Mitä kassaneiti päättelee ihmisten ostoksista?
Miettiiko kassaneiti "toi on pihi" jos joku ostaa -30% laputettuja tuotteita? Miten ylipainoisten ostokset eroavat hoikkien ostoksista? Ostaako ylipainoiset enemmän herkkuja kuten sipsejä, karkkia, jäätelöä yms. vai ostavatko he enemmän hiilihydraattipitoisia elintarvikkeita kuten leipää ja pullaa?
Kommentit (87)
Olin monta vuotta kassalla. Ainoa asiakas jonka ostoksia ihmettelin oli yksi mies, joka tuli joka päivä ostamaan yhden Pirkka pakastepitsan, muistaakseni bolognese. Se ei koskaan ostanut mitään muuta, eikä se koskaan ostanut niitä useampaa kerralla. Sen touhua en ymmärtänyt ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen aina erästä homssuista pariskuntaa, jolla on kuitenkin on aina tosi hienostuneet ja kalliit ostokset.
Niillä on luultavasti sitä ”vanhaa rahaa”.
Enpä itsekään paljon vaatteilla koreile vapaa-ajalla, vaikka pikkurahanpuutetta saankin katsella isohkolla kaukoputkella.
Olin kassalla töissä (osa-aikaisesti) 4-5 vuotta, keikkailin eri kaupoissa.
Kyllä mä mietin niitä ostoksia aina välillä, työ kuitenkin toistoa ja aika tylsää.
Punalaputettujen osto vähentää ruokahävikkiä, joten se on positiivista. 😊
Ei mua niin yksittäiset kiinnittänyt huomiota, vaan se kokonaisuus enemmän jäi mieleen.
Muutama juttu jäänyt mieleen:
- Kuten voi olettaa, Ullanlinnassa ostettiin yrttejä, luomua, kallimpaa kahvia ja vegeä, kun taas Siltamäessä makkaraa, olutta ja vain vähän kasviksia.
Ulliksessa asiakkaat kohteliaampia, toisessa moni ei edes sanonut moi.
- Vanhukset ja +50 sekä nuoret miehet (ehkä yksin asuvat) ostaa paljon mikroateriota.
- Perheelliset ostaa yllättävän paljon eineksiä, siis tyyliä lihapiirakka, lihapulla, ranet. Ymmärrän toki, nopeus valttia.
-Ylipäätään kasviksia ostetaan vähän. Tutkimuksethan sanovat, että vain joka viides syö sen väh. 500 gr päivässä, ja se näkyy.
Ei kai nämä yllätyksiä ole, mutta tämmösiin ja vastaaviin perusjuttuihin kiinnitin huomiota. 😅
Vierailija kirjoitti:
Olin monta vuotta kassalla. Ainoa asiakas jonka ostoksia ihmettelin oli yksi mies, joka tuli joka päivä ostamaan yhden Pirkka pakastepitsan, muistaakseni bolognese. Se ei koskaan ostanut mitään muuta, eikä se koskaan ostanut niitä useampaa kerralla. Sen touhua en ymmärtänyt ollenkaan.
Sillä ei ollut pakastinta.
Viisi vuotta sitten olen viimeksi ollut kassalla, pari juttua vaan yhä muistan.
Skyr, se missä suklaahippuja, oli 50 cent per purkki. Joku rouva osti niitä varmaan 30 purkkia. Kuitenkin onneksi selitti, että laittaa pakkaseen ja syö "jäätelönä".
Tätä teki usea turisti pienemmässä mittakaavassa, mutta yksi japanilaispariskunta osti yli sadalla eurolla kaaaaaikkea mahdollista, missä oli Muumi. Tikkarit, hammastahna, laastarit, karkit, kaikki.
Lisäksi jäätävä kasa Geishaa.
He ensinäkin laittoivat sen korin hihnalle (eiiiii) ja meni niiiiin kauan lukea kaiken pikkusälän viivakoodi, jokikinen tikkari, patukka ja karkkirasia.
Itse en ajattele juuri mitään. Korkeintaan saatan ajatella jonkun tuotteen nähdessäni, että "ai tällainenkin on meillä myynnissä" tai "tätä uutuutta pitääkin maistaa".
Vierailija kirjoitti:
Mistä asiakas päättelee kassahenkilön siviilisäädyn?
Sanoohan sunkin kakara mua sedäksi, vaikka en ole kenenkään setä?
Todennäköisesti ei mitään.
Ei kertakaikkiaan yhtään mitään.
On töissä, ja pyrkii tekemään työnsä niin hyvin, että on vielä seuraavassa työvuorossakin työpaikka, jonne palata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kassaneideillä menee aina polvet veteliksi kun ladon päivittäisen kaljakorin yhdeltätoista aamupäivällä tiskille.
Koska pulsut on niin kiihottavia? Just. Mee poika nukkumaan, koulupäivä huomenna, eikä perskouluissa olla etäopetuksessa.
Ja varo ettei kivekset kipeydy kun hakkaat pikku tattiasi.
?????????????????????????????
Mikä ihmeen vihapuhevastaus tämä nyt oli? Mistä ihmeestä suutuit noin ÄÄRETTÖMÄN paljon? Huumoriahan tuo oli ja hyvääkin.
T: Eri
Olin joskus opiskeluaikana paikallisessa Prismassa töissä ja joskus piti purkaa jonoja kassalla. Päättelin ainakin sen, että yksikään nuorempi nainen ei tullut siihen hymyilevän opiskelijamiehen kassalle vaikka olisivat olleet vapaana vaan jonottivat sinne raivo-Riitan kassalle mieluummin 3-4 minuuttia. Olisiko se niin kamalaa, jos joku muu vetää ne tampoonit siitä kassalta läpi?
M38
Maksan aina käteisellä. On tullut mieleen, ajattelevatko lähikaupan myyjät, että olen kovin köyhä kun kaivelen pennosia, jotta tulisi tasaraha.
Vierailija kirjoitti:
Viisi vuotta sitten olen viimeksi ollut kassalla, pari juttua vaan yhä muistan.
Skyr, se missä suklaahippuja, oli 50 cent per purkki. Joku rouva osti niitä varmaan 30 purkkia. Kuitenkin onneksi selitti, että laittaa pakkaseen ja syö "jäätelönä".
Tätä teki usea turisti pienemmässä mittakaavassa, mutta yksi japanilaispariskunta osti yli sadalla eurolla kaaaaaikkea mahdollista, missä oli Muumi. Tikkarit, hammastahna, laastarit, karkit, kaikki.
Lisäksi jäätävä kasa Geishaa.
He ensinäkin laittoivat sen korin hihnalle (eiiiii) ja meni niiiiin kauan lukea kaiken pikkusälän viivakoodi, jokikinen tikkari, patukka ja karkkirasia.
No mieti jos olisit ollut kassana silloin, kun jokainen hinta piti näpytellä kassaan?
Vierailija kirjoitti:
Miehistä: Panisinko vai enkö panis?
Puhuvatko kassaneidit keskenään tauoilla "toi on aika kuuma" jos kaupassa käy joku vakkari komea sinkkumies?
Vierailija kirjoitti:
Olin kassalla töissä (osa-aikaisesti) 4-5 vuotta, keikkailin eri kaupoissa.
Kyllä mä mietin niitä ostoksia aina välillä, työ kuitenkin toistoa ja aika tylsää.
Punalaputettujen osto vähentää ruokahävikkiä, joten se on positiivista. 😊
Ei mua niin yksittäiset kiinnittänyt huomiota, vaan se kokonaisuus enemmän jäi mieleen.
Muutama juttu jäänyt mieleen:
- Kuten voi olettaa, Ullanlinnassa ostettiin yrttejä, luomua, kallimpaa kahvia ja vegeä, kun taas Siltamäessä makkaraa, olutta ja vain vähän kasviksia.
Ulliksessa asiakkaat kohteliaampia, toisessa moni ei edes sanonut moi.
- Vanhukset ja +50 sekä nuoret miehet (ehkä yksin asuvat) ostaa paljon mikroateriota.
- Perheelliset ostaa yllättävän paljon eineksiä, siis tyyliä lihapiirakka, lihapulla, ranet. Ymmärrän toki, nopeus valttia.
-Ylipäätään kasviksia ostetaan vähän. Tutkimuksethan sanovat, että vain joka viides syö sen väh. 500 gr päivässä, ja se näkyy.
Ei kai nämä yllätyksiä ole, mutta tämmösiin ja vastaaviin perusjuttuihin kiinnitin huomiota. 😅
Tällainen data on kiinnostavaa kansanterveyden kannalta. Se on yksi näkökulma lisää ihmisten terveyttä arvioidessa. Harmi, että kaskvikset usein ovat niin kalliita.
Lähes aina ei yhtään mitään. En edes kiinnitä mitään huomiota mitä kukakin ostaa, kun kaupassa on tietty valikoima ja kaikkia tuotteita ostetaan ainakin joskus.
Kerran on kulmakarvat kohonneet, kun arviolta noin 80-vuotias nainen pakkasi ostoksiaan ja laittaessa kondomipakettia kassiin, totesi iloisena, kun ei tiedä mitä tauteja niiltä yhden yön vierailta saa. Respect, voi kun itsekin olisi tuollainen vielä iäkkäänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehistä: Panisinko vai enkö panis?
Puhuvatko kassaneidit keskenään tauoilla "toi on aika kuuma" jos kaupassa käy joku vakkari komea sinkkumies?
Ei
Vierailija kirjoitti:
Se oli masentunut tai autistinen ja se oli sen päivärutiini.
Koitapa muistaa, että kaupan työntekijätkin ovat yksilöitä eikä kukaan muutu koneen jatkeeksi töihin tultuaan. Eli toiset voivat heittää spontaanisti small talkia. Eikä sillä ole väliä, vaikka joku siitä loukkaantuu, koska työntekijä ei ole tehnyt mitään väärin tai ilkeästi.
Jos jonkun satunnainen kommentointi on noin kamalaa, kannattaisiko pysyä kotona. Aina kun lähtee ulos, on riskinä että joku tuntematon sanoo sinulle jotain.😉