Missäpäin Suomea mukavimmat ihmiset?
Onko eroa esim. pohjoisessa asuvien ja etelässä asuvien välillä? Ketään joka esim. asunut etelässä ja muuttanut pohjoiseen, onko eroa ihmisissä?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Mua Porista muuttaneena hämmentää aina, kuinka helsinkiläiset (ja turkulaiset kyllä myös) tsemppaavat ja kehuvat toisiaan niin avoimesti! Muutenkin tosi kohteliaita ja hyväkäytöksisiä.
Vieraanvaraisimmat ja sydämellisimmät suomalaiset löytyvät puolestaan Pohjois-Pohjanmaalta. :)
Onko sulla miten laaja kokemus Pohjois- ja Itä- Suomalaisista?
Missä päin tahansa. Idässä porukka on avointa ja sosiaalista mutta kuten eräs kirjoittaja totesi, aina se ei ole vilpitöntä mukavuutta vaan uteliaisuutta ja vähän sellaista testaamisen halua. Satakunnassa ihmiset voivat olla tylyn ja suorastaan muukalaiskammoisen oloisia mutta jos jään onnistuu murtamaan, ovat luotettavia ja huumorintajuisia. Pirkanmaa on aika jäyhää aluetta Tamperetta lukuun ottamatta, joka on varmaan rennoin Suomen kaupungeista. Helsingissä elämänrytmi on kiireisempää kuin muualla maassa ja ihmiset voivat siksi joskus vaikuttaa kireiltä mutta ovat mielestäni yleisesti ottaen peruskohteliaita ja ystävällisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua Porista muuttaneena hämmentää aina, kuinka helsinkiläiset (ja turkulaiset kyllä myös) tsemppaavat ja kehuvat toisiaan niin avoimesti! Muutenkin tosi kohteliaita ja hyväkäytöksisiä.
Vieraanvaraisimmat ja sydämellisimmät suomalaiset löytyvät puolestaan Pohjois-Pohjanmaalta. :)
Onko sulla miten laaja kokemus Pohjois- ja Itä- Suomalaisista?
Itä-Suomesta ei oikein, Kainuussa olen kyllä viettänyt paljon aikaa, mutta siellä on kokemukseni perusteella paljon hankalampi päästä "mukaan juttuun". Pohjois-Pohjanmaalla (huom ei Oulussa) ovat taas aina toivottaneet tervetulleeksi ja kestitsevät vieraita oikein urakalla. Lapissa en ole käynyt enkä Savossakaan viettänyt mitään pidempiä aikoja, joten niistä en osaa sanoa, kun nämä ovat tosiaan vain omia kokemuksiani. :) Ja varmasti Pohjois-Pohjanmaallakin riippuu ihan piireistä, oon esim. kuullut että joissain uskonnollisemmissa piireissä oltaisiin tosi sisäänpäinkääntyviä. Itsellä ei oo tästä kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Savossa ja Karjalassa, tervetuloa iloiseen Itä-Suomeen!
No ei ole - katkeria seläntakana paskaa puhuvia jurnottajia. Ulkokultaisia. Lännessä asiat sanotaan päin näköä, joka voi vaikuttaa tylyltä, mutta idässä hymyillään ja kostetaan seläntakana ja hymyillään taas päin näköä. Mielummin rehti länsi kuin kiero itä.
Minusta itäsuomessa on sulkeutunut ja ahdistava ilmapiiri, monet ihmiset masentuneita, ja katsotaan kieroon jos olet liian erilainen. Siellä vähätellään itseä, lännessä saa rohkeasti olla sellainen kuin on.
Asun pohjois-pohjanmaalla ihan länsirannikolla, ja täällä porukka on aika ”pohjalaista” sikäli, että viihdytään omissa oloissa eikä turhia hössötetä. Puhutaan vähän mutta asiaa.
Meillä on kesäpaikka Kuhmossa, ja Kainuulaiset on ihan eri maata! Esim. mökkinaapurimme tulivat toivottamaan meidät tervetulleeksi (mökki ostettu muutama vuosi sitten) meidät ensi kertaa nähdessään. Kutsuivat mökkinaapuruston yhteiseen juhannusjuhlaankin. Käytös ei kuitenkaan ollut millään lailla tungettelevaa ja ihmiset ovat huippumukavia. Vastaavaan yhteisöllisyyteen ja iloisuuteen törmännyt Kainuussa muutenkin. Virkistävää!
Joensuussa käydessäni olen aina saanut pillua!
Vierailija kirjoitti:
Asun Pohjois-Pohjanmaalla ihan länsirannikolla, ja täällä porukka on aika ”pohjalaista” sikäli, että viihdytään omissa oloissa eikä turhia hössötetä. Puhutaan vähän mutta asiaa.
Meillä on kesäpaikka Kuhmossa, ja Kainuulaiset on ihan eri maata! Esim. mökkinaapurimme tulivat toivottamaan meidät tervetulleeksi (mökki ostettu muutama vuosi sitten) meidät ensi kertaa nähdessään. Kutsuivat mökkinaapuruston yhteiseen juhannusjuhlaankin. Käytös ei kuitenkaan ollut millään lailla tungettelevaa ja ihmiset ovat huippumukavia. Vastaavaan yhteisöllisyyteen ja iloisuuteen törmännyt Kainuussa muutenkin. Virkistävää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idässä ollaan sosiaalisempia, lännessä varauksellisempia. Tämä on melko yleisesti hyväksytty havainto tästä kansasta.
Topeliuksen Maamme kirjassa selitetään Suomen heimojen erot.
Uudempi versio aiheeseen on Ilkka Malmbergin ja Tapio Vanhatalon V. 1985 julkaisema kirja "Heimoerot esiin ja härnäämään". Löytyy divareista, suosittelen.
Mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä fiksumpaa porukka on.
Heinolassa! Tämä on tieteellisesti todistettu asia.
Ehkä Itä-Suomessa jossa mun molempien vanhempien mummolat on edelleen. Asun tällä hetkellä Helsingissä yliopisto-opiskelun takia ja varsinkin keskustassa näkyy tää tekokiireys siellä. Oon asunut myös äitini nyt entisen miesystävän luona Etelä-Pohjanmaalla 9 vuotta (vanhempani erosivat yhteistuumin vuonna 2004 eikä minkään pettämisen takia) ja kyllä ne jotkut pohjalaisetkin osaa olla kieroja, vaikka savolaisia väitetään aina kieroiksi. Silti varsinkin alkuun ihmettelin ihmisten uteliaisuutta ja ystävällisyyttä verrattuna entiseen kotikaupunkiini Lahteen siellä Etelä-Pohjanmaalla ainakin alkuun 11-vuotiaana. Silti en halua kyllä muuttaa takasin Etelä-Pohjanmaalle enää tässä elämässä vaikka ihan jees paikka se on. Murretta en ainakaan ala puhumaan. En kyllä varmaan haluu jäähä myöskään Helsinkiin asumaan mutta töissä viin kyllä kulkea siellä jos töitä saan sieltä. Joku Helsingin kehyskunta vois olla ihan ok asuinpaikka mulle tulevaisuudessa jos oon jäämässä Suomeen. T: M26
Mä muutin 15 vuotta sitten Järvi-Pohjanmaalle. Asuin ensin yhdellä paikkakunnalla ja sitten muutin toisella (asuinpaikkani ovat aika lähellä toisiaan, mutta muutin kuitenkin kunnanrajan yli), ja täällä on ollut mun mielestä helppo tutustua ihmisiin. Täällä on myös helppo aloittaa keskustelu ihan vieraiden kanssa ja vastaantullessa tuntemattomien tervehtiminen on normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä fiksumpaa porukka on.
En kutsuisi väkeä joille esim. on ok halveksua Suomen lakeja, ajaa ahmoja pannukakuiksi moottorikelkoilla, ampua kotkat pesilleen, ylenkatsoa kolttia, fiksuiksi.
Kun 12v sitten muutin teininä savosta Helsinkiin niin isoin "kulttuuriero" oli että kavereita halataan kun tavataan :D
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on yllättävän mukavia ihmisiä, itse olen Lapista ja vietin syyskuun alussa viikon Helsingissä. Jouduin välillä kysymään neuvoa nähtävyyksiin ja tosi ystävällisesti ihmiset neuvoivat. Myös asiakaspalvelu oli yhtä ystävällistä kuin Lapissa. Minulla oli ennakkoluulo, että Helsingissä ollaan kiireisiä ja epäystävällisiä, mutta ei se pitänytkään paikkaansa.
Kiva kuulla välillä myönteistä palautetta Helsingistä. Tämä pitää paikkansa. Joka puolella on tietysti kaikenlaisia ihmisiä mutta en tunnista helsinkiläisenä mitään niistä negatiivisistä määrityksistä. Minulla on Lapista myös yhtä myönteinen kokemus. Olen vieraillut siellä muutaman kerran ja joka kerta on ollut kivoja kokemuksia. Olen isossa työpaikassa ja tunnen myös työkavereina Lapissa asuvia sen kautta.
Asuin Rovaniemellä olosuhteiden pakosta alle vuoden. Ihmiset toljottivat aina julkisilla paikoilla ilmeisesti siksi, että olin muualta. Olin ihan tavallisesti pukeutuva, en massasta erottuva. Ei kiitos enää pohjoiseen.
Oma mummini on Savon suunnilta. Todella puhelias ja ottaa vaikka kehen kontaktia häpeilemättä, mutta sen sijaan on todella utelias ja kieroon menevä, valitettavasti.
Turussa kävin kerran, eikä takaisin huvita mennä. Todella sisäänpäinkääntynyttä porukkaa, samoin etelä-Pohjanmaalla. Seinäjoella ollaan kyllä päällepäin mukavia, mutta lähipaikkakunnissa ollaan varauksellisia paitsi lähipiirille.
Tampereella on mukavia ihmisiä. Ehkä muutan sinne joskus.
Ed. vastaaja vielä.
Pk-seudulla on mukavia ihmisiä, erityisesti Hkissä ja Espoossa. Kauniainen on oma paikkansa, jossa ollaan hyväkäytöksisiä ja ihmiset muutenkin fiksuja. Vantaa sitten on taas omanlaisensa paikka.
Helsingissä voi olla rauhassa minkälainen tahansa, sillä siellä on jo valmiiksi jos jonkinmoista hiihtäjää ettei kukaan erotu pahakseen. Jos ei häiriinny jatkuvasta melusta ja vilinästä, on se hyvä paikka asua. Miellän sen kuitenkin hiukan turvattomaksi paikaksi, varmaan juuri sen jatkuvan hälinän takia.
Olen Uudeltamaalta ja olen asunut sekä idässä että lännessä. Idässä ollaan kyllä paljon avoimempia ja puheliaampia mutta välillä se oli kyllä ihan silkkaa uteliaisuutta eikä varsinaista mukavuutta. Turun seudusta ja Satakunnasta olen kuullut että olisi sisäänpäinlämpiävää porukkaa.