Tämän asian tajusin vasta aikuisena
Onko teillä muilla juttuja, jotka olette tajunneet vasta aikuisena ja samalla huomanneet, että kaikki muut ovat tienneet asian jo vaikka kuinka kauan? Kenties niin noloja juttuja, että jos kerrotte siitä kenellekään, reaktio on yleensä "MITEN sä muka et ole tiennyt tästä"?
Mulle selvisi vasta joskus yli 30-vuotiaana, että kuituja saa myös keitetyistä ja muulla tapaa kypsennetyistä vihanneksista. Jostain syystä olin jämähtänyt luulemaan, että kuitua saa vain raaoista vihanneksista.
Ystävälläni vastaava nolous oli se, että hän luuli, että poika ja tyttö voivat olla identtiset kaksoset.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä perinteinen että eriväriset paprikat eivät ole eri lajikkeita vaan sama mutta eri kypsyyden vaiheessa
Mulle selvisi vasta äskettäin, jostain lehtijutusta, että mustia oliiveja ei kasva erikseen missään ja olen 50 täyttänyt. Häpeähymiö, mutta olen nyt tietsikalla, joten tästä en sellaista saa.
Esim. kalamata on erillinen tumma oliivilajike, mutta ne "mustat" on tosiaan vaan värjätty.
No ei. Oliivi on kypsänä musta, ne vihreät ovat raakoja oliiveja.
Oletko koskaan sattunut näkemään oliivipuuta? Vastauksen näkee ihan omin silmin sieltä.
Kypsät ovat mustia tai tummia, raa'at virheitä tai lajikkeesta ja riippuen hieman kypsyysasteesta voivat olla sellaisia rusehtavia.
Tuossa ym. artikkelissa kerrotaan siitä, että tietyt halvat mustalta näyttävät oliivit (Suomen marketeissa) ovat vihreänä eli raakana poimittuja oliiveja, jotka on värjätty mustiksi. Silloin purkissa lukee E-koodi ko. värille. Jos väriä ei mainita, sitten kyse on kypsänä pomituista mustista oliiveista.
Sen lisäksi on tietysti olemassa ne kypsänä poimitut mustat ja tummat oliivit, joita ei ole värjätty.
Ei ole totta
Sen, kuinka sairas ja vääristynyt käsitys monilla ihmisillä on rakkaudesta. Kontrollointi ei ole rakkautta, nälviminen ei ole rakkautta, marttyyrimainen uhrautuminen ei ole rakkautta, ripustautuminen ei ole rakkautta, väkivalta missään muodossaan ei ole rakkautta. Niin itsestään selviä asioita kirjoitettuna mutta siinä on kestänyt pitkään, että olen saanut nuo ajatusmallit ajettua alitajuntaani. En ole itsekään aina osannut rakastaa ja tunnen siitä huonoa omatuntoa, vaikka ymmärrän, että toimin silloin omaksumieni myrkyllisten uskomusten ohjaamana.
Vierailija kirjoitti:
Lapsena (ja vähän pidempäänkin) luulin, että ambulanssit lähtee työkeikalle sairaalasta, kun sinnehän ne myös potilaan haettuaan joka tapauksessa ajaa.
Mistä ne sitten oikeasti lähtevät? 😯
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun aina sanotaan, että hedelmän/vihannesten kuoressa on paljon vitamiinejä/hivenaineita, että älä kuori... Loppujen lopuksi määrät ovat äärimmäisen pieniä, ja kuorimattomuus ei sinua pelasta.
Onko tosiaan näin? Olen koko ikäni syönyt perunat ja omenat sun muut ihan vain tämän tiedonjyvän vuoksi!
Kyllä. Tämän tiedon sain muistaakseni aluksi jostain Adam Ragusean Youtube-videosta (kannattaa katsoa).
No on sitten puhunut höpöjä sillä videolla:
"Hedelmien kuoriminen poistaa niistä osan, johon on kertynyt erityisesti fenoliyhdisteitä, kuten flavonoideja. Omenaa ei pidetä kovin vitamiinirikkaana hedelmänä. Kuitenkin tutkimuksessa, jossa arvioitiin kaikkien omenasta analysoitujen antioksidanttien yhteisvaikutus, todettiin 100 gramman omenan vastaavan peräti 1,5 grammaa C-vitamiinia. Jos omena kuorittiin, puolet antioksidanteista menetettiin. Tilanne muistuttaa tavallaan jyvien kuorimista, jossa suuri osa kuidusta, vitamiineista ja kivennäisaineista hukataan."
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skr0…
Että perunat ja porkkanat voi ja kannattaa syödä kuorineen kypsennettynä. Esim keittoon riittää pesu ja pilkkominen, ei tarvi kuoria. Kuidut ja vitaaminit.
Vierailija kirjoitti:
Lapsena (ja vähän pidempäänkin) luulin, että ambulanssit lähtee työkeikalle sairaalasta, kun sinnehän ne myös potilaan haettuaan joka tapauksessa ajaa.
Mistäs ne sitten lähtee?
M39
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs ne sitten lähtee?
M39
Mikä mikä maasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin todella vanha kun tajusin, miten tamponia kuuluu käyttää
Pakko kysyä että miten luulit että tamponia käytetään?
No perusidea oli hallussa mutta jostain syystä luulin, että se pitää työntää todella syvälle. Siis tyyliin niin syvälle, että tulee jo kurkusta ulos. Turhauduin, kun tämä ei tietenkään onnistunut, ja päättelin, etten vain osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs ne sitten lähtee?
M39
Paloasemilta tai sitten sieltä missä milloinkin sattuu olemaan ajossa tms.
Tajusin vasta aikuisena, että kun joku sanoo pari (tuoks pari purkkii maitoa kaupasta), niin se todennäköisesti tarkoittaa kahta. Mulle pari oli lapsuudesta asti tarkoittanut jotain epämääräistä lukumäärää noin kahden ja seitsemän väliltä.
Jännä tuo oliivijuttu, eri lähteissä on eri tietoa. Värjättyjä ja muuten vain tummia.
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/pidatko-vain-joko-vihreista-…
Tajusin vasta aikuisena että sähköyhtiön kanssa tehtävä sähkösopimus on sähkönostosopimus. Luulin vielä aikuisena että se on sähkönnostosopimus. Eli että sopimuksessa sovittaisiin sähkön nostamisesta eikä ostamisesta.
Että kuukautiskuppia on helppo käyttää, eikä se olekaan niin ällöttävä.
Seksi ei ole suoritus kuin urheilu vaan tunnetta ja tunnelmaa
Että vaatteiden käsinpesu ei ole ollenkaan niin työlästä. Pesuainetta voi käyttää tosi minimaalisen määrän ja vaatteita ei tarvitse puristella kuivaksi ollenkaan. Ravistaa suoraksi kerran ja ripustaa hengariin. Vesi valuu itekseen pois ja vaate kuivuu melko nopeasti joka tapauksessa pesuhuoneessa.
Ja että niitä tiskirättejä voi hyvin pestä 90 asteessa ja käyttää uudelleen, jos materiaali ei kestä ikuisesti niin ei haittaa. Ammattisiivoojatkin pesee ne pölyrätit ja muut ja niitä käytetään uudestaan.
Tajusin juuri äsken, että Katariina Souri on melkein kuin Katariina Suuri. Voi äly!
Mustikka ei ole englanniksi blueberry vaan bilberry.
Vierailija kirjoitti:
Finnejä ei saa puristella. Leviävät vaan lisää. Kuivattaminen paras tapa hoitaa pois.
Kokemuksen mukaan puristaminen on ollut paras keino, ei sillä ainakaan takapakkia ole tullut. Sillähän se finni kuivuu, kun sisältä puristetaan se moska ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle selvisi vasta nelikymppisenä mitä lesbot touhuavat sängyssä.
Et ollut katsonut opetuselokuvia internetissä?
Riippuu varmaan siitä, missä vaiheessa oppii naisen anatomiasta. Itse lueskelin suhteellisen nuorena vanhempien lääkärikirjoja (ei ollut internetiä vielä olemassa) joten sen jälkeen riitti ihan mielikuvitus päättelemään mitä lesbot tekevät.
Miks kukaan menis enää töihin, jos sais joka kerta 45 000e kun vaan pyytäisi.
Sincc