Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttäreni painaa enemmän kuin minä

Vierailija
24.04.2014 |

Meillä oli tänään 14-vuotiaan tyttöni lääkärintarkastus. Meinasi mennä pala kurkkuun, kun kuulin tyttäreni painon (160cm/60kg). Tosin hänellä on takanaan 7 vuoden voimistelutausta, jonka lopetti viime keväänä/kesänä, joten lihaksia saattaa olla jonkin verran muttei huomattavasti. Pitäisikö minun hienovaraisesti huomauttaa ruokailutottumuksista? Hän syö muuten terveellisesti, mutta hirveitä määriä, joskus jopa enemmän kuin mieheni. Mielestäni teini-ikäisen tytön ei tulisi painaa niin paljon. Pituuskasvua ei ole enää luvassa.

Vrt. omat mittani 158/46, en voi uskoa että oma tyttäreni painaa minua 14kg enemmän. Päällisin puolin hän näyttää muuten ihan ok painoiselta, mutta reidet ja käsivarret ovat minun silmääni liian massiiviset.

Vinkkejä, mielipiteitä... Miten otan asian esille tytön kanssa?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu no voit toki huomauttaa, feel free. Sitten sun lapsesta tulee niinku minä: hoikka (siihen jää positiiviset puolet), itsetunnoton, itseään häpeävä ja äitiinsä vertaava ja häntä miellyttävä pieni ihmisraunio syömis- ja muine häiriöineen.

Paska provo. Sai silti karvat pystyyn, koska ehkä noita tollasia järkytyksiä oikeastikin on olemassa...

Vierailija
22/57 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun tyttärelläsi on perimää muistakin henkilöistä kuin sinusta. Jos koko sukunne sekä isän että äidin puolelta on alipainoisia ja lyhyitä kuten sinä, niin sitten olisi siihen verrattuna tyttö poikkeava, mutta siitäkin huolimatta täysin normaalipainoinen.

Älä IKINÄ vihjaa tytöllesi mitään laihduttamisesta. Ajatteles jos hän alkaisi tavoitella sinun mittojasi (jotka jo nyt mahdottomat, sillä on sinua pitempi) ja sairastuu syömishäiriöön.

Jos ei sairastu, hän ei IKINÄ tule unohtamaan sitä että ei kelpaa sinulle, omalle äidilleen.

terveisin seitsemän vuotta syömishäiriön kanssa teininä paininut tyttöparka joka ei kelvannut isälleen. Eikä usko vieläkään jos isä sanoo nätiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten ja nuorten painoindeksiä ei lasketa täysin samalla tavalla kuin aikuisten, "perinteistä" painoindeksiä sovelletaan yli 20-vuotiaisiin. Lapsille ja nuorille (2-19-vuotiaille) on olemassa oma painoindeksi jonka voi laskea esim täällä: http://xestia.net/testit/isobmi.php

Lasten ja nuorten painoindeksiin vaikuttaa myös sukupuoli. 14-vuotiaalle tytölle 160cm pitkälle ihannepaino on 40-61kg, eli tyttäresi ei ole ylipainoinen vielä mutta jos paino on nousussa kannattaa tilannetta seurata. 60kg painossa hänen painoindeksinsä on jo 24,6 eli ylärajoilla mennään. Tilannetta kannattaa seurata ja vanhemman kannattaa yrittää ohjailla ruokavaliota terveelliseen suuntaan vaivihkaa ja kannustaa tytärtä terveellisiin elintapoihin, liikunnallisuuteen ja ehkä johonkin urheiluharrastukseen. Kannustaminen, positiivinen palaute ja asenne ovat tärkeitä, jos taas huomautat tyttärellesi hänen pyöristymisestään tai otat asian puheeksi väärällä tavalla, väärään aikaan tms hän voi kokea sinun syyllistävän häntä ja siitä voi koitua haittaa, esimerkiksi syömishäiriöitä yms.

Ap ei muuten ole varsinaisesti alipainoinen, vaikka moni täällä niin jo kommentoi. 158cm pitkä aikuinen on normaalipainoinen 46,2-62,4 kilon painossa, jopa 42,5-45 kilon paino tuon pituiselle aikuiselle on vasta luokkaa "normaalia alhaisempi paino" - ei merkittävää alipainoa.

Vierailija
24/57 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapa itsesi vitun paska huora äiti !

Vierailija
25/57 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän minun pitäisi sitten ajatella kun 13-vuotias poikani on sekä pitempi että painavampi kuin minä? On myös huomattavasti parempi maalivahtikin. Olen tähän päivään asti kuvitellut, että vanhempien velvollisuus on huolehtia terveellistä ravintoa lapsilleen sekä pitää suunsa kiinni nuoren ulkonäöstä niin kauan kunhan hygienia on kunnossa.

Vierailija
26/57 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tuo hirveä vihamielisyys oikein kumpuaa, kun painosta aletaan puhua? Vain muutama asiallinen vastaus huolestuneelle äidille. Tytön paino on aika korkea, joten sitä kannattaa tarkkailla. Kasvaako hän vielä? Jos niin silloin paino voi vielä tasoittua

Vierailija
27/57 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 23:44"]

Mistä tuo hirveä vihamielisyys oikein kumpuaa, kun painosta aletaan puhua? Vain muutama asiallinen vastaus huolestuneelle äidille. Tytön paino on aika korkea, joten sitä kannattaa tarkkailla. Kasvaako hän vielä? Jos niin silloin paino voi vielä tasoittua

[/quote]

Lääkäri olisi taatusti puuttunut asiaan jos olisi havainnut painon koostuvan rasvasta. Urheilulliset nuoret ovat yllättävän kiinteitä mutta myös painavia. Heidän vanhempansa voivat olla kevyempää "löysää lihaa".

Vierailija
28/57 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvauksesi perusteella ei kuulosta siltä, että tyttäressäsi olisi "ylimääräistä" ja painoindeksikin on normaali. Lihas painaa enemmän kuin läski ja kuluttaa myös enemmän energiaa. Ihmisten aineenvaihdunnat on myös hyvin erilaisia, joten älä MISSÄÄN TAPAUKSESSA ala huomauttelemaan annoskoosta /syömisestä tuon ikäiselle. Ruoasta tulee helposti ongelma, jos siitä aletaan ikävään sävyyn puhumaan ja huomauttelemaan tuon ikäiselle, normipainoiselle tytölle.

Vierailija
29/57 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata sanoa jos paino ei lähde hurjaan nousuun ylipainoa kohti. Painoin itse 13-vuotiaana ja 165-senttisenä tuon 60 kiloa ja terkkarikin totesi että painatpas paljon. Myöhemmin painoindeksi laski itsestään kun kasvoin vielä pituutta. Nyt olen 35-vuotias 172-senttinen ja 56-kiloinen eli ei tullut läskiä vaikka painoin teininä paljon. Ja söin paljon tuolloin myös, nykyään syön normi aikuisen päiväkulutuksen verran.

Vierailija
30/57 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanoi 14-vuotiaana terkkari, ettei paino saa enää nousta ja se on ylärajoilla. Terkkari ei tajunnut katsoa mun kroppaa, joka oli urheilun takia jo siinä iässä lihaksikas, tuijotti vaan painoindeksiä. No, lukion ykkösellä terkkari käski ottaa vaatteet pois ja sanoi samantien ettei edes katsota tota painoindeksiä koska se näyttää sulla väärin, kun lihasta on ja paljon ja rasvaa ei varmaan grammaakaan. Olin siis mittarien mukaan melkein ylipainoinen, todellisuudessa taas luokan hoikimpia ja timmimmässä kunnossa kun kukaan muu luokkalainen.

14-Vuotiaana painoin siis ton saman 60 kiloa, lukion ekalla kai 67. ja pituutta 165. Ja mun äiti on samanmittainen, ei harrasta mitään urheilua, vähän pyöreähkössä kunnossa ja painaa mua reilusti vähemmän.

Että järkikäteeeen :)

Vierailija
31/57 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata huomauttaa, ei todellakaan! Tiedän omasta kokemuksestani, joka on lähes identtinen ap:n tyttären kanssa. Äidin puuttuminen painooni aiheutti vain sen, että ahdistuin ja sain elinikäisen kompleksin - todellakin tuossa iässä on niin herkillä, että pienetkin jutut voivat aiheuttaa arvaamattomia vahinkoja. En ole koskaan elämässäni enää oppinut takaisin normaaliin syömiseen, muuta kuin joinain poikkeuskausina, jolloin kaikki on elämässäni ollut hyvin. Pienikin stressi johtaa aina uuteen syömishäiriöön. Eli en suosittele. 

Neuvoisin seuraamaan tilannetta ihan hiljaa taustalla ja mieluummin sitten vaikuttaa vaivihkaa pienillä huomaamattomilla muutoksilla, esimerkiksi lisäämällä kasvisten osuutta yhteisillä aterioilla. Keinoja löytyy varmasti, mutta tyrkyttää ei saa yhtään mitään. Nuoresi on haavoittuva, muista se.

Vierailija
32/57 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin tähän vielä kyllä kommentoida, että sinulla ei myöskään ole mitään SYYTÄ huomauttaa. Ei ole kyse siitä nyt, huomauttaako vai ei, vaan siitä, että tyttö on nyt normaalipainossa ja miljoona kertaa tärkeämpää saada nuo rankat vuodet läpi niin, että kasvaa onnelliseksi omaksi itsekseen.

Minun äitini kittasi siideriä, söi kebabbia (oli itse suht hoikka) ja haukkui meitä muita välillä laiskoiksi ja lihaviksi kun olin pieni. Kun teininä sairastuin bulimiaan ja kolmen vuoden jälkeen jouduin sen myöntämään, äiti murtui ja tajusi kaiken. Ja masentui. Mutta minä parannuin siinä samalla. Aloin haistattamaan vitut ruoalle ja painolle ja mietin vaan sitä, miltä MINUSTA tuntuu. En sitä, miltä näytän äidin tai muun silmissä.

Ruoka ja syöminen vaan ovat meidän yhteiskunnassamme ja tällä aikakaudella aivan käsittämättömän suuri asia. Ja vaikea sellainen.

Mulla sydän särkyy vähän kun edes mietin tota, että ap ajatteliskaan huomauttavansa tuon kokoselle tytölle jotain. :( Eri asia kun kyseessä oikea ylipaino, älä herranjestas herkässä iässä olevalle tytölle rupea suolaa hieromaan haavoihin!

Vierailija
33/57 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 13, pituuteni on 175 ja paino 68. Laihduin 72 kilosa 5 kiloa juuri näillä huomautuksilla. Että olkaa äidit sielä varovaisia. Pieni vinkki minkä sain on se että paino on normaali jos se ei ole (tässä tapauksessa 75) isompi. 2 viimeistä lukua vasemmalta oikealle katsottuna on se mistä voi katsoa. Normaali paino on siis 75 ja jonkin verran alle.

Vierailija
34/57 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nyt helvetti 14v painolle voi enää muuta tehdä kuin tehdä kotona terveellistä ruokaa. Tuon ikäisellä urheilijalla on "aina" nälkä. Jos tyttö syö jotain kauheita määriä herkkuja niin siihen ehkä voisi jotenkin puuttua mutta voi helvetti jos normaalipainoinen urheilijatyttö ei saa syödä terveellistä ruokaa niin paljon kuin haluaa.

Vierailija
35/57 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäresi on kyllä tanakka, ilmeisesti urheiluaikojen ruokahalu on vielä talllella vaikka kulutus on pienentynyt. Oma tyttöni on saman pituinen ja painaa 50 kg. Ja hänelläkin on aivan naiselliset muodot, ei ole mikään tikkulaiha vaan reisissä on pyöreyttä ja muutenkin kurveja vähän siellä sun täällä. Minulla on ollut näihin mittoihin totuttelemista, kun tyttö oli lapsena tikkulaiha. Ymmärrän hyvin, että jos sinun saman pituinen tyttö painaa 10 kg enemmän, että se surettaa. 

Mutta ei tytölle tietenkään voi mennä sanomaan, että hän on pullea. Ja kyllä hän varmasti itsekin sen tietää ihan sanomattakin. Jos ruokahalu on kova, niin joku muu urheiluharrastuss olisi varmaan paikallaan. Voisitteko harrastaa jotain liikuntaa yhdessä?

Jos ei lääkäri kerran sanonut mitään (mitä ihmettelen, jos paino on tullut yhtäkkiä ja vauhdilla), niin parasta varmaan on tarkkailla tilannetta ja katsoa, ettei paino pääse hiipimään ylöspäin.

Vierailija
36/57 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 22:55"]

Tyttäresi on kyllä tanakka, ilmeisesti urheiluaikojen ruokahalu on vielä talllella vaikka kulutus on pienentynyt. Oma tyttöni on saman pituinen ja painaa 50 kg. Ja hänelläkin on aivan naiselliset muodot, ei ole mikään tikkulaiha vaan reisissä on pyöreyttä ja muutenkin kurveja vähän siellä sun täällä. Minulla on ollut näihin mittoihin totuttelemista, kun tyttö oli lapsena tikkulaiha. Ymmärrän hyvin, että jos sinun saman pituinen tyttö painaa 10 kg enemmän, että se surettaa. 

Mutta ei tytölle tietenkään voi mennä sanomaan, että hän on pullea. Ja kyllä hän varmasti itsekin sen tietää ihan sanomattakin. Jos ruokahalu on kova, niin joku muu urheiluharrastuss olisi varmaan paikallaan. Voisitteko harrastaa jotain liikuntaa yhdessä?

Jos ei lääkäri kerran sanonut mitään (mitä ihmettelen, jos paino on tullut yhtäkkiä ja vauhdilla), niin parasta varmaan on tarkkailla tilannetta ja katsoa, ettei paino pääse hiipimään ylöspäin.

[/quote]

Haist kuule paska. Asia on niin , että tyttöjen paino tasaantuu vasta lähempänä kahtakymppiä Hormonisyistä. 14-vuotiasta ei todellakaan kuulu ahdistella siitä painosta, sillä se menee omia polkujaan, jos lapsi ei ole sairaalloisen ylipainoinen. Jotain rajaa!

Vierailija
37/57 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan ymmärrä näitä kommentteja. Tuo tyttöhän on hyvää vauhtia lähestymässä ylipainoa(ylimääräistä varmasti jo) ja todellakin asiaan pitää puuttua ennen kuin on on liian myöhäistä. Kehota tytärtäsi laihduttamaan.

38/57 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 23:02"]

Haist kuule paska. Asia on niin , että tyttöjen paino tasaantuu vasta lähempänä kahtakymppiä Hormonisyistä. 14-vuotiasta ei todellakaan kuulu ahdistella siitä painosta, sillä se menee omia polkujaan, jos lapsi ei ole sairaalloisen ylipainoinen. Jotain rajaa!

[/quote]

Onko se ahdistelua, jos tarkkailee tytön painoa sivusilmällä ja ehdottaa vaikka yhteistä liikuntaharrastusta? Kyllä tuo tyttö jossain välissä yrittää laihduttaa omin päinkin, vaikkei hänelle mitään sanoisi. Parempi on, että vanhempi on tuntosarvet tarkkana ja tarjoaa tukea, jos näyttää siltä että tyttö haluaa saada painonsa kuriin. Mieluummin järkevää painonhallintaa vanhempien tuella kuin jotain älyttömiä kituutuskuureja omin päin.

Vierailija
39/57 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 10:13"]Huono provo, ääliö ap.
[/quote]
samaa mieltä

Vierailija
40/57 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet todella sairas. Siis, "minun silmääni reidet ja käsivarret ovat liian massiiviset", mitä helvettiä! No eihän sun tarvi siinä vartalossa elää, jos tyttösi on terve, niin sehän on tärkeintä. Käsivarret ja jalat ovat varmasti kasvattaneet eniten lihasmassaa. Järkyttävää puhetta, et todellakaan saa puuttua 14- vuotiaan teinisi elämään noin..
N23

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi