä asioita mitä ei minun mielestä kannata liikaa murehtia. Tekee parhaansa ja jos se kuiva kuoppa silti tulee niin se tulee, mutta siihen saa apua.

Vierailija
18/22 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taisi lähteä se hyytymä, oli todella kipeä. Mutta kyllä se siitä sitten meni umpeen. Pieni kuoppa vain jäi.

Vierailija
19/22 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina kotona nypännyt sen hyytymän sieltä aina pois pinseteillä tai hammastikulla. Hengissä ollaan.

Vierailija
20/22 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen välillä näiden päivien aikana katsonut pienen peilin avulla miltä tuo kolo näyttää. On vähän vaikeassa paikassa joten näkyvyys ei ole kovin hyvä, jotain näkyy kuitenkin. Nyt siellä ei enää näy mitään tummanpunaista vaan enemmänkin vaaleanpunaista, ientä vähän tummempaa. Ei se ainakaan kipeä ole, joten ihan normaalia parantumista varmaan? Tuntuu lähinnä sellaista kiristävää tunnetta jos jotain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi