Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Enemmistö suomalaisista haluaisi lipeäkalan, rosollin, maksalaatikon, luumu-rusinakeiton, karjalanpaistin ja epäterveelliset ruuat pysyvästi pois joulupöydästä

Vierailija
07.12.2020 |

Korvaajaksi ehdotetaan kasvisruokaa, kalaa ja enemmän kansainvälisiä ruokalajeja. Erityisesti korona korostaa viime vuosina jatkunutta terveysruokatrendiä tämän vuoden joulupöydässä: https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/3183149

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap haluaa syödä 200g makaronilaatikkoa ketsuppikuorrutuksella.

ja se on ihan ok

Vierailija
62/74 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karjalanpaistia joulupöydässä? Koskaan kuullutkaan.

Joillain seuduilla on tosiaan tämä tapa. Toinen mummoni teki aina myös maksalaatikkoa, toinen ei koskaan.

Karjalanpaisti ja maksalaatikko ovat ymmärtääkseni olleet idän joulupöydissä. Omat vanhempani Viipurista.

Ja pohjoisessa on ollut naudan- tai poronpaisti.  Kinkku on tullut Ruotsista ja laatikot Hämeestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karjalanpaistia joulupöydässä? Koskaan kuullutkaan.

Joillain seuduilla on tosiaan tämä tapa. Toinen mummoni teki aina myös maksalaatikkoa, toinen ei koskaan.

Karjalanpaisti ja maksalaatikko ovat ymmärtääkseni olleet idän joulupöydissä. Omat vanhempani Viipurista.

Ja pohjoisessa on ollut naudan- tai poronpaisti.  Kinkku on tullut Ruotsista ja laatikot Hämeestä.

Ja kinkkukin on vasta 100-vuotias joulupöytään. Jossakin uutisessa kerrottiin aikoinaan että ennen kinkkua oli jouluna ennenvanhaan tapa syödä kuivattua lammasta.

Vierailija
64/74 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvissyöjä mutta jotain tofua en kelpuuta joulupöytääni. Paljon parempiakin kasvisruokia on olemassa.

Vierailija
65/74 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän kukin voi syödä joulupöydässä vaikka näkkileipää. Luuleeko joku, että "jouluruoka" on pakollista jouluna? Lipeäkala on muuten hyvää!

Vierailija
66/74 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän noista joulun ruokalistalle kuulu kuin lipeäkala ja rosolli.

Vierailija
67/74 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole vielä koskaan käynyt jouluruokatarkastajaa, joka varmistaa, että pöydästä löytyvät tietyt perinneruuat. Minulle on ihan se ja sama, syökö naapuri pizzaa aattona vai onko heillä seitan siitakkeilla, ei jouluruoka toistaiseksi ole ollut mikään lakisääteinen pakko. Minulle oli uutta, että monen joulupöytään joku (valtio?) tuo ruuat, joita on pakko syödä.

Vierailija
68/74 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole meiltä löytynyt vuosikausiin näitä inhotuksia. Miksi ihmiset eivät käytä vanhaa kunnon maalaisjärkeään.

Vierailija
69/74 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä kyllä ihmettelisi jos eduskunnassa tehtäisiin lakialoite kinkun kieltämisestä, koska se loukkaa erästä uskontoa. 

Mutta meillä joulupöydässä on: kinkku, maksa-, porkkana-, lanttulaatikko sekä mainio imelletty perunalaatikko. Kylmäsavuporo toisinaan, on vaan niin kallista ettei raski ostaa. 

Graavilohi, italiansalaatti, rosolli, perunat, herneet.

Vierailija
70/74 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota lipeäkalaa olen ihmetelly, että tykkääkö siitä kukaan? Itse en ole sitä oppinut syömään.

Vierailija
71/74 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs ongelma tuossa? Ne jotka ei halua kyseisiä ruokia joulupöytäänsä niin eivät hanki niitä siihen pöytään. Yksinkertaista.

Katokku jotkut flippaa jo siitäkin, kun niitä on kaupassa myynnissä.

Vierailija
72/74 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

29% on aika kaukana enemmistöstä. Se on siis se määrä joa haluaisi lipeäkalan pois joulupöydästä. Muilla ruoilla lukema oli vielä pienempi.

Vierailija
73/74 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lipeäkalaa en ole suostunut syömään koskaan. Luu-murusina-sopasta sain kiintiöni täyteen armeijassa.

Kinkut, laatikot, rosollit ym. kelpaavat

Vierailija
74/74 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä myös maksalaatikko kuuluu joulupäytään.

Samoin karjalanpaisti, kinkun kastikkeeksi,  rosolli, laatikot, kinkku.

Olen kokeillut myös Jamie oliverin punakaalipaistosta, joka oli tosi hyvä, meille 2 henk, vaan ohje liian iso.

Tänä vuonna voisi tempaista ja lisätä mukaan Ratatouillenkin meisän omaan pöytään.

Paitsi yksi pieni epäkohta, olen jouluna töissä....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä