Voisitteko pukeutua kirkkoon hieman säädyllisemmin
Ei tarvitsisi niitä minihameita katsella... Eikö ihmiset osaa pukeutua paikan ja tilanteen mukaan?
Kommentit (78)
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 16:29"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 16:27"]
Ehkä olisi aika ravistella noita sopivaisuussääntöjä. Jumala antoi sapatinkin ihmistä varten, eikä ihminen ole sapattia varten. Jos kirkkorakennus ja ulkoiset tavat jyräävät yli sen, mikä uskossa on olennaista, eli Jeesus Kristus, niin silloin on varaa tarkistaa uskon perusteita.
[/quote]
Ei ole kyse mistään Jumalasta tai siitä mitä Jumala on säätänyt. Nuo etikettisäännöt nimittäin koskevat ihan kaikkia, riippumatta siitä oletko uskonnollinen vai et tai mihin uskontokuntaan kuulut.
[/quote]Voisiko joku nyt linkittää tänne ne kirkossa käynnin etikkisäännöt että osaisi jatkossa pukeutua oikein.
Suomalaiset ovat niin metsäläisiä vielä. Se on totta, että suomalaisen ulkomaillakin tunnistaa pukeutumisesta. Onneksi vyölaukkuja ei enää ole niin käytössä. Mutta esim. jos ollaan jossain isolla lentokentällä, suomalaiset erottaa sieltä muiden maiden tyylikkäästi pukeutuneiden ihmisten joukosta. Ja mistä. No ne kansallisasu leggarit ja t-paita tai mieluummin joku hihaton toppi, jonka yli pursuilee siirediläskit. Crocsit kruunaavat tämän asun. Miehillä uskomatonta, mutta totta, näkyy vieläkin näitä valkeita tennissukkia ja niin rennot urheilusandaalit (tai miehilläkin crocsit), shortsit ja paita napaan asti auki, että varmasti kaikki näkee sen kaljamahan.
Muilla näkee siistejä vapaa-ajan vaatteita ja tyylikkäitä housupukuja. Suomalainen nainen laahustaa crocseillaan läskit topin kainaloista tursuten eteen päin vaudilla, vetäen yhtä tyylikästä miestään perässään.
Miten nämä osaisivat sitten pukeutua kirkkoon tai johonkin muuhun virallisempaan paikkaan tai juhlaan. Häävieras crocseissa ja minihameessa on mauttomasti pukeutunut, vaikka aaveemammoista se on tyylikkyyden perikuva.
Ai niin, suomalaisnaisten kansallisasu on myös se farkkuminari, minkä alla legginsit. Tämä päällä mennään kirkkoon häätilaisuuteen ja lähipubiin kaljalle ja kuljetaan ulkomailla ja ollaan olevinaan niin trendikkäitä.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 19:01"]
Suomalaiset ovat niin metsäläisiä vielä. Se on totta, että suomalaisen ulkomaillakin tunnistaa pukeutumisesta. Onneksi vyölaukkuja ei enää ole niin käytössä. Mutta esim. jos ollaan jossain isolla lentokentällä, suomalaiset erottaa sieltä muiden maiden tyylikkäästi pukeutuneiden ihmisten joukosta. Ja mistä. No ne kansallisasu leggarit ja t-paita tai mieluummin joku hihaton toppi, jonka yli pursuilee siirediläskit. Crocsit kruunaavat tämän asun. Miehillä uskomatonta, mutta totta, näkyy vieläkin näitä valkeita tennissukkia ja niin rennot urheilusandaalit (tai miehilläkin crocsit), shortsit ja paita napaan asti auki, että varmasti kaikki näkee sen kaljamahan.
Muilla näkee siistejä vapaa-ajan vaatteita ja tyylikkäitä housupukuja. Suomalainen nainen laahustaa crocseillaan läskit topin kainaloista tursuten eteen päin vaudilla, vetäen yhtä tyylikästä miestään perässään.
Miten nämä osaisivat sitten pukeutua kirkkoon tai johonkin muuhun virallisempaan paikkaan tai juhlaan. Häävieras crocseissa ja minihameessa on mauttomasti pukeutunut, vaikka aaveemammoista se on tyylikkyyden perikuva.
[/quote]
Mun mielestä kirkko ja juhlat yms. on asia erikseen, ihan sama sitten mitä kenelläkin on päällä vapaa-ajalla kunhan eivät (puoli)alasti kekkuloi. Kaikilla ei ole edes varaa pukeutua fiinisti joka paikkaan. Ehkä mä vaan en sitten ole tottunut katselemaan muita ihmisiä kovin tarkkaan tai ulkomuotoa arvostellen.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 15:39"]
Olen ateisti, en usko minkään jumalien olemassaoloon. Jos olen menossa kirkkoon tutun häihin, niin yleensä päällä on se ainut mekko, jonka omistan. Ei yletä aivan polviin asti ja on myös spagettiolkaiminen, ei siis jätä hartioita piiloon. Yleensä tosin hää on ollut sen verran kylmä, että jonkin sortin bolero tai pieni juhlatakki on ollut kirkossa päällä. Mielestäni asuni on tyylikäs ja sopii juhliin. Ei ehkä sitten sovi kirkkoon, mutta en oikeasti jaksa ymmärtää, mitä pahaa nimenomaan naisen olkapäissä ja reisissä on. Jos Jumala on ne luonut, niin sopii sitten kanssa jaksaa katsella niitä. Olisi luonut samanlaiset hariat ja jalat kuin miehillä, niin tätäkään ongelmaa ei ilmeisesti olisi.
[/quote]
Tuo, että kirkossa pitäisi peittää polvet ja olkapäät, ei liity millään tavalla siihen oletko uskonnollinen vai ei, tai ymmärrätkö mitä korkeampaa tuossa etiketissä on taustalla. Se on tilannetajua ja joissain tilausuuksissa vaan pukeudutaan tilaisuuden vaatimalla tavalla.
[/quote]
Ei ole itsellä tapana muutenkaan kulkea missään nirunarumekoissa (paitsi rannalla) ja häihin pukeudun juhlavasti ja hääparia kunnioittaen, mutta en myöskään ymmärrä, miksi vaikka teinin liian lyhyestä hameesta pitää juuri siellä kirkossa kauhistua.
Itse olen ainakin oppinut, että Jumalan silmien alle saa tulla sellaisena, kuin on. Siis myös se teini kapinoiden, seksuaalisuuttaan ja pukeutumistyyliään etsien. Ja toki aikuinenkin, omissa piireissäni en tosin ole nähnyt aikuisia ihmisiä säädyttömästi häissä.
Joku vertasi, että Vatikaanissakin sitä ja tätä. Jos vierailen katolisessa kirkossa kunnioitan toki heidän tapojaan, mutta muuten en katolisten ohjeita kuuntele: siinä missä boisin mennä kirkkoon polvet paljaana, käytän myös ehkäisyä ja hyväksyn naispappeuden.
Oletteko kuulleet Jouko Mäki-Lohiluoman biisin "Virtanen kirkossa". Jos ette ole, googlatkaa sanat. Youtubesta ei löydy. Siinä kiteytyy kaikkien tekopyhien kristittyjen lähimmäiserakkaus. On kiva rakastaa lähimmäistä silloin kun hän mahtuu meidän muottiimme, mutta jos lähimmäinen sattuu olemaan vaikka hieman kovaäänisempi ja vanhalta viinalta haiseva mies, olemme aika kovan haasteen edessä.
Kun kirkkoon tulee joku nainen minihameessaan, on valitettavaa, jos näemme hänessä vain sen hameen. Jokainen ihminen on Jumalan kuva, ja meidän tulisi rakastaa jokaista ihmistä niinkuin itseämme... vaikka hän ei olisi kiiltokuvamme mukainen ja vaikka hän rikkoisi etikettiä. Älkää käännyttäkö ihmisiä pois kirkosta. Kaikki me olemme syntisiä.
Parhaan ystäväni hautajaisissa yksi nainen oli pukeutunut mustaan mekkoon, joka peitti kyllä hartiat, mutta se oli niin lyhyt, että hyvä kun ei mahdolliset pikkarit vilkkuneet helman alta. Ärsytti kyllä suunnattomasti, enkä tosiaan ollut ainoa joka pisti sen kirkossa merkille. Sitten se nainen vielä käyttäytyi muutoinkin epäsopivasti, mm. veti röökiä kirkon ovien edessä, yritti mennä viemään oman ruusunsa arkun viereen aivan väärään aikaan jne. En ole uskovainen, mutta jösses, että on moukkamaista olla piittaamatta tällaisista asioista. "MINÄ teen niin kuin MINUA huvittaa." Argh.
Hei, kirkkoon saa tulla kuka vaan ja vaatteilla ei ole väliä, kunhan on vaatteet. Polvet saa näkyä. Oikeasti kaikki ovat tervetulleita. Vaatteista ärsyyntyjät nyt ärsyyntyy lyhyestä helmasta paikasta riippumatta. T: suntio
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 19:48"]
Oletteko kuulleet Jouko Mäki-Lohiluoman biisin "Virtanen kirkossa". Jos ette ole, googlatkaa sanat. Youtubesta ei löydy. Siinä kiteytyy kaikkien tekopyhien kristittyjen lähimmäiserakkaus. On kiva rakastaa lähimmäistä silloin kun hän mahtuu meidän muottiimme, mutta jos lähimmäinen sattuu olemaan vaikka hieman kovaäänisempi ja vanhalta viinalta haiseva mies, olemme aika kovan haasteen edessä.
Kun kirkkoon tulee joku nainen minihameessaan, on valitettavaa, jos näemme hänessä vain sen hameen. Jokainen ihminen on Jumalan kuva, ja meidän tulisi rakastaa jokaista ihmistä niinkuin itseämme... vaikka hän ei olisi kiiltokuvamme mukainen ja vaikka hän rikkoisi etikettiä. Älkää käännyttäkö ihmisiä pois kirkosta. Kaikki me olemme syntisiä.
[/quote]
Mun mielestä on hyvien käytöstapojen mukaista pukeutua siten kun sopivaa on. Aivan niin kuin on sopivaa jonossa odottaa omaa vuoroaan.
Tästä on kyse. Ei mistään muusta. Käytöstavoista. Toki ihmisessä on muutakin kuin ne käytöstvat, mutta nyt halusin kiinnittää huomioni tuohon pukeutumisasiaan. Kuten olen jo usein sanonut, niin esimerkiksi työhaastattelussakin saattaa antaa tietynlaisen vaikutelman itsestään mikäli pukeutuu epäsopivasti, eikö näin ole? (Kukaan ei ole ottanut tuohon asiaan kantaa, vaikka veikkaisin että moni on samaa mieltä kanssani)
Ja kun joku puhui teineistä, niin ap:n kokemus ei koske teinejä vaan aikuisia naisia. Teinien käytöksen vielä ymmärtäisin (Tosin on vanhempien tehtävä ohjeistaa nuoria sopivaan pukeutumiseen, mutta jos nuoret menee porukalla kirkkoon vaikka rippileirien vuoksi, niin eihän vanhemmat voi aina vaikuttaa asiaan.)
Kyse oli siis aikuisista, kypsemmistä naisista.
ap
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 20:30"]
Hei, kirkkoon saa tulla kuka vaan ja vaatteilla ei ole väliä, kunhan on vaatteet. Polvet saa näkyä. Oikeasti kaikki ovat tervetulleita. Vaatteista ärsyyntyjät nyt ärsyyntyy lyhyestä helmasta paikasta riippumatta. T: suntio
[/quote]
Samaa mieltä olen. Ymmärrän, että katolisessa maailmassa ollaan tarkempia, mutta kyllä me täällä luterilaisessa suomessa voisimme löysätä nutturaa. Meillä on muutenkin niin harmaata ja ankeaa talvella, että ihan piristävää, jos joku uskaltaa vähän rikkoa rajoja joskus pukeutumisellaan. Sentti sinne tai tänne. Kunhan on vaatteet.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 20:30"]
[/quote]
Väärin. Ei mua muuten kenenkään helmat kiinnosta, kuin vain tietyissä tilanteissa. Kirkkokäynnit on tällainen tilanne. Kuten on huomattu, joku muukin on samaa mieltä kanssani. T: ap
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 20:40"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 19:48"]
[/quote]
Mun mielestä on hyvien käytöstapojen mukaista pukeutua siten kun sopivaa on. Aivan niin kuin on sopivaa jonossa odottaa omaa vuoroaan.
Tästä on kyse. Ei mistään muusta. Käytöstavoista. Toki ihmisessä on muutakin kuin ne käytöstvat, mutta nyt halusin kiinnittää huomioni tuohon pukeutumisasiaan. Kuten olen jo usein sanonut, niin esimerkiksi työhaastattelussakin saattaa antaa tietynlaisen vaikutelman itsestään mikäli pukeutuu epäsopivasti, eikö näin ole? (Kukaan ei ole ottanut tuohon asiaan kantaa, vaikka veikkaisin että moni on samaa mieltä kanssani)
Ja kun joku puhui teineistä, niin ap:n kokemus ei koske teinejä vaan aikuisia naisia. Teinien käytöksen vielä ymmärtäisin (Tosin on vanhempien tehtävä ohjeistaa nuoria sopivaan pukeutumiseen, mutta jos nuoret menee porukalla kirkkoon vaikka rippileirien vuoksi, niin eihän vanhemmat voi aina vaikuttaa asiaan.)
Kyse oli siis aikuisista, kypsemmistä naisista.
ap
[/quote]
Minä itse pukeudun käytöskoodien mukaan, mutta minun hartauselämääni ei häiritse, vaikka joku tulisi uimashortseissa kirkkoon. Kirkkoon ei tulisi mennä tiirailemaan muiden vaatetusta. Olen ollut hautajaisissa, joissa muilla on ollut yllään ties mitä kuosia ja väriä, mutta minua se ei häiritse. On vain lohduttanut se, että ovat tulleet paikalle. Elämä on helpompaa, kun ei vedä hernettä nenään joka asiasta.
Meidän seurakunnassa jotkut papitkin pukeutuvat joskus hyvin räväkästi. Mihihamekin saattaa olla yllä (hui). Jotenkin minusta tuntuu, että ne, jotka arvostelevat muiden pukeutumista kirkossa, ovat niitä, jotka siellä kirkossa eivät niin kovin usein käy.
Se mitä kirkko ei kaipaa, on tiukkapipot. Harmi, ettei heistä suurin osa ole vieläkään älynnyt erota kirkosta ja liittyä johonkin lahkoon jossa noudatetaan tiukkaa kuria.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 22:18"]
Se mitä kirkko ei kaipaa, on tiukkapipot. Harmi, ettei heistä suurin osa ole vieläkään älynnyt erota kirkosta ja liittyä johonkin lahkoon jossa noudatetaan tiukkaa kuria.
[/quote]
Eli siis kaikenlaiset eivät olekaan kirkkoon tervetulleita?
Tutkijoiden mukaan ainoastaan 1 kolmasosa Jeesuksen sanomisista on tosiaan hänen, loput on Paavalin kirjoittamia.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 16:12"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 16:06"]
Mutta miksi hartiat ja reidet ovat jotenkin kauhistus, että ne pitää peittää? Kertokaa yksikin hyvä syy. Ei minusta ainakaan olkaimettomatkaan puvut ole mitenkään säädyttömiä eikä se jalan iho sen erikoisempaa ole polven yläpuolellakaan.
[/quote]
Koska kirkko on päättänyt noin. Siinä on se syy. En jaksa ruveta mitään historiatietoa tuosta kaivelemaan, koska minua ei asia kiinnosta. Mutta samalla tavalla pukeutumisohjeeksi voisi laittaa vaikka että "vain punaista päällä ja naisilla hiukset kiinni."
[/quote]Ei tässä mitään historiaa tarvita, linkitä vain nykyisin käytössä olevat pukeutumisohjeet kirkkoon.