Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: "Sumalaisten enemmistön mielestä sosiaaliturvan vastineeksi on tehtävä jotakin hyödyllistä – etenkin suurituloiset haluavat vastikkeellisuutta"

Vierailija
08.12.2020 |

"Kahdessa alimmassa tuloluokassa eli alle tuhannen euron kuukausibruttotuloilla vastaajien enemmistö on sitä mieltä, että ehtoja ja vastikkeellisuutta ei tarvittaisi.

Ylimmissä tuloluokissa enemmistö puolestaan haluaa vastikkeellisuutta. Yli 7 500 euron kuukausituloja saavista yli 75 prosenttia on sitä mieltä, että sosiaaliturvan uudistukseen täytyy sisältää vaatimuksia erilaisesta yhteiskunnallisesti hyödyllisestä tekemisestä.

Jos ihmisellä oli omaa kokemusta työttömyydestä viiden viime vuoden aikana, se vähensi vastikkeellisuuden kannatusta ja vastaavasti jos kokemusta ei ollut, vastikkeellisuutta myös kannatettiin enemmän."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000007667931.html

Kommentit (354)

Vierailija
41/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos raha on vastikkeellista, se ei ole tuki vaan palkka. Mitä työtä rikas tekisi 500 euron palkkaa vastaan?

Olen pienituloinen ja sitä mieltä että tuet voivat olla yhtä hyvin puolet nykyisestä suuruusluokastaan. Kun ne ovat tarpeeksi pieniä on vastikkeellisuus ihan se ja sama koska ihmisten olisi pakon edessä aktivoiduttava tai muutettava metsään pk-seudulta kun se raha ei yksinkertaisesti riittäisi elämään kaupungissa. Näinhän se hoidetaan muissa maissa, voisi Suomikin siirtyä utopiasta realismiin.

Tuilla elävät ihmiset elävät yhtä hyvin kuin minä, joten kysymys kuuluu miksi edes käyn töissä? Pitäisikö mieluummin heittäytyä sohvalle makaamaan? Harmi kun ei moraali oikein salli tätä. En ole mikään kokoomustrolli vaan omassa lähipiirissä nähnyt tämän käytännössä.

Minkä takia olisi mieluummin tavoiteltava kovan arvomaailman kapitalistista dystopiaa, sen sijaan että koetettaisiin saada hyvinvointivaltio reilaan?

Tietysti jos on joku itseisarvo saada aikaseksi enemmän kurjuutta ja väkivaltaa, niin ymmärrän pointtisi.

Vierailija
42/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako vanhuksen pyllyä rikkaat kävisi pyyhkimässä lapsilisää vastaan vai onko se eri asia?

Rikkaat on jo tehneet työtä rahoittaakseen tuon järjestelmän.

Miksi ihmisen pitäisi saada rahaa tekemättä mitään????? Odotan perusteluja.

On ihmisarvon vastaista teetättää samat tunnit kuin muilla työntekijöillä maksamatta siitä samaa palkkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä herrat osaa.

Hain kodinhoitajaksi rikkaaseen lapsiperheeseen, ja työnhakuni suuntautui ruuanlaittoon ja keittiötöihin, sekä pyykkihuoltoon, ei siivoukseen. Ilmoituksessaan, minkä netistä bongasin, kertoivat siis, että siivooja perheessä jo onkin, joten sellaista eivät siis etsi. Kuulosti hyvältä, liian hyvältä.

Tulin sitten valituksi. Sitä ennen oli sovittu työtehtävät, mutta rouva livautti lopuksi äkkiä, että "voitko siistiä vessoja maanantaisin"? Lupauduin, koska en halua olla työttömänä. ( Koko työssäoloaikani ruikutti minua siivoamaan koko talon. Ihan kiva, palkkani 8 euroa/h, kun siivousfirma 30 euroa/h )

Aloitin hommat. Hihat heilumaan, urheileva suurperhe tarvitsi ruokaa. Perheen poika kertoi keittiössä jutustellessamme lapsellisuuttaan ja ajattelemattomuuttaan, että "Isä on antanut kymmenille jo potkut". Apua. Olisi pitänyt jo tuossa vaiheessa juosta.

Heidän tyttärensä alkoi tehdä kaikenlaista kiusaa, mihin nyt lellikakarat vaan pystyy. Mistään ei kielletty. Aloitti vihdoin koulun, ja koulun jälkeen alkoi aina tuo kiusa. Kun valitin siitä vanhemmille, kertoivat että tytöllä on kerhopaikkakin, mutta koska lupasi olla kiltisti, annettiin lupa tulla suoraan koulusta kotiin. Eli jättivät minun kontolle. Mulle myös soiteltiin ja käskettiin laittamaan kersalle välipalat ja katsomaan perään. Kerroin etten ota vastuuta. Isä sitten otti mukaansa silloin tällöin toimistolleen. Se siitä.

Tästä suuttuuneina aloittivat vimmaisen käskytyksensä; petaa petit, pitää imuroida! Kakarat leipoivat joka päivä ja siivosin sitten niitä jälkiä pari tuntia, ennen kuin pääsin sitä safkaa tekemään. Jouduin jopa itse menemään kauppaankin, kun perheen isä oli "unohtanut". Ei ollut kaapissa mitään mistä tehdä.

Vaikka apuni keittiössä toi kiireiselle yrittäjäperheelle huomattavan avun, alkoivat silti riidellä keskenään, kuka tekee viikonloppuisin mitäkin. Eivät sitten enää tehneetkään. Minua odotti koko paskapaketti maanantaisin. Yhtään puhdasta astiaa ei ollut koko talossa. Likaisia lautasia ja laseja pitkin huushollia, jotka minun olisi pitänyt kerätä. Ohessa myös pesua odottava likapyykki. Myös lattialle kaatuneet mehut yms. olisi pitänyt siivota. Ihan kaikki olisi pitänyt nenän eteen passata. Perheen jo aikuistuvat lapset käskyttivät "laita kahvia tulemaan", "missä mun farkut on"?, "Nälkä, tee munakasta"!! Lisäksi söivät koulusta tultuaan päivälliseksi tarkoitetut ruuat uunista. Vanhemmille ei jäänyt mitään. Ihana prinsessa, talon tytär, haistatti vielä lopuksi paskat reissuvihossani. :O Sitäkään ei pyydetty anteeksi.

En ole koskaan oksettavampia ihmisiä tavannut. Kaikki päättyi siihen, että minulle huudettiin päin naamaa, vaikka yritin sopia uusista työehdoista asiallisesti. Jouduin liiton kautta selvittämään asiaa, etten saanut karenssia. Nainen huusi viimeisenä päivänä, ettei tarvitse huomenna enää tulla, mutta kertoi sittemmin kaikille, etten ole saapunut määräaikana töihin. Rahaa ja akateemisuutta riitti, mutta tällaista oli kohtelu. Puoli-ilmaiseksi olisi kaikki pitänyt tehdä. Ei enää orjatyötä.

Vierailija
44/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiinnostavinta kuulla mielipiteitä heiltä, joilla on kokemusta molemmista elämäntilanteista.

Kannatan vastikkeellisuutta. Näin korkean työttömyyden maassa työttömyys ei ole työnhakijan vika, mutta työmarkkinoille pitäisi pystyä sopeutumaan. Jos oman alan töitä ei ole tarjolla, pitäisi harkita uudelleen kouluttautumista tai muiden töiden hakemista, ja samalla etsiä niitä oman alan töitä. Se, että opiskelee muotoilijaksi, mutta jää 26-vuotiaana työttömyysturvan varaan loppuiäksi, ei ole ketään hyödyttävä vaihtoehto. 

Vastikkeen pitäisi kuitenkin olla jotain järkevää. Sitä voisi mitata joko työnhaulla, opiskelulla tai miksei vapaaehtoistyöllä, mutta ei missään nimessä pätkätöillä, jotka eivät oikeasti edistä omaa työllistymistä ja aiheuttavat vain byrokratiaa, tai työkkärin kursseilla, jossa opetellaan kukkien kastelua ja Wordin käyttöä. 

Ennen kaikkea haluan, että töiden hakeminen ja tekeminen olisi KANNATTAVAA silloin, kun on sosiaalituen piirissä. Ensimmäinen aktiivimalli oli susi jo syntyessään nimenomaan sen takia, että työttömyystukea sai (täytenä) työntekoa vastaan. Jälkimmäinen malli ei ole täydellinen, mutta aktiivisuuden määritelmä toimii paremmin, kun se mitataan työnhaulla eikä työnteolla. 

Kun Suomessa on mahdollista olla täyspäiväisessä palkkatyössä ilman, että palkka riittää asumiseen ja elämiseen, on mielestäsi oikea ratkaisu heikentää tukia?

Ja miksi helvetissä vastike voisi mielestäsi olla vapaaehtoistyö? Jotta saisi tukea, pitäisi tehdä töitä, mutta ilman palkkaa?

No, kokkaripeikolle nyt ei pitäisi vaivautua edes vastaamaan. Syö paskaa.

Vierailija
45/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllätys.

Vastaavasti voidaan laittaa osingot ja muut rikkaiden "tuet" vastikkeelliseksi.

Nekö ei sitä muka jo ole? Osingot ei ole tukia eikä niitä ilmaiseksi saa.

Käsittämätöntä, että joidenkin mielestä on o.k. että joillekin jaetaan ilmaista rahaa. Sairaat ja heistä huolehtiminen on erikseen. Yleensähän tuota mieltä on ne jotka eivät omasta pussistaan mitään maksa vaan ovat saamapuolella. Mieli muuttuisi hyvin nopeasti jos joutuisivat itse lahjoittamaan rahojaan pois.

Pitäisikö työttömien sitten vaan kuolla nälkään? 

Jos sosiaalitukia ei jaettaisi, Suomen rikkailla olisi aidatut asuinalueet ja henkivartijat mukana. Ja hyvinhän te osaatte veroja kiertää, silti pitää itkeä. 

Köyhä ei voi edes kiertää veroja, kun ei niitä maksa. Todella iso vääryys!

Sossu maksaa asumisen, ruuan saa maksutta suoraa jakelusta, lapsille maksetaan harrastukset jne. eli suomalainen köyhä elää todella vastikkeetta parempaa elämää kuin moni veroja maksava keskituloinen. Miksi siis ei voitaisi edellyttää edes sitä, että hakee töitä, miksi sekin on liikaa vaadittu?

Niitä osinkotuloja saa muuten yli puolet suomalaisista, iso osa opiskelijoita ja eläkeläisiä. On ihan oma valinta pysyä köyhänä, kukaan ei siihen pakota.

Tämä on aina ihmetyttänyt, että miksi nämä köyhiä kadehtivat keskituloiset eivät kokeile köyhän elämää itse kun kerran ovat sitä mieltä, että siinä pääsee helpommalla. Normaalisti köyhyyteen ei ajauduta omasta halusta, mutta jos välttämättä köyhäksi haluaa, niin kyllä se tahallisestikin onnistuu. Irtisanoudu työstäsi, pistä kaikki menemään, ota hirveästi velkaa ja jätä se maksamatta. Sitten olet köyhä ja tuilla eläjä sinäkin. Sieltä pois pääseminen onkin sitten haasteellisempi juttu, mutta haitanneeko tuo mitään jos se on sitä mukavaa elämää josta olet köyhille katkera.

Olen muuten itse elänyt sekä keskiluokkaista että köyhää elämää. Eikä todellakaan ole köyhänä paremmin, monia sellaisia asioita joita joskus on pitänyt itsestäänselvyytenä ei voi ajatellakaan.

Vierailija
46/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sumalaiset niinkuin humalaiset. Ei ja vielä kerran ei. Kukaan ei tee mitään jos saa 500e kuukaudessa. Mutta jos itse haluaa niin sitten eri asia.

Vierailija
47/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole rikas vaan hieman yli keskituloinen. Nykyinen järjestelmä, joka syrjäyttää osan porukan makaamaan kotonaan ja ahdistumaan on aivan järjetön. Vähemmän ne seinätkin kaatuu päälle kun käy vaikka jossain yleishyödyllisessä työkokeilussa, kuntouttavassa tai vastaavassa. Kannattaa huomata yksinkertaisimmankin, että yhteiskunnan tuulet tulevat nykyisin oikealta eikä halukkuutta ole maksaa kotona makoilijoille loputtomiin. 

Outo tämä oletus että työttömyys on makoilua. Koskaan en ole jaksanut kuntoilla ja ulkoilla niin paljon kuin työttömänä. Jaksoi myös tärkeitä ihmissuhteita ylläpitää ihan eri tavalla. Jos johonkin olisi pakotettu, niin palkkaa olisin vaatinut vastikkeeksi.

Kivat sulle. Luuletko, että myössäkäyvät emme haluaisi kuntoilla ja nähdä läheisiä? Ei vaan jää aikaa, kun pitää sinutkin elättää. Voisit tehdä jotenkin osasi tässä yhteiskunnassa, ei se niin voi mennä, että toiset vain raatavat ja toiset saavat elellä hettoiksi ja nauttia vapaa-ajastaan. 

Voit milloin tahansa jättäytyä pois töistä ja antaa työpaikkasi jollekulle toiselle, jos elämä 500 eurolla kuussa ja itseensä keskittyminen kiinnostaa.

Mutta joo, vakavasti puhuen, en ole koskaan ymmärtänyt miksi pitää vääntää töissä hampaat irvessä. Asuntolaina? Ei pakollinen, itse jokainen päättää ostaa asunnon. Auto? No joo, maaseuduilla pakollinen ja siitä tulee osaksi kuluja, muttei auton tartte olla jumalattoman kallis. Lapsia? Niidenkin hankkiminen on vapaaehtoista, kukaan ei pakota. Kesämökki? Jälleen vapaaehtoinen hankinta.

Eli, jos venyttää kulutuksensa tappiin, sitten pitää painaa hampaat irvessä töitä. Oma valinta. Sinulla sentään on töitä! Monella työnraatajalla on vielä puoliso tuomassa lisää rahaa talouteen.

terveisin;

- pienituloinen osa-aikainen

- lapseton

- autoton

- vuokralainen (en halua ostaa asuntoa)

- sinkku

- N38

- jonka kallein omaisuus on 400 euron läppäri

- tyytyväinen elämäänsä

-

Vierailija
48/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herrat voisivat myös ymmärtää että työ on vastikkeellista ja siitä kuuluu maksaa riittävä palkka. Tämä monelta rikkaalta unohtuu. Huudetaan miten: "Minä olen tottunut että tehdää Työtä!" kun vedotaan että osan kansasta pitäisi tehdä ilmaistyötä, tai vähintään reilusti halvemmalla kuin muiden, ilmeisesti "parempien ihmisten. Kun putoat työttömäksi, niin samalla tapahtuu jotain merkillistä ettei työstäsi enää tarvitse maksaa normaalia palkkaa. Muutenhan esim. työttömyystuet ovat sillä tavalla olleet aina vastikkeellisia, että työtön on velvoitettu hakemaan työtä ja ottamaan sitä vastaan.

Vierailija
49/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän persut ajaa ja gallupien perusteella tulee vielä toteutumaan.

Vierailija
50/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole rikas vaan hieman yli keskituloinen. Nykyinen järjestelmä, joka syrjäyttää osan porukan makaamaan kotonaan ja ahdistumaan on aivan järjetön. Vähemmän ne seinätkin kaatuu päälle kun käy vaikka jossain yleishyödyllisessä työkokeilussa, kuntouttavassa tai vastaavassa. Kannattaa huomata yksinkertaisimmankin, että yhteiskunnan tuulet tulevat nykyisin oikealta eikä halukkuutta ole maksaa kotona makoilijoille loputtomiin. 

Sinä ymmärrät varmaan kuinka vahingollista se sinulle olisi mikäli tekisit edelleen 8 tuntia päivässä, mutta saisit siitä samaan aikaan 926 euroa, kun muut saisivat edelleen 3500 euroa samasta työstä. Uskon, että olet tarpeeksi älykäs ymmärtääksesi pointin.

Vierailija
51/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne muita köyhiä tukien varassa eläviä ihmisiä kuin nuorehkon sukulaistyttöni. Kämppä on täynnä lemmikkejä ja jostain rescue-yhdistyksestä piti hankkia koira, jolla on sairauksia, joihin menee satoja euroja vuodessa. Mitään ei ole opiskellut yläasteen jälkeen, koska kaikki ahdistaa. Reilusti yli parikymppinen eikä ole tehnyt koskaan palkkatöitä.

Tuskin on ainoa laatuaan. Kaveripiiri ainakin tuntuu olevan samanlaista syrjäytymisen kynnyksellä keikkuvaa porukkaa. Eikö näille voisi tehdä jotain? Velvoittaa edes johonkin, eikä antaa lojua kotona? En usko, että kukaan tästä porukasta ryhdistäytyy itsekseen. Vai onko ok, että osa vaan syrjäytyy pääse koskaan tavalliseen elämään kiinni? Kyllä ne velvoitteet oikein asetettuna olisi lähinnä ihmisten itsensä etu.

Vierailija
52/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen molempien sosiaaliluokkien ihmiset, varakkailla on yleensä ollut paljon perintöä tai suhteita jotka ovat helpottaneet elämän, toisella taas on ollut sairaus, ei tukiverkostoa, paljon ongelmia, huonoja työpaikkoja, pätkätöitä, hiki hatussa selvitetään ja tehdään töitä jotta pärjäisi ja nyt puhutaan täysin tavallisista ihmisistä jotka elävät tervellisesti ja ovat kouluttautuneita. Ihmisethän tekevät hiki hatussa töitä jotta kuntoudutaan, kehitytään, opiskellaan, mennään kursseille, ollaan vapaaehtoistyössä varsinkin kun yhteiskunta tarjoaa tukea kaikkeen. Ei todellakaan ole olemassa yksikään ihminen joka ei koskaan ikinä haluaisi tehdä jotain! Mielestäni tämä on niin BRUTAALIA!! Niin epäreilua! Ei yhtään nähdä ihmisten tilanteet. Ei nyt olla epäreiluja!!

Varakkaat eivät myöskään ymmärrä sitä että heillä saattaa olla itsestäänselvyys että lapsille ostetaan se asunto. Kun taas normaalilla ok tuloisella aikuisella ei ole edes enää varaa olla missään vuokralla.

Vierailija
53/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllätys.

Käsittämätöntä, että joidenkin mielestä on o.k. että joillekin jaetaan ilmaista rahaa. Sairaat ja heistä huolehtiminen on erikseen. Yleensähän tuota mieltä on ne jotka eivät omasta pussistaan mitään maksa vaan ovat saamapuolella. Mieli muuttuisi hyvin nopeasti jos joutuisivat itse lahjoittamaan rahojaan pois.

Jos sosiaalitukia ei jaettaisi, Suomen rikkailla olisi aidatut asuinalueet ja henkivartijat mukana. Ja hyvinhän te osaatte veroja kiertää, silti pitää itkeä. 

Sossu maksaa asumisen, ruuan saa maksutta suoraa jakelusta, lapsille maksetaan harrastukset jne. eli suomalainen köyhä elää todella vastikkeetta parempaa elämää kuin moni veroja maksava keskituloinen. Miksi siis ei voitaisi edellyttää edes sitä, että hakee töitä, miksi sekin on liikaa vaadittu?

Niitä osinkotuloja saa muuten yli puolet suomalaisista, iso osa opiskelijoita ja eläkeläisiä. On ihan oma valinta pysyä köyhänä, kukaan ei siihen pakota.

Siittä sitten vaan. Mikään ei ole niin helppoa kuin siirtyä sille puolen aitaa jota nyt kadehdit. Sanoudu työstäsi irti ja hae ne massiiviset tuet, jonota ruokajonossa vanhentuneita tuotteita joita jaetaan aivan randomina. Jännitä saatko ruokamyrkytyksen siitä päiväysvanhasta makkarasta jota jouduit lämpimässä kuljettamaan ruokajonosta varsin pitkän aikaa, koska lähellä ei sitä ruokajakelua ole. 

Aivan turhaa kitinää ja kadehtimista kun jokainen köyhän kadehtija voi aivan itse ryhtyä nauttimaan näistä hehkuttamistasi kissanpäivistä. 

Vierailija
54/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä herrat osaa.

Hain kodinhoitajaksi rikkaaseen lapsiperheeseen, ja työnhakuni suuntautui ruuanlaittoon ja keittiötöihin, sekä pyykkihuoltoon, ei siivoukseen. Ilmoituksessaan, minkä netistä bongasin, kertoivat siis, että siivooja perheessä jo onkin, joten sellaista eivät siis etsi. Kuulosti hyvältä, liian hyvältä.

Tulin sitten valituksi. Sitä ennen oli sovittu työtehtävät, mutta rouva livautti lopuksi äkkiä, että "voitko siistiä vessoja maanantaisin"? Lupauduin, koska en halua olla työttömänä. ( Koko työssäoloaikani ruikutti minua siivoamaan koko talon. Ihan kiva, palkkani 8 euroa/h, kun siivousfirma 30 euroa/h )

Aloitin hommat. Hihat heilumaan, urheileva suurperhe tarvitsi ruokaa. Perheen poika kertoi keittiössä jutustellessamme lapsellisuuttaan ja ajattelemattomuuttaan, että "Isä on antanut kymmenille jo potkut". Apua. Olisi pitänyt jo tuossa vaiheessa juosta.

Heidän tyttärensä alkoi tehdä kaikenlaista kiusaa, mihin nyt lellikakarat vaan pystyy. Mistään ei kielletty. Aloitti vihdoin koulun, ja koulun jälkeen alkoi aina tuo kiusa. Kun valitin siitä vanhemmille, kertoivat että tytöllä on kerhopaikkakin, mutta koska lupasi olla kiltisti, annettiin lupa tulla suoraan koulusta kotiin. Eli jättivät minun kontolle. Mulle myös soiteltiin ja käskettiin laittamaan kersalle välipalat ja katsomaan perään. Kerroin etten ota vastuuta. Isä sitten otti mukaansa silloin tällöin toimistolleen. Se siitä.

Tästä suuttuuneina aloittivat vimmaisen käskytyksensä; petaa petit, pitää imuroida! Kakarat leipoivat joka päivä ja siivosin sitten niitä jälkiä pari tuntia, ennen kuin pääsin sitä safkaa tekemään. Jouduin jopa itse menemään kauppaankin, kun perheen isä oli "unohtanut". Ei ollut kaapissa mitään mistä tehdä.

Vaikka apuni keittiössä toi kiireiselle yrittäjäperheelle huomattavan avun, alkoivat silti riidellä keskenään, kuka tekee viikonloppuisin mitäkin. Eivät sitten enää tehneetkään. Minua odotti koko paskapaketti maanantaisin. Yhtään puhdasta astiaa ei ollut koko talossa. Likaisia lautasia ja laseja pitkin huushollia, jotka minun olisi pitänyt kerätä. Ohessa myös pesua odottava likapyykki. Myös lattialle kaatuneet mehut yms. olisi pitänyt siivota. Ihan kaikki olisi pitänyt nenän eteen passata. Perheen jo aikuistuvat lapset käskyttivät "laita kahvia tulemaan", "missä mun farkut on"?, "Nälkä, tee munakasta"!! Lisäksi söivät koulusta tultuaan päivälliseksi tarkoitetut ruuat uunista. Vanhemmille ei jäänyt mitään. Ihana prinsessa, talon tytär, haistatti vielä lopuksi paskat reissuvihossani. :O Sitäkään ei pyydetty anteeksi.

En ole koskaan oksettavampia ihmisiä tavannut. Kaikki päättyi siihen, että minulle huudettiin päin naamaa, vaikka yritin sopia uusista työehdoista asiallisesti. Jouduin liiton kautta selvittämään asiaa, etten saanut karenssia. Nainen huusi viimeisenä päivänä, ettei tarvitse huomenna enää tulla, mutta kertoi sittemmin kaikille, etten ole saapunut määräaikana töihin. Rahaa ja akateemisuutta riitti, mutta tällaista oli kohtelu. Puoli-ilmaiseksi olisi kaikki pitänyt tehdä. Ei enää orjatyötä.

Herrat osaa? Vaikka valitat lähinnä eukosta ja tyttärestä...

Mut juu, kyllähän tää sun juttus nyt kelpaa yleistämään kaikkia!

Vierailija
55/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen maksanut aika paljon veroja ennen kuin 51-vuotiaana jouduin pitkäaikaistyöttömäksi. Eikö se riitä vastikkeeksi?

Saako kaikki 50 v jäädä kotiin tuolla perusteella?

Vierailija
56/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne muita köyhiä tukien varassa eläviä ihmisiä kuin nuorehkon sukulaistyttöni. Kämppä on täynnä lemmikkejä ja jostain rescue-yhdistyksestä piti hankkia koira, jolla on sairauksia, joihin menee satoja euroja vuodessa. Mitään ei ole opiskellut yläasteen jälkeen, koska kaikki ahdistaa. Reilusti yli parikymppinen eikä ole tehnyt koskaan palkkatöitä.

Tuskin on ainoa laatuaan. Kaveripiiri ainakin tuntuu olevan samanlaista syrjäytymisen kynnyksellä keikkuvaa porukkaa. Eikö näille voisi tehdä jotain? Velvoittaa edes johonkin, eikä antaa lojua kotona? En usko, että kukaan tästä porukasta ryhdistäytyy itsekseen. Vai onko ok, että osa vaan syrjäytyy pääse koskaan tavalliseen elämään kiinni? Kyllä ne velvoitteet oikein asetettuna olisi lähinnä ihmisten itsensä etu.

Kuulostaa siltä, että tyttö tarvitsee mahdollisesti mielenterveyspalveluja eikä raippaa selkäänsä.

Miksi kaikkien pitäisi edes ryhdistäytyä? Töitä on liian vähän, nytkään ei riitä kaikille. Automaatio tulee syömään vielä lisää työpaikkoja. Todennäköisesti luovaa ajattelua vaativat alat eivät automatisoidu, mutta emme tiedä mikä tilanne on vaikka 50 vuoden päästä.

Minusta on parempi, että ne vähäiset työpaikat jäävät heille, jotka oikeasti töitä haluavat ja niihin kykenevät.

Vierailija
57/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinähän näkyi suoraan se yhteys, että jos on aina ollut töissä, niin vaatii vastikkeellisuutta. Mitä enemmän on joutunut ITSE olemaan työttömänä, niin sitä vähemmän vaatii vastikkeellisuutta. Koska silloin on huomannut, että ilmaisen työn teko = Työ ilman normaalia palkkaa, on väärin ja ihmisten hyväksikäyttöä. Eli mitä paremmin itsellä menee, niin sen enemmän haluaa rääkätä muita.

Ei vaan tuilla elävien laiskuus! Eihän kukaan halua itselleen lisää velvollisuuksia, vaan oikeuksia.

Vierailija
58/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllätys.

Kun ikävä totuus nyt on vain se, että kaikille ei tässä maassa riitä töitä. Se todellisuus ei muutu mitenkään sillä, että tuet poistetaan tai ihmisille keksitään väkisin jotain tekemistä, ettei vain näytä passiiviselta. Mitä työkykyisille työttömille sitten pitäisi tehdä? Potkaista vain kadulle? Miten luulet, että sieltä töitä saa, kun kaikki energia menee selviytymiseen ja ruoan hankkimiseen, jotka hankitaan usein laittomin keinoin? Ja sitten vingutaan, kun kaduilla on niin turvatonta ja täytyy satsata kaiken maailman turvalaitteisiin. Eikö edes tämä korona-aika ole opettanut ihmisille, että ketä tahansa voi kohdata työttömyys? Veroja muuten maksetaan paaaljon kaikkeen muuhunkin kuin vain sosiaalitukiin ja moni työtön on itsekin niitä elämänsä aikana maksanut. Kummasti vain unohdetaan ne kaikki muut, vaan aina se katkeruus osuu niihin, jotka saavat sen joku 700 euroa käteen, että tulevat toimeen.

Vierailija
59/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että tyttö tarvitsee mahdollisesti mielenterveyspalveluja eikä raippaa selkäänsä.

Miksi kaikkien pitäisi edes ryhdistäytyä? Töitä on liian vähän, nytkään ei riitä kaikille. Automaatio tulee syömään vielä lisää työpaikkoja. Todennäköisesti luovaa ajattelua vaativat alat eivät automatisoidu, mutta emme tiedä mikä tilanne on vaikka 50 vuoden päästä.

Minusta on parempi, että ne vähäiset työpaikat jäävät heille, jotka oikeasti töitä haluavat ja niihin kykenevät.

Näitä ihmisiä valitettavasti on, ettei heitä kiinnosta onko jonkun kepittämisestä mitään hyötyä kenellekään, tärkeintä on vain ettei kenelläkään ole heidän kuvitelmissaan liian kivaa. Hyvin harvalla köyhällä on, mutta jos ei ymmärrys taivu siihen mitä eroa on työssäkäyvän kesälomalla kaikkine mahdollisuuksineen ja pitkäaikasityöttömän päivittäisen selviytymiskamppailun välillä, niin mennään niin pienillä aivoilla, ettei mikään selittäminen tai rautatangosta vääntäminen asiaa heille sen selvemmäksi tee.

Vierailija
60/354 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllätys.

Uskotko todellakin tuon viimeisen lauseen? Ei ihmekään että tällaisia mielipiteitä syntyy, kun ihmiset ovat niin vieraantuneita totuudesta.

Ei meillä todellakaan ole samat mahdollisuudet, taidot ja lähtökohdat lähteä ponnistamaan köyhyydestä pois.

Joten olet sitä mieltä, että muiden tulee kustantaa sille ihan mahdottomassa tilanteessa olevalle sama elintaso kuin mikä on keskituloisella? Köyhyys on oma valinta! Se palstalla usein mainittu neliraajahalvaantunut elää kokonaan yhteiskunnan kustantamana, ei hänellä ole puutetta mistään, mutta miksi ihmeessä yli 600 000 suomalaista haluaa samanlaisen tilanteen ilman sairautta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi