Minä en menisi lapsettomiin häihin
voisin mennä ilman lapsia omasta halustani, mutta jos kutsussa sanotaan, että minun lapseni eivät ole tervetulleita, jätän väliin. Turha odotella myöskään lahjaa tms.
Yleensäkin saan kutsuja yleensä suht läheisten ihmisten häihin, ja he tietysti tuntevat myös lapseni, ja olisi aika loukkaavaa että osa perhettä ei saisi tulla. Silloin kun kutsu tulee vieraalta, esim. miehen työkaverilta, ei lapsia oleta mukaan muutenkaan, mutta pitäisin silti loukkaavana jos lukisi että ei lapsia. Jos lukee että mieheni + vaimo, se on ok.
Lapsettomat häät kuulostavat joko järkyttävän ankeilta ja jäykiltä, tai joltain keskenkasvuiselta ryyppymeinigiltä, eikä kumpikaan kiinnosta.
Kommentit (67)
Tosin 56 jatkaa vielä.
Molemmissa tänä vuonna olevissa on ideana vain ryyppääminen ja "hauskan pitäminen" jota minä en pidä hauskuutena jos ollaan älyttömässä jurrissa. En ole absolitisti ja voin ottaa hiukan mutta toivon että on muutakin ohjelmaa, vaikka hauskaa minulla luultavasti silti on :)
Viime vuotisissa oli live orkesteri ja päästiin tanssimaan..aivan ihana ohjelma oli eikä muuta tarvittu.
Minä en lapsena käynyt häissä, enkä kyllä hautajaisisakaan. vaan meille järjestettiin hoitaja kotiin. Ekaa kertaa oli häissä 6 v, kun olin kummini morsiustyttö, ja sen jälkeen kyllä, mutta osasin käyttäytyä. Hautajaisissa toki olin veljeni hautjaisissa 5 v, mutta vastas hiukan vanhempana eri juhlissa.
Eikö häät ole ollenkaan vieraita varten?!
No mitä varten te sitten niitä sinne kutsutte? Eikö juhlien järkkäämisen tarkoitus ole järkätä juhlat joissa vieraillakin on kivaa? Tai no edes siedettävää. Jos vieraat kokevat, että heidän on hankalaa tulla sinne ilman lapsia niin sittenhän te ette juhlien järjestäjänä ole ollenkaan vieraanvaraisia. Monien perheellisten ON vaikeaa saada hoitaja lapsille juurikin häiden ajaksi koska monet hoitajavaihtoehdot ovat sukulaisia ja myös mukana siellä häissä. Eikä lapsia voi vieraan ihmisen hoitoon jättää ja itse lähteä monen sadan kilometrin päähän.
Mut ihan sama, meidän suvussa kaikki häät oli myös lapsille avoimia ja tämä ongelma ei kosketa mua oikeastaan ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 10:22"]
Hääpari osoittaa omalla käytöksellään syrjintää, kutsuvieraiden iän perusteella. Ehkä seuraavaksi on vanhukset, vammaiset, sairaat jne. tai ehkä seuraavaksi kutsutaan vain kauniit ja laihat - pärstäkertoimen perusteella. Pinnallisuus ja ymmärtämättömyys on silmiin pistävä.
[/quote]
Oli miten oli, vihkipari kutsuu ne jotka HALUAA. Kriteerit ei muille kuulu.
"Joo, tuskin itsekään menisin tuollaisiin, vaikka itselläni ei vielä omia lapsia olekaan. Tosin en osaa kuvitellakaan, että kukaan minun sukulaiseni tai ystäväni pitäisi tuollaisia häitä. Millaisia nuo ihmiset ovat, jotka tahtovat "lapsettomat häät"? Kenties näitä "veloja" eli vapaaehtoisesti lapsettomia? No, facebookin perusteella pari entistä koulukaveria voisi olla tällaisia eli eletään vielä 3-kymppisenä jotain teinigoottiburleskielämää ja ollaan allergisia lapsille."
Olen samaa mieltä. Hääpari osoittaa omalla käytöksellään syrjintää, kutsuvieraiden iän perusteella. Ehkä seuraavaksi on vanhukset, vammaiset, sairaat jne. tai ehkä seuraavaksi kutsutaan vain kauniit ja laihat - pärstäkertoimen perusteella. Pinnallisuus ja ymmärtämättömyys on silmiin pistävä.
Lapsettomien häiden järjestäjät eivät edes näytä ymmärtävän mistä loppujen lopuksi on kysymys avioliittoon vihkimisestä. Se on kirkollinen toimitus, jossa pyydetään Jumalan siunausta avioliitolle ja kaikissa kirkollisessa toimituksissa juuri lapsilla on merkittävä osuus, onhan taivastenvaltakunta lasten kaltainen ja Jeesus pyysi tuomaan lapset ensiksi siunattavaksi. Lapsettomissa häissä hääpari toimii kristillistä periaatetta vastaan, vaikka haluavat avioliitonsa Jumalan siunausta.
Nykyisin on tullut tavatksi kutsua puolisoista vain toinen, mikä minusta on ihan kivaa. Silloin ei tule lapsenvahtiongelmia ja usein häihin kutsuttu puoliso nauttii todella paljon siitä, että pääsee kaveriporukassa juhlimaan ilman että kotiasiat pyörii koko ajan mielessä.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 08:57"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 08:27"]
Kiroileva juoppo on aikuinen, jolla pitäisi olla niin paljon järkeä päässä, ettei ottaisi viinaa, lapsi taas on lapsi, jolta voi odottaa vain ikätasoista hyvää käytöstä. Taapero ei jaksa istua paikallaan hirveän pitkiä aikoja, uhmaikäinen saattaa uhmata ja vauva itkeä. Totta kai vanhempien pitää huolehtia siitä, että lapsista on mahdollisimman vähän häiriötä muille, mutta minun mielestäni myös aikuisten pitää osata ymmärtää, että lapsi ei kykene rationaaliseen käytökseen samalla tavalla kuin aikuinen.
[/quote]
...ja sille kiroilevalle juopolle voi mennä sanomaan että painu nyt prkl pihalle, ja vähän tuuppia jos ei muuten usko.
Mutta menepä sanomaan lapselle, tai sen vanhemmalle että lapsesta on häiriötä, voitteko mennä pihalle rauhoittumaan niin kyllä tulee tulee kuraa niskaan lastenvihaajalle. Ja auta armias jos se on mosian itse joka ehdottaa "jäähyä" niin äkkiä on vauvapalstalla kertomus lastenvihaaja-bridezillasta...
[/quote]
Kiroileva juoppo on edelleen aikuinen. Mä en muuten usko, että paras tapa suhtautua kiroilevaan juoppoon on aggressiivisuus (painu nyt perkele pihalle) tai väkivalta (töniminen), koska siitä seuraa helposti tappelu. Enkä mä myöskään usko, että lapsen käytökseen puuttuminen asiallisesti saa aikaan mitään järisyttäviä tunnereaktioita, jos puhutaan normaaleista ihmisistä, eikä mistään liipasinherkistä riitapukareista. Suurin osa ihmisistä on ihan normaaleita ja tavallisia, joten ainakaan mun mielestä ei kannata ottaa aina esimerkiksi niitä ääritapauksia.
(Mä muuten en ole ollut häissä, joissa olisi ollut riehuvia juoppoja tai lapsia. Ihan hyvissä tunnelmissa ovat sujuneet kaikki ne hääjuhlat, joihin olen osallistunut.)