Minä en menisi lapsettomiin häihin
voisin mennä ilman lapsia omasta halustani, mutta jos kutsussa sanotaan, että minun lapseni eivät ole tervetulleita, jätän väliin. Turha odotella myöskään lahjaa tms.
Yleensäkin saan kutsuja yleensä suht läheisten ihmisten häihin, ja he tietysti tuntevat myös lapseni, ja olisi aika loukkaavaa että osa perhettä ei saisi tulla. Silloin kun kutsu tulee vieraalta, esim. miehen työkaverilta, ei lapsia oleta mukaan muutenkaan, mutta pitäisin silti loukkaavana jos lukisi että ei lapsia. Jos lukee että mieheni + vaimo, se on ok.
Lapsettomat häät kuulostavat joko järkyttävän ankeilta ja jäykiltä, tai joltain keskenkasvuiselta ryyppymeinigiltä, eikä kumpikaan kiinnosta.
Kommentit (67)
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 05:00"]Joo, tuskin itsekään menisin tuollaisiin, vaikka itselläni ei vielä omia lapsia olekaan. Tosin en osaa kuvitellakaan, että kukaan minun sukulaiseni tai ystäväni pitäisi tuollaisia häitä. Millaisia nuo ihmiset ovat, jotka tahtovat "lapsettomat häät"? Kenties näitä "veloja" eli vapaaehtoisesti lapsettomia? No, facebookin perusteella pari entistä koulukaveria voisi olla tällaisia eli eletään vielä 3-kymppisenä jotain teinigoottiburleskielämää ja ollaan allergisia lapsille.
PS. Tiedän kyllä, että tämä kommentti saa alapeukkuja, kun palsta on just täynnä näitä ikuista teini-ikää eläviä veloja, joilla ei ole muutakaan tekemistä.
[/quote]
Me mentiin miehen kanssa maistraatissa naimisiin. Kotona juotiin kahvit ja paikalla oli meidän lapsien lisäksi myös muita lapsia ja meno oli sen mukaista: milloin sai pitää jonkun vauvaa ja lapsille piti järkätä myös maistuvaa tarjottavaa.. Mukavaa oli silti :) Ja kaikki meidän läheisimmät pääsivät paikalle!
Mutta, silti, jos joskus järjestetään kunnon hääjuhlat niin kutsuissa kyllä lukee, että "juhlat jatkuvat ilman lapsia klo 18jälkeen". :)
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 08:19"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 08:10"]
Mun on tähän ihan pakko sanoa, että mä vierastan sitä ajatusta, että lapsista on häiriötä. Joo, ymmärrän toisaalta, mitä sillä tarkoitetaan, mutta toisaalta ajatus siitä, että juhlat menevät pilalle siitä, että lapset ovat lapsia, tuntuu hieman oudolta. Se pilalle meneminen ja häiriintyminen tapahtuu kuitenkin aikuisten ihmisten pään sisällä
[/quote]
Aika outo kommentti. Totta kai kokemus häiriöstä syntyy ihmisen mielessä. Aivan samalla lailla jos juhlissa on kiroileva juoppo, siitä häiriintyminen tapahtuu "pään sisällä". Ja ymmärtäkäämme kaikki tätä juoppoa, sillä hän toimii noin vain humalan vuoksi. Ei häneltä voi edellyttää samanlaista käytöstä kuin selvältä ihmiseltä. Just joo.
Standardeja ei aseteta lasten ehdoilla. Jos lapset eivät osaa käyttäytyä juhlan vaatimalla tavalla, heitä ei pidä tuoda sen enempää lapsettomiin kuin lapsellisiinkaan juhliin.
[/quote]
Kiroileva juoppo on aikuinen, jolla pitäisi olla niin paljon järkeä päässä, ettei ottaisi viinaa, lapsi taas on lapsi, jolta voi odottaa vain ikätasoista hyvää käytöstä. Taapero ei jaksa istua paikallaan hirveän pitkiä aikoja, uhmaikäinen saattaa uhmata ja vauva itkeä. Totta kai vanhempien pitää huolehtia siitä, että lapsista on mahdollisimman vähän häiriötä muille, mutta minun mielestäni myös aikuisten pitää osata ymmärtää, että lapsi ei kykene rationaaliseen käytökseen samalla tavalla kuin aikuinen.
Juhlat on järjestetty ihmisiä varten. Juhlan luonnetta pitää kunnioittaa, mutta pitää myös ymmärtää se, että juhlat ovat ihmisiä varten, ihmiset eivät ole juhlia varten. Mun suvussa on pari sellaista tahoa, jotka hypettävät ihan hirveästi kaikkia juhlia, kaiken pitää mennä täydellisesti ja jos joku asia ei menekään ihan suunnitellun mukaan, seuraa hirveä katastrofi. Tämä on saanut monelle sukulaiselle vastenmielisyyden "pönöttäviä" juhlia kohtaan - esim. itse olen ollut monesti huushollaamassa, ja hirvittävä juhlastressaaminen ja hössötys on todella usein johtanut päänsärkyyn, joka taas ei ole miellyttävä tila juhlia! Kun ikää on tullut lisää ja olen nähnyt myös muiden kulttuurien rennompia juhlatapoja, olen tajunnut, että ei se juhlinta oikeasti ole niin vakavaa! Se jäykistely vie ilon juhlista. Juhlat, joissa on hyvä tunnelma, eivät mene pilalle siitä, että lapsi käyttäytyy niin kuin lapsi käyttäytyy. Minusta!
En todellakaan menisi häihin, joihin lapseni eivät olisi tervetulleita. Antaa tulla alapeukkua vapaasti vaan, mutta mielipiteeni on muutenkin se, että tämä yhteiskunta on muuttunut enemmän ja enemmän lapsikielteiseksi ja lapsia aliarvostavaksi monilta osin. Toki on paikkoja ja tilaisuuksia, joihin lapset eivät sovi, mutta häät katson sellaisiksi, joihin lapset kuuluvat ilman muuta mukaan.
Lapsettomat häät kuulostavat kahden itsekkään ihmisen järjestämältä steriililtä näytöstilaisuudelta. Oikeastaan en haluaisi noin tunnekylmien ihmisten kanssa olla tekemisissäkään.
Onnekis ei ystäväpiirissä juuri enää ole häitä. Muistan eräätkin häät, jossa lapset huusivat kirkossa niin kovaa, tulivat siihen alttarin eteen huutamaan, ettei edes morsian meinannut kuulla mitä pappi sanoi. Jos tiedät ettei lapsi jaksa kuunnella seremoniaa tai huutaa väsymyksestä, koska olisi päiväunien aika, niin silloin lasta ei pidä tuoda kirkkosaliin.
Myös hääjuhlassa jonkinlainen muiden vieraiden kunnioitus olis paikallaan. Ei ole kivaa kuunnella morsiammen isän puhetta , jossa vieressä kolme alle kolmivuotiata kisaa siitä kuka osaa päästä korkeamman äänen. Tämänkin koin samoissa häissä. Vanhemmat naureskeli vieressä, " että tämmöistä tää sit on noillakin tulevaisuudessa". Kenenkään mieleen ei tullut edes kietää lasta, puhmattakaan siitä, että lapset olisi viety syrjemmälle ( hääpaikassa oli varattu huone lastenleikeille, ja sinne jopa hankittu tuttu lastentarhanope viihdyttämään. "mutta ei me boida lapsi tuntemattoman hoteisiin laittaa, ei edes 10 minuutiksi"
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 07:14"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 04:39"]
Kyllä se vaan niin on, että juhlien järjestäjä päättää ketkä kutsutaan. Se on eri asia, jos et halua mennä lapsettomiin juhliin - sitten vain jätät yksinkertaisesti menemättä - mutta on ihan naurettavaa loukkantua tuollaisesta asiasta. Tungetko koko perheesi mukaan myös lastesi kaverisynttäreille jne. sillä onhan se nyt törkeää kutsua vain osa perheestä?
[/quote]
Eikö kukaan keksi edes mitään uutta vastattavaa näihin. Samat jankutukset kuukaudesta toiseen samoihin aloituksiin.
pikkuisen mammat yritystä edes
[/quote]
Miten niin uutta vastattavaa? Jos haluat tänne kunnon tappelua, niin keksi hyvä ihminen parempi provo. Minä ainakin vastaan tällaisiin kyhäelmiin ihan vaan kylmän asiallisesti että miten asia on. Näyttää saavan aika tehokkaasti kirjoittajan hiljaiseksi, kun ei sinullakaan näyttänyt ollevan tuohon mitään parempaa vastausta.
Onko se kylmää p r k l jos strippesitystä ei lapset näe oho tätä nykyaikaa.. oikeesti ei lapsia joka paikkaan tarvita huomiota viemään.
Onko se kylmää p r k l jos strippesitystä ei lapset näe oho tätä nykyaikaa.. oikeesti ei lapsia joka paikkaan tarvita huomiota viemään.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 08:27"]
minun mielestäni myös aikuisten pitää osata ymmärtää, että lapsi ei kykene rationaaliseen käytökseen samalla tavalla kuin aikuinen.
[/quote]
Kyllä me ymmärrämmekin. Siksihän juuri ne lapset jätetään kutsumatta.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 08:37"]
minun mielestäni myös aikuisten pitää osata ymmärtää, että lapsi ei kykene rationaaliseen käytökseen samalla tavalla kuin aikuinen.
[/quote]
Kyllä me ymmärrämmekin. Siksihän juuri ne lapset jätetään kutsumatta.
[/quote]
Jokaisella on se mahdollisuus tehdä juhlistaan sen näköiset kuin itse haluaa, ja jättää lapset tai joku muu ikäryhmä kutsumatta. Se on selvää. Kuitenkin myös juhlissa, joissa kaikki sukupolvet ovat läsnä, on mahdollistä viihtyä. Ehkä lapset rienaavat pahimmin silloin, kun tunnelma on jäykkä eikä juhlatilaisuudessa ole esim. sellaista mukavaa keskustelun sorinaa. Tunnelma kärsii helposti, jos juhlatilaisuuden ainoat kuuluvat äänet ovat lasten ääniä ja vanhempien hyssyttelyä.
Mä oon sukuni laajenemisen takia päässyt osallistumaan ranskalaisiin häihin ja muihin sukujuhliin, ja niissä on ollut tosi rento ja vapautunut meno! Kun tilaisuus ei itsessään tunnu jäykältä, kaikki uskaltavat rentoutua, eikä lasten käytöskään tunnu päällimmäiseltä asialta, vaikka se ei olisikaan koko aikaa täydellistä. Oon oppinut tosi paljon siitä juhlakulttuurista, ja mieluummin suosin sellaista hieman epämuodollisempaa ja vähemmän jäykkää juhlakulttuuria. Suomessa monesti häätkin muistuttavat liikaa hautajaisia. Juhlakulttuuri on vähän jäykkää ja pönöttävää.
Mä hiukan haastaisin myös tuota "meidän juhlat" ja "meidän näköiset". Eikö juhlat järjestetä vieraille? Ainakin itse, jos kutsun vieraita tänne kotiinkin, niin eikö tapana ole miettiä, mistä vieraat tykkää ja miten vieraat viihtyy...? Häihin on kehkeytynyt joku sellainen ajattelu, että vieraiden viihtyminen, vieraiden pitämät ruuat jne. on toissijaisia, koska vieraiden ainoa tehtävä on toimia statistina morsiusparille. Missä on vieraanvaraisuus? Järjestättekö te kaikki muutkin juhlat vain oman navan ympärille?
Edellinen lisää: En haluaisi järjestää juhlia, joissa joku vieras ei viihdy. Nehän olisi silloin epäonnistuneet bileet. Silloin on parasta, jos kaikki tykkää ja kaikilla on hauskaa. Kyllä se oma fiilis lähtee siitä yleisestä ihmisten viihtymisestä. Tosin kunnon bridezilla on kääntänyt asian niin, että hänen korkeutensa oleminen ja viihtyminen ja ennen kaikkea haavekuvien toteuttaminen on se pointti. Siksi kannatankin, että miehet järjestää jatkossa häät. Tulee paljon hauskempia kekkereitä ja turha vieraiden alistaminen jää pois.
Jos mä ikinä menisin naimisiin ja pitäisin häät, kutsussa olisi ehdottomasti mainittu mihin saakka lapset saavat illalla olla, koska omanikin lähettäisin isovanhempien mukana kotiin. Kaikki häät missä olen ollut, missä on ollut alkoholia, ovat olleet kuvottavia sen suhteen, että loppuillasta mukulat juoksevat edes takas aikuisten jaloissa ja aikuiset alkavat olemaan aika maistissa. Mä vierastan sitä ajatusta, alkoholi ja lapset eivät vaan mahdu samaan kuvioon.
Lapsettomat häät kuulostavat kyllä ihan mahtavilta, odotan innolla josko sellaisiin kutsu tulisi, saisi rauhassa seurustella muiden kanssa eikä tarvitsisi jatkuvasti katsoa omien, saati muiden lasten perään.
Miten lapsistaan riippuvaisia jotkut voivatkaan olla! Eivät voi olla minuuttiakaan erossa Lailakki-Minttu-Maariasta. Onko itsetunto niin heikko, ettei identiteetti kestä ilman, että äpis roikkuu lahkeessa?
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 08:53"]
Miten lapsistaan riippuvaisia jotkut voivatkaan olla! Eivät voi olla minuuttiakaan erossa Lailakki-Minttu-Maariasta. Onko itsetunto niin heikko, ettei identiteetti kestä ilman, että äpis roikkuu lahkeessa?
[/quote]
Miten jotkut ihmiset eivät osaa keskustella asiallisesti kuten aikuiset? Osaatko muodostaa perusteltuja ja myös toisten ihmisten kannat huomioon ottavia kirjoituksia, vai jääkö antisi keskusteluun tuolle tasolle?
Kiroileva juoppo on aikuinen, jolla pitäisi olla niin paljon järkeä päässä, ettei ottaisi viinaa, lapsi taas on lapsi, jolta voi odottaa vain ikätasoista hyvää käytöstä. Taapero ei jaksa istua paikallaan hirveän pitkiä aikoja, uhmaikäinen saattaa uhmata ja vauva itkeä. Totta kai vanhempien pitää huolehtia siitä, että lapsista on mahdollisimman vähän häiriötä muille, mutta minun mielestäni myös aikuisten pitää osata ymmärtää, että lapsi ei kykene rationaaliseen käytökseen samalla tavalla kuin aikuinen.
[/quote]
...ja sille kiroilevalle juopolle voi mennä sanomaan että painu nyt prkl pihalle, ja vähän tuuppia jos ei muuten usko.
Mutta menepä sanomaan lapselle, tai sen vanhemmalle että lapsesta on häiriötä, voitteko mennä pihalle rauhoittumaan niin kyllä tulee tulee kuraa niskaan lastenvihaajalle. Ja auta armias jos se on mosian itse joka ehdottaa "jäähyä" niin äkkiä on vauvapalstalla kertomus lastenvihaaja-bridezillasta...
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 08:55"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 08:53"]
[/quote]
Miten jotkut ihmiset eivät osaa keskustella asiallisesti kuten aikuiset? Osaatko muodostaa perusteltuja ja myös toisten ihmisten kannat huomioon ottavia kirjoituksia, vai jääkö antisi keskusteluun tuolle tasolle?
[/quote]
Joo, mä vähän epäilen, että tuollaista tekstiä suoltavat ihmiset ovat myös niitä, jotka juhlapöydässä maiskuttavat ja röyhtäilevät. He kiskovat itsensä reippaaseen humalaan ja esittävät tanssilattialla "seksikkäitä" koreografioita vessapaperivana takertuneena korkokenkään. Todellista juhlavieraiden aatelia siis :)
Viime vuonna oli meidän ensimmäiset häät joihin lapsia ei ollut kutsuttu. Alkuun ihmettelin mutta sitten olikin ihan mukavaa lähteä kaksistaan juhliin. Lasten hoitojärjestely oli haastavaa, kun meillä ei ole kuin minun äitini joka hoitaisi. Silloin onnistui. Nyt keväällä kahdet häät joissa ei lapsia ole kutsuttu. Ensimmäisiin on jo hoito järjestetty mikä nyt vielä vaikeampaa kun 1v lapsi isojen lisäksi joka ei ole tottunut käymään nukkumaan ilman meitä. Häät myös kaukana joten ei päästä apuunkaan jos tulee ongelmia. Kesämmällä olevat häät lähempänä...vielä en ole kehdannut hoitoa kysyä. Voi olla että menen sitten yksin.
Tällä meinaan että kiva on lapsettomissa käydä etenkään kun ei koskaan mitään yhdessä tehdä mutta juuri siksi ei olekaan helppoa lähteä, kun hoito lapsille on vaikeaa järjestää.
Serkkuni järjestää "lapsettomat" häät ensi kesänä. Minulla on kolme lasta, mutta vain minä ja mieheni saimme kutsun. Lähipiirissämme, serkuilla ja serkkuni ystävillä, on paljon lapsia, joten jos olisi halunnut kutsua kaikki lapselliset lapsineen, niin juhlatilan olisi oltava huomattavasti nykyistä suurempi. Myös tarjoilut olisivat vaatineet suuremman budjetin. Olisi ollut törkeää alkaa erotella kenen lapset saavat tulla ja kenen ei, joten mielestäni ratkaisussa jättää kaikki lapset kutsumatta ei ollut mitään moitittavaa tai loukkaavaa. Jos saamme lapsenvahdin suvun ulkopuolelta, menemme häihin. Jos emme saa, kiitämme kutsusta, mutta jätämme menemättä. Yksinkertaista. Jokainen päättää ihan itse, miten ihmeellisistä asioista vetää sen herneen nenäänsä...
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 05:00"]Joo, tuskin itsekään menisin tuollaisiin, vaikka itselläni ei vielä omia lapsia olekaan. Tosin en osaa kuvitellakaan, että kukaan minun sukulaiseni tai ystäväni pitäisi tuollaisia häitä. Millaisia nuo ihmiset ovat, jotka tahtovat "lapsettomat häät"? Kenties näitä "veloja" eli vapaaehtoisesti lapsettomia? No, facebookin perusteella pari entistä koulukaveria voisi olla tällaisia eli eletään vielä 3-kymppisenä jotain teinigoottiburleskielämää ja ollaan allergisia lapsille.
PS. Tiedän kyllä, että tämä kommentti saa alapeukkuja, kun palsta on just täynnä näitä ikuista teini-ikää eläviä veloja, joilla ei ole muutakaan tekemistä.
[/quote]
Anna näihin jokaiseen hyvä vastaus. Miksi ihminen ei saisi elää teini-ikäisenä velana 30 ikäisenä? Ketä se vahingoittaa? Onko oma tapasi elää ainoa oikea? Mitä luulet tuon kommenttisi kertovan sinusta?
Siis heidänkin lapsi tule, samat etiketit kaikille, reilua.