Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osittainen hoitovapaa, yli 3v lapsi

Vierailija
25.04.2014 |

Onko osittaiseen hoitovapaaseen siis oikeus siihen saakka kun lapsi on 2lk saakka? Osittaista hoitorahaahan ei makseta kuin alle 3v lapsista ja pikkukoululaisista. Olisiko mieheni kuitenkin mahdollista saada 30h työviikko osittaisen hoitovapaan takia yli 3v lapsen tarhaviikkoa lyhentämään?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Kyllä lain mukaan on oikeus osittaiseen hoitovapaaseen siihen saakka, kun lapsen toka luokka on ohitse, tai tarkemmin vähän ylikin eli 2-3 lk:n välisen kesän heinäkuun loppuun. Kelahan ei tosiaan korvaa kuin 3 v. ikään saakka, ja sitten taas ekaluokkalaisesta, mutta se ei vaikuta siis oikeuteen pitää hoitovapaata, vaan on ihan eri asia.

Osittaisella saa olla yhtäaikaisesti sekä isä että äiti, eli toinen voi lyhentää vaikka aamupäivästä, toinen iltapäivästä. Tai toinen tehdä töitä ma-to ja toinen ti-pe.

Itse olen ollut osittaisella koko ajan, lapset nyt 4 ja 6. Aion tehdä osittaista niin kauan kuin laki antaa myöten.

Vierailija
22/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlettamisesta puheenollen, oma työpaikkani ei kyllä näytä olevan ollenkaan ainoa, jossa näin toimitaan.

11

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 12:48"]

Soita kelaan ja kysy.

[/quote]

Osittainen hoitovapaa ei ole Kelan asia kuin silloin, kun se jotain korvaa. Yli 3-vuotiaan mutta alle kouluikäisen kohdalla kyse on laista, ja sopimuksesta työnantajan ja työntekijän välillä. Kela ei siihen liity mitenkään.

Vierailija
24/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 13:55"]

Itse annatte väärää tietoa, kun väitätte, että tuo myönnetään automaattisesti.

No ihan miten vaan, mutta tuohan on juuri niin kuin sanoin, eli työnantajasta kiinni. Tuossa laissa jää tuo porsaanreikä, että työnantajan ei tarvitse myöntää, jos se aiheuttaa kohtuutonta haittaa toiminnalle. Meillä työnantaja on linjannut niin, että ei myönnä ilman erityisiä perusteita. Ja omalla työpaikallani puhutaan tuolloin osa-aikatyöstä, eikä osittaisesta hoitovapaasta.

11

[/quote]

Tuonhan pystyisi työntekijä riitauttamaan, jolloin työnantajan on osoitettava, millaista kohtuutonta haittaa siitä tulisi.

Vierailija
25/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan miten vaan, mutta tuohan on juuri niin kuin sanoin, eli työnantajasta kiinni. Tuossa laissa jää tuo porsaanreikä, että työnantajan ei tarvitse myöntää, jos se aiheuttaa kohtuutonta haittaa toiminnalle. Meillä työnantaja on linjannut niin, että ei myönnä ilman erityisiä perusteita. Ja omalla työpaikallani puhutaan tuolloin osa-aikatyöstä, eikä osittaisesta hoitovapaasta.

Mutta ap:n miehen työpaikasta en tiedä, eikä taida tietää tässä ketjussa kukaan muukaan, joten annan saman neuvon kuin jo ensimmäisessä viestissäni: miehen kannattaa kysyä omalta työpaikaltaan. Ei kelasta eikä av:ltä, vaan työpaikalla asiasta päättävältä henkilöltä.

11

[/quote]

Älä nyt jaksa enää sotkea tätä asiaa. Jos osittaisen hoitovapaan myöntäminen aiheuttaa työnantajalle kohtuutonta haittaa, työnantajan pitää pysty todistamaan se. Jossain parin kolmen hengen yrityksessä voisi tulla haittaa, mutta ei muuten. Pääsääntöisesti se on aina myönnettävä.

Osittainen hoitovapaa eroaa osa-aikatyöstä siinä että hoitovapaa on määräaikainen ja sen jälkeen palataan normaaliin työaikaan. Osa-aikaisen työntekijän työaikaa ei työnantajalla ole velvollisuus pidentää.

Vierailija
26/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.tyosuojelu.fi/fi/perhepoliittiset_vapaat

Tuolta löytyy faktaa. Työnantaja voi kieltäytyä jos on merkittävää haittaa, mutta se tarkoittaa sitten tyyliin opettajan tai lääkärin työtä, tai jotain yritystä missä tosiaan ei voi työpanosta kukaan muu korvata mitenkään tms. Jos työnantaja antaa kieltävän päätöksen, eikä perusteet ole pätevät, sitäkin asiaa voi viedä eteepäin.

Vierailija
27/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.tyosuojelu.fi/fi/perhepoliittiset_vapaat

Tuolta löytyy faktaa. Työnantaja voi kieltäytyä jos on merkittävää haittaa, mutta se tarkoittaa sitten tyyliin opettajan tai lääkärin työtä, tai jotain yritystä missä tosiaan ei voi työpanosta kukaan muu korvata mitenkään tms. Jos työnantaja antaa kieltävän päätöksen, eikä perusteet ole pätevät, sitäkin asiaa voi viedä eteepäin.

Vierailija
28/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa nyt kun asiaan perehdyin, niin löytyy porsaanreikä jopa sille, että työnantajan ei ole 100% pakko myöntää edes alle 3-v:n vanhemmille tuota.

Meillä kohtuutonta haittaa muodostuu tietenkin siten, kun on naisvaltainen paikka ja lähes kaikki alle 3-vuotiaiden äidit tekevät 30-tuntista viikkoa, niin työnantaja on tosiaan linjannut ettei myönnä 3-6-vuotiaiden vanhemmille ilman erityisiä perusteita. Riitauttaahan toki voi kuka haluaa, mutta kyllä työnantaja on tuossa aika vahvoilla.

11 edelleen

Vierailija
29/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 14:06"]

Itse asiassa nyt kun asiaan perehdyin, niin löytyy porsaanreikä jopa sille, että työnantajan ei ole 100% pakko myöntää edes alle 3-v:n vanhemmille tuota.

Meillä kohtuutonta haittaa muodostuu tietenkin siten, kun on naisvaltainen paikka ja lähes kaikki alle 3-vuotiaiden äidit tekevät 30-tuntista viikkoa, niin työnantaja on tosiaan linjannut ettei myönnä 3-6-vuotiaiden vanhemmille ilman erityisiä perusteita. Riitauttaahan toki voi kuka haluaa, mutta kyllä työnantaja on tuossa aika vahvoilla.

11 edelleen

[/quote]

Työnantaja ei todellakaan ole tuossa vahvoilla vaan rikkoo törkeästi lakia. Ottakaa yhteys liittoon tai työsuojelupiiriin. Ei työnantaja voi tuollaista linjausta tehdä, tapauskohtaisestihan tuo pitäisi katsoa. Jos kyseessä on vähänkin isompi yritys kuin joku pikkukioski niin jokainen työnantaja tuon tietää.

Tosin en usko että tuo on totta, jankkaat vain huviksesi tätä asiaa. 

Vierailija
30/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä juttu menee, saanko itse päättää teenkö 30h/viikko lyhyempää päivää esim 8-14 tai sitten pidän ma tai pe aina vapaana eli teen 4-päiväisen työviikon?

Vai saako työnantaja määrätä kumpaan suostuu ja kumpi on työnantajalle parempi vaihtoehto?

Vierailija
31/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 14:14"]

Miten tämä juttu menee, saanko itse päättää teenkö 30h/viikko lyhyempää päivää esim 8-14 tai sitten pidän ma tai pe aina vapaana eli teen 4-päiväisen työviikon?

Vai saako työnantaja määrätä kumpaan suostuu ja kumpi on työnantajalle parempi vaihtoehto?

[/quote]

Työnantaja saa määrätä, pääsääntöisesti tehdään lyhyempää päivää.

Vierailija
32/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ap:n miehen työpaikasta en tiedä, eikä taida tietää tässä ketjussa kukaan muukaan, joten annan saman neuvon kuin jo ensimmäisessä viestissäni: miehen kannattaa kysyä omalta työpaikaltaan. Ei kelasta eikä av:ltä, vaan työpaikalla asiasta päättävältä henkilöltä.

11

[/quote]

Teillä kierretään työsopimuslakia. Osittaisen hoitovapaan voi keskeyttää ilmoituksella 2 kk etukäteisilmoituksella. Jos työsuhde on muutettu osa-aikaiseksi, ei työntekijä voi palata täysaikaisesti niin helposti.

Todella harvan työtilanne on sellainen, etteikö työaikaa voisi lyhentää. Yhteys luottamusmieheen.

Vierailija
33/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 14:06"]

11 edelleen

[/quote]

Ei tuo ole kohtuuton haitta! Teitä vaan kusetetaan.

Varsinkin, jos on kysy jostain bulkkihommasta, johon tuo naisvaltaisuus viittaa, niin sitten vaan palkkaamaan lisää porukkaa.

Jos kymmenen tyyppiä tekee 80% työaikaa, niin  siihen voi palkata kaksi täysaikaista nostamaan sitä %-osuutta...

Vierailija
34/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikalla pitää olla tasa-arvosuunnitelma ja siinä yhtenä kohtana on toimet edistää miesten ja naisten välistä tasa-arvoa ja työn ja perhe-elämän yhteensovittamista. Kirjoittaja nro 11 voi tutkia, miten tuo 3-6-vuotiaiden lasten vanhempien laiton kohtelu edistää tasa-arvosuunnitelmaa...

Vierailija
35/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Työsopimuslaista

4 luku

4 §
Osittainen hoitovapaa

Työntekijä, joka on ollut saman työnantajan työssä yhteensä vähintään kuusi kuukautta viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana, voi saada lapsensa tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen hoitamiseksi osittaista hoitovapaata siihen saakka, kun perusopetuksessa olevan lapsen toinen lukuvuosi päättyy. Jos lapsi kuuluu perusopetuslain (628/1998) 25 §:n 2 momentissa tarkoitetun pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin, osittaista hoitovapaata voi kuitenkin saada siihen saakka, kun lapsen kolmas lukuvuosi päättyy. Erityisen hoidon ja huollon tarpeessa olevan vammaisen tai pitkäaikaissairaan lapsen vanhempi voi saada osittaista hoitovapaata siihen saakka, kun lapsi täyttää 18 vuotta. Lapsen molemmat vanhemmat tai huoltajat saavat olla osittaisella hoitovapaalla saman kalenterijakson aikana, mutta eivät yhtäaikaisesti. Työntekijän on tehtävä työnantajalle esitys osittaisesta hoitovapaasta viimeistään kaksi kuukautta ennen vapaan alkamista. (29.6.2006/533)

Työnantaja ja työntekijä sopivat osittaisesta hoitovapaasta ja sen yksityiskohtaisista järjestelyistä haluamallaan tavalla. Työnantaja voi kieltäytyä sopimasta vapaasta tai antamasta sitä vain, jos vapaasta aiheutuu työpaikan tuotanto- tai palvelutoiminnalle vakavaa haittaa, jota ei voida välttää kohtuullisilla työn järjestelyillä. Työnantajan on esitettävä työntekijälle selvitys kieltäytymisensä perusteena olevista seikoista.

Jos työntekijällä on oikeus osittaiseen hoitovapaaseen, mutta sen yksityiskohtaisista järjestelyistä ei voida sopia, on hänelle annettava osittaista hoitovapaata yksi jakso kalenterivuodessa. Vapaan pituus ja sen ajankohta määräytyvät työntekijän esityksen mukaan. Osittainen hoitovapaa annetaan tällöin lyhentämällä vuorokautinen työaika kuudeksi tunniksi. Lyhennetyn työajan tulee olla yhdenjaksoinen lepotaukoja lukuun ottamatta. Jos työaika on järjestetty keskimääräiseksi, se tulee lyhentää keskimäärin 30 tunniksi viikossa.

Vierailija
36/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 13:55"]Itse annatte väärää tietoa, kun väitätte, että tuo myönnetään automaattisesti.

11

[/quote]

Hyvä 11. Työnantajasi kusettaa sinua.

Ne painavat syyt ovat todella painavia syitä. Esim se että joutuisi palkkaamaan osa-aikaisen sijaisen ei ole sellainen syy.

Itse olen selvittänyt asiaa mm ammattiliitostani. Olen itse läkisääteisessä tehtävässä, tuhansien ihmisten organisaatiossa. Olin ainoa kyseisellä työnkuvalla ja hieman pelkäsin voiko tämä olla syy katsoa kokoaikainen työpanokseni niin korvaamattomaksi ettei osittaista minulle myönnetä. Ei ollut. Osa-aikainen sijainen hankittiin rekrytoimalla ulkoa päin ja sillä hyvä.

Ne painavat syyt tarkoittavat että syiden oikeasti pitää olla niin painavia ettei työnantaja kykene niitä ylittämään esim rekryämällä.

Vierailija
37/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jos ette löydä työnantajan kanssa molemmille sopivaa tapaa järjestää työaika, niin sitten lyhennetään päivittäistä työaikaa.

Vierailija
38/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle ei myönnetty mahdollisuutta osittaiseen hoitovapaaseen lapsen ollessa alle 3v, olisi kuulemma aiheuttanut kohtuutonta haittaa. olisin toki voinut riitauttaa asian, mutta kuka oikeasti haluaa riitauttaa?? Eli aloin etsiä uutta työpaikkaa... Ja kyseessä oli iso kans.väl. organisaatio....

Vierailija
39/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 14:51"]minulle ei myönnetty mahdollisuutta osittaiseen hoitovapaaseen lapsen ollessa alle 3v, olisi kuulemma aiheuttanut kohtuutonta haittaa. olisin toki voinut riitauttaa asian, mutta kuka oikeasti haluaa riitauttaa?? Eli aloin etsiä uutta työpaikkaa... Ja kyseessä oli iso kans.väl. organisaatio....

[/quote]

Luottamusmieheen ja liittoon yhteyttä. Ja kirjalliset perustelut työnantajalta. Siitä se lähtee.

Vierailija
40/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että miehellä tulee olemaan ongelmia saada osittaista hoitovapaata töistään vaikka läjä ukkoja siellä onkin töissä. He ovat hyvin mukavia ukkoja jotka sanovat aina että perhessiat menee työn edelle ja ova prioriteetti yksi :) perhelleen omistautuneita miehiä hekin,hyvä duuni!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän