Voisitteko pukeutua kirkkoon hieman säädyllisemmin
Ei tarvitsisi niitä minihameita katsella... Eikö ihmiset osaa pukeutua paikan ja tilanteen mukaan?
Kommentit (78)
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 16:29"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 16:27"]
Ehkä olisi aika ravistella noita sopivaisuussääntöjä. Jumala antoi sapatinkin ihmistä varten, eikä ihminen ole sapattia varten. Jos kirkkorakennus ja ulkoiset tavat jyräävät yli sen, mikä uskossa on olennaista, eli Jeesus Kristus, niin silloin on varaa tarkistaa uskon perusteita.
[/quote]
Ei ole kyse mistään Jumalasta tai siitä mitä Jumala on säätänyt. Nuo etikettisäännöt nimittäin koskevat ihan kaikkia, riippumatta siitä oletko uskonnollinen vai et tai mihin uskontokuntaan kuulut.
[/quote]
Ymmärrän näkemyksesi, mutta haastan ihmiset ajattelemaan asiaa uskon näkökulmasta. Armahtakaa toisianne, ihmiset. Jumalakin armahtaa meitä. Pääsiäisen Herra on ylösnoussut Vapahtaja. Hän antaa anteeksi kaikki syntimme ja antaa meille iankaikkisen elämän.
Kirkko voi pistää ovelle portsarin jos haluaa valikoida minkä näköisiä asiakkaita puupenkeillä istuu.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 15:16"]
En minä ruokakauppaankaan mene biksuissa, vaikka sinne sisään päästettäisiin. [/quote]
Muutama kesä sitten näin Turun Yliopiston Apteekissa n. viisikymppisen "herrasmiehen", jolla oli kirkkaanpunaiset bermudashortsit ja puna-kelta-raidallinen lyhythihainen paita napit apposen auki paljastaen apinamaisesti karvoittuneen rinnuksen ja ison möhömahan. Minua suoraan sanoen näky alkoi yököttää, ja toivoin, ettei heppu ainakaan mihinkään ruokapaikkaan ollut menossa sillä puvustuksella...
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 16:35"]
En minä ruokakauppaankaan mene biksuissa, vaikka sinne sisään päästettäisiin. [/quote]
Muutama kesä sitten näin Turun Yliopiston Apteekissa n. viisikymppisen "herrasmiehen", jolla oli kirkkaanpunaiset bermudashortsit ja puna-kelta-raidallinen lyhythihainen paita napit apposen auki paljastaen apinamaisesti karvoittuneen rinnuksen ja ison möhömahan. Minua suoraan sanoen näky alkoi yököttää, ja toivoin, ettei heppu ainakaan mihinkään ruokapaikkaan ollut menossa sillä puvustuksella...
[/quote]
Minä taas olisin ajatellut, että toivottavasti herra saa troppinsa ja tulee pian terveeksi.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 16:33"]
Kirkko voi pistää ovelle portsarin jos haluaa valikoida minkä näköisiä asiakkaita puupenkeillä istuu.
[/quote]
Hyvä idea! Näinhän ilmeisesti lienee muissakin maissa, ainakin turistikohteissa. Minä olen ihan suomalainen, tosin en kristitty vaan täysin ateistisessa perheessa kasvanut. En ole ikinä kuullutkaan näistä säännöistä. Luulin, että kirkkoon voi mennä ihan missä vaatteissa tahansa. Olen monesti mennyt ihan shortseissa ja topissa vierailemaan kirkoissa (siis kaupunkilomalla käyty katsomassa mm. tunnettuja kirkkoa). Enpä tiennyt, että olin pukeutunut jotenkin sopimattomasti. No oppia ikä kaikki. Tuosta voisi kyllä olla joku maininta kirkon ulkopuolella ovien lähellä?
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 15:39"]
Olen ateisti, en usko minkään jumalien olemassaoloon. Jos olen menossa kirkkoon tutun häihin, niin yleensä päällä on se ainut mekko, jonka omistan. Ei yletä aivan polviin asti ja on myös spagettiolkaiminen, ei siis jätä hartioita piiloon. Yleensä tosin hää on ollut sen verran kylmä, että jonkin sortin bolero tai pieni juhlatakki on ollut kirkossa päällä. Mielestäni asuni on tyylikäs ja sopii juhliin. Ei ehkä sitten sovi kirkkoon, mutta en oikeasti jaksa ymmärtää, mitä pahaa nimenomaan naisen olkapäissä ja reisissä on. Jos Jumala on ne luonut, niin sopii sitten kanssa jaksaa katsella niitä. Olisi luonut samanlaiset hariat ja jalat kuin miehillä, niin tätäkään ongelmaa ei ilmeisesti olisi.
[/quote]
Oletko oikeasti noin tyhmä, vai esitätkö vaan? Ihan ne samat pukeutumissäännöt koskevat miehiäkin. Ei miehilläkään saa näkyä olkapäitä tai reisiä.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 16:42"]
Hyvä idea! Näinhän ilmeisesti lienee muissakin maissa, ainakin turistikohteissa. Minä olen ihan suomalainen, tosin en kristitty vaan täysin ateistisessa perheessa kasvanut. En ole ikinä kuullutkaan näistä säännöistä. Luulin, että kirkkoon voi mennä ihan missä vaatteissa tahansa. Olen monesti mennyt ihan shortseissa ja topissa vierailemaan kirkoissa (siis kaupunkilomalla käyty katsomassa mm. tunnettuja kirkkoa). Enpä tiennyt, että olin pukeutunut jotenkin sopimattomasti. No oppia ikä kaikki. Tuosta voisi kyllä olla joku maininta kirkon ulkopuolella ovien lähellä?
[/quote]
No nuo ulkomailla olevat portsarit on vähän pakon edestä siellä, koska ihmiset ei tunnu itse tietävän tai välittävän tarpeeksi, jotta itse ymmärtäisivät tai ottaisivat selvää miten jonnekin paikkaan kuuluu pukeutua.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 16:29"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 16:27"]
Ehkä olisi aika ravistella noita sopivaisuussääntöjä. Jumala antoi sapatinkin ihmistä varten, eikä ihminen ole sapattia varten. Jos kirkkorakennus ja ulkoiset tavat jyräävät yli sen, mikä uskossa on olennaista, eli Jeesus Kristus, niin silloin on varaa tarkistaa uskon perusteita.
[/quote]
Ei ole kyse mistään Jumalasta tai siitä mitä Jumala on säätänyt. Nuo etikettisäännöt nimittäin koskevat ihan kaikkia, riippumatta siitä oletko uskonnollinen vai et tai mihin uskontokuntaan kuulut.
[/quote]
Tarkalleen ottaen etikettiin kuuluu myös liuta säännöksiä, joissa opetetaan olemaan kiinnittämättä huomiota toisten väistämättömiin etikettivirheisiin. Tarkoitus on kuitenkin luoda sujuvuutta sosiaalisiin tilanteisiin eikä kaapata koko etikettiä oman pätemisen välineeksi.
Kansanvalistustyötä sopivasta vaatetuksesta olisi hyvä pystyä tekemään ilman ylikorostunutta pätemispuolta.
Minä olen käynyt kirkossa välillä minihameessa, välillä korkosandaaleissa ja punaisiksi lakatuissa varpaankynsissä, välillä olkapäät paljaana ja välillä raskaassa meikissä, mitä on milloinkin päällä ollut. Kirkkoon olen mennyt rukoilemaan, kuulemaan Jumalan sanaa ja ottamaan vastaan ehtoollista. Ikävää, että ap:n kaltaiset henkilöt menevät vain arvostelemaan toisten pukeutumista.
Vaan toki, jos se arvosteleminen hyvän kristityn tekee, niin mikäs siinä.
Ehkä tuokaan ei ole ihan paras kirkkoasu mutta ei ole ainakaan minihame, jos ne kerran ei sovi kirkkoon :D
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 18:19"]
Voisiko joku nyt linkittää tänne ne kirkossa käynnin etikkisäännöt että osaisi jatkossa pukeutua oikein.
[/quote]
Ne löydät itse todella helposti googlaamalla, jos kiinnostaa. Monella näyttää täällä olevan pukeutuminen hallussa, joten en usko että heitä kiinnostaa lähteä ko. ohjeita etsimään.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 19:01"]
Suomalaiset ovat niin metsäläisiä vielä. Se on totta, että suomalaisen ulkomaillakin tunnistaa pukeutumisesta. Onneksi vyölaukkuja ei enää ole niin käytössä. Mutta esim. jos ollaan jossain isolla lentokentällä, suomalaiset erottaa sieltä muiden maiden tyylikkäästi pukeutuneiden ihmisten joukosta. Ja mistä. No ne kansallisasu leggarit ja t-paita tai mieluummin joku hihaton toppi, jonka yli pursuilee siirediläskit. Crocsit kruunaavat tämän asun. Miehillä uskomatonta, mutta totta, näkyy vieläkin näitä valkeita tennissukkia ja niin rennot urheilusandaalit (tai miehilläkin crocsit), shortsit ja paita napaan asti auki, että varmasti kaikki näkee sen kaljamahan.
Muilla näkee siistejä vapaa-ajan vaatteita ja tyylikkäitä housupukuja. Suomalainen nainen laahustaa crocseillaan läskit topin kainaloista tursuten eteen päin vaudilla, vetäen yhtä tyylikästä miestään perässään.
Miten nämä osaisivat sitten pukeutua kirkkoon tai johonkin muuhun virallisempaan paikkaan tai juhlaan. Häävieras crocseissa ja minihameessa on mauttomasti pukeutunut, vaikka aaveemammoista se on tyylikkyyden perikuva.
[/quote]
Minusta tuo, miten suomalaisten pukeutumista kuvasit, kuvaa paremminkin joitain jenkki- ja austraalialaisturisteja. Tai sitten tuo kokemuksesi perustuu johonkin Helsinki-Fuengirola jne. lennoille. Matkustelen työssäni siis todella paljon, ja aikaa noilla isoilla lentokentillä tulee vietettyä paljon. Suomalaisiakin sattuu samoille lennoille aika usein, mutta eivät mielestäni eortu pukeutumisellaan mitenkään erityisesti, perusfarkkuja tai collereita (riippuu vähän kuinka pitkä lento, pidemmillä lennoilla pukeutuminen väljempää).
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 14:47"]Mä olen samaa mieltä. Jos sinne kirkkoon on pakko mennä niin laittakaa edes jotain polvipituista ja hartiatkin saisi peittää. En ymmärrä näitä hihattomia häämekkojakaan tänä päivänä...
Itse olen ateisti ja silloin kun kirkkoon menen niin pukeudun kyllä säädyllisesti ihan kunnioituksesta.
[/quote]
Miks meet kirkkoo?
Miksei kasvojen peittävää kaapua?
Oletko tekopyhä?
Tapakristitty?
Tyypillistä ateistin puhetta
[/quote]Holmon puhetta. Sitapaitsi ei ole kivaa menna kirkkoon kahden teini pojan kanssa ja yrittaa olla arsyyntymatta kun jonkun naisen rinnat pursuu asustaan! Tama ei tee minusta tekopyhaa. Sita paitsi, luuletteko etta kristitylla miehella ei ole silmia paassa??? Miksi tuula hairikoimaan kirkkoon asullaan? Ateistit ei ehka huolehdi ajatuksistaan, mutta kristitty yrittaa varjella itseaan....meita ei ole rakennettu sen kummallisemmin kun muitakaan.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 16:15"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 16:12"]
Jeesus näkee ihmisen sydämeen. Minua ei häiritse muiden pukeutuminen kirkossa. Tärkeintä on, että tulee sinne kirkkoon. Kunhan nyt jotain vaatetta on yllä, niin muu on epäolennaista.
t. uskova
[/quote]
Lisään vielä, että jotkut teinit (tai aikuisetkin) saattavat haluta provosoida pukeutumisellaan. Kyllä Jumala sen kestää. Kristinuskon pääsanoma on armo. Jokainen saa tulla Jumalan luokse sellaisena kuin on. Ulkokultaisuudella emme voi ostaa armoa. Se tulee ilmaiseksi. Sitäpaitsi, mistä me tiedämme, mikä on kenenkin motiivi pukeutua niinkuin pukeutuu. Joku voi ihan vilpittömän lapsenmielisesti tykätä siitä lyhyestä hameesta. Se voi hänen mielestään olla kaunis. Katsojan silmässä voi vain olla se, että hän näkee sen hameen liian paljastavana. Jokainen tutkikoon omia motiivejaan ja korjatkoon oman elämänsä virheet ensin.
[/quote]
No tässä nyt sellainen näkemys, josta voin olla useilta osin samaa mieltä, mutta mun mielestä ei sulje pois sitä pääsanoman vastaanottamista se, että miettii missä kamppeissa sinne kirkkoon mennään. Päinvastoin, se voi "häiritä" muiden huomion kohdentumista olennaiseen, jos tulee kovin provokatiivisissa varusteissa. (enkä tarkoita vain paljastavaa pukeutumista, vaan esim. epäsiistiä olemusta tai muuten huomiota herättävää yms..)
Aivan kuten juhlissakin, se kunnioittaa muita ihmisiä ja etenkin juhlan järjestäjää, että näkee hiukan vaivaa ja pukeutuu asianmukaisesti. Se tuo juhlaan sitä arvoa, että ihmiset on juhlavaatteissa eikä verkkahousuissa. Kyllä kaikki tämän varmaan ymmärtää. Asianmukainen pukeutuminen on kohteliasta. Ja toki on niin, että jos jollain juhlijalle käy moka ja omat vaatteet tuhoutuu tai jää lentökentälle, ja sen isosedän tai kummitytön täytyy tulla juhliin jossain lainavaatteissa, niin toki kaikki varmaan ottaa mieluiten juhlijan paikalle kuin välittäisi oikeanlaisesta asusta. Mutta jos on vaatekaapissa vaihtoehtoja, niin miksei voi hieman harkita tilanteen mukaan mitä sieltä päälle panee?
ap
Oman tyhmyytensä ja sivistymättömyytensähän nämä sopimattomasti pukeutuvat paljastavat. Ainahan on ollut sakkia, jolla ei ole käytöstapoja ja jotka eivät edes käsitä, kuinka moukkia ovat.
Onneksi oma tuttavapiiri ja suku omaa hyvät käytöstavat ja etiketti on hallussa. Ei tarvi hävetä, kun on juhlia...
Oman tyhmyytensä ja sivistymättömyytensähän nämä sopimattomasti pukeutuvat paljastavat. Ainahan on ollut sakkia, jolla ei ole käytöstapoja ja jotka eivät edes käsitä, kuinka moukkia ovat.
Onneksi oma tuttavapiiri ja suku omaa hyvät käytöstavat ja etiketti on hallussa. Ei tarvi hävetä, kun on juhlia...
En ole ikinä kuullut että kirkkoon ollisi joku pukukoodi. Aina olen luullut että kirkon ovet ovat aina kaikille avomia.
Mutta ei tulle jos ei kerran kaivata, erosin nyt kirkosta. Olin tänään 56. eroaja :) www.eroakirkosta.fi
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 15:39"]
Etiketti on todella rapissut. Ei osata enää pukeutua kirkkoon. Eikä kyse ole siitä, miten ollaan Jumalan edessä. Kirkko on uskonnollinen paikka ja esimerkiksi ristiäiset, häät ja hautajaiset merkitsevät heille uskonnollista seremoniaa. Silloin niitä paikan tapoja olisi hyvä noudattaa. En minä ruokakauppaankaan mene biksuissa, vaikka sinne sisään päästettäisiin. Usein ei ole pakko, vaikka rannalla olisi, voi vaikka laittaa huivin lanteille. Samalla tavalla toisten juhlahetkeä voi kunnioittaa pukeutumalla tilanteen mukaan.
Kirkossa pukeutuminen perinteisesti:
Naisilla polvipituinen, ei vesirajapituinen helma. Olkapäät peitossa tai ainakin jotain narutoppiolkaimia enemmän. Kaula-aukko jättää enimmän osan rintavaosta piiloon. Selkä voi olla esim. morsiammella avoin, mutta ei peppuvakoon asti. Hattu saa olla ja tietysti myös housupuvut. Juhlavaa kangasta tärkeämpää on, että paljasta pintaa ei herutella. Puhtaat, siistit vaatteet ovat lähtökohta. Jos seremoniaan osallistuvalla ei kerta kaikkisesti ole sopivaa vaatetta, niin kirkosta voi saada alban lainaan.
Häissä näkee joskus, että ei ole ymmärretty huomioida vihkipaikkaa. Morsiammella saattaa olla hyvin seksikäs puku, jossa pikemmin provosoidaan peittämällä kuin oikeasti peitetään kriittiset kohdat. Näihin ei kuitenkaan puututa, koska ovat lopulta ihmisten omia valintoja, elleivät nimenomaisesti halua kysyä neuvoa. Yleisesti ottaen sanoisin, että seksikkäät morsiuspuvut eivät sovi kirkkoon. Voisi tehdä myös kompromissin ja käyttää huivia harteilla, jos päällä on pitsikorsetti, joka näyttää enemmän hääyötä varten suunnitellulta.
Miehellä tietyisti normaalit pukujutut, mutta kyllä ne shortsit ovat ongelmalliset, jos ne koivet ovat esillä tilaisuudessa. Että ehkä menee just ja just, jos pitää koipensa etupenkin piilossa. Ja pliis, napittakaa paita tai ajakaa rintakarvat siltä osuudelta, jota haluatte paistattaa alttarilla!
[/quote]
Aijai, minä olen tainnut tulla liian konservatiiviseksi vanhemmiten, kun selvisin tekstisi melkein loppuun asti melkein hyväksyen, kunnes tukehduin noihin rintakarvoihin. Minkään karvaneurootikon kanssa minä en rupea veljeilemään, nyt tuli stoppi. Kyllä nyt täytyy korjata kurssia minun ja palata piirun verran takaisin nuoruuteni hyviin arvoihin päin: porvaria pitää aina pikkuisen järkyttää. Koska muuten sen mt-ongelmat vain pahenevat viikko viikolta, kunnes se ei enää löydä ovestaan ulos, kun maailma on niin huonokäytöksinen paikka.
[/quote]
Ei tämä helppoa minullekaan ole, nämä rintakarva-ongelmat kieltämättä "nyppivät" minua pahiten. Onneksi miehillä on kuitenkin usein kauluspaita, joten tietynlainen pää,olkapäät, korvat, peppu-turre peittyy tai ainakin jää mielikuvitukseni varaan. Työn puolesta ei tosiaan tarvitse puuttua näihin pukeutumisjuttuihin, mutta olen vetänyt tiukkaa linjaa, että edes odotustiloissa ei harrasteta seksiä ennen toimituksia. On ollut tarvetta puuttua.