Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ostatte lapsen synttäreille päiväkotiin?

Vierailija
22.04.2014 |

Kun pitäs olla maidoton, gluteeniton, ei pähkinää, ei mansikkaa yms yms.

Vittu ku on taas vaikeeta

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksejä. Niistä löytyy helpostikin tuollaisia. Itselläni on pähkinä allergia ja kylässä käy välillä vieras jolla maidoton ruokavalio. Gluteiinittomistakin tuotteista löytyy sellaisia eikä niissä ole mansikkaa. Karkeistakin varmaan löytyy helposti.

Vierailija
2/16 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota-- Miksi sinne pitäisi ostaa jotain?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään!

Vierailija
4/16 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei enää saa viedä mitään. Kuulemma huomioivat muulla tavoin päivänsankareita. 

Vierailija
5/16 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsillani ei ole koskaan ollut synttäreitä päiväkodissa.

Vierailija
6/16 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsen päiväkodissa on aina allergisille lapsille omat herkut joita tarjotaan, joten itse ei tarvitse ottaa niitä huomioon. Viime vuonna vein Ville Vallaton-puikkoja ja tänä vuoanna fanipaloja. Toivon että synttäriherkkujen tuomista ei kiellettäisiin, noi on aina lapsille niin kivoja päiviä :)

Vierailija
7/16 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän päiväkotiin ei saa viedä mitään syötävää. tarroja tms. voi viedä. 

Vierailija
8/16 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella päiväkodista voi ostaa herkkuja. Siellä on tarjolla jotain hedelmävatia, keksejä ja pullaa tms. Ei maksa paljon ja on myös aika terveellistä.

Vierailija
9/16 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin päiväkodissa kielettyä. Ennen kuulemma lapset osasivat arvostaa tätä pientä elettä, mutta nyt kuulemma moni nyrpistää nenäänsä kun saa VAAN yhden suklaapatukan tai vastaavan. Herkut ovat niin arkipäivää, että sitä ei enää mielelletä juhlapäivän erikoisuudeksi ja nekin ovat menettäneet merkityksensä.

Vierailija
10/16 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurja homma että samaan päiväkotiryhmään on sattunut noin monta allergista. Meillä päväkoti antaa ehdotuksia synttäriherkuiksi, ovat siis tarkistaneet että tuotteet sopivat kaikille ryhmässä. Itse vein viimeksi muumikeksejä ja suklaakolikoita.

Vierailija
11/16 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarroja. Leikkaan isoista tarra-arkeista kullekin yhden tai kaksi tarraa. Kerran löysin sellasia pieniä lastenkirjoja 50 sentillä kappale tarjouksesta, vein sellaisia. Kerran laitettiin pienet pääsiäismunayllätykset kiertoon, jokainen sai poimia pussista semmosen pikkulelun.

Vierailija
12/16 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 11:12"]

Meidänkin päiväkodissa kielettyä. Ennen kuulemma lapset osasivat arvostaa tätä pientä elettä, mutta nyt kuulemma moni nyrpistää nenäänsä kun saa VAAN yhden suklaapatukan tai vastaavan. Herkut ovat niin arkipäivää, että sitä ei enää mielelletä juhlapäivän erikoisuudeksi ja nekin ovat menettäneet merkityksensä.

[/quote]

Tämä on totta. Lapsista on tullut monista törkeän kiittämättömiä ja vaativia.

Olen alakoulun ope ja meillä oli kerran luokalla oppilas, jonka äiti oli eräästä Keski-Euroopan maasta ja ammatiltaan sokerileipuri. Hän teki tytön synttärin kunniaksi ihanan kakun, jonka leivonnassa oli huomioitu myös ne luokan kaksi allergista.

Osa oppilaista alkoi nyrpistellä, että yäk, tässä on sitäjatätä mä en tykkää tästä, eiks oo sellasta ja tällasta, miksei ole suklaakakkua, jne. Jotkut tytöistä huokaili, kun kakut on niin lihottavia, ei uskalla ottaa, he ei syö mitään lihottavia, valmentaja suuttuu, tms. Ja jotkut pikku paskiaiset alkoi tosiaan marista, että miksi on VAAN kakkua, pitäs olla sitä ja tätä.

Sekin on ihan tuttu ilmiö, että tarjolla on yksi karkki/oppilas. Ja tulee kommenttia, höh, miksi vaan YKSI, miksei saa ottaa MONTA.

Noiden kokemusten jälkeen olen kieltänyt synttäritarjottavien tuomiset. Synttärisankarille tulee vaan paha mieli, jos yksikin lahopää sanoo jotain ilkeää. Lapset muistaa sellaiset pitkään. Laulamme onnittelulaulun, se saa riittää. 10-vuotissynttärinä askartelen kullekin kortin, jonne koko luokka saa laittaa nimmarinsa.

Vierailija
13/16 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 11:36"]

[/quote]

Olen alakoulun ope ja meillä oli kerran luokalla oppilas, jonka äiti oli eräästä Keski-Euroopan maasta ja ammatiltaan sokerileipuri. Hän teki tytön synttärin kunniaksi ihanan kakun, jonka leivonnassa oli huomioitu myös ne luokan kaksi allergista.

Osa oppilaista alkoi nyrpistellä, että yäk, tässä on sitäjatätä mä en tykkää tästä, eiks oo sellasta ja tällasta, miksei ole suklaakakkua, jne. Jotkut tytöistä huokaili, kun kakut on niin lihottavia, ei uskalla ottaa, he ei syö mitään lihottavia, valmentaja suuttuu, tms. Ja jotkut pikku paskiaiset alkoi tosiaan marista, että miksi on VAAN kakkua, pitäs olla sitä ja tätä.

Sekin on ihan tuttu ilmiö, että tarjolla on yksi karkki/oppilas. Ja tulee kommenttia, höh, miksi vaan YKSI, miksei saa ottaa MONTA.

Noiden kokemusten jälkeen olen kieltänyt synttäritarjottavien tuomiset. Synttärisankarille tulee vaan paha mieli, jos yksikin lahopää sanoo jotain ilkeää. Lapset muistaa sellaiset pitkään. Laulamme onnittelulaulun, se saa riittää. 10-vuotissynttärinä askartelen kullekin kortin, jonne koko luokka saa laittaa nimmarinsa.

[/quote]

Tuli vaan mieleeni, että puututhan ilkeisiin puheisiin? Meidänkin lapsen luokalla oli ihme valitusta ihan kaikesta kun opettaja ei pannut stoppia ilkeilylle. Onneksi opettaja vaihtui ja luokassa on nyt hyvä ilmapiiri kun kaikki tietävät, että epäkohteliaasta käytöksestä tulee opettajan läksytys ja jotain ylimääräistä kohteliaisuusharjoittelua. Ei todellakaan ole ok märistä kakusta tai haukkua mitenkään muita ihmisiä!

Vierailija
14/16 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Niin ja sitäkin on sattunut, että on otettu se tarjottu karkki hyppysiin. Sitten todettu ylimielisesti ai NÄITÄ. Hyi yäk, en mä näitä syö. Ja paiskattu karkki kulhoon/pussiin takaisin.

Onhan nämä aina kasvatuskeskustelujen paikkoja opettajalle. Mutta ei se ole synttärisankarista kiva, kun hänen kivaksi yllätykseksi ajattelemastaan herkkuhetkestä tulee muiden käytöstaidottomien lasten kasvatustilaisuuksia. Siksi ei herkkutarjoomuksia meidän luokassa.

Vierailija
15/16 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 11:39"]

[/quote]

[/quote]

Tuli vaan mieleeni, että puututhan ilkeisiin puheisiin? Meidänkin lapsen luokalla oli ihme valitusta ihan kaikesta kun opettaja ei pannut stoppia ilkeilylle. Onneksi opettaja vaihtui ja luokassa on nyt hyvä ilmapiiri kun kaikki tietävät, että epäkohteliaasta käytöksestä tulee opettajan läksytys ja jotain ylimääräistä kohteliaisuusharjoittelua. Ei todellakaan ole ok märistä kakusta tai haukkua mitenkään muita ihmisiä!

[/quote]

Puutuin. Yritin myös draaman keinoin heti koulia lapsia pois tuosta kiittämättömästä käytöksestä. Eli sellaisena hetkenä, kun ei ollut kenenkään synttäriä lähimainkaan, näyteltiin tilanteita, joissa kutsuilla rumasti kieltäydytään tarjottavista, yms. Ja sitten näyteltiin tilanteita, joissa oltiin nätisti. Ja sitten keskusteltiin, miltä itsestä tuntuu, jos on vaikka leiponut kakun ja muut haukkuu, yms. EI ole kivaa, ei.

Ja paljonko se auttoi sitten, kun taas tuli joku tarjoamaan sellasia karkkeja, jotka ei luokan hienohelman mielestä olleet tarpeeksi hyviä/kalliita/muuta ihmeellistä. Toki kävin näissä tilanteissa asiaa läpi, mutta vahinko oli sitten jo tapahtunut.

Vierailija
16/16 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin coca colaa, jaffaa, juustonäksyjä, lakumix, poppareita, ja korvapuusteja.