Millä aksentilla puhuisit englantia jos pitäis valita
Jos siis joutuisit opettelemaan suomi-aksentin sijaan jonkun muun, niin minkä? Entäs mikä on seksikkäin aksentti? Entäs juntein?
Jotenkin olisi kiva osata puhua silleen miten puhutaan USA:n syvässä etelässä.
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 16:50"]
Jos siis joutuisit opettelemaan suomi-aksentin sijaan jonkun muun, niin minkä? Entäs mikä on seksikkäin aksentti? Entäs juntein?
Jotenkin olisi kiva osata puhua silleen miten puhutaan USA:n syvässä etelässä.
[/quote]
http://www.wikihow.com/Fake-a-Deep-Southern-Accent
Mä puhuin nuorena Etelä-Afrikan aksentilla, mutta se on aika huomiotaherättävä... Ehkäpä haluaisin puhua sellaisella täydellisellä brittiläisellä yläluokan aksentilla. Nyt mulla on siis sellainen perus-ulkkiaksentti, kolonialistis-brittiläisellä painotuksella (esim. en lausu sananloppuisia r-äänteitä ja sanansisäiset t:t lausun aspiroituneina).
Oikein syvän etelän aksentista ei saa selvää.
Itse asun nimenomaan syvättä etelässä ja joskus vaikeaa tajuta mitä ne puhuu.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 16:54"]
Skottiaksentilla! Se on mainio :)
[/quote]
Kyllä se minullakin skottiaksentti veisi voiton.
Skottilaisella. Osaan jonkin verran imitoida erilaisia aksentteja, olen saanut kovasti kehuja näistä mutta itse en nyt niin ihmeellisen hyvänä itseäni pidä. Spesialiteettejani ovat intianenglanti, eteläisen englannin alemman luokan murre (olen asunut lapsena Sussexissa) sekä sellainen leveä maalaisten käyttämä jenkkienglanti.
Itse tykkään Jenkkiasksentista eniten, esim. NYC:n aksentista. Itse olen asunut sekä USA:ssa, että Briteissä, joten oma aksentti on sekoitus noita kahta Suomi vivahteella.
Haluaisin mahdollisimman neutraalin aksentin, joka ei ole sidoksissa mihinkään tiettyyn paikkaan. Englannin kielen murteet ja aksentit ovat kiinnostavia, mutta koska en itse identifioidu mihinkään tiettyyn alueeseen, en myöskään haluaisi puhua minkään tietyn alueen vahvaa murretta.
Hauska kysymys kylläkin :).
Yritän puhua mahdollisimman yleispätevää englantia.
Jos puhun vaan niin kuin suusta sattuu tulemaan, riippuu siitä mitä englantia olen viimeksi kuunnellut, useimmiten brittiä tai jenkkiä. Usein itsekin hämmästyn.
Kultivoitunut Oxfordin aksentti olisi ihan jees.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 17:01"]Jamaikalaisittain.[/quote]
Hhahhahh :D
Tää oli paras, haluaisin nähdä ihmisten ilmeen, kun suomalaisen näköinen ihminen puhuisi jamaikalaisittain, patoisko sen niiden murteen nimi oli - jamaican patoisia suomalaisen suusta, ja vielä ihan autenttisesti.
Olen asunut kolmessa englanninkielisessä maassa, kolmella eri mantereella. Koska äidinkieleni on suomi, en ole yrittänytkään identifioitua mihinkään noista, vaan puhun hyvin neutraalia ja mahdollisimman oikeakielistä englantia. Kuitenkin hieman enemmän britti- kuin amerikanenglantia.
Vaikka oma puhetyylini onkin melko vakiintunut, saattaa keskustelukumppanin aksentti vaikuttaa omaani jonkin verran.
Tykkään myös apinoida aksentteja, mutta teen sitä harvoin englanninkielisessä seurassa, koska pelkään irvailullani loukkaavani jotakuta :-)
Ehdottomasti yläluokkaista brittienglantia!
Mäkin haluaisin puhua syvän etelän aksentilla, terv. hc tuulen viemää fani.