Milloin olet vaihtanut viimeksi petivaatteet sänkyyn? Entä puhtaat pyyhkeet vessaan?
Kuinka usein niitä vaihdatte?
Mä vaihdan petivaatteet kahden viikon välein. Kohta alkaa jo aikaraja tulla täyteen ja ruveta taas siihen rumbaan. :-/
Vessaan vaihdan yleensä kerran viikossa. Maanantaina laitoin puhtaat. Viikonloppuna taas uudet kehiin. :-)
Kommentit (38)
Lakanat ja pyyhkeet noin kerran kolmessa viikossa. Joskus menee kauemminkin. .
Lakanat vaihdetaan vähintään kerran kolmessa viikossa; tyynyliinat yleensä viikoittain. Ravistelen lakanat peittoineen sekä aluslakanan joka viikko. Käsipyyhkeet vaihdetaan pari kertaa viikossa, myös keittiössä.
Laitetaan aina seinäkalenteriin merkintä lakanoiden vaihdosta, muuten unohtuu. Lapsia ei ole enää kotona asumassa,
Petivaatteet vaihdan silloin kun muistan, ehkä 3viikon välein. Tarvittaessa tietty useammin. Wc:n ja kylppärin pyyhkeet pestään joka viikko.
Lakanat vaihdetaan kerran kuussa ja puhtaat käsipyyhkeet aina kun tulee vieraita.
Lakanat 10-14 yön välein, tyynyliinat kerran viikkoon, kylpypyyhkeet 5 päivän välein, hiuspyyhe kerran viikkoon, vessan käsipyyhkeet 3 kpl 4 päivän välein tai tarpeen mukaan useammin, oma kasvopyyhe kerran viikossa, miehen kasvopyyhe 2-3 kertaa viikossa, keittiöpyyhkeet tarpeen mukaan n. Joka toinen päivä
Tänään aamulla siinä neljän aikaan. Käsipyyhkeet vaihdan vessasta parin päivän välein, lakanat ehkä kerran-pari viikossa. Pitää kehaista elämänmuutosta, joka tapahtui noin kuukausi sitten.
Aiemmin lakanat vaihtuivat meillä tosi harvoin, aina oli kylppärissä mieletön pyykkivuori ja mulla kamala morkkis siitä, miten huono ihminen olen. No sitten satuin kerran näkemään Prismassa tarjouksessa kuivausrummun, ja tuli fiilis että tuosta saattaisi ehkä olla meille jotain hyötyä. Ehkä.
Konsultoin ystäväänikin, kannattaisiko hankkia ja menevätkö vaatteet siinä ihan pilalle. No eivät mene ja suurperheen äitinä tarvitset sen, kaveri totesi.
Niin sitten menin ja ostin koneen. Ja totta tosiaan, enää ei ole ollut pyykkivuoria, ei olla nukuttu likaisissa lakanoissa ja lasten ulkoiluvaatteetkin on heti pesty, kun ovat vähänkin nuhjuisiksi menneet. Nyt meillä on kotona siistiä, puhdasta ja pölytöntä. Ei enää hitaita ripustuskuivausrumbia ja pölyisiä pyykinkäsittelytiloja.
Ihana laite.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 14:01"][quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 13:47"]Joka viikko vaihdan molemmat, ja pesen joka toinen viikko pyyhkeet ja petivaatteet 90 asteessa valkaisuaineen kanssa, sitten joka toinen viikko tavallinen pesu 60 asteessa.
Tuolla tavalla ne pysyy aika puhtaina mun mielestä.
En vaan jaksa, kun mihinkään ei mahdu kuivumaan lakanat ja muutenkin oon tosi väsynyt.
Noi petivaatteet voi laittaa kuivumaan ihan siihen sänkyyn, jos laitat lakanan siihen kuivumaan suoraan paikalleen, niin se on kuiva + rypytön parissa tunnissa. Sitten voit laittaa pussilakanan peiton päälle märkänä ja vaikka ovenkarmin päälle, sekin kuivuu parissa tunnissa tuolla tavalla.
Petivaatteet on niin ohutta puuvillaa, että ne kuivuu hetkessä.
[/quote]
Voi kiitos ohjeesta! En olekaan tiennyt tällaista. Vaihdan heti lauantaina, kun mulla on vapaapäivä. Terv minä
[/quote]
Mä kuivaan useestikin lakanoita oven päällä. ;-)
Ap
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 22:55"]Lakanat 10-14 yön välein, tyynyliinat kerran viikkoon, kylpypyyhkeet 5 päivän välein, hiuspyyhe kerran viikkoon, vessan käsipyyhkeet 3 kpl 4 päivän välein tai tarpeen mukaan useammin, oma kasvopyyhe kerran viikossa, miehen kasvopyyhe 2-3 kertaa viikossa, keittiöpyyhkeet tarpeen mukaan n. Joka toinen päivä
[/quote]
Teillähän on pyyhkeitä. :-)
lakanat vaihdetaan kun vaihdetaan. nyt olleet varmaan pari kuukautta. käsipyyhettä ei tarvitse juurikaan vaihtaa. miksi pitäisi, kun siihen kuivataan puhtaat kädet!
[/quote]
Teillähän on pyyhkeitä. :-)
[/quote]
Pyyhkeet oli varmaan kymmenen vuoden ajan vanhan äitini mielestä hyviä joululahjoja :) käsipyyhkeitä on kyllä tarvinnut hommata lisää, kun en kestä sitä, että pyyhkeestä lähtee pesun jälkeinen karheus.
Oho, aika pitkiä vaihtovälejä tuntuu olevan! Petivaatteet olisi syytä vaihtaa kerran viikossa, sekä käsipyyhkeet vähintään joka toinen päivä. Tsempatkaa nyt naiset, kun siitä tulee rutiini niin ei se enään tunnu raskaalta! Kuinkas muu siivous? Imurointia 1-2 kertaa viikko ja lattioiden pesua 1-2 kertaa viikko, kaikki irtoavat tekstiilit(torkkupeitot, koristetyynyt..) kerran kuukaudessa, älkääkä unohtako pyyhkiä kostealla ovenkahvoja, valokatkaisimia, usein, niissä ne pöpöt muhii! Säännöllisesti tulisi pestä varsinkin lasten lelut ja pehmot, siitä saa myös mukavaa yhteispuuhaa lasten kanssa, kun yhdessä pesee.
Niin ja On ikävä huomata kylässä että vessassa ei ole käsisaippuaa, kertoo huolestuttavasti kyläpaikan käsihygieniasta.
Puhdas ja raikas (muistakaa tuulettaa usein, ei ole mitään niin ällöttävää kuin mennä kylään ja törmätä ovella hautuneeseen/pahan hajuiseen tukahduttavan ilmaan, ei edes tekisi mieli sellaista vetää keuhkoihinsa, yök!) koti on nautinto! miettikää minkälaista puhtaus/siisteyskasvatusta haluatte lapsillenne opettaa.
Viime viikon tiistaina vaihdettiin petivaatteet, puhtaat pyyhkeet vaihdettiin lauantaina. Petivaatteet vaihdetaan kahden viikon välein, pyyhkeet kerran viikossa, tarvittaessa useamminkin.
Kerran viikossa vaihdan. Vessan käsipyyhkeen saatan vaihtaa parin päivän välein. Pesukone pesee ja kuivausrumpu kuivaa, ei ole mitenkään vaikea rumba.
Aivan liian harvoin. En kehtaa edes sanoa. No, sanonpa. Lakanan kuukausi sitten. Tyynynliinat ja peitot 1.2. Lasten lakanat kolme viikkoa sitten. En vaan jaksa, kun mihinkään ei mahdu kuivumaan lakanat ja muutenkin oon tosi väsynyt. Oman huoneenikin oon imuroinut 1.2. Lasten huoneet pari viikkoa sitten. Alakerran toissapäivänä. Vessat pesen usein. Pyyhkeet ehkä kuukausi sitten. Meillä on ihan yleissiistiä, paitsi mun huoneen lattialla ehkä 12 mekkoa, useampi neuletakki, treenihousut ja työhousut.
Petivaatteet parin viikon välei, tyynyliinat kerran viikossa. Käsipyyhkeet joka päivä, koska vihaan vatsatauteja.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 13:24"]
Aivan liian harvoin. En kehtaa edes sanoa. No, sanonpa. Lakanan kuukausi sitten. Tyynynliinat ja peitot 1.2. Lasten lakanat kolme viikkoa sitten. En vaan jaksa, kun mihinkään ei mahdu kuivumaan lakanat ja muutenkin oon tosi väsynyt. Oman huoneenikin oon imuroinut 1.2. Lasten huoneet pari viikkoa sitten. Alakerran toissapäivänä. Vessat pesen usein. Pyyhkeet ehkä kuukausi sitten. Meillä on ihan yleissiistiä, paitsi mun huoneen lattialla ehkä 12 mekkoa, useampi neuletakki, treenihousut ja työhousut.
[/quote]Yleissiistiä jos on imuroita 3 kuukautta sitten? Vai teetkö jotain muuta siivoa tuossa välissä?
Kolme kertaa viikossa uudet lakanat ja kaikki pyyhkeet. Eikä tarvitse itse vaihtaa :)
Petivaatteet vaihdetaan joka toinen viikko, muksut vuorollaan ja minä omalla vuorollani viikonloppuisin. Pyyhkeet vessassa vaihtuu kerran viikossa.
Lakanat vaihdan yleensä sen jälkeen kun mulla on ollut kuukautiset, eli vajaan neljän viikon välein. Vessan pyyhkeet vaihdan aina kun pesen pyyhkeitä, eli n. kerran viikossa.
Lakanat kerran viikossa tai kahdessa. Riippuu monesta asiasta, kuten vuodenajasta ja siitä ollaanko oltu vaikka matkalla välissä. Pyyhkeet 1-2 kertaa viikossa. Ostan aina ohuita, mutta laadukkaita pyyhkeitä, jotka vievät vähän tilaa koneessa ja kuivuvat nopeasti.
Lakanat vaihdoin viimeksi eilen ja pyyhkeet tänään.