Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hautajaisvaatteista kysymys!

Vierailija
22.04.2014 |

Onko jotain muuta etikettisääntöä kuin, että mustaa pitäisi olla? Perjantaina hautajaisiin meno, rahat tiukissa ja jotain vaatteita pitäisi käydä ostamassa. Onko ideoita miten selviäisi mahdollsimman halvalla, mutta tietenkin tyylikkäästi? Kengät löytyvät onneksi.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustissa jos lähisukulainen. Tummissa riittää ( esim. tummansininen) jos kaukaisempi sukulainen.

Vierailija
2/24 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja saako olla esim. hihaton mekko? Vaikka jos vain pitkähihaista löytyy niin mieluummin ottaisin sellaisen  (kun aina tuollaisissa tilaisuuksissa palelee).

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai se hihattoman asun päälle voi ottaa edes neuletakin?

Vierailija
4/24 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä luetaan tuohon lähisukuun? Kyseessä puolison sisaruksen lapsi.

Vierailija
5/24 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 11:08"]

Niin ja saako olla esim. hihaton mekko? Vaikka jos vain pitkähihaista löytyy niin mieluummin ottaisin sellaisen  (kun aina tuollaisissa tilaisuuksissa palelee).

ap

[/quote]Neuletakit on keksitty. Ja bleiserit.

Vierailija
6/24 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies vai nainen?

Miehillä on vähän hankalaa kun pitäisi olla musta puku, jos sitä ei ole, niin se pitää ostaa, lainata tai vuokrata.

Naisilla on vähän helpompaa, kun musta asu voi olla sellainenkin vaatetus, jolla on arkikäyttöäkin, varsinkin jos sitä yhdistää muihin vaatteisiin.

Hankit jonku mustan ja jakun tms.

Vierailija
7/24 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä pukeutuisin polvet ja hartiat peittävään asuun, myöskään rintavako ei sais paistaa. hihaton voi ollakunhan on sitten joku neuletakki tai huivi harteilla

Vierailija
8/24 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tumma asu riittää. Itse olin ystäväni hautajaisissa tummissa suorissa farkuissa ja tummansinisessä yläosassa ja mustissa kengissä. Kuvailemasi hihaton mekko, neuleen tai muun yläosan kanssa kuullostaa oikein asialliselta, kunhan mekko on vain polvipituinen ainakin ja tumma sävyltään.

Vierailija
9/24 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mekko juuri polvien yläpuolelle on ok? Mitään minihametta en missään nimessä laittaisi.

ap

Vierailija
10/24 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 11:14"]

Tumma asu riittää. Itse olin ystäväni hautajaisissa tummissa suorissa farkuissa ja tummansinisessä yläosassa ja mustissa kengissä. Kuvailemasi hihaton mekko, neuleen tai muun yläosan kanssa kuullostaa oikein asialliselta, kunhan mekko on vain polvipituinen ainakin ja tumma sävyltään.

[/quote]Ei farkkuja hautajaisiin! Ei etenkään aikuiselle ihmiselle. Lapselle ne menettelisivät muttei ikinä aikuisella.

Vierailija
11/24 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet pukeutuu edelleen pukuun, mutta naiset ihan perusarkivaatteisiin, esim. mustiin farkuihin ja tummaan neuleeseen.

Vierailija
12/24 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ne olivat minun parhaani eikä siinä tilanteessa ollut mahdollisuutta muuksi muuttua. Farkuiksi niitä tuskin kukaan edes huomasi. Hautajaiset ei ole pukujuhla, kaikki tekee parhaansa.

Vierailija
13/24 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä miten hiukset? Pitääkö olla kampaamossa laitettu "juhlakampaus" vai itse väkertää jotain tavallisempaa esim nätillä mutta hillityllä soljella vain kiinni.

ap

Vierailija
14/24 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 11:20"]

Entä miten hiukset? Pitääkö olla kampaamossa laitettu "juhlakampaus" vai itse väkertää jotain tavallisempaa esim nätillä mutta hillityllä soljella vain kiinni.

ap

[/quote] Tavallinen siisti kampaus. Mikä se nyt sitten sulla onkin. Ei tarvitse kampaamossa käydä erikseen. Hautajaiset on surujuhla, ei tarvitse varsinaisesti tälläytyä mutta musta/tumma juhla-asu on silti tarpeen. Farkut ei sitten sitä ole.

Vierailija
15/24 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 11:08"]

ap

[/quote]Musta mekko ja musta villatakki tai jakku. Tapana on että ei ole käsivarret paljaana ja että helma on pitkä.

http://evl.fi/evlfi.nsf/Documents/987237D6F8BAB030C225706E00385B4C?openDocument&lang=FI

Tuossa ei lue kyllä mitään varsinaista ohjetta pukeutumisesta, mutta häävieraiden osalta ohjeissa on maininta "Kirkossa vihittäessä on hyvä kunnioittaa tilaisuutta jumalanpalveluksena ja esimerkiksi hihattoman leningin kanssa on hyvä pitää jakkua."

Vierailija
16/24 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukset ei saa olla kokonaan auki, mutta itse voi laittaa vaikka vaan nätisti ponnarille, nutturalle, soljella tai parilla pinnillä..

Vierailija
17/24 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 11:20"]

ap

[/quote]No ei tietenkään tarvi olla mikään juhlakampaus. Pukeutumisella osoitat sen että miten paljon arvostat tilaisuutta. Jos olet siellä revityissä farkuissa ja tukka aamusotkussa, niin eihän se sinusta kovin hyvää kuvaa anna.

Mutta kyllä se riittää että jokainen on omalla tavallaan asianmukaisesti pukeutunut, tuskin se on kovin läheinen vainajalle, jolla on aikaa arvioida tilaisuudessa muiden pukeutumista.

Vierailija
18/24 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 11:09"]

Mikä luetaan tuohon lähisukuun? Kyseessä puolison sisaruksen lapsi.

[/quote]Ei ole välttämättä enää lähisukua... Puolisolle ehkä on.

Vierailija
19/24 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 11:16"]

Eli mekko juuri polvien yläpuolelle on ok? Mitään minihametta en missään nimessä laittaisi.

ap

[/quote]

Tuo polvien näkyminen on vähän kinkkinen kysymys. Siis omasta mielestäni polvien yläpuolelle on ihan ok, ja olen vastaavia kotelomekkoja hautajaisissa nähnytkin. Mutta riippuu ehkä siitä kuinka konservatiivista seuruetta tuo muu hääporukka on. Laittaisin tuon mekon kanssa ainakin sitten tummemmat ja paksummat sukkahousut, niin ei polvilumpiot sitten vilku ihan kaikille. 

Vierailija
20/24 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siistit tummat vaatteet. Jos rahasta tiukkaa, niin en lähtis ostamaan mitään, kyllä ne kuteet kaapista kaivettais ja vaikka ompelisin itte jotain muokkauksia jos tarve vaatii. Tukka pesuun ja nätisti vaikka nutturalle.