Miksi suosituista ja arvostetuista kirjailijoista ei saa olla pitämättä?
Itse en pidä Anna-Leena Härkösen vähän töksähtävästä tyylistä ja paljon tarkkoja seksikuvauksia sisältävistä kirjoista. Enkä ole jaksanut lukea Taru Sormusten Herrasta kuin muutaman sivun. Anna Kareninasta puhumattakaan. Enkä ole mikään Harlekiini-lukijakaan, mutta luen paljon. Linnunradan käsikirja liftareillekaan ei maistunut.
Mistäkö pidän? Mm. pohjoismaiset dekkarit on mun yksinkertaisille aivoille tarpeeksi yksinkertaisia. Stieg Larssonin trilogian kun sain käsiini, suorastaan ahmin sen. Tosin tyhmyyttäni luin keskimmäisen ensin, kun en tajunnut olevan trilogia. Mirjam Kälkäjän juttuja pohjoisesta elämänmenosta on kiva lukea. Karen Fossum on suosikkini, kirjat eivät toista itseään. Camillä Läckberg, ei suosikki, mutta ne jaksan lukea. Lisäksi olen lukenut paljon vähän tuntemattomampien kirjailijoiden kirjoja, joita ei välttämättä ole olemassakaan kuin yksi tai kaksi. Makuasioita.
Kommentit (28)
Mulla on periaate, että sinnittelen kirjojen kanssa 50 sivua. Jos siihen mennessä en ole päässyt tarinaan sisään, se ei ole minua varten. Maailmassa on niin paljon hyviä kirjoja, että miksi tuhlata aikaa sellaiseen, joka ei kolahda minulle.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 22:04"]
Vladimir Nobokov. Lolita on maailman vastenmielisin teos.
[/quote]
Kuulostaakin siltä, mutta Bret Easton Ellisin Amerikan Psyko on varmaan vieläkin vastenmielisempi. Täysin yksityiskohtaista kuvailua, miten psykopaatti kiduttaa eläimiä ja ihmisiä. Mulle tuli halu polttaa se kirja ja vetää sen kirjoittajaa turpaan.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 22:17"]
[/quote]
Kuulostaakin siltä, mutta Bret Easton Ellisin Amerikan Psyko on varmaan vieläkin vastenmielisempi. Täysin yksityiskohtaista kuvailua, miten psykopaatti kiduttaa eläimiä ja ihmisiä. Mulle tuli halu polttaa se kirja ja vetää sen kirjoittajaa turpaan.
[/quote]
Höh, mun mielestä toi Psyko on loistava! En tosin tajunu sitä ironiaa ensimmäisellä lukukerralla, vasta kun luin uudestaan muutama vuos myöhemmin. Verellä mässäily lienee kuitenkin useinmiten päähenkilön narsistista fantasiaa.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 21:56"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 21:46"]
Kävin kouluni silloin, kun NL oli olemassa. Ei nyt tarvinnut liittyä mitenkään itänaapuriin ja sen vaikutukseen niin moneen asiaan Suomessa, mutta koulussa piti lukea just Rikos ja rangaistus, runoja myös itänaapurista jne. Olen niin suuntautunut länteen, että jopa lännessä kirjoitettujen kirjojen parissa on helpompi hengittää.
[/quote]
Dostojevski ei ole neuvostokirjallisuutta.
[/quote]
No joo totta puhut. Kirjoitin epäselvästi. Tarkoitin, että NL-aikoina oltiin vain ylipäätään itään kallellaan.
Kuule, olen tosi huonosti menestyvä kirjailija ja minusta on mahtavaa, että luet menestyskirjailijoita. Minäkin luen! Ei ole mitään pahaa lukea hittejä, päinvastoin. On vain hyvä lukea kaikkea. Lukekaa kirjoja, kollegat ainakin tykkää.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 22:26"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 21:56"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 21:46"]
Kävin kouluni silloin, kun NL oli olemassa. Ei nyt tarvinnut liittyä mitenkään itänaapuriin ja sen vaikutukseen niin moneen asiaan Suomessa, mutta koulussa piti lukea just Rikos ja rangaistus, runoja myös itänaapurista jne. Olen niin suuntautunut länteen, että jopa lännessä kirjoitettujen kirjojen parissa on helpompi hengittää.
[/quote]
Dostojevski ei ole neuvostokirjallisuutta.
[/quote]
No joo totta puhut. Kirjoitin epäselvästi. Tarkoitin, että NL-aikoina oltiin vain ylipäätään itään kallellaan.
[/quote]
En ole tuo edellinen kirjoittaja, mutta venäläinen kirjallisuushan on äärimmäisen arvostettua ympäri maailmaa. Olen itsekin sitä mieltä että sieltä tulee mielenkiintoisimmat kirjailijat.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 22:05"]
Mulla on periaate, että sinnittelen kirjojen kanssa 50 sivua. Jos siihen mennessä en ole päässyt tarinaan sisään, se ei ole minua varten. Maailmassa on niin paljon hyviä kirjoja, että miksi tuhlata aikaa sellaiseen, joka ei kolahda minulle.
[/quote]
Hyvä periaate, ja useimpiin kirjoihin päteekin. Toisaalta sitten on myös olemassa niitä kirjoja, jotka alkavat yllättäen imaista vasta sadan sivun jälkeen ja joista saa todella hienon lukukokemuksen, jos jostain syystä erehtyy lukemaan niin pitkälle. Joskus siis on hyötyä siitä, että reissussa on liian vähän lukemista mukana, kun ne aluksi tylsiltä vaikuttaneet on pakko lukea loppuun asti.
[/quote]
*Nabokov