Pikkulasten vanhemmilta leikataan jälleen:
Helsinki poistaa Helsinki-lisän yli yksivuotiailta. Miten kellään on enää varaa tehdä lapsia Helsingissä? Ja jos joku landelainen tulee kertomaan tasa-arvosta niin sinä maksat murto-osan asumisestasi verrattuna minuun, että siinä sitä tasa-arvoa.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka käskee lisääntymään ja olemaan monta vuotta hoitovapaalla. 4:n äiti joka on mennyt vanhempainvapaan jälkeen töihin joka kerta.
Toivottavasti toinen vanhempi jäänyt hoitamaan ettei lasten ole tarvinu mennä hoitoon alle vuoden ikäisenä.
Miksi se on sinusta huono asia?
Vierailija kirjoitti:
Mitä maalaisia kokoomustrolleja tämä palsta on täynnä? Hain laajempaa keskustelua siitä, miten nämä päätökset sopivat siihen, että Suomeen halutaan lisää lapsia ja viime vuodet on puhuttu synnytystalkoista lähes päivittäin mediassa. Tämä on hyvä tapa saada syntyvyys vielä jyrkempään laskuun mikä ei ole teidän maalla asuvienkaan etu.
Pois muuttaminen ei ole vaihtoehto. Ap
Ehkä on todettu, että tämä lisä on valunut vanhempien maksukykynä asuntoihin tms. eikä niinkään lapsien eduksi? Onhan sitä puhuttu siitäkin, että asumistuki on lähinnä nostanut vuokria eikä parantanut tuen saajan taloutta.
Tai sitten tällä halutaan ohjata liisääntymistä Helsingin ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä myös tienaat enemmän kuin minä samasta työstä siellä Helsingissä.
Tämä ero ei ihan korvaa tuota eroa asuntojen hinnoissa. Ap
Asunto on sijoitus. On täällä landellakin asuntoja, joihin ei keskituloisilla ole varaa.
Täällä tehdään työtä ja maksetaan itse asunnot, täällä maalla. Ja asutaan omakotitaloissa tilavasti. Eikä kätistä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä maalaisia kokoomustrolleja tämä palsta on täynnä? Hain laajempaa keskustelua siitä, miten nämä päätökset sopivat siihen, että Suomeen halutaan lisää lapsia ja viime vuodet on puhuttu synnytystalkoista lähes päivittäin mediassa. Tämä on hyvä tapa saada syntyvyys vielä jyrkempään laskuun mikä ei ole teidän maalla asuvienkaan etu.
Mitä se täällä hyödyttää valittaa. Laita eduskuntaan viestiä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän. Itse tienaisin osasta paikkakunnista saman tai jopa enemmän kuin Helsingissä. Yleisesti ottaen sote-alan palkat eivät ole Helsingissä korkeampia kuin muualla.
En asu tällä hetkellä Helsingissä eikä minulla ole kotihoitoikäisiä lapsia. Silti jaksan ihmetellä näitä lapsiperheiden heikennyksiä, kun muutenkin valitetaan ettei lapsia synny. Vaikka rahan menetys ei sinänsä olisikaan suuri niin kyllä se tekee näkyväksi yhteiskunnan arvoilmaston. "Emme tue lapsiperheitä, emme arvosta lapsia."
Jos tällä säästöjä haetaan niin paljonkohan säästöä tulee siitä, että päiväkodeissa on enemmän yksi vuotiaita? Helsingissä on jo monissa paikoissa muutenkin lähes mahdoton päiväkotitilanne eli lapsen on vaikea saada kodin läheltä paikkaa niin miten jatkossa? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän. Itse tienaisin osasta paikkakunnista saman tai jopa enemmän kuin Helsingissä. Yleisesti ottaen sote-alan palkat eivät ole Helsingissä korkeampia kuin muualla.
En asu tällä hetkellä Helsingissä eikä minulla ole kotihoitoikäisiä lapsia. Silti jaksan ihmetellä näitä lapsiperheiden heikennyksiä, kun muutenkin valitetaan ettei lapsia synny. Vaikka rahan menetys ei sinänsä olisikaan suuri niin kyllä se tekee näkyväksi yhteiskunnan arvoilmaston. "Emme tue lapsiperheitä, emme arvosta lapsia."
Juuri näin. Osasit pukea sanoiksi myös minun ajatukseni paremmin. Olen sen verran tuohtunut tästä päätöksestä, että tekstikin on sen mukaista. Minusta Helsinki-lisä on sitäpaitsi myös rahana merkittävä kannustin etenkin köyhimmille työssäkäyville koska se on yli 200 euroa kun koko kotihoidontuki on reilu 300 euroa. Eli suhteellisen iso osuus koko rahasta, vaikka summat ovatkin kokonaisuudessaan pieniä.
Mutta ennen kaikkea kyse on siitä, että ei arvosteta tai kannusteta siihen, että vanhempi jäisi yksi vuotiaan kanssa kotiin edes pariksi kuukaudeksi tai jos näin haluaa tehdä niin teet päättäjien halun vastaisesti ja olet ainakin omillasi. Minä en lapsia tällaiseen ilmapiiriin enää tee. Ap.
Mene töihin, silloin saat enemmän rahaa. uskoisin että se on tämän leikkauksen tarkoitus. Aika vähän saa sympatiaa muualta Suomesta missä mitään kuntalisää tai puistoruokailua ei ole ollut koskaan/aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin, silloin saat enemmän rahaa. uskoisin että se on tämän leikkauksen tarkoitus. Aika vähän saa sympatiaa muualta Suomesta missä mitään kuntalisää tai puistoruokailua ei ole ollut koskaan/aikoihin.
Sinulla on mennyt keskustelun pointti kokonaan ohi. Kyse on asenneilmapiiristä. Kommenttisi voisi olla relevantti, jos Suomessa olisi täystyöllisyys.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai poismuuttaminen on vaihtoehto. Miksi yhteiskunnan pitää maksaa sinun huvisi, jos omat rahasi ei riitä? Miksi teet lapsia siellä missä sinulla ei ole varaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Osasit pukea sanoiksi myös minun ajatukseni paremmin. Olen sen verran tuohtunut tästä päätöksestä, että tekstikin on sen mukaista. Minusta Helsinki-lisä on sitäpaitsi myös rahana merkittävä kannustin etenkin köyhimmille työssäkäyville koska se on yli 200 euroa kun koko kotihoidontuki on reilu 300 euroa. Eli suhteellisen iso osuus koko rahasta, vaikka summat ovatkin kokonaisuudessaan pieniä.
Mutta ennen kaikkea kyse on siitä, että ei arvosteta tai kannusteta siihen, että vanhempi jäisi yksi vuotiaan kanssa kotiin edes pariksi kuukaudeksi tai jos näin haluaa tehdä niin teet päättäjien halun vastaisesti ja olet ainakin omillasi. Minä en lapsia tällaiseen ilmapiiriin enää tee. Ap.
Mikä sinua estää suunnittelemasta talouttasi etukäteen ja säästämästä mahdollista pitkää kotonaoloa varten? Edesvastuutonta tosiaan sinun lapsia tehdä, kun et voi suunnitella edes vuotta pidemmälle. Miten maksat lapsesi koulutuksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pois muuttaminen ei ole vaihtoehto. ApSurullista, jos jonkun syntyvyys on kiinni kuntalisästä, jota suurimmassa osassa Suomen kuntia ei ole maksettu pitkiin aikoihin.
Taas joku maalainen, jolla ei ole mitään käsitystä Helsingin hintatasosta. Täällä 3500 palkka ei riitä mihinkään ja sillä te pärjäätte siellä maalla ihan kivasti omakotitaloissanne. Ap
Jos sun palkka ei riitä mihinkään, älä lisäänny.
Kiitos tästä itsestäänselvyyden ääneen sanomisesta. Yksi lapsi on jo tullut tehtyä vielä hyvinä aikoina ja lisää en ajatellutkaan kun päätökset ovat tällaisia. Harkinnassa oli mutta taidan jättää sen ilon muille. Hyvä Helsinki, oikeaan suuntaan menossa. Tämä päätös ei taida tuilla eläviä koskea. Hehän saavat varmaan toimeentulotukena tuon menetetyn summan. Eli perustyöläistä taas sakotetaan. Ap.
Hyvä. Kannattaa kuitenkin nyt sen uhon keskellä muistaa että sinä ja lapsen toinen vanhempi olette vastuussa koko lapsen elämän ajan hänestä. Ei Helsinki. Kuinka pahasti elämänhallinnassa onkaan ongelmia... vinkki. Säästä jo nyt, niin pystyt hankkimaan lapsellesi koulukirjat, ajokortin jne, tukemaan myöhemmissä opinnoissa. Se on sinun vastuullasi.
En tajua ap:n valitusta. Sinä sentään luultavasti saat asuntosi Helsingissä myytyä, jos päätät muuttaa esimerkiksi melko lähelle Vihtiin halvemman asumisen perässä. Ei mikään älyttömän pitkä työmatka Helsinkiin, moni kulkee sitä bussilla tai omalla autolla.
Muualla maassa taas asuntoja ei itkemälläkään tahdo saada kaupaksi, joten muuttaminen muualle on paljon hankalampaa.
Vierailija kirjoitti:
En tajua ap:n valitusta. Sinä sentään luultavasti saat asuntosi Helsingissä myytyä, jos päätät muuttaa esimerkiksi melko lähelle Vihtiin halvemman asumisen perässä. Ei mikään älyttömän pitkä työmatka Helsinkiin, moni kulkee sitä bussilla tai omalla autolla.
Muualla maassa taas asuntoja ei itkemälläkään tahdo saada kaupaksi, joten muuttaminen muualle on paljon hankalampaa.
Eikä työpaikkojakaan ole samassa mittakaavassa kuin Helsingissä. Elämä menee sitten monella olosuhteiden pakosta jossain Turku - Helsinki -junassa istuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pois muuttaminen ei ole vaihtoehto. ApSurullista, jos jonkun syntyvyys on kiinni kuntalisästä, jota suurimmassa osassa Suomen kuntia ei ole maksettu pitkiin aikoihin.
Taas joku maalainen, jolla ei ole mitään käsitystä Helsingin hintatasosta. Täällä 3500 palkka ei riitä mihinkään ja sillä te pärjäätte siellä maalla ihan kivasti omakotitaloissanne. Ap
Jos sun palkka ei riitä mihinkään, älä lisäänny.
Kiitos tästä itsestäänselvyyden ääneen sanomisesta. Yksi lapsi on jo tullut tehtyä vielä hyvinä aikoina ja lisää en ajatellutkaan kun päätökset ovat tällaisia. Harkinnassa oli mutta taidan jättää sen ilon muille. Hyvä Helsinki, oikeaan suuntaan menossa. Tämä päätös ei taida tuilla eläviä koskea. Hehän saavat varmaan toimeentulotukena tuon menetetyn summan. Eli perustyöläistä taas sakotetaan. Ap.
Noin typerä ak ka, kuten sinä, joutaa jäädäkin yksilapsiseksi, on sitten vähemmän elätettävää veronmaksajilla. Joko se penskasi on otettu huostaan?
Vierailija kirjoitti:
Jos tällä säästöjä haetaan niin paljonkohan säästöä tulee siitä, että päiväkodeissa on enemmän yksi vuotiaita? Helsingissä on jo monissa paikoissa muutenkin lähes mahdoton päiväkotitilanne eli lapsen on vaikea saada kodin läheltä paikkaa niin miten jatkossa? Ap
Kuinka paljon maksaa ihminen, joka elää valtion tuilla ja jonka monet lapsetkin elävät koko elämänsä valtion tuilla, kun esimerkkiä oman rahan tienaamisesta ei ole koskaan ollut? Siihen nähden muutama kymmen tai sata päiväkotipaikkaa lisää on edullinen ratkaisu.
Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa, naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo.
Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa.
Vierailija kirjoitti:
Heh. Landella asuville sanotaan, että muuta pois sieltä perheesi ja tukiverkkosi luota, jos ei töitä ole. Kun stadilaisilta poistetaan joku etuus, niin ei komenneta tekemään samoin, eli muuttaa pois tutusta paikasta jos ei ole vara asua ilman tukia :)
Ai?
Kyllä vaan paljon puhutaan siitä miten kaupungissa vuokrien maksatus asumislisillä pitäisi lopettaa ja panna köyhät ja työttömät asumaan maaseudun euron kerrostaloihin.
Voisko vaan yksinkertaisesti sopia että ihmiset itse valitsevat asuinpaikkansa oman elämänsä asiantuntijoina, ja pakkomuuttopuhe on elämäntilanteille sokeaa fasismia?
T: Itä-Helsingin lähiössä asuva helsinkiläinen jonka kaikki tukiverkot ovat kävelymatkan päässä.
Mikä oikeus helsinkiläisillä pikklasten vanhemmilla on saada jotain eritysilisää?
Ei mitään.
Ei niitä kaupunkilisiä makseta muissakaan kaupungeissa.