Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

mitä mieltä suomenruotsalaisesta

Vierailija
22.04.2014 |

Mitä mieltä palstalaiset ovat suomenruotsalaisista? Suomalaisilla yleensä tuntuu olevan melko negatiivinen kuva, mutta kuinka moni on ollut suomenruotsalaisen kanssa tekemisissä?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eivät äänestä rasistipuolue-RKP:tä, niin ihan OK. RKP:n kannattajien ajatusmaailmaa en voi käsittää.

Vierailija
2/53 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän heihin mahdu aika monen tyyppistä porukkaa. Tunnen aivan ihania tyyppejä, ja sitten taas semmosia että wtf.. Ei ole ihan normaalia, että joka toiseen lauseeseen muistaa aina änkeä muistutuksen siitä että sattuu olemaan suomenruotsalainen.. Näin eräs työkaverini toimii ;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse suomenruotsalainen ja mielestäni ihan ok ;)

Vierailija
4/53 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä on. Kyllä pientä ylimielisyyttä on joskus havaittavissa mutta muuten pärjätään. Ainakin tämä mun työkaveri inhoaa jos suomenkieliset haluavat puhua ruotsia hänen kanssaan. Itse on oppinut suomen kunnolla vasta työelämässä, kuulin vanhemmalta työkaverilta. Puhuu hyvää suomea, mutta ei täydellistä. hiukan pitää suomen kielen taitoaan parempana kuin se on. 

Vierailija
5/53 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut meistä ovat huippuja, toiset ok ja sekaan mahtuu myös täysiä kusipäitäkin. Ihan tavallisia ihmisiä ollaan, kuten suomenkielisetkin.

Vierailija
6/53 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt yhtäkkiä keksi, miksi ruotsinkielisistä pitäisi olla erityisesti jotain mieltä. Ei mulla meistä suomenkielisistäkään ole mitään kollektiivista mielipidettä.

Vierailija
7/53 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka edes kyselee tämmöisiä? Eihän mitään ryhmää voi niputtaa samaan laariin... Mitä itse olet mieltä a) suomenkielisistä, b) heteroista, tai vaikka c) ihmisistä jotka pitävät sinisestä väristä? ;)

Vierailija
8/53 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuvat aina hirveän kovaan ääneen bussissa! Toisaalta uutisissa hoetaan, että ruotsia ei enää uskalleta puhua, kun persut tulee ja syö suihinsa, mutta ei näytä näitä kälättäjiä ainakaan pelottavan!

Vierailija
9/53 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jo kotona korostettu, ettei suomenruotsalaisuuttaan kannata korostaa. Huomaan välillä entisten suomenkielisten ystävieni luovan minuun pahoja katseita, jos puhun ruotsia.Yleensä en välitä siitä, nämä samat tyypit ei voi uskoa, että olen ammatiltani tutkija. He ajattelevat minun vetävän jotain roolia, ovat myös joskus huomauttaneet siitä. Uskomatonta jengiä!!

Vierailija
10/53 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jo kotona korostettu, ettei suomenruotsalaisuuttaan kannata korostaa. Huomaan välillä entisten suomenkielisten ystävieni luovan minuun pahoja katseita, jos puhun ruotsia.Yleensä en välitä siitä, nämä samat tyypit ei voi uskoa, että olen ammatiltani tutkija. He ajattelevat minun vetävän jotain roolia, ovat myös joskus huomauttaneet siitä. Uskomatonta jengiä!!

Vierailija
11/53 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tietty ihmisryhmä, jonka mielestä kaikki ihmiset, jotka eivät puhu heidän äidinkieltään, puhuvat bussissa kovaa ja mielenosoituksellisesti.

Vierailija
12/53 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän myös koulutus, kotipaikka, sosioekonominen tausta ja ennen kaikkea persoona muovaa ihmistä yli kieli-identiteetin? Vai onko pohjanmaalainen maanviljelijä samanlainen kuin eiran ylimystösuvun kasvatti vaan siksi että äidinkieli on ruotsi?

Vierailija
13/53 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 22:30"]

Eiköhän myös koulutus, kotipaikka, sosioekonominen tausta ja ennen kaikkea persoona muovaa ihmistä yli kieli-identiteetin? Vai onko pohjanmaalainen maanviljelijä samanlainen kuin eiran ylimystösuvun kasvatti vaan siksi että äidinkieli on ruotsi?

[/quote]

Toisaalta tässä asiassa kielellä on yhteys sosioekonomiseen asemaan, koska ruotsinkielisille on varattu suhteessa enemmän yliopistopaikkoja, esim. kauppatieteellisessä suhteessa kolme kertaa enemmän kuin suomenkielisille.

Vierailija
14/53 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 14, osatotuus tuokin, en kiistä. Mutta on valheellista myöskään kuvitella että kaikki ruotsinkieliset siitä huolimatta olisivat kiinnostuneita yliopistokoulutuksesta. Mukaan mahtuu niin automekaanikkoja, kampaajia kuin vaikka sairaanhoitajiakin. :) ei suomenruotsalaisuus läheskään aina tarkoita kulttuurikodin kasvattia joka kierii rahassa, pappa betalar henkeen.

Vierailija
15/53 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 22:38"]

Nro 14, osatotuus tuokin, en kiistä. Mutta on valheellista myöskään kuvitella että kaikki ruotsinkieliset siitä huolimatta olisivat kiinnostuneita yliopistokoulutuksesta. Mukaan mahtuu niin automekaanikkoja, kampaajia kuin vaikka sairaanhoitajiakin. :) ei suomenruotsalaisuus läheskään aina tarkoita kulttuurikodin kasvattia joka kierii rahassa, pappa betalar henkeen.

[/quote

Joo. Varmasti pääkaupunkiseudulla on enemmän niitä, jotka todella luulevat olevansa parempaa väkeä ja tekevät sen suomenkielisille selväksi, mutta rannikoilla ja saaristossa, missä siis on ruotsinkielienemmistöisiä kuntia, niin on sitten varmaan ihan samanlaista väkeä kuin muuallakin, eli laidasta laitaan, eikä ole mitään tarvetta tehdä mitään jaottelua kielten välillä.

Vierailija
16/53 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 22:38"]

[/quote]

Nämä, tai paremminkin ehkä tämä AV:llakin paljon avauksia tekevä suomenruotsalaisvihaaja tuntuu lähinnä (perinteisen herravihan hengessä?) ajattelevan suomenruotsalaisten kohdalla jotain eiralaisia aatelissukuja. Mä taas olen kotoisin ruotsinkieliseltä paikkakunnalta (kuulun siis itse suomenkieliseen vähemmistöön), ja mulle ensisijainen mielikuva suomenruotsalaisesta on Tammisaaren murretta puhuva jyväjemmari tai duunari.

Vierailija
17/53 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat tietyllä tavalla rennompia/ liberaalimpia kuin valtaväestö. Uskaltavat tuoda tunteensa esille. Suomalainen tunteiden tukahduttaminen ja sen korostaminen kasvatuksessa on niin pelottavaa

Vierailija
18/53 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asuin 15 vuotta pääkaupunkiseudulla, enkä koskaan tavannut suomenruotsalaista, joka olisi yrittänyt tehdä mulle selväksi olevansa jotenkin mua parempi. Missä tällaisia ihmisiä voi tavata? Mun mielestä PK-seudulla kuulee todella vähän ruotsia tai törmää suomenruotsalaisiin ihmisisiin.

Vierailija
19/53 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, mulla oli joskus tsäänssi rakastua suomenruotsalaiseen, oli meillä jatkoillakin! En kyllä muista miten päädyttiin meille. MUTTA hän oli kova poliitikko jossain kokoomuksessa tai vastaavassa niin kiitos ei.

Mistähän mä sen mukaani melkein nappasinkaan? Vitsit kun en enää muista.

Nimi taisi olla Niklas tai jotain sellaista.

Vierailija
20/53 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemukseni mukaan erittäin mukavia ja maanläheisiä ihmisiä. tuppaavat olla rennompia ja avoimempia, kuin stereotyyppiset suomenkieliset. minulla on kohtuu paljon suomenruotsalaisia tuttavia ja mukavia ovat.