Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osittainen hoitovapaa, yli 3v lapsi

Vierailija
25.04.2014 |

Onko osittaiseen hoitovapaaseen siis oikeus siihen saakka kun lapsi on 2lk saakka? Osittaista hoitorahaahan ei makseta kuin alle 3v lapsista ja pikkukoululaisista. Olisiko mieheni kuitenkin mahdollista saada 30h työviikko osittaisen hoitovapaan takia yli 3v lapsen tarhaviikkoa lyhentämään?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olen siis opiskelija ja työharjoittelut 40h viikossa alkaa lokakuussa ja kestää seuraavan vuoden huhtikuuhun. Mitenköhän tässä tilanteessa? Työsuhdetta ei siis ole... eikä palkkaa, mutta täydet viikot töitä

Vierailija
2/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti kela ei korvaa mitään yli 3v mutta alle 1lk osittaisesta hoitovapaasta. Mutta onko se mahdollinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 12:37"]

Jos olette molemmat töissä niin on, jos sä olet kotona esim pikkusisaruksen kanssa niin ei. Ja KELA korvaa jonkun kympin viikko tuosta osittaisesta hoitovapaasta, siitä menee tietty verot. 

[/quote]

Ei ihan oikein, sillä Kela ei maksa mitään yli kolmevuotiaan mutta alle kouluikäisen osittaisesta hoitovapaasta. Ainoastaan alle kolmevuotiaan ja eka-tokaluokkalaisen vanhempi, joka on osittaisella hoitovapaalla, on oikeutettu hoitorahaan.

Mutta muuten siis joo, on oikeus lyhentää työaikaa, mutta toinen vanhemmista ei voi olla samaan aikaan perhevapailla.

Molemmat vanhemmat voivat olla myös osittaisella hoitovapaalla halutessaan yhtä aikaa, mutta lyhennys ei saa olla samaan aikaan. Esim. toinen vapaalla maanantaina, toinen perjantaina tai toinen tekee 6 tunnin työaikaa 8-14, toinen 10-16.

Vierailija
4/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita kelaan ja kysy.

Vierailija
5/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 12:41"]

No itse olen siis opiskelija ja työharjoittelut 40h viikossa alkaa lokakuussa ja kestää seuraavan vuoden huhtikuuhun. Mitenköhän tässä tilanteessa? Työsuhdetta ei siis ole... eikä palkkaa, mutta täydet viikot töitä

[/quote]

Et saa lyhentää työaikaasi ellei työnantaja ole höveli ja suostu. Ei myöskään uutta työsuhdetta aloittaessa ole oikeutta suoraan lyhentää työaikaa, vaan vasta, kun työsuhdetta on takana puoli vuotta tai vuosi (en muista tarkasti, mutta Kelan sivuilla varmasti löytyy tämäkin tieto).

Itse kun opiskelin työn ohessa ja olin osittaisella hoitovapaalla (harjoittelun suoritin omaan työpaikkaani omaa työtäni tehden, kas kun ensin tuli hankittua työpaikka ja sitten vasta koulutus), niin minulle laskettiin erikseen harjoittelun kesto. Eli oletuksena oli tietty viikkomäärä 40h/vko mutta kun tein 30h/vko, oli harjoitteluni viikkomäärä suurempi.

Vierailija
6/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 12:50"]

[/quote]

Et saa lyhentää työaikaasi ellei työnantaja ole höveli ja suostu. Ei myöskään uutta työsuhdetta aloittaessa ole oikeutta suoraan lyhentää työaikaa, vaan vasta, kun työsuhdetta on takana puoli vuotta tai vuosi (en muista tarkasti, mutta Kelan sivuilla varmasti löytyy tämäkin tieto).

Itse kun opiskelin työn ohessa ja olin osittaisella hoitovapaalla (harjoittelun suoritin omaan työpaikkaani omaa työtäni tehden, kas kun ensin tuli hankittua työpaikka ja sitten vasta koulutus), niin minulle laskettiin erikseen harjoittelun kesto. Eli oletuksena oli tietty viikkomäärä 40h/vko mutta kun tein 30h/vko, oli harjoitteluni viikkomäärä suurempi.

[/quote]

No harjoiteluhan ei ole työsuhde eli siinä toi nyt ei päde muutenkaan, mutta osittainen hoitovapaa on lakisääteinen oikeus, siihen ei TA.n höveliydellä ole mitään osaa eikä arpaa. Eli jos mies on normi työsuhteessa, tuo 30h/viikko on pakko onnistua. Mutta siis onnistuu tuo, kun kerran ap on täysipäiväinen opiskelija.

Vierailija
7/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies siis työsuhteinen ja lyhentämässä, en minä opiskelija :) Että ilmeisesti minun opiskelijatittelillä ei ole mitään eväävää vaikutusta?

Vierailija
8/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 12:53"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 12:50"]

[/quote]

[/quote]

No harjoiteluhan ei ole työsuhde eli siinä toi nyt ei päde muutenkaan, mutta osittainen hoitovapaa on lakisääteinen oikeus, siihen ei TA.n höveliydellä ole mitään osaa eikä arpaa. Eli jos mies on normi työsuhteessa, tuo 30h/viikko on pakko onnistua. Mutta siis onnistuu tuo, kun kerran ap on täysipäiväinen opiskelija.

[/quote]

Juu, ei tietenkään työsuhteessa olevalla työnantaja voi kieltää osittaista hoitovapaata. Viittasinkin siihen harjoitteluun. Samaten myöskään osittaiseen hoitovapaaseen ei ole oikeutta heti oikean työsuhteen alkaessa, mutta ainahan voi neuvotella. Työnantaja sitten hyväksyy tai hylkää. Lähinnä oli vaan tarkoitus selventää sitä, ettei se mikään yksioikoinen oikeus missään työsuhteessa ole, vaan siihen vapaan saamiseenkin on ehdot. Ja se on se riittävän pitkä työsuhde ennen osittaisen hoitovapaan alkua.

Ja kyllä, opiskelijan puoliso voi olla osittaisella hoitovapaalla. Tajusin jättäneeni tämän huomioimatta vastauksessa heti kun painoin lähetä-nappia.

Vierailija
9/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelalla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, vaan tuohan on täysin työnantajasta kiinni. Yli 3-vuotiaan, mutta alle kouluikäisen kohdalla ei edes puhuta osittaisesta hoitovapaasta, vaan se on sitten osa-aikatyötä, jonka myöntäminen on tosiaan työnantajasta kiinni. Mies tekee siis anomuksen esimiehelle, joka joko hyväksyy tai hylkää, kelaan ei tarvitse tehdä mitään ilmoituksia koska kela ei mitään ko. ajalta maksa.

Se osittaisen hoitovapaan korvaus muuten nousi vuodenvaihteessa, alle 30-tuntista/4-päiväistä viikkoa tekevälle se on nykyään bruttona 160€/kk ja alle 22-tuntista viikkoa tekevälle enemmän. Mutta tämä ei siis kosketa ap:tä.

Vierailija
10/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3,5v ja 5v lapset. Teen 30t/vko ja olen pe hoitovapaalla. Kela ei korvaa mitään, mutta lain mukaan saan näin tehdä eikä vakityössä työnantaja voi vastustaa asiaa. Myös puoliso saisi tehdä samalla tavoin 30t/vko, meillä siihen ei vain ole varaa.

Lapset saisivat myös olla hoidossa ihan täyden viikon, koska kela ei maksa mitään etuutta yli 3v - alle kouluikäisestä. Meillä lapset on 15pv/kk hoidossa.

Vierailija
11/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 13:24"]

Yli 3-vuotiaan, mutta alle kouluikäisen kohdalla ei edes puhuta osittaisesta hoitovapaasta, vaan se on sitten osa-aikatyötä, jonka myöntäminen on tosiaan työnantajasta kiinni. Mies tekee siis anomuksen esimiehelle, joka joko hyväksyy tai hylkää, kelaan ei tarvitse tehdä mitään ilmoituksia koska kela ei mitään ko. ajalta maksa.

[/quote]

Nyt puhut kyllä puppua. Osittaisesta hoitovapaasta on kyllä tuossakin tapauksessa kyse, vaikkei Kela siitä mitään korvaakaan. Oikeus tuohon siis on olemassa, ei ole kyse työnantajan hyväntahtoisuudesta.

Vierailija
12/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääää nyt tulee taas ristiriitaista tietoa. Onko se os hoitovapaa lakisääteinen MYÖS 3-6v lapsilla, vaikka kelasta ei saa korvausta. Eli työnantaja ei voi ilman painavaa perustetta evätä? Ap

Vierailija
13/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 13:35"]

Ääää nyt tulee taas ristiriitaista tietoa. Onko se os hoitovapaa lakisääteinen MYÖS 3-6v lapsilla, vaikka kelasta ei saa korvausta. Eli työnantaja ei voi ilman painavaa perustetta evätä? Ap

[/quote]

Juuri näin!

Vierailija
14/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyllä ainakaan lakisääteinen, sen tiedän tasan faktaksi, koska olen asiaan törmännyt ja oma työnantaja ei myönnä osa-aikaisuuksia kuin lakisääteisellä perusteella eli alle 3-v. lapsi tai 1-2lk. Lapsen hetu pitää ilmoittaa hakemuksessa, tarkistavat jo anoessa onko oikeus osittaiseen hoitovapaaseen. Muussa tapauksessa pitää ruksittaa anomuksesta kohta "osa-aikatyö" ja se on taas täysin työnantajasta kiinni, myöntääkö sen, meillä siihen pitää olla joitakin muita perusteita, pelkästään sillä perusteella ei saa, että on 3-6-vuotias lapsi talossa. Näin meillä, tämä on fakta. Työskentelen kuntatyönantajalla suuressa laitoksessa.

Sitä en tiedä, onko sitten työehtosopimuskohtaisia, työpaikkakohtaisia tms. eroja asiassa. Joka tapauksessa miehen kannattaa kysyä omalta työpaikaltaan asiaa.

11

Vierailija
15/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 13:43"]

Ei ole kyllä ainakaan lakisääteinen, sen tiedän tasan faktaksi, koska olen asiaan törmännyt ja oma työnantaja ei myönnä osa-aikaisuuksia kuin lakisääteisellä perusteella eli alle 3-v. lapsi tai 1-2lk. Lapsen hetu pitää ilmoittaa hakemuksessa, tarkistavat jo anoessa onko oikeus osittaiseen hoitovapaaseen. Muussa tapauksessa pitää ruksittaa anomuksesta kohta "osa-aikatyö" ja se on taas täysin työnantajasta kiinni, myöntääkö sen, meillä siihen pitää olla joitakin muita perusteita, pelkästään sillä perusteella ei saa, että on 3-6-vuotias lapsi talossa. Näin meillä, tämä on fakta. Työskentelen kuntatyönantajalla suuressa laitoksessa.

Sitä en tiedä, onko sitten työehtosopimuskohtaisia, työpaikkakohtaisia tms. eroja asiassa. Joka tapauksessa miehen kannattaa kysyä omalta työpaikaltaan asiaa.

11

[/quote]

Oot edelleen hakoteillä.

Työsopimuslaissa lukee näin:

Osittainen hoitovapaa

Työntekijä, joka on ollut saman työnantajan työssä yhteensä vähintään kuusi kuukautta viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana, voi saada lapsensa tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen hoitamiseksi osittaista hoitovapaata siihen saakka, kun perusopetuksessa olevan lapsen toinen lukuvuosi päättyy. Jos lapsi kuuluu perusopetuslain (628/1998) 25 §:n 2 momentissa tarkoitetun pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin, osittaista hoitovapaata voi kuitenkin saada siihen saakka, kun lapsen kolmas lukuvuosi päättyy. Erityisen hoidon ja huollon tarpeessa olevan vammaisen tai pitkäaikaissairaan lapsen vanhempi voi saada osittaista hoitovapaata siihen saakka, kun lapsi täyttää 18 vuotta. Lapsen molemmat vanhemmat tai huoltajat saavat olla osittaisella hoitovapaalla saman kalenterijakson aikana, mutta eivät yhtäaikaisesti. Työntekijän on tehtävä työnantajalle esitys osittaisesta hoitovapaasta viimeistään kaksi kuukautta ennen vapaan alkamista. (29.6.2006/533)

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055?search[type]=pika&search[pika]=osittainen%20hoitovapaa

Lakkaa siis antamasta aloittajalle harhaanjohtavaa tietoa.

13

Vierailija
16/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu on lakisääteinen. Työsopimuslaki, 4. luku, 4. pykälä.

Vierailija
17/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi googlaaminen olla noin vaikeeta?

http://www.kela.fi/vanhempainvapaan-jalkeen_osittainen-hoitovapaa-ja-raha

Vierailija
18/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 13:43"]

11

[/quote]

Ihan totta, etkä tarkistanut mistään. Luotit työnantajan mahtisanaan. Voi sinua. Oikeus ositteiseen hoitovapaaseen on tokaluokkalaiseen saakka, eikä sillä ole mitään tekemistä kelan kanssa. 

Vierailija
19/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin kui 17 kirjoitti. Kannattaa käyttää vaikka hakukonetta ja etsiä tietoa luotettavista lähteistä. Finlex on esimerkki sellaisesta.

Tässä on siis kaiksi erillistä asiaa: laki ja Kelan maksama korvaus.

Vierailija
20/47 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse annatte väärää tietoa, kun väitätte, että tuo myönnetään automaattisesti.

No ihan miten vaan, mutta tuohan on juuri niin kuin sanoin, eli työnantajasta kiinni. Tuossa laissa jää tuo porsaanreikä, että työnantajan ei tarvitse myöntää, jos se aiheuttaa kohtuutonta haittaa toiminnalle. Meillä työnantaja on linjannut niin, että ei myönnä ilman erityisiä perusteita. Ja omalla työpaikallani puhutaan tuolloin osa-aikatyöstä, eikä osittaisesta hoitovapaasta.

Mutta ap:n miehen työpaikasta en tiedä, eikä taida tietää tässä ketjussa kukaan muukaan, joten annan saman neuvon kuin jo ensimmäisessä viestissäni: miehen kannattaa kysyä omalta työpaikaltaan. Ei kelasta eikä av:ltä, vaan työpaikalla asiasta päättävältä henkilöltä.

11

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä