Yläkerran perheen jokainen jäsen kantapääkävelijä
En kehtaa valittaa naapurisovun vuoksi. Hiukan tympii kuunnella kamalaa kolinaa joka ikinen päivä monta, monta tuntia.
Jos luet tämän tekstin, ja kantapääkävelet itsekin, tiedoksesi: siitä saattaa kuulua alakertaan aivan järkyttävä mökä, pahempi kuin teillä kotona. Astu kevyesti päkiälle, säästät muiden hermoja ja kenkiäsikin.
Huoh.
Kommentit (64)
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 19:56"]
Miksi vanhemmatkaan huomauttaisivat, ääliö, kun se ei sitä perhettä häiritse? Etköhän yritä nyt puuttua asiaan, joka ei ole sinun vallassasi ja itsekin ymmärrät, että nariset turhasta. Muutenhan menisit heidän ovelleen sanomaan asiasta. Nimettömät laput voit toki unohtaa, ne ovat kerrostalojen syöpä.
[/quote]
Edelleenkin hämmentää, miten voimakkaita tunteita toisten huomioonottaminen herättää. Että vielä ääliö? Olisiko sinullakin ehkä jotain ongelmia? Nimettömiä lappuja en ole harkinnutkAn, kuten huomaat, jos luet aiemman vastaukseni aiheesta, jossa kerron, etten tekisi niin, koska kunnioitan naapureitani. Kyllä, juuri niitä kantapääkävelijöitä.
Mahtaa sinullakin olla kurja elämä, ja tämän sanoo ihminen, joka juuri perusti otsikon naapureistaan.
Siinähän on perää. Siis se kieltämisjuttu, että koska itseä on kielletty aina tekemästä jotain ja sit joku muu vaan menee ja tekee. Niin se häiritsee? nro 19 oli aika hyvä pointti.
Tarinan opetus: Älkää niuhottako lapsillenne.
Tässä teille päkijäastujille ohjeita hyvään kävelyyn: http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/mika_vikana/kavelytekniikka_kuntoon
"Askel rullaa koko jalkapohjan mitalla kantaiskusta varvastyöntöön." Perusta väitteesi päkiäastumisesta ainakin johonkin lähteeseen kuulostaaksesi uskottavalta (äitiäsi ei lasketa).
NIIN revi siitä! ja muutkin kantapäällä astumisen kieltäjät
Meillä naapurit ilmeisesti raahaa huonekaluja kuten tuoleja. Se on ärsyttävä ääni se, mutta eipä se haittaa kun eivät tee sitä pitkin päivää.
En tiedä minkälainen kävelijä olen ennen ollut, mutta nykyään sipsuttelen kotonani. Varma keino saada oma askel hiljaiseksi päkiä kävelyksi on suihkuttaa hiuslakkaa ja öjyä missä milloinkin. Näin varmistat lattian liukkauden ja sitä kautta sipsuttelu tuleekin automaattisesti.
Sanoisinko, että en suosittele sinua ohjeistamaan naapureistasi, kuinka he kävelevät kotonaan oikeaoppisesti - elleivät he siis juokse ja rynni ja hypi ja mekasta aivan urakalla. Normaalia asumisen ääniä pitää yksinkertaisesti vain sietää, jos muuttaa kerrostaloon.
Ensinnäkin ihminen on kanta-astuja joten kukaan normaali ihminen ei astele kodissaan päkiöillä siitä saa jalkavaivoja ja on täysin luonnoton astunta ihmiselle. Muuta muualle vinkumaan jos et kestä!
Maiju
Oletteko ikinä asuneet asunnossa, jossa naapuria ei voi unohtaa hetkeksikään? Meillä ei seinänaapurista normaalisti kuulu mitään, mutta muutaman kuukauden siellä asui ihmisiä, joiden "kävely" oli niin hirveetä pamahtelua, että öisin heräsi heidän käydessään vessassa. Kaikki sympatiat ap:lle, mä ainakin ymmärrän ettei tässä vaadita keltään hipsuttelua vaan ihan pelkkää normaalia kävelyä ja sen huomioimista, että kerrostalossa nyt vaan pitää ajatella muitakin.
Miksi te valittajat asutte kerrostalossa jos ette siedä normaalia elämisen ääntä? Ihmiselle on täysin luonnotonta alkaa sipsuttelemaan päkiöillä kysykää vaikka joka ikiseltä lääkäriltä. Itse en ainakaan alkaisi ja viis veisaisin mitä mun alakerran naapurit ajattelee koska fakta on se että luultavasti kaikki ne joista tekin täällä vingutte kävelevät ihan normaalisti :) te vaan ette siedä mitään ääntä. Muuttakaa muualle niin ei tarvi valittaa luonnollisista asioista.
Oikeastiko jonkun mielestä on ihmisellä hyvä tapa alkaa kävellä päkiöillä sipustellen? Juu sillä lailla sitä lääkäreiden jonoja kasvatellaan kun mennään jalkavaivoja sinne valittamaan. Te vinkujat muuttakaa pois tai hankkikaa korvatulpat.
Päkiäastumisella tässä tarkoitetaan sellaista normaalia astumista, jossa askel tosiaan vain kevyesti ensin maahan osuvan kantapään kautta suoraan rullaa päkiälle, joka ottaa pääasiallisen painon, eikä askeleesta synny ääntä. Kantapääastujalla tämä menee päin vastoin: kantapää edellä tömähdetään, josta liike rullaa kevyesti päkiän kautta uuteen raskaaseen kantapäätömähdykseen, synnyttäen töminää.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 20:52"]Päkiäastumisella tässä tarkoitetaan sellaista normaalia astumista, jossa askel tosiaan vain kevyesti ensin maahan osuvan kantapään kautta suoraan rullaa päkiälle, joka ottaa pääasiallisen painon, eikä askeleesta synny ääntä. Kantapääastujalla tämä menee päin vastoin: kantapää edellä tömähdetään, josta liike rullaa kevyesti päkiän kautta uuteen raskaaseen kantapäätömähdykseen, synnyttäen töminää.[/quote]
Ihan pöljää alkaa harjoittelemaan tuollaista kävelyä vain naapureiden takia koska ei tosiaan ole normaalia ihmiselle tuollainen keinunta ja hiiviskely :D
Apn kaltaiset sekopäiset kerrostalokyttärit ja valittajat ovat varmaan niitä jotka samaan syssyyn valittavat kun naapurin setä pissii niin että lorotus osuu pönttöön eikä veteen tai valittavat kun joku vetää vessan yöllä, sen kun voi vetää vasta aamullakin :)
Ap rakas, jos olet sitä mieltä että yläkerran jokainen ihminen astuu väärin niin onko tullut mieleen se ajatus että vika olisikin sinussa ja sinun korviesi välissä?
Kanta-astuminen on oikea tapa kävellä. Siispä en todellakaan opettele siitä pois. Onneksi asun okt:ssa eikä ketään häiritse miten kävelen. Oman elämänsä eteen kannattaa tehdä töitä niin voi valita missä asuu. :)
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 19:43"]
Kävelen aivan tahalleni kantapäillä, koska tiedän että alakerrassa asuu heikkohermoinen ihminen. Siis meidän taloyhtiön pihapoliisi.
[/quote]
Suomalainen ei voi muuttaa tapojaan huomioidakseen muita, mutta ärsyttääkseen voi. Säälittävää.
Juuh, elikkäs.
En ole kyttääjä. Mua ei kertakaikkiaan kiinnosta naapureideni tekemiset, ei edes niin paljoa, että välittäisin tietää missä huoneessa he milloinkin ovat, minkä valitettavasti nyt kantapääkävelyn johdosta tiedän.
Siedän melua. Olen lähdössä tunnin sisään rokkikeikalle. Kuten sanoin aikaisemmin, siedän naapurin kotibileet, yläkerran lasten leikkien äänet, sähköpianon, toisen naapurin huiluharkat. Erona näillä äänillä ja kantapääkävelyllä on se, että edellämainitut äänet toistuvat kerran viikossa. Kantapääkävely on jatkuvaa. Kuulen sen aamulla kun herään. Kuulen sen, kun tulen kotiin töistä. Koko ajan, kun pötkötän sohvalla, kuulen sen.
En ole mielipuolinen kyttääjä, joka pää sauhuten suunnittelisi lappukostoa yläkerran kusipäille. Olen tavallinen ihminen, joka haluaa elää rauhallisesti ja sovussa naapureiden kanssa. Pienennän televisiota kymmeneltä, kuten musiikkiakin. Jopa ihan pidän naapureistani.
Perustin tämän otsikon siitä riipivästä turhautuneisuudesta, joka syntyy, kun kohteliaisuudesta en kehtaa käydä valittamassa naapurin perheelle. En halua heille mitään pahaa, kun näen heidät portakoissa, tai ajattele, että siinä menee ne mölyapinat.
Minusta he ovat aivan normaaleja ihmisiä, joilla sattuu olemaan kovaääninen tapa astua.
Toivoin, että tämän otsikon perustamalla joku kantapääkävelijä havahtuisi siihen, että oma töminä saattaa kuulua monikertaisena alakertaan.
Ja ei, en kuvittele näitä ääniä. Mieheni kuulee ne myös, ja uskoakseni samalla äänenvoimakkuudella. Olemme molemmat mielenterveydeltämme ja kiinnostukseltamme naapureiden elämään terveitä. Itse asiassa miehen mielestä hänen edellisessä kämpässään ongelma oli vielä pahempi lautalattioiden takia.
Ja ei, emme lietso toistemme hysteriaa. Emme ole kaksi valittajaa, jotka ovat kohdanneet toisemme. Olemme myös normaaleita ihmisiä. Ja ylä- ja alapeukuista päätellen, vastaajat jakautuvat tasan kahteen ryhmään: niihin, jotka tietävät mistä on kyse, ja niihin, jotka eivät, ja ehkä harrastavat sitä itse.
Naapurisopuisaa viikonloppua itse kullekin.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 20:36"]
Ensinnäkin ihminen on kanta-astuja joten kukaan normaali ihminen ei astele kodissaan päkiöillä siitä saa jalkavaivoja ja on täysin luonnoton astunta ihmiselle. Muuta muualle vinkumaan jos et kestä!
Maiju
[/quote]
Hei Maiju!
On aivan eri asia olla kanta-astuja kuin hakata joka askeleella kantapäitä lattiaan. Kanta-astumisenkin voi tehdä hiljaa.
kannattaa varmaan muuttaa, jos häiritsee. ylimpään kerrokseen, rivitaloon tai omakotitaloon. ainoa, joka voi muuttua, on sinä itse.