Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

nälkäinen 4kk vauva

Vierailija
22.04.2014 |

Vauva ollut tyytymätön monta päivää. Särkylääke ei vaikuta joten tuskin koskee mihinkään. Ruokaa nähdessään maiskuttaa suuta ja tissillä käy vajaan tunnin välein (ennen 2 tuntia). Olen tullut siihen tulokseen että vauvalla on nälkä ja siksi marisee ja valittaa koko ajan.

Aloitamme soseiden maistelun jokatapauksessa lähi päivinä, mutta eihän ne alun pienet annokset mihinkääm vaikuta.

Yritänkö nyt vaan jaksaa syöttää lähes 30min välein(liekö maitoa edes on niin tiheään) vai annanko suosiolla korviketta? Syötän tällä hetkellä yhden rinnan kerrallaan, kannattaisiko alkaa syöttämään molemmat?Voiko tiheän imun kausi tulla 4kk iässä? Vauva on kyllä aina syönyt niin usein että tuntuu kuin koko 4kk olisi ollut yhtä tiheän imun kautta.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista se vauvan kanssa on. Tiheän imun kausia tulee ja menee. Ja muutenkin roikkuvat tissillä usein. Jätä soseet suosiolla myöhempään.

Vierailija
2/40 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä tunnet oman vauvasi teet itse päätökset. Jos tuntuu, ettei rintamaito riitä niin anna lisäruokaa. Ja jätä huomioimatta nuo imetysfanaatikot. Pääasia on lapsen hyvä olo ei äidin sädekehä hyvänä imettäjänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä pidä vauvaa nälässä. Ei täysimetys ole mikään itseisarvo. Tärkeämpää on, että vauva saa ruokaa!

Vierailija
4/40 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No anna hyvä ihminen molemmat rinnat kerralla. Miksi sitä toista tissiä pitäisi säästää, jos lapsella on nälkä?

Mulla on kolme poikaa ja ainakin mun lasten kohdalla oli ihan hevon kukkua se, että pitäisi lykätä kiinteiden aoitusta 6kk ikään. Isoilla pojilla on vaan nälkä ja ei sitä koko ajan voi olla tissit levällään. Mä aloin suosiolla antamaan 4kk iässä kasvis- ja hedelmäsoseita, 5kk iässä lihaa ja puuroa. Lisäksi tietysti imetin, mutta lapset olivat tyytyväisiä.

Meillä myös oli tuo puolen tunnin välein ympäri vuorokauden tissittely se piste, jolloin korkkasin piltti- purkin ja avot - lapsesta tuli tyytyväinen ja kylläinen.

Omalla järjellä saa myös ajatella, neuvolan ikäsuositukset on vain suosituksia, lapset ovat yksilöitä!

Vierailija
5/40 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 4-6kk iässä on lisäravinnon tarvetta niin aloitetaan kiinteät, ei korviketta. Korvikkeen anto vähentää rintamaidon määrää entisestään.

Kyllä mä selvästi nälkäselle vauvalle aika nopsaan sitten lisäsin niitä soseannoksia kun lapsi alko itkeä jos sai vaan 2-3 teelusikallista.

Vierailija
6/40 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja syöttäisin kyllä molemmat rinnat jos lapsi noin tiheästi syö.

Vierailija
7/40 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä kiinteitä voi jo harjoitella syömään tuossa iässä. Kun harjoittelee, vauva jo syö siinä 6 kk:n iässä. Me aloitettiin kiinteiden tarjoaminen, kun vauva oli suunnilleen nelisen kuukautta, ja musta se oli hyvä systeemi: syöminen ei ollut vielä niin vakavaa, se oli vain yksi ohjelmanumero. Uskon, että neuvolan suositukset tulevat vielä muuttumaan, sen verran painokkaasti neuvolastakin suositeltiin maistelun aloittamista.

Ja suosittelen minäkin imettämään molemmat rinnat kerralla. Kyllä tuon ikäinen vauva vaatii sitä maitoa jo aika paljon kerralla.

Vierailija
8/40 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, molemmat rinnat kerralla, jos vain kelpaa. Ja sosetta antamaan vaan. Yksikin soseateria päivässä vaikuttaa jo ihmeen paljon. Lisämaitoa en kyllä antaisi. Vauvan kasvu on muuten se mittari jota kannattaa seurata, kun haluaa tietää riittääkö maito, ei tiheästi syöminen. 

Vierailija
9/40 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, kokeile ihmeessä soseita. Mutta varaudu myös siihen, että kaikki ei menekkään kuten näillä aiemmilla kirjoittajilla, joiden lapsilla on ollut ilmeisen kehittynyt suolisto, ja kiinteiden aloitus on ollut vaivatonta. Meillä nimittäin kiinteiden aloitus on ollut onneksi vain muutaman viikon kestäneiden koliikkityylisten itkujen lisäksi kaikkein rasittavin kausi meille vanhemmille. 

Meillä aloitettiin kiinteiden maistelu myös 4 kk:n neuvolan jälkeen, epätasapainoisen pituus- ja painokehityksen takia. Tästäpä seurasikin sitten melkein kahden kuukauden kausi, jona imetystiheys kasvoi noin 9-10 imetyskerrasta vuorokaudessa 13-14. Nimenomaan yösyötöt lisääntyivät. Vauva, joka oli nukkunut 5 tuntia putkeen, alkoi heräillä tunnin välein, eikä mikään muu kuin imetys rauhoittanut vauvaa (muutakin yritettiin). Vauva oireili selkeästi mahaansa, koska heti, kun aloimme antaa kiinteitä enemmän kuin ne pari lusikallista, vauvalle iski ummetus. Noin kolme viikkoa meni niin, ettei kakkaa tullut viikkoon, ja pisin väli taisi olla 8 päivää. 

Selkeä helpotus tilanteeseen tuli oikeastaan vasta vauvan täytettyä 6 kk. Eli juuri silloin, kun täysimetyksestä poissiirtymistä suositellaankin! Edelleenkin tietyt ruuat - varsinkin porkkana - aiheuttavat kitinää, luumusosetta on syötävä päivittäin, ja "täyttävä" puuroateria ennen iltaunia aiheuttaa ilmeisesti sellaisen ähkyn, ettei nukkumisesta tahdo tulla mitään moneen tuntiin syönnin jälkeen. 

Eli oikeasti siis meillä olisi ollut parempi sekä vauvan että omalle terveydelleni,  jos olisimme voineet mennä ruoka-asioissa virallisten suositusten mukaisesti täysimetyksellä 6 kk:n ikään saakkaa.

Vierailija
10/40 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kiinteät aiheuttavat ongelmia, niiden antamisenhan voi lopettaa. Ja ainakin minun mielestäni sopiva määrä on lusikallinen kerralla, ei enempää. Yksi lusikallinen päivässä riittää, ja jos nyt ei joka päivä tule annettua, ei haittaa.

8

Vierailija
11/40 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 09:17"]

Jos kiinteät aiheuttavat ongelmia, niiden antamisenhan voi lopettaa. Ja ainakin minun mielestäni sopiva määrä on lusikallinen kerralla, ei enempää. Yksi lusikallinen päivässä riittää, ja jos nyt ei joka päivä tule annettua, ei haittaa.

8

[/quote]

10 selventää, että meidän tapauksessamme tosiaan soseita ei voitu lopettaakkaan, vaikka niiden kanssa oli vaikeaa,  koska vauvan painokehitys ei pysynyt enää edes sen normaalin taantuman puitteissa liikkeelle lähdön seurauksena. Annan edelleen vauvalle myös öljylisää. 

Vierailija
12/40 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 09:17"]

8

[/quote]Mitä hittoa? Minulla oli supernälkäinen nelikuinen, pyöri väkkärää ja liikkui koko ajan. Paino meni alakäyrillä ja kun annoin ensimmäisen kerran kypsää banaania, söi ainakin desin, huokaisi ja nukkui kunnolla monta tuntia putkeen.

Vierailija
13/40 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 2-vuotias kitisee ja on nälkä, annatteko hänelle vain miniannoksen ruokaa sen takia että joku on joskus sanonut että ei lapsen nälkään tarvitse antaa kuin lirua maitoa? Siksi koska kehitysmaassa vauvat kuolevat likaiseen veteen tehtyyn korvikkeeseen ja siksi on tehty imetyssuositukset. Miksi nelikuisen nälkää ei tarvitse huomioida? Tuo on silkkaa kidutusta.

Vierailija
14/40 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isokokoiselle tytölle annettiin soseita 4kk alkaen, kun ei siitä tissillä roikkumsesta tullut loppua. Muistathan itse imetyksen lomassa syödä ja JUODA runsaasti - ei sitä maitoa muuten riitä. Määriä lisättiin maisteluannoksista melko nopeasti, kun ei mitään mahaoireita tullut. Ja puurot mukaan heti 5kk lähtien.

Vierailija
15/40 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 10:08"]

Jos 2-vuotias kitisee ja on nälkä, annatteko hänelle vain miniannoksen ruokaa sen takia että joku on joskus sanonut että ei lapsen nälkään tarvitse antaa kuin lirua maitoa? Siksi koska kehitysmaassa vauvat kuolevat likaiseen veteen tehtyyn korvikkeeseen ja siksi on tehty imetyssuositukset. Miksi nelikuisen nälkää ei tarvitse huomioida? Tuo on silkkaa kidutusta.

[/quote]

En mä ainakaan antanut vauvalle nälkään lirua maitoa, vaan ihan kunnollisen annoksen molemmista rinnoista. Nelikuukautinenhan ei ole kaksivuotias, joten niitä on vähän turha verrata toisiinsa.

Imetyssuositukset muuten perustuvat mm. siihen, että vauvalla ei ole vastustuskykyä, vaan hän saa vastustuskykyyn tarvittavat bakteerit äidinmaidon kautta.

Vierailija
16/40 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna-porkkanavelli on hyvää mistä voi aloittaa, kun ei vielä viljoja anna. Sitten riisivelliä ym. Ja soseita pikkuhiljaa. 

En käsitä miksi pitäisi pitää pientä nälässä joka kasvaa kauheaa vauhtia? Ja onhan se jatkuva imetyskin ihan järjetöntä ajan haaskausta.

Minä olen antanut viimeistään kun 3kk päivä on koittanut kaikille lapsille kiinteämpää, ja kyllä on saatu nukkua yöt rauhassa.

Vierailija
17/40 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 10:20"]

[/quote]

En mä ainakaan antanut vauvalle nälkään lirua maitoa, vaan ihan kunnollisen annoksen molemmista rinnoista. Nelikuukautinenhan ei ole kaksivuotias, joten niitä on vähän turha verrata toisiinsa.

Imetyssuositukset muuten perustuvat mm. siihen, että vauvalla ei ole vastustuskykyä, vaan hän saa vastustuskykyyn tarvittavat bakteerit äidinmaidon kautta.

[/quote]

Kyllä se äidinmaito vaan lirua on, näyttää ihan rasvattomalta maidolta. Ja toiseksi, kyllä se vastustuskyky tulee jo heti ensimmäisistä tipoista äidinmaitoa, sehän on tutkittu asia, että ne on tärkeimmät. Minä en saanut imetettyä esikoista kuin kuukauden verran kokonaan, tai no korviketta oli pakko antaa silloinkin vähän kun maito oli niin veristä ettei sitä viitsinyt lapselle antaa. Lapseni oli vuoden ja 3kk, ennenkuin ensimmäisen kerran nousi kuume yhtenä päivänä, flunssa tuli joskus paljon myöhemmin. Mitään korvatulehduksia tai allergioita ei ole koskaan ollut. Vasta pari vuotta homekoulussa aiheutti ongelmia.

Vierailija
18/40 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 10:27"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä se äidinmaito vaan lirua on, näyttää ihan rasvattomalta maidolta. Ja toiseksi, kyllä se vastustuskyky tulee jo heti ensimmäisistä tipoista äidinmaitoa, sehän on tutkittu asia, että ne on tärkeimmät. 

[/quote]

Se vastustuskyky ei jää pysyvästi päälle niistä ekoista tipoista, taidat nyt sekoittaa asioita.

Se, miltä maito näyttää ja se, mitä se on, ovat kaksi eri asiaa. Esim. oma vauvani kasvoi ensimmäisinä elinkuukausinaan niin nopeasti, että vuorokausikasvu oli ihan huomattavaa. Se ei taitaisi onnistua "rasvattomalla maidolla".

Vierailija
19/40 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]Siihen riittää myös se että imettää JA antaa tarpeeksi ruokaa. Mitä luulet vauvan elämänlaadun olevan jatkuvasti nälkäisenä? Miten muu ruoka estää hyvien bakterien vaikutuksen?

Vierailija
20/40 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökää imettäjät kunnolla rasvaista ruokaa, juustoa, voita, lihaa, munia ja juokaa vettä paljon. Oman maidon laatuun voi myös vaikuttaa! Leipää vähärasvaisilla päällysteillä ja hedelmiä syödessä maito onkin ihan lirua!!