mitä mieltä suomenruotsalaisesta
Mitä mieltä palstalaiset ovat suomenruotsalaisista? Suomalaisilla yleensä tuntuu olevan melko negatiivinen kuva, mutta kuinka moni on ollut suomenruotsalaisen kanssa tekemisissä?
Kommentit (53)
Ja vänkäämiseksihän Se taas meniv;-)
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 23:38"]
Itse ainakin ilmaisen asioita paremmin ruotsiksi. En ymmärrä suomalaisten tapaa puhua rivouksia. Samaan luokkaan kuuluu äärimmäinen sarkasmi..apua tulin luetelluksi ne piirteet, joihin miehessäni ihastuin:) nyt psykoanalyysia kehiin:)
[/quote]
Teidän kovin kirosana onkin "17 myös"...
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 23:38"]
Ja vänkäämiseksihän Se taas meniv;-)
[/quote]
Lukekaa tästä, niin ei tarvitse enää vängätä. Faktat koottu tiiviseen pakettiin:
http://sampoterho.puheenvuoro.uusisuomi.fi/166274-pakkoruotsin-kumotut-perustelut
Ovat ihan okei, jos vaan lopettaisivat sen pakkoruotsittamisen.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 23:33"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 23:28"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 23:23"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 23:21"]
Nro 29, kukaanhan ei pakota, ihan on omasta valinnasta kysymys.
[/quote]
Mutta onko mielestäsi oikein, että ruotsinkielisille on suhteessa enemmän yliopistopaikkoja? Äläkä nyt pliiis lässytä, että "suomenkielinenkin voi hakea, jos vaan lukee pakkoruotsinsa". Kyllä ne on nimenomaan ruotsinkielisille suunnattu, vaikka jokunen suomenkielinenkin joukossa on.
[/quote]
Mun mielestä on oikein, jos niillä yliopistopaikoilla halutaan tarjota esim. ruotsinkielisiä palveluita. On sellaisiakin maita, joissa ei arvosteta vähemmistökieliä, ja siksipä niissä maissa ne vähemmistökielet kuolee. Kieli tarvitsee elääkseen yhteiskunnan, jossa sitä voi käyttää. Monet nykymaailman suomalaisuusintoilijathan itkevät suomalais-ugrilaisten kielten perään, ja niiden kohdalla on juuri kysymys siitä, että kun käyttöyhteyksiä ei ole, kielet (tai kulttuuriperintö) eivät siirry sukupolvelta toiselle. Kieli ei valitettavasti ole kauhean elinvoimainen, jos se jää vain kuriositeetiksi.
Mä ymmärrän, että sä et varmaankaan arvosta Suomen ruotsinkielistä vähemmistöä ja sen tulevaisuutta, mutta meitä asioista toisinkin ajattelevia on.
[/quote]
Miksi Suomessa sitten paapotaan juuri ruotsin kieltä, vaikka se ei ole milään tavalla uhanalainen kieli? Saamen kieliä pitäisi aidosti uhanalaisina tukea, mutta ei ole kukaan ehdottanut pakkosaamea... Miksi?
[/quote]
Ehdotapa sinä pakkosaamea, mä tervehtisin asiaa ilolla, koska en ehtinyt yliopistossa opiskella saamea. Saamelaiset ei muuten välttämättä tykkää siitä, että joku muu opiskelee heidän kieltään, mutta se on jo toinen juttu.
Kuten sanottua, sä et selvästikään ymmärrä sitä, että kielivähemmistöllä on sellainen identiteetti, jonka he haluavat säilyttää ja jonka myös vähemmistöön kuulumattomat voivat kokea säilyttämisen arvoiseksi. Suomen ruotsinkielinen vähemmistö ei ole sama asia kuin Ruotsissa asuva ruotsinkielinen väestö, joten jos sinä saisit kieliasioissa tahtosi läpi, Suomessa puhuttu ruotsi päätyisi uhanalaiseksi, koska sitä ei "paapottaisi". Jos Suomi olisi osa isompaa valtiota, vaikkapa Venäjää, jossa sen kielellä ei olisi virallista asemaa, suomikin saattaisi pikku hiljaa muuttua uhanalaiseksi, aivan kuten Venäjän alueen suomalais-ugrilaiset kielet.
Mä ajattelen, että länsimaisiin arvoihin kuuluu vähemmistöjen huomioon ottaminen.
Kieltä kannattaa paapoa siinä vaiheessa, kun se ei ole vielä uhanalainen.
Lähisukulaiset ovat suomenruotsalaisia. Ihan mukavaa porukkaa ja kaikki osaavat puhua täydellistä suomea ja englantia.
Kielitaitoa joiltakin suomenruotsalaisilta puuttuu. Kaikki eivät osaa puhua suomea.
En ymmärrä tuota ruotsin pakko-opettamista suurelle enemmistölle. Vähän sama kuin kaikkien heterojen pitäisi opetella olemaan homo, että jotta osaisi ottaa huomioon homot. Sama määrä prosentuaalisesti noita ruotsinkielisiäkin, heitä jopa vähemmän.
Ainoa suomenruotsalainen jonka tunnen kunnolla on yksi parhaista kavereistani ja vähän enemmänkin, mielettömän ihana siis! ;) käyn myös välillä vahtimassa yhtä suomenruotsalaista pikkupoikaa, joka on mahtava tyyppi! Ja vanhempansakin tosi kivoja :)
Muita suomenruotsalaisia en sitten pahemmin tunnekaan, ettätuotajoo, en nyt oikein osaa mielipidettäheistö sanoa
Hei!
Jos kerran ruotsinkielisiin yliopistoihin on niin paljon helpompi päästä eihän mikään estä suomekielistä hakemasta näihin. Siitä vaan. Totta kai tämä edellyttää ruotsin kielen osaamisen mutta vaaditaanhan suomenruotsalaisiltakin suomen osaamista. Suomenkielisissä kouluissa luetaan "pakkoruotsia" mutta suomenruotsalaisetkin joutuvat pakosta lukemaan suomea. Eikä pelkästään vieraana kieleinä vain äidinkielenä. Ruotsinkielisenä lukee siis kahta äidinkieltä koko kouluaikansa. Ruotsinkielisiin jatko opintoihin kilpailu on äärimmäisen kova eikä paikka jatko-opinnoissa ole läheskään "varma" kuten sen ilmaiset. Koulumenestyksen eteen saa tehdä todella paljon töitä.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 22:54"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 22:45"]
Mä asuin 15 vuotta pääkaupunkiseudulla, enkä koskaan tavannut suomenruotsalaista, joka olisi yrittänyt tehdä mulle selväksi olevansa jotenkin mua parempi. Missä tällaisia ihmisiä voi tavata? Mun mielestä PK-seudulla kuulee todella vähän ruotsia tai törmää suomenruotsalaisiin ihmisisiin.
[/quote]
PK-seutu ei olekaan Kauniaista lukuunottamatta mitenkään ruotsinkielistä. Vantaalla ruotsinkielisiä alle 3%, Helsingissäkin alle 6%. Ei täyty edes lain prosenttiraja kunnan kaksikielisyydelle (joka on siis 6%). Pääkaupunkiseudulla saattaa hämääntyä siitä, että joka paikka on täynnä ruotsinkielisiä katukylttejä, mutta tosiasiassa ruotsinkielisiä on tosi vähän.
[/quote]
Helsingissä on n. 35 000 ruotsinkielistä ja Espoossa n. 20 000. Nuo ovat aika merkittäviä lukuja, vaikka toki ovatkin kaupunkien asukkaista vain pieni vähemmistö. Lisäksi varsinkin merellisissä kaupunginosissa on paljon suomenruotsalaisia sekä Länsi- ja Pohjois-Espoon maaseutumaisilla alueilla.
Itse ainakin ilmaisen asioita paremmin ruotsiksi. En ymmärrä suomalaisten tapaa puhua rivouksia. Samaan luokkaan kuuluu äärimmäinen sarkasmi..apua tulin luetelluksi ne piirteet, joihin miehessäni ihastuin:) nyt psykoanalyysia kehiin:)