"Naisopiskelija hämmästelee karuja bilekertomuksia: 'En ole kokenut minkäänlaista häirintää'"
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/aa60a886-d9fa-483d-8502-d481e0e1f411
Että mua ottaa päähän nämä ihmiset, jotka ajattelevat näin. Jos minulle ei ole tapahtunut niin ei kenellekään muullekaan. En voi ymmärtää kuin omaa napaani.
Kommentit (36)
Jos uutiset esittävät väitteen teekkarikultuurista jonkun yksittäisten naisten kokemusten perusteella, niin myös toisenlaisilla kokemuksilla pitäisi olla merkitystä.
Koen nyt julkisuudessa esitetyt väitteet loukkaavina itseäni ja opiskelukavereitani kohtaan. Mutta en tietenkään väitä, etteikö opiskeluaikanani jotain häirintää olisi voinut tapahtua, 10 000 opiskelijaa sentään.
Itse opiskelin hyvin miesvaltaisella alalla yliopistolla, ja kyllä häirintää oli. Itse olen aina tullut hyvin toimeen poikien ja miesten kanssa, joten osasin erottaa milloin kyse oli vaikkapa kömpelyydestä tai sosiaalisesti onnettoman henkilön huonoista sanavalinnoista, mutta osa kokemuksista oli myös asiattomia.
Uskon että ujompi tai arempi henkilö olisi ahdistunut jo niistä määristä lähentelyyrityksiä joita ehdin vuosien aikana kokemaan, tai kaikista tökeröistä kommenteista joita flirtin nimissä osa yritti. Sen sijaan itsekin muistan muutaman kokemuksen todella ikävänä. Yhden kerran alkoi eräs ahdistelijani seurata minua baarista kotiin keskellä yötä: tämä oli tosi inhottavaa mutta sain hänet onneksi karistettua kannoiltani! Toisen kerran sain agressiivista "ihailijapostia" henkilöltä joka halusi seurustella kanssani vaikka olin jo tehnyt selväksi että seurustelen.
Suurin osa opiskelukavereistani oli ihania ja on edelleen, ja kaikki joihin pidän nykyään yhteyttä ovat aina kunnioittaneet minua. Sen sijaan olen kuullut (myöhemmistä) vuosikursseista joilla on aloittanut joku oman elämänsä alfa-mulkero, joka on suoraan tylyttänyt kurssin naisia ja saanut jopa kavereita tähän mukaansa. Tämä ei siis ollut ala-tyypillistä, mutta pitää muistaa että mätiäkin omenoita löytyy alalta kuin alalta.
Samassa tilanteessakaan olleista kaikki eivät koe samaa asiaa häirintänä, joten kyse on subjektiivisesta kokemuksesta. Toisin sanoen huomionhakuisesta ruikutuksesta. Biletapahtumat ovat vapaaehtoisia, niistä voi kävellä pois juuri sillä sekunnilla kuin haluaa. Vieläkö tästä pitää keskustella?
Ne jotka pitävät kovinta meteliä saavat äänensä kuuluville ja yleistävät koskemaan kaikkia.
Noihin herrakerhoihin kuuluu vain pienen pieni osa opiskelijamiehistä. Jo fuksi-ikäisenä minulle oli selvää minkä tyylistä näiden meininki on. Ihmettelen joidenkin ihmisten sosiaalisten taitojen puutetta. Lähdetään ryyppäämään jonnekin pyyhebileisiin ja jälkikäteen naristaan miten järkyttävää oli. Seriously :D
23 jatkaa...
Toinen asia mistä ei kovinkaan paljon ole tässä yhteydessä puhuttu: monet opiskelijaperinteet ovat auttamattoman vanhanaikaisia ja osa hyvin chauvinistisia. Esimerkkinä oma alani, jolla aikoinaan ei ollut lainkaan naispuolisia opiskelijoita: tästä syystä kerhohuoneemme seinä on täynnä kaikkia naisiin viittaavia huumorijuttuja jotka eivät varmaan naurata montaa henkilöä enää vuonna 2020... Jotkut tytökalenterit saatiin revjttyä alas jo vuosia sitten, mutta edelleen löytyy nurkista jotain "vuoden panomijes" jne huumoridiplomeja.
23 jatkaa...
Sitten on ne 50-70 vuotta vanhat juomalaulut jotka on täynnä naisiin kohdistuvia rivouksia (ja suoraa ras..mia). Omana aikana hypättiin niitten törk..mpien ylitse, mutta kyllä ne edelleen laulukirjoista löytyvät. Eli lauluja joissa tuuphitaan naapurin 12v likkaa, jne.
Vierailija kirjoitti:
Noihin herrakerhoihin kuuluu vain pienen pieni osa opiskelijamiehistä. Jo fuksi-ikäisenä minulle oli selvää minkä tyylistä näiden meininki on. Ihmettelen joidenkin ihmisten sosiaalisten taitojen puutetta. Lähdetään ryyppäämään jonnekin pyyhebileisiin ja jälkikäteen naristaan miten järkyttävää oli. Seriously :D
Täytyy vielä lisätä se, että jos on tynnyrissä kasvanut ei tuo nyt kuitenkaan ole järkyttävin tapa kohdata todellisuutta. Paljon pahempiakin löytyy kuin nämä salaseurat. Lievä traumatisoituminen voi pelastaa siltä että joutuu oppimaan asioita pahemmin kantapään kautta.
23 jatkaa...
Tai sota ajan lauluja jossa laahd..ataan it...naapureita riemumielin. Ihan mielenkiintoisia historiallisessa mielessä, mutta jos huumorimjelessä lauletaan jotain "ja naiset he... ja nyyrikin väliin" kerta kerran jälkeen niin voi sekin alkaa nyppiä.
Tamperelaisena ex-teekkarina ja entisenä bilehileenä eli jokaiset kekkerit kiertäneenä en tunnista noita tarinoita lainkaan. Teekkarithan on nössöjä herrasmiehiä. Kyllä ne suoraviivaiset sikailijat on ihan jossain muualla tulleet vastaan kuin teekkarisaunalla tai jossain tapahtumassa.
Tämä kohu antaa taas todella paskan kuvan naisista, ajattelen naisena. Pelkkää vinkumista, että miehet sitä ja tätä, mutta tekoja ei tule. Odotetaan, että miehet tekevät jotain ja uhriudutaan.
Vierailija kirjoitti:
Tamperelaisena ex-teekkarina ja entisenä bilehileenä eli jokaiset kekkerit kiertäneenä en tunnista noita tarinoita lainkaan. Teekkarithan on nössöjä herrasmiehiä. Kyllä ne suoraviivaiset sikailijat on ihan jossain muualla tulleet vastaan kuin teekkarisaunalla tai jossain tapahtumassa.
Eivät ne mitään nössöjä herrasmiehiä ole, vaikka eivät suurin osa sikojakaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Osa ei ikinä koe mitään ja ne on yleensä ensimmäisenä väittämässä, että mitään ei ole. Vähän kuin mummini joka käytännössä eli koko elämänsä samassa kylässä ja viimeiset vuosikymmenet samassa pihapiirissä vain välillä poistuen siskonsa luo kahville. Hänellekään ei ikinä sattunut mitään ja se oli hänen todellisuus. Hänen todellisuudessaan tytöt ja pojat kohtasi keunuilla laulamassa vielä vuonna 2000, kaikki piti marjapiirakoista ja halusi limpun matkaansa kun lähti. Kaikki ihmiset oli hyviä ja hyvää tarkoittavia, koska hän ei kohdannut muita kuin perheensä ja lähisukunsa. Jos tuollaisen ihmisen päästää määrittämään todellisuutta niin pississä olet.
Apua. 😂
Tästä syystä olisi kaikkien kannalta parempi nostaa se meteli silloin, kun se on ajankohtaista. Tälläinen epämääräinen vihjailu myöhemmin, miten kaikki naiset kokevat häirintää ja kaikki miehet sitä tekevät, ei palvele loppupeleissä ketään.
Todisteita ei enää ole ja uskottavuus kärsii, mikä on haitallista itse asialle ja uhreille, samoin niille kaikille leimatuille opiskelijamiehille, joilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä olisi kaikkien kannalta parempi nostaa se meteli silloin, kun se on ajankohtaista. Tälläinen epämääräinen vihjailu myöhemmin, miten kaikki naiset kokevat häirintää ja kaikki miehet sitä tekevät, ei palvele loppupeleissä ketään.
Todisteita ei enää ole ja uskottavuus kärsii, mikä on haitallista itse asialle ja uhreille, samoin niille kaikille leimatuille opiskelijamiehille, joilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
Näinpä. Mutta tämähän ponnistaa nyt sellaiselta ideologiselta pohjalta, joka on valloillaan länsimaissa. Kun ihmisen aivot naksahtavat tähän tilaan, aletaan kaikki nähdä ongelmana ja uhritilanteena.
Kyllä, häirintää tapahtuu ja siihen pitää tietenkin puuttua ja tehdä kaikki voitava, että siitä päästään lopullisesti eroon. Mutta on väärin kaikkia kohtaan väittää, että häirintä olisi erittäin laajalle levinnyttä, jos/kun näin ei oikeasti ole. Viimeaikaisessa keskustelussa on ollut sävy, joka on syyllistänyt kaikkia (mies)teekkareita, ilmeisesti aiheettomasti. Osa teekkareista on käyttäytynyt sikamaisesti ja heidän pitää hävetä ja yliopistoyhteisön on karsittava tällainen käytös pois. Mutta valtaosa teekkareista on ihan tavallisia, asiallisesti käyttäytyviä ihmisiä eikä heitä pidä demonisoida tarpeettomasti.