Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sisarus katkaisi välit lapsuuden kinojen takia.

Vierailija
07.12.2020 |

Hänellä on ollut ongelmia mielenterveytensä kanssa enemmän ja vähemmän koko aikuisiän. Nyt 30-vuotiaana hän ilmoitti ettei halua enää olla tekemisissä koska olen kuulemma kiusannut häntä lapsena.

Nahistelimme kuten muutkin lapset ja tähän asti kaikki on ollut ok. Kysyin myös muilta perheenjäseniltä mutta hekään ei ole nähneet että olisin kiusannut. Muiden sisarusten kanssa lapsuus oli ihan samanlainen eikä kukaan ole kokenut tulleensa kiusatuksi kenenkään taholta.

Sisarus avautuu nyt myös somekanavissaan minusta ja saan epämääräisen leiman satojen ihmisten silmissä.

Mitä tästä pitäisi ajatella? Tämä tilanne tuli esille kun sisarus on alkanut seurustella uuden kumppanin kanssa joka on sanonut sisarukselleni ettei ketään saa kohdella niin kuin minä olen häntä kohdellut. (Edelleen en itse näe tässä muuta kuin normaalia sisaruselämää joka ei ole tähän astikkaan noussut tapetille ja nyt ykskaks olen syypää hänen mt-ongelmiinsa) Ei ole ollut mitään fyysistä kiusaamista, ei pelottelua tai mitään sellasta. Huvittavinta tässä on se että tämä sisarus on itsekkin käyttäytynyt samalla tavalla minua ja muita kohtaan.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, munkin veli varmasti kokee, ettei koskaan tehnyt mitään pahaa, normaalia kinastelua se oli.. Siis kun neljä vuotta vanhempi veli hakkaa sua, vetää hiuksista ja sitten esittää koulussa, ettei tunne sinua (ja näkee myös sen, miten sinua kiusataan eikä tee paskaakaan asialle).

Veljeni oli vielä fiksu, ettei kiusannut minua koskaan vanhempieni edessä, joten näin hän oli vanhemmille aina se kultalapsi ja minä se viallinen.. Ja nyt minulla onkin näin 30v ikäisenä yhä ongelmia asian kanssa.

Vierailija
22/29 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin isosiskoni mielestä meidän välillä oli vain sisarusten normaalia kinastelua. Minun mielestäni kyse oli taas minua fyysisesti selvästi vahvemman henkilön harjoittamasta vuosikausia kestäneestä päivittäisestä fyysisestä ja henkisestä väkivallasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitoin välit poikki siskooni. Hän käytti sekä fyysistä että varsinkin psyykkistä v*kivaltaa. Muut eivät ymmärrä ratkaisuani, mutta itse voin niin paljon paremmin. Masennukseni on tiessään. Minun tapauksessa siskoni heittäytyi marttyyriksi ja haukkui minua selän takana kaikille, mutta olen niin tottunut haukkumiseen ja häpäisyyn, ettei tunnu missään.

Vierailija
24/29 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet heti puolustuskannalla. Eikö kannattaisi jutella rauhassa hänen kanssaan ja kertoa siinä omatkin tuntemukset hänelle. Itse olen pyytänyt veljeltäni noita lapsuuden nahisteluja anteeksi. Hän ei pyytänyt minulta mutta olin vanhempi ja jälkikäteen harmitti.

Tulee vähän mieleen kun yksi koulukiusaajista ilmeisesti ihan tosissaan ei ymmärrä olleensa itse kiusaaja. Tosi moni hänen kanssaan samalla luokalla ollut on eri mieltä, mutta tämä henkilö ei sitä näe, tai "näe".

Ihmisillä on tarve pitää itseään hyvänä tyyppinä ja jotkut voivat kuvitella vaikka mustan valkoiseksi, jotta tämä hyvä kuva itsestä ei pääsisi häiriintymään. Välillä siis todell eletään ihan eri todellisuuksissa. :/

Yhtä lailla on mahdollista toisinkin päin eli on tarve nähdä itsensä aina muiden kiusaamana ja hyljeksittynä, vaikka itse olisi yhtä lailla osallinen. Eri todellisuudet ovat faktaa sitä enemmän mitä vähemmän on kykyä molemminpuoliseen ymmärrykseen siitä, että asiat koetaan eri tavalla ja tarve syntipukki ja leimaamisajatteluun. Nykyäänhän joka puolella nähdään näitä narsisteja ja muita pahiksia, joiden syyksi pannaan sellaistakin mikä on ihan omalla vastuulla.

Joo, näinhän se on. Mutta ei siinä mielestäni voi mitään tehdä, jos todellisuudet ei kohtaa. Voi enintään toivottaa toiselle voimia ja menestystä siinä, että tulisi toimeen sen oman todellisuutensa kanssa ja rakentaisi itselleen hyvän elämän.

Näin minäkin olen joutunut tekemään, kun katkaisin välit osaan sukulaisista lapsuudessa tapahtuneen seksuaalisen hyväksikäytön takia. Nämä sukulaiset ovat sitä mieltä, että koskaan ei ole mitään tapahtunut.

Olen tuostakin samaa mieltä. Seksuaalinen väkivalta on todella vakava asia, se todellakin on järkevä syy ottaa etäisyyttä ihan oman hyvinvoinnin takia. Luen juuri kirjaa Paljastettu intiimi, mikä kertoo seksuaalisen väkivallan pitkäkestoisista seurauksista.

Vierailija
25/29 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea tohon on sanoa mitään, kun ap ei kerro tarkemmin, millaisista tilanteista on ollut kyse.

Ap esim. sanoo, että ei ole ollut pelottelua. Entäs jos sisaresi on kuitenkin ollut peloissaan? Esim. minun sisarukseni välillä hyökkäsi minua kohti lusikka kädessä ja huusi, että hän kaivaa sillä lusikalla minulta silmät päästä. Hän tarkoitti sen "vitsiksi". Minusta se oli tosi pelottavaa ja juoksin itkien karkuun. Tämä toistui monta kertaa. Ja kyseessä ei siis ollut mikään riitatilanne, vaan olin tekemässä ihan omiani, kun hän tuli meuhkaamaan.

Näin aikuisena hänen käytöksensä tuntuu minusta sadistiselta. Hän taas ei tunnista tuossa mitään ongelmaa ja pitää minua tosikkona.

Ikäeroa meillä on 5 v.

Tuota ... eikö teidän vanhemmat nähneet siinä mitään ongelmaa että sisaruksesi mouhosi sinulle lusikalla silmän kaivamisesta?

Suoraan sanottuna en muista tarkkaan. Joihinkin asioihin vanhemmat puuttui, joihinkin ei. Päälinjana oli, että pieniin asioihin puututtiin, mutta isoihin ei. Isoja ongelmia ei vanhempien silmissä ollutkaan. Ehkä he yrittivät niin suojella psyykettään? Tuo kertomani esimerkki on sieltä lievästä päästä, joten tuohon on hyvin saatettukin puuttua. Kokonaisuutena kotiolot olivat aika kaoottiset. Tuo sisarukseni käytöskin johtui varmaan siitä, että hän oireili sekä kotioloja että koulukiusaamista. Purki pahaa oloaan minuun, joka satuin olemaan pienempi. Ei se hänen tekojaan oikeuta, mutta tekee ymmärrettäviksi kyllä.

Vierailija
26/29 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit järkevä ihminen, jättäisit hänet rauhaan. Älä yritäkään ottaa häneen yhteyttä millään kanavalla. Poikkeuksena se, jos tulee jotain tiedotusasiaa, kuten jonkun perheenjäsenen kuolema. Silloinkin vain lyhytsanainen tiedote, ei mitään muuta. 

Älä seuraa häntä somessa, jos koet, että hänen kirjoituksensa pahoittavat mielesi. Jos joku kääntää sinulle selkänsä siskosi juttujen vuoksi, muista, ettei sinusta ole kaikki maailman ihmiset tykänneet tähänkään mennessä. 

Hänen pitää nyt oikeasti päästä irti lapsuudenperheestään, jotta pääsee hoitamaan traumaansa, oli se sitten mikä hyvänsä ja kenen tai minkä tahansa aiheuttama. Kun hän on saanut päänsä kuntoon, hän saattaa pystyä luomaan uutta, uudenlaista suhdetta sisaruksiinsa, mutta se ei tule olemaan samanlaista kuin ennen tätä. Hän tulee aina olemaan etäisempi, ei hyödynnettävissä.

Hyvää tekstiä tähän asti? Aika vahva oletus, että ap olisi jotenkin pyrkinyt hyödyntämään siskoaan. Mutta minustakin on hyvä antaa toiselle rauha, ellei sitten ala tulla sellaista tekstiä somekanavilla, että on pakko tehdä jotain sen lopettamiseksi. Koska mukana on tuollainen julkinen mustamaalaus, niin siitä tuskin enää päästään minkäänlaisiin suhteisiin takaisin. Se mikä on mennyttä, on mennyttä.

Vierailija
27/29 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarusväkivallasta on nyt ruvettu puhumaan, se on oikein muotiaihe. Ehkä ap:n sisar on lukenut noita juttuja löytäen selityksen kaikkeen pahaan elämässään. Jos sisar on kiusannut ja ollut väkivaltainen, niin perheessä on varmaan ollut muitakin ongelmia. Sisaruksen kanssa ei tietysti tarvitse olla tekemisissä eikä kannatakaan, jos on niin huonot muistot, mutta oikeampi valitusosoite on kuitenkin vanhemmat. 

Vierailija
28/29 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit järkevä ihminen, jättäisit hänet rauhaan. Älä yritäkään ottaa häneen yhteyttä millään kanavalla. Poikkeuksena se, jos tulee jotain tiedotusasiaa, kuten jonkun perheenjäsenen kuolema. Silloinkin vain lyhytsanainen tiedote, ei mitään muuta. 

Älä seuraa häntä somessa, jos koet, että hänen kirjoituksensa pahoittavat mielesi. Jos joku kääntää sinulle selkänsä siskosi juttujen vuoksi, muista, ettei sinusta ole kaikki maailman ihmiset tykänneet tähänkään mennessä. 

Hänen pitää nyt oikeasti päästä irti lapsuudenperheestään, jotta pääsee hoitamaan traumaansa, oli se sitten mikä hyvänsä ja kenen tai minkä tahansa aiheuttama. Kun hän on saanut päänsä kuntoon, hän saattaa pystyä luomaan uutta, uudenlaista suhdetta sisaruksiinsa, mutta se ei tule olemaan samanlaista kuin ennen tätä. Hän tulee aina olemaan etäisempi, ei hyödynnettävissä.

Hyvää tekstiä tähän asti? Aika vahva oletus, että ap olisi jotenkin pyrkinyt hyödyntämään siskoaan. Mutta minustakin on hyvä antaa toiselle rauha, ellei sitten ala tulla sellaista tekstiä somekanavilla, että on pakko tehdä jotain sen lopettamiseksi. Koska mukana on tuollainen julkinen mustamaalaus, niin siitä tuskin enää päästään minkäänlaisiin suhteisiin takaisin. Se mikä on mennyttä, on mennyttä.

Olen samaa mieltä. Ainoa ongelma on tuo, että sisar kokee tarpeelliseksi puida näitä juttuja somessa. Itse välien katkaisussa ja lapsuustraumojen käsittelyssä yksityisesti ei ole ongelmaa.

Vierailija
29/29 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Ainoa ongelma on tuo, että sisar kokee tarpeelliseksi puida näitä juttuja somessa. Itse välien katkaisussa ja lapsuustraumojen käsittelyssä yksityisesti ei ole ongelmaa.

Niin, somepuiminen ei auta mitään asiaa, vaan ainoastaan pahentaa. Itse asian kannalta se on myös todella epäuskottavaa eli itse ainakin alkaisin epäillä, ettei kertomus edes pidä paikkansa. Ylipäätään vältän sellaisia, jotka pyrkivät mustamaalaamaan muita puheissaankin ja ajattelen, että ei välttämättä pidä paikkansa, vaan takana voi olla muita motiiveja. Oikein kipeistä asioista ei revitellä julkisesti, vaan ne ovat sen verran kipeitä, että ne haluaa käsitellä yksityisesti.