Tyttäreni painaa enemmän kuin minä
Meillä oli tänään 14-vuotiaan tyttöni lääkärintarkastus. Meinasi mennä pala kurkkuun, kun kuulin tyttäreni painon (160cm/60kg). Tosin hänellä on takanaan 7 vuoden voimistelutausta, jonka lopetti viime keväänä/kesänä, joten lihaksia saattaa olla jonkin verran muttei huomattavasti. Pitäisikö minun hienovaraisesti huomauttaa ruokailutottumuksista? Hän syö muuten terveellisesti, mutta hirveitä määriä, joskus jopa enemmän kuin mieheni. Mielestäni teini-ikäisen tytön ei tulisi painaa niin paljon. Pituuskasvua ei ole enää luvassa.
Vrt. omat mittani 158/46, en voi uskoa että oma tyttäreni painaa minua 14kg enemmän. Päällisin puolin hän näyttää muuten ihan ok painoiselta, mutta reidet ja käsivarret ovat minun silmääni liian massiiviset.
Vinkkejä, mielipiteitä... Miten otan asian esille tytön kanssa?
Kommentit (57)
munkin äiti painaa puolet mun painosta.
Olet kamala äiti tai huono provo. Tuhoa lapsesi itsetunto huomauttamalla syömisistä ja ulkonäöstä. Äitini teki niin ja yrittää kompensoida tilannetta vielä tänäkin päivänä. Terv. Täysin normaalipainoinen
Ei ihme että teini-ikäiset sairastuvat ties mihin syömishäiriöihin kun äidit vihjailevat täysin normaalipainoisille lapsilleen laihduttamisesta! Onko itselläsi mitään lihaa luiden ympärillä??? Odotatko samaa tyttäreltäsi???
Tyttäres ei varmaan ole adjustoitunut kunnolla tohon liikuntaharrastuksen jälkeiseen elämään? Sillonhan ei voi napaansa enää vetää kaikkea samaan tahtiin. Normaalipainonen hän on joo mutta jos paino on selkeässä noususuunnassa niin kiinnittäisin huomiota vaikka just annoskokoihin, ettei sitten jatka matkaa ylipainon puolelle. Voi olla vaikeaa totutella sit tulevaisuudessa syömään "kunnolla" jos nuoruus menee miten sattuu...
olisin paljon mieluummin tyttäresi kuin sinun mitoissasi.
ÄLÄ SANO TYTTÄRELLESI MITÄÄN HÄNEN PAINOONSA LIITTYVÄÄ NIIN KAUAN, KUN PAINO PYSYY NORMAALINA. Olen nähnyt siskoni kuihtuvan normaalipainoisesta ja kurvikkaasta riutuneeseen alipainoiseen. Kaikki lähti nimenomaan siitä, kun äitini meni huomauttamaan siskoni "YLI"painosta. Äitinä sinun tulisi toimia esimerkillisesti. Murrosikäisen mieli on haavoittuvainen ja muutamalla loukkaavalla sanalla välinne saattavat tulehtua lopullisesti. :(
Kieltämättä tyttö painaa paljon ikäisekseen. Sinuna koittaisin valvoa annoskokoja ja vaikka itse alkaa laittamaan ruokaa valmiiksi hänen lautaselleen. Minun 16v tyttäreni on 165cm ja 50kg.
Itse lihoin todella kuluttavan urheiluharrastuksen päätyttyä paljon lyhyessä ajassa. Puolikas ruislimppu iltapalaksi ei ollutkaan enää niin hyvä juttu. Jälkeenpäin olen toivonut, että joku olisi ohjannut ruokailutottumuksiani, koska en itse tajunnut tätä input-output suhteen muutosta ja niinpä siitä inputista kasvoi suhteettoman suuri outputiin nähden.
Ei ole vielä mitään aihetta huolestua, tyttäresi on mitoiltaan oikein sopiva. Sen sijaan huolestuisin sinun omasta painostasi.
Hänen painonsa on ihan kohtuuden rajoissa, älä ainakaan ala huomauttelemaan! Olet itse hyvin hoikka.
Hänen painonsa on ihan kohtuuden rajoissa, älä ainakaan ala huomauttelemaan! Olet itse hyvin hoikka.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 21:24"]Itse lihoin todella kuluttavan urheiluharrastuksen päätyttyä paljon lyhyessä ajassa. Puolikas ruislimppu iltapalaksi ei ollutkaan enää niin hyvä juttu. Jälkeenpäin olen toivonut, että joku olisi ohjannut ruokailutottumuksiani, koska en itse tajunnut tätä input-output suhteen muutosta ja niinpä siitä inputista kasvoi suhteettoman suuri outputiin nähden.
[/quote]
Mutta tosiaankin, erittäin arka aihe ja toistaiseksi paino on normaali. Riskit on isot puuttumisessakin.
Sama
Mitä mieltä lääkäri itse oli painosta? Vaikea arvioida, kun en nää hänen vartaloaan, mutta uskoisin olevan ihan normaalipainoinen. Ruumiinrakenteella on paljon tekemistä asian kanssa, joten pelkästä pituudesta ja painosta en lähde kommentoimaan.
Tyttäresi on normaalipainoinen, sinä alipainoinen.
Joo, et voi verrata omaa ikääntynyttä kehoasi aktiiviurheilun lopettaneen nuoren kanssa. Järki käteen. Onko itselläsi vastaavanlainen urheilutausta?
Omalle jälkikasvulle kävi samalla tavalla kilpa-aerobicin lopettamisen jälkeen. Mun mielestä 15v ja 17v tyttöni näyttävät paljon paremmilta nyt muutaman vuoden jälkeen, kun rasva on tuonut tullessaan naisellisia muotoja :) Ovat itsekin nykyään iloisia muodoistaan (etenkin rinnoista), joista ei ollut tietoakaan rankan aerobiccaamisen aikoina :)
Nonni, menes nyt ja käske samantien jättää syöminen kokonaan kun painoakin on ihan liikaa!1! En ole siis koskaan kuullut noin lihavasta tytöstä!! Älä unohda näyttää esimerkkikuvia anorektikoista, luultavasti sinun mielestäsi todella terveellisestä ja hyvännäköisestä vartalosta <3
Lapsesi on ihan normaali painoinen.