Kuinka usein vaihdat keittiön tiskirätin (siis pöytien pyyhkimisliinan) puhtaaseen?
Mä vaihdan itse päivittäin.
Olisi inhaa pestä pöytiä likaisella haisevalla rätillä. :-/
Oon ostanut niitä sellaisen nipun, että varmasti riittää ja sitten pyöräytän ne pesukoneessa 60°c:ssa pesupussissa pyyhepesun yhteydessä. ;-)
Kommentit (60)
Joka päivä. Yksi kestorätti on mutta tykkään cifoneteista myös, kuivuu äkkiä. Pesen nekin koneessa ja käytän monia monia kertoja.
Meillä on noita cifonetteja ja muita sen kaltaisia. Vaihdetaan ehkä kerran kuussa, sitten kun alkaa haista ja olla läiskikäs. Eihän se nyt mikään likainen ole, kun kerran pyyhitään vähän murustunutta pöytäpintaa iltaisin, että aamulla on taas siisti pöytä. Ja kun sen pesee ja puristaa kuivaksi heti käytön jälkeen, se pysyy siistinä. Katson kyllä, että jos on tulossa vieraita, niin on puhdas rätti roikkumassa.
meillä neulottuja ja virkattuja tiskirättejä, päivän parin välein laitan pesukoneeseen 60 asteeseen.
mäkään en ymmärrä ns kertakäyttöisiä rättejä.
Mulla on Sinin rullasta leikattavia kompostoituvia rättejä. Päivittäin pesen kuumalla vedellä ja tiskiaineella, silloin tällöin uitan kloriittivedessä, kuivatan ilmavasti. En ole viitsinyt niitä koneessa pestä. Sitten kun vaihdan uuteen, vanhasta tulee lattiarätti tms. Kun rätti tulee tiensä päähän, suikaloin sen saksilla kompostiin.
No en vaihda joka päivä, ehkä kerran viikossa. Vaihdan sen jos se haisee tai tuntuu silleen paksuuntuneelta tai limaiselta.
Kerran viikossa vaihdan ja pesen 60asteessa uuteen käyttöön.
Huuhtelen rätin puhtaaksi aina käytön jälkeen ja asetan kuivumaan. Siten heitän pois kun se näyttää, tuntuu tai haisee epäsistiltä.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 12:08"]No en vaihda joka päivä, ehkä kerran viikossa. Vaihdan sen jos se haisee tai tuntuu silleen paksuuntuneelta tai limaiselta.
[/quote]
Yäk!!!
Joka ilta heitän pesuun ja joskus parikin tiskirättiä päivässä. Meillä on sellaisia pesunkestäviä. Pesen 60 asteessa ja kerran viikossa 95 asteessa.
Vinkkinä muuten, että se rätti ei ala haisemaan kun sen lopuksi huuhtelee kylmällä vedellä :) Jotenkin sitä automaattisesti ajattelee, että kuuma vesi olisi parempi, mut ei. Tuntuu että uusikin rätti haisee jos lopuksi huuhtelee sen kuumalla, mut kun kylmällä huuhtelee niin ei tule hajuja :)
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 12:26"]
Vinkkinä muuten, että se rätti ei ala haisemaan kun sen lopuksi huuhtelee kylmällä vedellä :) Jotenkin sitä automaattisesti ajattelee, että kuuma vesi olisi parempi, mut ei. Tuntuu että uusikin rätti haisee jos lopuksi huuhtelee sen kuumalla, mut kun kylmällä huuhtelee niin ei tule hajuja :)
[/quote]
Kuuma vesijohtovesi sisältää bakteereja (haju). Kaikki minkä pesee, pitäisi huuhtoa aina kylmällä vedellä lopuksi.
Kerran viikossa lentää rätti pesukoneeseen, ja toinen tilalle.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 11:27"]Mä vaihdan itse päivittäin.
Olisi inhaa pestä pöytiä likaisella haisevalla rätillä. :-/
Oon ostanut niitä sellaisen nipun, että varmasti riittää ja sitten pyöräytän ne pesukoneessa 60°c:ssa pesupussissa pyyhepesun yhteydessä. ;-)
[/quote]En todellakaan joka viikko. Kuivatan ilmavasti joka päivä. Chifonett tyyppinen halpisliina.
Chifonet -tyyppinen ohut rätti on hyvä kun tarvitsee pyyhkiä märällä läiskiä pöydältä sekä sekalaista murusta. Se on tarpeeksi ohut ja sillä saa hyvän näppituntuman. Jotkut chifonetit eivät kestä pesua pesukoneessa, mutta esim. Lidlistä saatavat kestävät yllättävän hyvin monta +60 - +95 asteen pesua.
Mikrokuituliina sopii taas viimeistelyyn ja kuiva/nihkeäpyyhintään ja taittelulla siinä on jopa 16 pintaa käytettävissä. Laadukkaan mikrokuituliinan voi pestä satoja kertoja pyykinpesukoneessa ja se kestää keittämisen, eli +95 asteen pesun. Jos mikrokutuliinoja ei ole koko koneellista pestävänä, kannattaa ne pestä pesupussissa eikä esim. kylpypyyhkeiden seassa, jolloin pinta menee nopeasti nyppyyntyneeksi ja pilalle.
Mitään bambu/virkattuja rättiversioita en todellakaan käyttäisi, ne jos mitkä ovat bakteereja pullollaan ja niiden kuivuminen kestää kauan. Hysteerinen ei keittiörättien kanssa tarvitse olla jos muutenkin katsoo mitä keittiössä tekee ja pyyhkii mm. raa'asta lihasta tulleet nesteet heti pois talouspaperilla ja pesee kohdan sen jälkeen.
60 astetta on liian vähän. Itse käytän pestyt rätit wc:n siivouksessa ja heitän sitten pois. Itse käytän wettexejä ja vaihdan puhtaaseen käytöstä riippuen vähintään kerran viikossa.
Mikrokuituliina, kerran viikossa. Pyyhitään just lähinnä muruja ja pintoja. Tomaattisoossi yms. läikät otan paperilla.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 14:31"]
60 astetta on liian vähän. Itse käytän pestyt rätit wc:n siivouksessa ja heitän sitten pois. Itse käytän wettexejä ja vaihdan puhtaaseen käytöstä riippuen vähintään kerran viikossa.
[/quote] Missä vaiheessa tarvitset wc:n siivouksessa rättiä? Yök, ei kai kukaan enää pöntön reunoja pyyhi jollakin rätillä...?
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 12:03"]
meillä neulottuja ja virkattuja tiskirättejä, päivän parin välein laitan pesukoneeseen 60 asteeseen.
mäkään en ymmärrä ns kertakäyttöisiä rättejä.
[/quote] Yök yök yök ja vielä kerran yök. Neulotut ja virkatut rätit, hyi ällö.
"pesen n. Joka toinen päivä. 95 asteessa tietenkin"
No en kyllä jatkuvasti rättejä pyöritä koneessa, ihan turhaa ja kallistakin.
Noin kerran kuussa pesen tai vaihdan rätin uuteen, ei se ole niin tarkkaa.
Ehkä kerran viikossa, mulla mikrokuituliinoja. Pesen tiskiaineella kevyesti aina ennen pyyhkimistä ja tilkalla cif:iä pyyhinnän jälkeen , kuivaan ilmavasti.