Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömästä työkyvyttömyyseläkkeelle

Vierailija
08.12.2020 |

Onko kokemuksia prosessista, tuntuu että menee ojasta allikkoon pienituloisena? Siis jos eläkeikään on vielä muutama vuosi.

Kommentit (88)

Vierailija
1/88 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tarviiin rahat aseeseen.

Vierailija
2/88 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveen papereilla ei pääse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/88 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kylläkään pääse sairaan papereillakaan, vaikka sama lääkäri ja erikoislääkäri olisivat ihan naamatusten tavanneet työttömän sairastuneen ihmisen; ja työkyvyttömyyslausuntonsa kirjailleet, jotta työtön sairas voi hakea sitä työkyvyttömyyseläkettään.   Vakuutusyhtiöt pitävät silti työkykyisenä johonkin hommaan, ja helppoahan sellainen lausunto on keksiä työttömälle työkyvyttömäksi todennetulle kasvottomana instanssina ja säästääkseen kelan ja työeläkevakuutuslaitoksen eläkerahastojaan ei vaan päästetä työkyvyttömyyseläkkeelle työtöntä, koska kelalle tulee edullisemmaksi roikottaa työkyvyttömäksi todennettua työtöntä henkilöä kortistossa.  Sitten kunnat kelasakon vuoksi juoksuttavat raihnaista työtöntä kuntouttavassa työtoiminnassa ilman normipalkkaa.  9 ekua ja työttömyyskorvaus palkkiona. Todellakin sairasta touhotusta mukamas auttaakseen sairasta työtöntä.

Vierailija
4/88 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae kuntoutustukea (entinen määräaikainen työkyvyttömyyseläke) ja kuntoutustoimia. Jos toimetkaan eivät onnistu ja lääkäri kirjaa sen dokumentteihin ja sanoo, että yritetty on, niin ehkä sitä kautta?

Vierailija
5/88 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kylläkään pääse sairaan papereillakaan, vaikka sama lääkäri ja erikoislääkäri olisivat ihan naamatusten tavanneet työttömän sairastuneen ihmisen; ja työkyvyttömyyslausuntonsa kirjailleet, jotta työtön sairas voi hakea sitä työkyvyttömyyseläkettään.   Vakuutusyhtiöt pitävät silti työkykyisenä johonkin hommaan, ja helppoahan sellainen lausunto on keksiä työttömälle työkyvyttömäksi todennetulle kasvottomana instanssina ja säästääkseen kelan ja työeläkevakuutuslaitoksen eläkerahastojaan ei vaan päästetä työkyvyttömyyseläkkeelle työtöntä, koska kelalle tulee edullisemmaksi roikottaa työkyvyttömäksi todennettua työtöntä henkilöä kortistossa.  Sitten kunnat kelasakon vuoksi juoksuttavat raihnaista työtöntä kuntouttavassa työtoiminnassa ilman normipalkkaa.  9 ekua ja työttömyyskorvaus palkkiona. Todellakin sairasta touhotusta mukamas auttaakseen sairasta työtöntä.

Näinhän se menee. Itse olen tässä tilanteessa just nyt.

Vierailija
6/88 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella työttömällä hakemus tökkää siihen, kun heillä ei ole näyttöä sairauslomista. Olin itse aiemmin töissä työpaikassa, jonne tuli osatyökykyisiä työkokeiluun. Jos terveys ei kestänyt edes osapäivätöitä, niin siitä oli hyvä näyttö eläkeyhtiölle. Mukaan lähti tietenkin ohjaajien lausunnot, miten työnteko sujui ja mitä vaikeuksia siinä oli.

Vierailija
7/88 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse työttömästä saikulle, siitä kuntoutustuelle pariin otteeseen (välillä työkyvytön työnhakija kun ensiksi hylättiin kuntoutustukihakemus) ja sitten toistaiseksi voimassa olevalle eläkkeelle 34-vuotiaana.

Vierailija
8/88 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse työttömästä saikulle, siitä kuntoutustuelle pariin otteeseen (välillä työkyvytön työnhakija kun ensiksi hylättiin kuntoutustukihakemus) ja sitten toistaiseksi voimassa olevalle eläkkeelle 34-vuotiaana.

Diagnoosi?

Vierailija
9/88 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämästä sairauslomalle, sitten kuntoutustukea vuosi. Työkokeilu, joka epäonnistui. Sen jälkeen kuntoutustuki aina vuodeksi eteenpäin. Sillä tiellä olen.

Vierailija
10/88 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi työkyvyttömyyseläkkeen poisto on eläkeputken poiston kanssa Marinin työllisyyden parantamiskeinoissa mukana.

Kaikillahan meillä on rajoitteita.

Vierailija
11/88 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi työkyvyttömyyseläkkeen poisto on eläkeputken poiston kanssa Marinin työllisyyden parantamiskeinoissa mukana.

Kaikillahan meillä on rajoitteita.

Joo, toiset ajaa maasturilla ojaan.

Vierailija
12/88 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diagnoosi?

Mt-syistä. Oikein ruma kaltoinkohtelu alkanut jo lapsena. Ei minusta sitten toimivaa ihmistä tullut, vaikka kaikkeni yritin.

Vierailija
13/88 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollu jo 4v putkeen kuntoutustuella. Täysin työkyvytön omiin ammatteihin ja varmaan suurimpaan osaan muitakin. Olen 4-kymppinen ja eläkeikään vielä vaikka kuinka kauan. Ilmeisesti pitää työkokeiluun mennä että voi hakea pysyvälle. Minne ihmeeseen sitä menisi kokeilemaan kun omalle alalle ei todellakaan voi mennä🤦‍♀️

Vierailija
14/88 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ollu jo 4v putkeen kuntoutustuella. Täysin työkyvytön omiin ammatteihin ja varmaan suurimpaan osaan muitakin. Olen 4-kymppinen ja eläkeikään vielä vaikka kuinka kauan. Ilmeisesti pitää työkokeiluun mennä että voi hakea pysyvälle. Minne ihmeeseen sitä menisi kokeilemaan kun omalle alalle ei todellakaan voi mennä🤦‍♀️

Ei tarvitse mennä työkokeiluun. Itse sain eläkkeen melkein heti (hain itse), mutta se pakollinen vuoden sairaspäivärahajakso piti silti lusia alta pois.

Vierailija
15/88 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla yli 10 vuoden kuntoutustukijakso.

Vierailija
16/88 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kuullut sellaista huhua, että noin kymmenen vuoden jälkeen kuntoutustukea katsotaan, että ei se kuntoutunutkaan ja sit saattaa päästä sairauseläkkeelle.

Oma kokemukseni on, että ei sitä kuntoutusta oikeen tahdo hakemallakaan saada, ei ainakaan tarkoituksenmukaista. Tosi harvat oikeasti edes palaa työkykyiseksi kuntoutustuelta, jossain seurantatutkimuksessa ihan pieni murto-osa.

Vierailija
17/88 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kuullut sellaista huhua, että noin kymmenen vuoden jälkeen kuntoutustukea katsotaan, että ei se kuntoutunutkaan ja sit saattaa päästä sairauseläkkeelle.

Oma kokemukseni on, että ei sitä kuntoutusta oikeen tahdo hakemallakaan saada, ei ainakaan tarkoituksenmukaista. Tosi harvat oikeasti edes palaa työkykyiseksi kuntoutustuelta, jossain seurantatutkimuksessa ihan pieni murto-osa.

Useamman kuntsarin jälkeen olen tällä hetkellä luultavasti osatyökykyinen ja olen nyt työkokeilussa plus opiskelen, eli tällä hetkellä työkuorma vastaa kokopäivätyötä ja tämä on minulle liikaa..

Vierailija
18/88 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useamman kuntsarin jälkeen olen tällä hetkellä luultavasti osatyökykyinen ja olen nyt työkokeilussa plus opiskelen, eli tällä hetkellä työkuorma vastaa kokopäivätyötä ja tämä on minulle liikaa..

(kukaan ei ole siis pakottanut minua näihin, en ole esim koskaan itse hakenut eläkettä enkä nytkään ole kertonut että tämä on minulle liikaa)

Vierailija
19/88 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali ralli. 300 päivää sairaslomaa siitä mistä aiot eläkkeelle. Sitten alkaa kuntoutustuki ja siitä eläkkeelle. Mulla kesti koko homma sairaslomineen 5 vuotta.

Vierailija
20/88 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tule kuntoutumaan omaan työhön, ortopedi on sen ihan suoraan sanonut. Ainoa vaihtoehto olisi joku kouluttautuminen uudelle alalle mutta en ole keksinyt mitä pystyisin tekemään. Eikä lääkäri osannut itsekään sanoa, tilanne on vaan heikko ylipäätään mihinkään työhön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä