Kelpaisiko sinulle kumppaniksi henkilö, jolla luottotiedot menneet?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Voisin tietysti, eikä siitä pysty sinänsä paljon päättelemään ihmisestä noin muuten. Sen verran monta tuntenut, että voin kokemuksesta sanoa.
Sitä paitsi luottotiedottomia on nykyisin jo melkein 400 000, joten ihan piskuinen ryhmä se ei enää ole. Ja korona tuonee heitä lisää... Työttömyydet ja konkurssit, mt-ongelmien seuraukset jne. näkyvät viiveellä.
Kunhan kertoo rehellisesti mistä on kyse. Tiedän liikaa näitä jotka eivät ole kertoneet.
En voisi. Olen aika huono kestämään stressiä. Pyrin siihen, että elämäni on mukavaa ja stressitöntä. Jos kumppanillani olisi rahahuolia, stressaisin niistä itsekin aivan liikaa.
Minun on kauhean vaikea kuvitella, miten tavallisella, tasapainoisella ihmisellä voisi mennä luottotiedot. Mielenterveysvaivat ovat asia erikseen, mutta en huolisi kumppanikseni sellaistakaan. Tämä siksi, että lähipiirissäni on muutama mielenterveysvaivainen, ja jo pelkkä heidän kaverinaan oleminen kuormittaa välillä.
Ei kiitos. Kunnolla asiansa hoitavalta ihmiseltä ei mene luottotiedot. Minun on voitava luottaa kumppaniini. Myös raha-asioissa. En voisi kuvitella yhteistä perhettä ilman tätä luottamusta.
Itse en luottaisi hiirulaisiin, joilla stressin sietokyky lähellä nollaa ja täysin mustavalkoinen ajattelu. Moraalipoliisin kanssa eläminen olisi todella rasittavaa.
Ei todellakaan kelpaa. Treffikumppani pystyi hädin tuskin maksamaan oman kahvinsa kahvilassa. Seuraavilla treffeillä oli lainannut äidiltään rahaa, että pääsi bussilla luokseni toiselta paikkakunnalta. Ilmoitti, että seuraavat 2 vuotta mentäisi tätä rataa, kun ulosotto vie kaiken.
En halua suhteessa rahoittaa toista. Ja haluan normaalin sosiaalisen elämän, johon sisältyy leffoissa käyntejä, reissaamista, ulkona syömistä jne.
Todennäköisesti ei. Riippuu toki siistä miksi on mennyt. Jos on taannut jonklun sukulaisen lainatan tai jotain vastaavaa niin ehkä sitten. Jos on peliongelmainen ja muuten vaan humpuukiin sössinyt ne niin seitten ei todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei mua kiinnosta toisen raha-asiat. Rakkaus ja välittäminen, se kiinnostaa. Mun miehellä (5v yhdessä) on luttottiedot menny, työ meni alta ja SILTI meillä on äärettömän hauskaa, paljon seksiä ja ihana suhde. Ei se raha onnelliseksi tee (oon rikkaasta suvusta, näin kuinka omat vanhemmat oli vaan rahan ja "rikkaan" imagon takia yhdessä..ei hyvä)
On ymmärrettävää että sellaiselle joka itsekin elää hurlumhei-elämää yhteiskunnan rahoilla siipeillen puolison luottotiedottomuus on yhdentekevää.
Tilanne on toinen itse itsensä elättävällä ja raha-asiansa kunnolla hoitavalla.
Jaa-a. Suomihan on niin kankea maa ettei täällä oikein pysty vahingossakaan rikastumaan. On ainoastaan kuljettava sen tasaisen kaavan mukaan joka on valmiiksi kaikille laadittu tai on pelattava Lottoa. *suomalainen voittaa aina.
Toiset elää isien perinnöllä toisen työnteolla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voisin! Jos olisi joutunut vankilaan rahajuttujen takia, esim. petos: en voisi.
Minä en näe kovin suurta eroa petoksen ja maksuhäiriömerkinnän välillä. Luottotiedottomuus tarkoittaa sitä että henkilö on saanut toiselta rahaa tai rahanarvoista tavaraa / tuotetta ja jättänyt kylmästi maksamatta. Minun sympatiani ovat rahojaan kaipaavan tahon puolella ja maksamatta jättänyt on rinnastettavissa varkaaseen.
Minulla on tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on välillä ollut vaikeaa ja olen lainannut heille pieniä summia rahaa, jotta he pääsisivät pahimman yli. Mutta tunnen nämä ihmiset, tiedän heidän olevan luotettavia ja tiedän että vastoinkäymisiä joskus tulee. Olen aina saanut rahani takaisin.
Jos tapaisin uuden ihmisen, jolla luottotiedot menneet, niin hänen kohdallaan minulla ei olisi tuollaista varmuutta, että kyse on ihmisen olosuhteista ja huonosta onnesta eikä ihmisen kypsyydessä käsitellä rahaa. Siksi en todennäköisesti ryhtyisi suhteeseen hänen kanssaan.
Mutta jos luottotiedot olisivat menneet jostain minun vinkkelistäni katsottuna hyväksyttävästä syystä, asia ei olisi enää muuten ajankohtainen ja kyseinen ihminen on uskottavasti kykeneväinen hoitamaan omat raha-asiansa kunnialla, niin miksipä ei.
Riippuu tilanteesta. Uskon, että kaikilla kyse ei ole ollut vain omasta huolimattomuudesta ja voi olla sairautta tms. mikä ajanut talouden huonoon jamaan. Liian usein kyse on kuitenkin omasta välinpitämättömyydestä, vastuuttomasta rahankäytöstä, hälläväliä asenteesta yms. Onko elämänhallinta muuten kunnossa jos raha-asiatkin ovat sotkussa?
Huonoja kokemuksia on, exä oli vuosia ulosotossa, (meidän suhteen jälkeen) nyt velkajärjestelyssä, mutta silti elareiden maksaminen ei onnistu, rahaa ei ole koskaan, kuukausi toisensa jälkeen selitellään milloin mitäkin. Olisi kamalaa olla hänen nykyisen avovaimonsa tilalla, ja elää sitä elämää hänen kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voisin! Jos olisi joutunut vankilaan rahajuttujen takia, esim. petos: en voisi.
Minä en näe kovin suurta eroa petoksen ja maksuhäiriömerkinnän välillä. Luottotiedottomuus tarkoittaa sitä että henkilö on saanut toiselta rahaa tai rahanarvoista tavaraa / tuotetta ja jättänyt kylmästi maksamatta. Minun sympatiani ovat rahojaan kaipaavan tahon puolella ja maksamatta jättänyt on rinnastettavissa varkaaseen.
Minä rinnastan pikavippi/joustoluotto yhtiöt hyväksikäyttäjiin ja koronkiskojiin.. ai niin sitähän ne on!
Eri asia olla velkaa jollekkin yksityishenkilölle.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on välillä ollut vaikeaa ja olen lainannut heille pieniä summia rahaa, jotta he pääsisivät pahimman yli. Mutta tunnen nämä ihmiset, tiedän heidän olevan luotettavia ja tiedän että vastoinkäymisiä joskus tulee. Olen aina saanut rahani takaisin.
...
Luottotietojen menetys ihan konkreettisesti tarkoittaa sitä, että henkilö ei ole luotettava. Luottotieto, voiko henkilöön luottaa. Onko hoitanut sitoumuksensa kuten on luvannut. Luottamuksen rikkomalla menettää luottotietonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä rinnastan pikavippi/joustoluotto yhtiöt hyväksikäyttäjiin ja koronkiskojiin.. ai niin sitähän ne on!
Ketään ei ole pakotettu ottamaan pikavippi tai jättämään sitä maksamatta.
Aika moni kirjoittaa että on myös hyväksyttäviä syitä menettää luottotietonsa, siis todellisuudessa jättää velkansa ja laskunsa maksamatta jo useita kuukausia sitten. Mitähän nämä hyväksyttävät tilanteet voisivat olla?
- kaatuneen yrityksen velat? Ok, tämä voi sattua yrittävälle ilman omaa syytä.
- maksettavaksi langenneet takausvastuut? Ehkä ok, ainakin jos on taattu lähisukulaisen velkoja. Pientä harkitsemattomuutta tässä on kyllä takaajaltakin. Ei pitäisi taata toisen velkoja, ei ainakaan enempää kuin on pystyvä kärsimään nahoissaan.
Muuta en keksi. Äkillinen työttömyys ei ole sellainen syy. Silloin ruuvataan menot minimiin ja maksetaan työttömyyskorvauksista pakolliset laskut eikä hankita lisää maksettavaa. Suomessa on hyvin kattava sosiaaliturva vaikeampia tapauksia varten.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan kelpaa. Treffikumppani pystyi hädin tuskin maksamaan oman kahvinsa kahvilassa. Seuraavilla treffeillä oli lainannut äidiltään rahaa, että pääsi bussilla luokseni toiselta paikkakunnalta. Ilmoitti, että seuraavat 2 vuotta mentäisi tätä rataa, kun ulosotto vie kaiken.
En halua suhteessa rahoittaa toista. Ja haluan normaalin sosiaalisen elämän, johon sisältyy leffoissa käyntejä, reissaamista, ulkona syömistä jne.
Ja koska hän ei pystynyt maksamaan kahvia kahvilassa niin ajattelet, että kaikki ulosotossa olevat elävät kädestä suuhun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri asia olla velkaa jollekkin yksityishenkilölle.Ketään ei ole pakotettu ottamaan pikavippi tai jättämään sitä maksamatta.
Mikään laki ei kiellä jättämään maksamatta. Muuta lakeja jos vituttaa. Teillä on myös yrittäjä riski, luulitko että saatte vaan lypsettyä rahaa taikaseinästä ilman riskejä?
Ostin pikavippi rahoilla Donald Tumpin elämänkerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luottotiedot voivat mennä hyvin helposti. Minua ei haittaisi jos itse maksaisi kuitenkin laskunsa.
No ei ne kyllä kovin helposti mene. Pitää olla aika isoja ongelmia
Terveyden menettäminen on yksi syy. Toki jo ongelmana isompi kuin luottotietojen menetys.
Tuet laahaa tässä byrokraattisessa maassa kuukausia jäljessä, ei voi tietää, ellei ole itse kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Luoton kulut ovat kuitenkin olleet alusta alkaen vippaajan tiedossa ja hän on arvioinut järkeväksi maksaa ne.
Voisin tietysti, eikä siitä pysty sinänsä paljon päättelemään ihmisestä noin muuten. Sen verran monta tuntenut, että voin kokemuksesta sanoa.
Sitä paitsi luottotiedottomia on nykyisin jo melkein 400 000, joten ihan piskuinen ryhmä se ei enää ole. Ja korona tuonee heitä lisää... Työttömyydet ja konkurssit, mt-ongelmien seuraukset jne. näkyvät viiveellä.