Pikkulasten vanhemmilta leikataan jälleen:
Helsinki poistaa Helsinki-lisän yli yksivuotiailta. Miten kellään on enää varaa tehdä lapsia Helsingissä? Ja jos joku landelainen tulee kertomaan tasa-arvosta niin sinä maksat murto-osan asumisestasi verrattuna minuun, että siinä sitä tasa-arvoa.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otetaan maantaloustuet pois, tasataan muutkin tulot per lätty -pohjaisiksi ja katsotaan sitten miten hyvin siellä maalla pärjätään.
Jos pitää kyseenalaistaa sosiaalituet, niin sitten pitää kyseenalaistaa myös maataloustuet ja yritystuet.
Helsinkiläiset saavat enemmän asumistukea kuin uusmaalaiset maanviljelijät maataloustukia, joten aika outoa, että joillekin maksetaan pelkästä asumisesta. Maataloustukea saadakseen pitää täyttää tiukat tukiehdot ja viljellä/laiduntaa peltojaan. Pelkkä oleminen ei riitä.
Niin, Uusimaa on Suomen suurin väestökeskittymä joten selviö on että täällä ei hirveästi maataloustukia jaella.
Jos katsotaan silkkaa hinta/humala-suhdetta niin eihän Suomessa missään tapauksessa edes kannattaisi harrastella maataloutta ylipäätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä maalaisia kokoomustrolleja tämä palsta on täynnä? Hain laajempaa keskustelua siitä, miten nämä päätökset sopivat siihen, että Suomeen halutaan lisää lapsia ja viime vuodet on puhuttu synnytystalkoista lähes päivittäin mediassa. Tämä on hyvä tapa saada syntyvyys vielä jyrkempään laskuun mikä ei ole teidän maalla asuvienkaan etu.
Pois muuttaminen ei ole vaihtoehto. ApSurullista, jos jonkun syntyvyys on kiinni kuntalisästä, jota suurimmassa osassa Suomen kuntia ei ole maksettu pitkiin aikoihin.
Taas joku maalainen, jolla ei ole mitään käsitystä Helsingin hintatasosta. Täällä 3500 palkka ei riitä mihinkään ja sillä te pärjäätte siellä maalla ihan kivasti omakotitaloissanne. Ap
Jos sun palkka ei riitä mihinkään, älä lisäänny.
Kiitos tästä itsestäänselvyyden ääneen sanomisesta. Yksi lapsi on jo tullut tehtyä vielä hyvinä aikoina ja lisää en ajatellutkaan kun päätökset ovat tällaisia. Harkinnassa oli mutta taidan jättää sen ilon muille. Hyvä Helsinki, oikeaan suuntaan menossa. Tämä päätös ei taida tuilla eläviä koskea. Hehän saavat varmaan toimeentulotukena tuon menetetyn summan. Eli perustyöläistä taas sakotetaan. Ap.
Hyvä. Kannattaa kuitenkin nyt sen uhon keskellä muistaa että sinä ja lapsen toinen vanhempi olette vastuussa koko lapsen elämän ajan hänestä. Ei Helsinki. Kuinka pahasti elämänhallinnassa onkaan ongelmia... vinkki. Säästä jo nyt, niin pystyt hankkimaan lapsellesi koulukirjat, ajokortin jne, tukemaan myöhemmissä opinnoissa. Se on sinun vastuullasi.
Ap ei taida tietää mitä sana vastuu tarkoittaa. Aina tuilla elänyt öyhöttäjä.
Lapset on kasvatettu ja koulutettu ilman tukia (lapsilisä toki) ja tilavasti asuttu ihan omien tienestien ja hyvän suunnittelun ansioista. Täällä maalla on keksitty tekemiset itse, ei ole juostu latten perässä kahviloissa istuskelemassa. Ja hyvin on pärjätty. Nuorista kasvoi omatoimisia ihmisiä, opiskelut hoituivat nopeaan ja nyt on hyvä työpaikat. Ja sama itsetekemiseen meininki jatkuu.Niinpä. Maalla asujat tuntuvat muutenkin kantavan enemmän vastuuta ja on itsestään selvää että eläminen kustannetaan itse. Meidän seudulla toimiinesim lukuisia asukasyhdistyksiä joiden kannatusmaksuilla kustannettiin mm koululaisille onkimispäivä, heijastimia, pyörän valot. Ei tule yhteiskunta ja verovarat apuun, yhteen hiileen puhalletaan. Näille ap:n kaltaisille kelpaa kyllä kehäkolmosen ulkopuolella pakollisen auton verotuksesta koituvat tulot, joista hyötyy koko Suomi. Ilmaiseksi matkustavat joukkoliikenteessä (niillä maalaisten kustantamilla joukkoliikennereiteillä), saavat asumistuet, kuntalisät ja käsi ojossa vaaditaan lisää. Yksikään tuttavapiirissäni ei ole opintotukea kummempaa tukea elämässään saanut/tarvinut. Kesällä ei pienet koululaiset mene ilmaiseen puistoruokailuun vaan osataan ruokkia ne lapset silloinkin. Kunnallisverot on kovat ja syö ”edullisen asumisen”.
Herätkää pk seutu ja maksakaa tekin elämisenne itse, jos ette sitä jo tee.
Maalaisella meni tunteisiin. Ei täällä mikään ilmainen joukkoliikenne ole ja moni tarvitsee auton, koska viimeisen kymmenen vuoden aikana ainakin omalla asuinalueellani julkista liikennettä on huononnettu niin paljon ettei sillä tee mitään.
Hienoa, että tuttavapiirissäsi on ilmeisesti kategorisesti kieltäydytty myös äitiyspäivärahoista ja kotihoidontuista. Ilmeisesti yhtään työtöntäkään ei tuttavapiiriisi ole sattunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä myös tienaat enemmän kuin minä samasta työstä siellä Helsingissä.
Riippuu vähän. Itse tienaisin osasta paikkakunnista saman tai jopa enemmän kuin Helsingissä. Yleisesti ottaen sote-alan palkat eivät ole Helsingissä korkeampia kuin muualla.
En asu tällä hetkellä Helsingissä eikä minulla ole kotihoitoikäisiä lapsia. Silti jaksan ihmetellä näitä lapsiperheiden heikennyksiä, kun muutenkin valitetaan ettei lapsia synny. Vaikka rahan menetys ei sinänsä olisikaan suuri niin kyllä se tekee näkyväksi yhteiskunnan arvoilmaston. "Emme tue lapsiperheitä, emme arvosta lapsia."
Minä olen kyllä tienannut sote-alalla Helsingissä selvästi enemmän kuin kuntapuolella Savossa. Helsingissä on sitäpaitsi liikkuminen paljon edullisempaa, kun ei tarvitse olla omaa autoa, vaan julkiset kulkee tosi hyvin! Vähempi jää täällä käteen palkasta kuin Helsingissä, kun on miinustettu vuokrat ym pakolliset menot. Että turhaan nillitätte aina siellä etelässä, kun ei tule toimeen. Sitten pitää vain alkaa etsiä muita ratkaisuja, ei kenenkään ulkopuolisen tehtävä ole iskeä ilmaista rahaa parkujien kouraan.
Olemme eri tehtävissä siinä tapauksessa, koska itse olen seurannut työpaikkailmoituksia ympäri Suomen eikä Helsinki erotu edukseen siinä palkkavertailussa, vaan jää aika tavalla keskivaiheille. Tämä on fakta tai sitten työpaikkailmoituksissa valehdellaan palkkauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä myös tienaat enemmän kuin minä samasta työstä siellä Helsingissä.
Riippuu vähän. Itse tienaisin osasta paikkakunnista saman tai jopa enemmän kuin Helsingissä. Yleisesti ottaen sote-alan palkat eivät ole Helsingissä korkeampia kuin muualla.
En asu tällä hetkellä Helsingissä eikä minulla ole kotihoitoikäisiä lapsia. Silti jaksan ihmetellä näitä lapsiperheiden heikennyksiä, kun muutenkin valitetaan ettei lapsia synny. Vaikka rahan menetys ei sinänsä olisikaan suuri niin kyllä se tekee näkyväksi yhteiskunnan arvoilmaston. "Emme tue lapsiperheitä, emme arvosta lapsia."
Juuri näin. Osasit pukea sanoiksi myös minun ajatukseni paremmin. Olen sen verran tuohtunut tästä päätöksestä, että tekstikin on sen mukaista. Minusta Helsinki-lisä on sitäpaitsi myös rahana merkittävä kannustin etenkin köyhimmille työssäkäyville koska se on yli 200 euroa kun koko kotihoidontuki on reilu 300 euroa. Eli suhteellisen iso osuus koko rahasta, vaikka summat ovatkin kokonaisuudessaan pieniä.
Mutta ennen kaikkea kyse on siitä, että ei arvosteta tai kannusteta siihen, että vanhempi jäisi yksi vuotiaan kanssa kotiin edes pariksi kuukaudeksi tai jos näin haluaa tehdä niin teet päättäjien halun vastaisesti ja olet ainakin omillasi. Minä en lapsia tällaiseen ilmapiiriin enää tee. Ap.Mikä sinua estää suunnittelemasta talouttasi etukäteen ja säästämästä mahdollista pitkää kotonaoloa varten? Edesvastuutonta tosiaan sinun lapsia tehdä, kun et voi suunnitella edes vuotta pidemmälle. Miten maksat lapsesi koulutuksen?
Sanoinko jossain, ettei ole säästöjä? Lapsen lapsilisätkin menevät suoraan säästöön ja ekstraakin laitan joka kuukausi että kyllä niillä maksellaan lapsen koulusta koituvat kustannukset ja ajokortti ja oma läppäri ja muut huvilelut kiitos vain huolehtimisesta. Kyse on periaatepäätöksestä. Nyt ymmärrän tämänkin palstan Helsinki haukkumisaloituksia suurin osa teistä ei näköjään täällä asu. Ap.
Hienoa. Et siis tarvitse kuntalisää mihinkään ja yhteiskunnan ei tarvitse maksaa sinun säästöjäsi. Vai periaatepäätös. Ei nyt sympatiaa oikein löydy.
Kyse on siitä tuetaanko lapsiperheitä, perheen perustamista ja perhearvoja. Sehän on arvovalinta, jääkö yli 1-vuotiaan lapsen kanssa kotiin eli pitää perhettä tärkeämpänä kuin vaikka työtä siinä elämäntilanteessa. Helsinki viestittää, että perhearvoilla ei ole merkitystä. Miksi pitäisi tehdä mahdottomaksi työssäkäyvien kotiin jääminen lapsen kanssa?
Viesti on myös selkeä, että pieni tai keskituloiselta otetaan pois. Kuten jo sanoin, tuilla eläviä nämä päätökset eivät yleensä koskaan koske koska he saavat aina korvaavaa tukea yleensä kun joku summa menetetään esim. aktiivimalli ei koskenut toimeentulotuilla eläjiä.
Ihmetyttää tämänkin ketjun maalaisten kateus, mitä se on teiltä pois ja miksi muiltakin pitäisi olla pois jos te ette jotain saa? Pointti menee ihan ohi kun olette niin kateellisia. Helsingissähän me tämäkin summa on veroina maksettu ja tämä on mielestäni leikkaus täysin väärästä paikasta. Ap.
Tunnen muutaman perheen, jossa on tehty näin eli äiti ja lapset on kirjoilla Helsingissä, tosiasiassa asuvat maalla noin 80 km päässä. Äiti saa paremman kotihoidontuen kuin mitä saisi "maalaisena".