Tämän asian tajusin vasta aikuisena
Onko teillä muilla juttuja, jotka olette tajunneet vasta aikuisena ja samalla huomanneet, että kaikki muut ovat tienneet asian jo vaikka kuinka kauan? Kenties niin noloja juttuja, että jos kerrotte siitä kenellekään, reaktio on yleensä "MITEN sä muka et ole tiennyt tästä"?
Mulle selvisi vasta joskus yli 30-vuotiaana, että kuituja saa myös keitetyistä ja muulla tapaa kypsennetyistä vihanneksista. Jostain syystä olin jämähtänyt luulemaan, että kuitua saa vain raaoista vihanneksista.
Ystävälläni vastaava nolous oli se, että hän luuli, että poika ja tyttö voivat olla identtiset kaksoset.
Kommentit (87)
Että suurimmalla osalla vanhemmista on haasteita rakastaa lapsiaan. Ja että lapsista ei ole iloa, enimmäkseen harmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raha tosiaan tulee taikaseinästä.
Raha on todellakin ihmisen keksintö, ja rahaa pitää tehdä jollain tavoin. Ennen sitä lyötiin kullasta ja hopeasta, yms. Nykyään kuka tahansa voi tehdä oman rahayksikkönsä eli bitcoinin kaltaista kryptovaluuttaa.
Pankit tekevät rahaa nykyisin lainaamalla sitä. Pankin antama lainaraha ei ole oikeasti olemassa missään vaan pankki pistää sun tilille merkinnän +45 000 euroa, se tarkoittaa että maailmaan on luotu just 45 000 euroa lisää.
Aivan. Ja köyhyys voitaisiin poistaa sillä, että köyhille siirettäisiin tilille rahaa, mutta koska (oikeistolle) on ideologinen valinta lyödä köyhiä, niin tätä ei tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raha on todellakin ihmisen keksintö, ja rahaa pitää tehdä jollain tavoin. Ennen sitä lyötiin kullasta ja hopeasta, yms. Nykyään kuka tahansa voi tehdä oman rahayksikkönsä eli bitcoinin kaltaista kryptovaluuttaa.
Pankit tekevät rahaa nykyisin lainaamalla sitä. Pankin antama lainaraha ei ole oikeasti olemassa missään vaan pankki pistää sun tilille merkinnän +45 000 euroa, se tarkoittaa että maailmaan on luotu just 45 000 euroa lisää.
Tämä on totta, mutta se 45 000 euroa ei riitä, sillä keskuspankeilla on oikeus lisätä sinne pankin sisään jäävää rahaa saman verran.
Rahaa luodaan lainaamalla sitä ja samalla luodaan uutta rahaa uuden velan antamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Verorahoja ei käytetä mihinkään. Ne kerätään jälkikäteen, ja vaan lakkaavat olemasta.
Häh?
Tämä vaatii selitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun aina sanotaan, että hedelmän/vihannesten kuoressa on paljon vitamiinejä/hivenaineita, että älä kuori... Loppujen lopuksi määrät ovat äärimmäisen pieniä, ja kuorimattomuus ei sinua pelasta.
Onko tosiaan näin? Olen koko ikäni syönyt perunat ja omenat sun muut ihan vain tämän tiedonjyvän vuoksi!
Joo, kuidun määrä voi olla pieni, mutta kuoressa oli jotain ainetta, olisiko ollut pektitiini (?), joka vaikuttaa veren sokeripitoisuuteen. Eli kuorineen kannattaa syödä omenat jne, niin veren sokeri ei nouse niin nopeasti.
Tämä on niin noloa, mutta pakko myöntää. Tajusin vasta tänään, että Suomen itsenäisyyspäivää vietetään vuoden 1917 Venäjän vallan ajaiselta ajalta. Ei 1944 ajan jälkeen. Siis en vain ole laskenut aikoja ja nyt tajusin, että itsenäisyyspäivä ei ole sodan loppumispäivä, vaan aikaisempi aika.
Terv. Maisteri kuitenkin, en kuitenkaan historiasta :-)
Vierailija kirjoitti:
Minulle selvisi vasta nelikymppisenä mitä lesbot touhuavat sängyssä.
Imevät p*llua?
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelin nuorena, että maailmassa pahuus johtuu ihmisten tietämättömyydestä ja kun tarpeeksi valistetaan, niin ihmiset eivät enää kohtelisi kaltoin muita ihmisiä tai luontoa.
Tajusin aikuisena, että pahuus johtuu ihmisen välinpitämättömyydestä ja joidenkin kohdalla myös aktiivisesta halusta aiheuttaa kärsimystä ja tuhoa ympärilleen. Tiedonpuute on oikeasti vain pienellä murto-osalla syynä.
Tämä ei ehkä ollut sellainen hauska kuriositeetti, mitä ap toivoi. Mutta en keksinyt muutakaan.
Minulla oli vähän samantapainen ajatus, tai jonkinlainen hajanainen käsitys mielensopukoissa. Uskoin koko nuoruuteni, että vuosi 2000 olisi jonkinlainen rajapylväs, jonka jälkeen ihmiset, heimot ja valtiot eivät enää kävisi sotia keskenään; olisi siis jollain lailla ymmärretty, että sovussa olisi parempi ja että puhumalla asiat selviäisivät. En tiedä, mistä olin tämän keksinyt. Täytin 35 vuotta vuonna 2000 ja ei mennyt pitkään, kun luuloni osoittautui vääräksi.
Aikuisena tyrmistyneenä tajusin, että rusinat ovat kuivatettuja viinirypäleitä, eivätkä kasva rusinapensaassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta, mutta se 45 000 euroa ei riitä, sillä keskuspankeilla on oikeus lisätä sinne pankin sisään jäävää rahaa saman verran.
Rahaa luodaan lainaamalla sitä ja samalla luodaan uutta rahaa uuden velan antamiseksi.
Se ei siltikään kumoa sitä, että raha luodaan tyhjästä. Ja velkoja myös anteeksiannetaan.
Vierailija kirjoitti:
Sälekaihdin ei ole sädekaihdin
No ei ihan. Jos säädät säleet oikealla tavalla, ne heijastavat auringon valon- ja uv-säteitä poispäin ikkunasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun aina sanotaan, että hedelmän/vihannesten kuoressa on paljon vitamiinejä/hivenaineita, että älä kuori... Loppujen lopuksi määrät ovat äärimmäisen pieniä, ja kuorimattomuus ei sinua pelasta.
Onko tosiaan näin? Olen koko ikäni syönyt perunat ja omenat sun muut ihan vain tämän tiedonjyvän vuoksi!
Joo, kuidun määrä voi olla pieni, mutta kuoressa oli jotain ainetta, olisiko ollut pektitiini (?), joka vaikuttaa veren sokeripitoisuuteen. Eli kuorineen kannattaa syödä omenat jne, niin veren sokeri ei nouse niin nopeasti.
Lähde?
Että persut oikeasti itse uskovat juttuihinsa ja ajattelevat edistävänsä jotain "hyvää" ja oikeaa, vaikka takana on useimmilla viha.
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt mikä on lähimaksun raja, 50 e 🙈 (en ole ikinä maksanut lähimaksulla)
No se oli aluksi 25 e Suomessa, sitten 50 e ja useimmissa EU-maissa vaihtelee suuresti. Eipä sitä yleensä jaksa muistaa...
Sen että isompi lapsimäärä ei ole merkki onnellisesta suhteesta. Olin pitkään olettanut, että useampi kuin se perinteinen kaksi lasta, halutaan jos parisuhde kukoistaa ja onnea, rakkautta ja jaksamista riittää useammalle lapselle. No, ei se ihan niin todellisuudessa aina menekään. Melko yleistä on, ettei edes siitä lapsiluvusta olla ihan täydessä yhteisymmärryksessä.
Vierailija kirjoitti:
Opin vasta aikuisena että meille todellakin valehdellaan koulussa. Evoluutioteoria ei olekaan Darwinin keksimä vaan on ollut jo 600 eKr. ja kaikki luonnontieteen professorit ja tutkijat eivät siihen usko. Moni tietää että se on biologisesti täysin mahdoton. Silti sitä ylläpidetään syistä jotka ei kestä päivänvaloa.
Jaahas, kreationistikoulun oppilas 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä perinteinen että eriväriset paprikat eivät ole eri lajikkeita vaan sama mutta eri kypsyyden vaiheessa
Mulle selvisi vasta äskettäin, jostain lehtijutusta, että mustia oliiveja ei kasva erikseen missään ja olen 50 täyttänyt. Häpeähymiö, mutta olen nyt tietsikalla, joten tästä en sellaista saa.
Esim. kalamata on erillinen tumma oliivilajike, mutta ne "mustat" on tosiaan vaan värjätty.
No ei. Oliivi on kypsänä musta, ne vihreät ovat raakoja oliiveja.
Oletko koskaan sattunut näkemään oliivipuuta? Vastauksen näkee ihan omin silmin sieltä.
Kypsät ovat mustia tai tummia, raa'at virheitä tai lajikkeesta ja riippuen hieman kypsyysasteesta voivat olla sellaisia rusehtavia.
Tuossa ym. artikkelissa kerrotaan siitä, että tietyt halvat mustalta näyttävät oliivit (Suomen marketeissa) ovat vihreänä eli raakana poimittuja oliiveja, jotka on värjätty mustiksi. Silloin purkissa lukee E-koodi ko. värille. Jos väriä ei mainita, sitten kyse on kypsänä pomituista mustista oliiveista.
Sen lisäksi on tietysti olemassa ne kypsänä poimitut mustat ja tummat oliivit, joita ei ole värjätty.
Vierailija kirjoitti:
Että suurimmalla osalla vanhemmista on haasteita rakastaa lapsiaan. Ja että lapsista ei ole iloa, enimmäkseen harmia.
Jos lapsi on erityisen haastava luonteeltaan tai on neurologisia ongelmia niin vanhempi väsyy ja rakkaudenosoitukset lasta kohtaan voi olla työn takana. Siis tottakai se rakkaus on läsnä aina mutta kaikilla vanhemmilla rakkaudentunto ei ole päällisin tunne jos lapsi huutaa tunteja putkeen kun ei saa jotain, potkii, lyö, puhuu rumasti. Pahimmillaan tätä voi olla päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Minulle selvisi vasta nelikymppisenä mitä lesbot touhuavat sängyssä.
Et ollut katsonut opetuselokuvia internetissä?
Finnejä ei saa puristella. Leviävät vaan lisää. Kuivattaminen paras tapa hoitaa pois.