Taas meni kaikki ylimääräiset rahat sukulaislasten joululahjoihin
Mulla on 2 siskoa ja 1 veli ja heillä on yhteensä 8 lasta (+1 tulossa), iät 4-17. Olen itse pienituloinen pätkätöitä tekevä yksineläjä. Edellisjouluna sain kauheat huudot omalta äidiltä ja toiselta siskolta kun en ostanut vanhimmalle eli ripille päässeelle siskontytölle enää mitään lahjaa. Jokaiselle kahdeksalle lapselle piti siis tänäkin vuonna ostaa lahja ja niihin meni 20 € x 8 eli 160 € mikä oli mulle todella iso raha. Paketit piti vielä lähettää ympäri Suomea ja yksi ulkomaille niin yhteensä tää koko rumba maksoi mulle 200€ eli periaatteessa kaiken sen mitä olen pystynyt säästämään. Ei minua tietenkään kukaan kutsu jouluksi luokseen, mutta lahjoja kyllä odotetaan. En kyllä olisi menossakaan, koska menen mielelläni pyhäpäivinä töihin tienaamaan ekstraa.
Vanhin lapsista täyttää ensi vuonna 18, silloin hänet voi ainakin hyvällä syyllä jättää lahjalistasta pois?
Kommentit (153)
Jos yhdessä perheessä on monta lasta vaikka 3 niin ostat heille yhteiseksi jonkun lautapelin etkä mitään muuta siten säästät jo rahaa jos et osta kauhean kallista
Itse ostaisin tuossa tilanteessa jonkun yhteisen lahjan koko perheelle, esim vaikka jokin herkkukori, jossa kaikkien lasten herkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Sain lapsena lahjoja vanhemmiltani, isovanhemmiltani ja kummeiltani. EN saanut lahjoja vanhempien sisaruksilta.
Tapa lahjoa kaikki sukulaislapset taitaa olla syntynyt vasta 2010-luvulla.
Mustan 80 luvulla kun sain aina pienen lahjan tädiltäni vaikka hän oli isosiskoni kummi eikä minun.
Ymmärtäisin ostamisen, jos sinut olisi kutsuttu mukaan joulun viettoon.Ihan hyvin voit jättää ostamatta ja käyyä ne rahat itseesi.Sanot suoraa ettei ole rahaa.
Meillä ei ole rahasta pulaa, ei todellakaan, mutta emme ole koskaan ostaneet sisarusten lapsille lahjoja, paitsi jos olemme viettäneet joulua tai merkkipäivää yhdessä. Kummilapsille olen lopettanut lahjojen ostamisen rippikoulun jälkeen, paitsi yo-lahja sen jälkeen.
Jo on väkeä joka ei osaa sanoa ei
Vierailija kirjoitti:
Jos yhdessä perheessä on monta lasta vaikka 3 niin ostat heille yhteiseksi jonkun lautapelin etkä mitään muuta siten säästät jo rahaa jos et osta kauhean kallista
En tiedä muista, mutta meille ei ainakaan enää kiitos yhtään lautapeliä. Kaapeissa on varmasti 3 eri Monopoly-versiota eikä niitä kukaan enää pelaa kun on Nintendot ja muut konsolit.
Meillä oli sama ongelma, kunnes minä vihelsin pelin poikki. Ei mitään järkeä koko touhussa. Monta sataa euroa meni aina siihen, että ostettiin lahjoja muiden mukuloille eikä omalle lapselle oltu ostettu vielä yhtään lahjaa. Rahaa meni muiden perheisiin enemmän kuin omaan perheeseen.
Mutta ymmärrän, että tuollainen traditio on vaikeaa katkaista.
Lopetat tietenkin tuon. Sovitte sisarustesi kanssa, että nykyisessä lahjarumbassa ei ole järkeä, vaan jatkossa jokainen ostaa lahjat omille lapsilleen, joiden toiveet parhaiten tuntee. Korkeintaan kummilapset poikkeus.
Onneksi itsellä ei tuollainen tilanne. Vanhemmat kuolleet, ei läheisiä sisaruksia pari sisar puolta ei olla tekemisessä. Mukava kun ei ole lahja rumbaa🙏. Viihdyn hyvin omissa oloissa. Jouluruokia laitan ja pöydän katan nätiksi. Joulukynttelikkö 💡keittiön pöydän päässä ja tuikut loistaa keittiössä ja olohuoneessa. Parvekkeen lyhdyssä öljykynttilä🕯.
Ap. Ole seuraavana jouluna rehellinen. Kerro, että et osta mitään, kun on niin paljon porukkaa. Laita vain kortti postiin ja toivota hyvää joulua. Minä en ala juosta kaupoissa, vaan laitan vähän kinkkurahaa joka perheelle. 20 eurolla saa parin kilon pikku kinkun.
Lopetat. Sanot vaan että ei ole rahaa, eikä ole varaa ostaa lahjoja. Tai jos jotain ostat, ostat yhteisiä lahjoja. Eli Tiialle, Tiinalle ja Jesselle hyvää joulua tädiltä ja joku karkkipurkki/pelikortit/peli tms. Tai alat koluta kirppareita.
Ei joka kersalle erikseen. Pääset paljon halvemmalla. Itse olen joskus ostanut lahjoja kirppariltakin, jos ei voi erottaa onko se vanha vai uusi. Viimeksi löytyi käsinuket. Maksoi euron. Ja lapsi oli riemuissaan. Pistettiin heti leikiksi.
Olen perheellinen ja omien lasten lisäksi ostan jouluksi lahjoja vain kummilapsille. Omien lasten kummeja muistan jollakin herkkukorin tyylisellä jutulla ja sellaisen yleensä vien mukanani sinne missä nyt joulua vietetään, jos ei kotona vietetä. En ole mikään rikas ja tälläkin tavalla saa kyllä rahat kulumaan. On se ihan kiva, että voi joulukuussa maksaa myös laskut ja syödä muinakin päivinä kuin vain joulun pyhinä. :D
Lopetin lahjojen ostelun jossain vaiheessa, kun etsin lahjoja ja mietin ja pohdin ja ostin vähillä rahoillani kaikille jotain pientä. Havahduin sitten, että onko mitään järkeä, kun mulle ei kukaan muu kuin äiti laita ikinä lahjoja ja sekin lahja ollut viime vuodet konvehtirasia.
Tämä on ap kuitenkin sinun oma valintasi. Jättäisin paketit ostamatta ja antaisin toisten kiukutella.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Ole seuraavana jouluna rehellinen. Kerro, että et osta mitään, kun on niin paljon porukkaa. Laita vain kortti postiin ja toivota hyvää joulua. Minä en ala juosta kaupoissa, vaan laitan vähän kinkkurahaa joka perheelle. 20 eurolla saa parin kilon pikku kinkun.
Minkä ihmeen takia laitat mitään kinkkurahaa?
Vierailija kirjoitti:
Itse ostaisin tuossa tilanteessa jonkun yhteisen lahjan koko perheelle, esim vaikka jokin herkkukori, jossa kaikkien lasten herkkuja.
Osta kaikille lapsille kynttilä ja tulitikut🕯. Katso missä kohtaa kotia alkaa savu nousemaan. Kiva yhteinen arvauspeli minä päivänä koti tuhkana. Voittaja saa pään taputukset ja suklaarasian.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin lahjojen ostelun jossain vaiheessa, kun etsin lahjoja ja mietin ja pohdin ja ostin vähillä rahoillani kaikille jotain pientä. Havahduin sitten, että onko mitään järkeä, kun mulle ei kukaan muu kuin äiti laita ikinä lahjoja ja sekin lahja ollut viime vuodet konvehtirasia.
Olen ei-vapaaehtoisesti lapseton ja mulla kävi samoin. Nuorempana kyselin vielä kaikilta, että mitä se ja se haluaa joululahjaksi, mutta sitten aloin miettimään, että enhän minäkään saa mitään joululahjaa heidän perheiltä. Jos joku suuttuu niin suuttukoon.
Ap: "ylimääräiset rahat" "pienituloinen" ???
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa ostat jokaiselle suklaalevyn, alle kahdella eurolla saa hyviä. Tuollainen menee postissa normaalina kirjeenä, jonka hinta kotimaahan 1.75e, ulkomaille max. 4 e. Yhteensä kaikki tuo noin kolmekymppiä. Olet miustanut, lapset saa suklaata jouluna, tästä about kaikki lapset tykkää ja kukaan ei voi tulla valittamaan ette muistanut. Jos joku allerginen suklaalle, ostat muutaman muumitikkarin tilalle.
Tai sitten vaan jätät ostamatta lahjat ja sanot syyksi vaikk a maailman pelastamisen turhalta krääsältä ja kulutustietoisuuden opettamisen lapsille.
Ikäviltä kuulostaa sun sukulaiset.
Paitsi että ei mene yhdellä postimerkillä, vaan tarvii kaksi. Lähettämisen hinnaksi tulisi 1,75+1,75+ kuori... Yhdellä merkillä menee max 50g lähetys. Kallista lystiä.
Hyvä ap!